Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko susta ok jos 16veelle tarjoaa muutaman kaljan?

Vierailija
23.08.2012 |

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei ole edes kavereita, kenen kans kokeilla dokaamista. Jotain aspergereja tai sitten muuten vain syrjäytyneitä ja kiusattuja. Muahahaaaa, kuka kehtaa kehua, ettei hänen nuorensa ole ottanut alkoholia. Minä en ainakaan haluaisi, että minun lapseni olisi joku assipentu, kenellä ei ole edes kavereita.

Tuossa jo vastasinkin sinulle. Laki ei missään KÄSKE ostamaan alkoholia 16-vuotiaana, mutta joissain maissa se sallii oston - jolloin se jää yksilön moraaliseksi päätökseksi, ostaako vai ei.

Suomessa se ei ole yksilön päätettävissä, jos haluaa lakia noudattaa.

Tuleeko sinulle mieleen, että maailmassa lainsäädännöt eroavat monessa muussakin seikassa? Oikeasti. Ja silti se sääntö menee niin, että kulloisenkin oleskelu/asuinmaan lakeja noudatetaan.

Mikä on, että et kykene asialliseen keskusteluun aiheesta, vaan sinun on leimattava toisinajattelevat lestoiksi tai alkkis-perheiden vesoiksi tai muuten vaan absolutisteiksi?

En ole lesta, en alkkis, en alkkisperheen vesa, en absolutisti. Korkeakoulutettu pk-seutulainen olen, ja juu, ITSE kyllä aikuisena ihmisenä nautin alkoholista aina satunnaisesti.

Olen silti kanssasi eri mieltä.

Mutta taidan lopettaa tämän hedelmättömän ja alatyyliseksi lipsahtaneen keskustelun omalta osaltani tähän.

-47-

Vierailija
22/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei ole edes kavereita, kenen kans kokeilla dokaamista. Jotain aspergereja tai sitten muuten vain syrjäytyneitä ja kiusattuja. Muahahaaaa, kuka kehtaa kehua, ettei hänen nuorensa ole ottanut alkoholia. Minä en ainakaan haluaisi, että minun lapseni olisi joku assipentu, kenellä ei ole edes kavereita.

Tuossa jo vastasinkin sinulle. Laki ei missään KÄSKE ostamaan alkoholia 16-vuotiaana, mutta joissain maissa se sallii oston - jolloin se jää yksilön moraaliseksi päätökseksi, ostaako vai ei. Suomessa se ei ole yksilön päätettävissä, jos haluaa lakia noudattaa. Tuleeko sinulle mieleen, että maailmassa lainsäädännöt eroavat monessa muussakin seikassa? Oikeasti. Ja silti se sääntö menee niin, että kulloisenkin oleskelu/asuinmaan lakeja noudatetaan. Mikä on, että et kykene asialliseen keskusteluun aiheesta, vaan sinun on leimattava toisinajattelevat lestoiksi tai alkkis-perheiden vesoiksi tai muuten vaan absolutisteiksi? En ole lesta, en alkkis, en alkkisperheen vesa, en absolutisti. Korkeakoulutettu pk-seutulainen olen, ja juu, ITSE kyllä aikuisena ihmisenä nautin alkoholista aina satunnaisesti. Olen silti kanssasi eri mieltä. Mutta taidan lopettaa tämän hedelmättömän ja alatyyliseksi lipsahtaneen keskustelun omalta osaltani tähän. -47-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai minä voin kieltää lapseltani kaikenlaista lain sallimaa. Voin kieltää esimerkiksi häntä lähtemästä perjantaina ulos kaverien kanssa, jos ei ole siivonnut huonettaan ensin. Hui kauheaa. Suomessa kuitenkin alaikäisten alkottelu on jopa ihan laissa kielletty. -47-

Jos lapsesi osaa saksan kieltä että pärjää onmmin päin kaupungilla niin kiellätkö häntä lähtemästä, jos on mahdollisuus että hän tietämättäsi käväisee baarissa ottamassa yhden kaljan?

Vierailija
24/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

estää lasta hankkimasta alkoholia. Se onnistuu ihan Suomessakin, ja kuten sanoin jo aikoja sitten, en pysty sitä estämään.

Mutta pystyn viestittämään lapselle, että se ei ole hyvä ajatus alaikäisenä monestakin syystä ja se on jopa laitonta, ja lakeja pitää kunnioittaa.

-47, joka ei näemmä sittenkään päässyt kinaketjusta eroon...-

Vierailija
25/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysyin, että jos olisit 16-vuotiaan lapsesi kanssa maassa jossa 16-vuotias saa ostaa alkoholia laillisesti ja juoda sitä laillisesti baarissa, niin estätkö häntä liikkumasta omin päin kyseisesä maassa, ja kieltäisitkö häntä lähtemästä ennenkuin täyttää 18 interrailille tai nuorisoleirille tms maahan jossa alaikäinen saa ostaa alkoholia?

Vierailija
26/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kysyin, että jos olisit 16-vuotiaan lapsesi kanssa maassa jossa 16-vuotias saa ostaa alkoholia laillisesti ja juoda sitä laillisesti baarissa, niin estätkö häntä liikkumasta omin päin kyseisesä maassa, ja kieltäisitkö häntä lähtemästä ennenkuin täyttää 18 interrailille tai nuorisoleirille tms maahan jossa alaikäinen saa ostaa alkoholia?

koska jo sanoin useampaan kertaan, että en pysty enkä edes halua kontrolloida kaikkea, mitä teinini tekee.

Mikä on kumminkin eri asia kuin että KASVATTAJANA kannustan häntä dokaamaan ja rikkomaan lakia.

-47-

Vierailija
27/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos juo olutta baarissa Saksassa.

Vierailija
28/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos juo olutta baarissa Saksassa.

Tässä puhuttiin kumminkin oluen ostamisesta lapselle Suomessa.

Vierailija
29/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska ap esittämä kysymys on minusta ihan ok, niin sehän tarkoittaa, että itse ostan joka vkl korin kaljaa lapsilleni ja tungen sen kurkusta alas joko hyvällä tai pahalla.. ;)

Vierailija
30/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On maailmassa semmoisiakin maita, joissa ei ole alaikää alkoholin ostolle, miksi juuri 16 vee?

Vierailija
31/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi raja on 16 vuotta? Miksei 15 tai 14 tai 13 tai 12 tai ....? On maailmassa semmoisiakin maita, joissa ei ole alaikää alkoholin ostolle, miksi juuri 16 vee?

Minusta on helpointa ottaa se ohjenuora, että alkoholinkäyttöä ei kannata aloittaa kovin nuorena ja että lakeja kunnioitetaan sen maan mukaan, jossa asutaan/oleskellaan.

Tiukempi linja on aina mahdollinen perheen päätöksen mukaan.

Ollaan aika äkkiä vähän liukuvalla pinnalla, kun aletaan säveltää. Jos kuusitoistavuotias saa äidiltä perjantaipullon, miksei saman tien sille 15-vuotiaalle, siitä saa kohta äiti vääntää kättä.

Ikärajat todellakin vaihtelevat, EU:ssa on tiukempiakin maita kuin Suomi. Ja toisaalta maailmassa on maita, joissa alaikärajaa ei ole säädetty ollenkaan, ilmeisesti koska vastaavaa humalahakuista teinijuomista ei siellä tapakulttuurista johtuen ole.

"Koko maailmaa tarkasteltaessa löytyy tietenkin joitakin sekä kehittyneitä että kehittyviä maita, joissa alkoholijuomien myynnille ei ole asetettu lainkaan laillisia ikärajoja. Toisaalta esimerkiksi kaikissa Yhdysvaltojen osavaltioissa alkoholijuomien– myös oluen – ostoon vaaditaan 21 vuoden ikä, ja näiden lakien noudattamista valvotaan varsin tiukasti. Lisäksi monissa maissa epävirallisilla tapasäännöillä ja sosiaalisilla normeilla vaikutetaan suuresti siihen, minkä ikäisinä nuorille myydään alkoholijuomia."

(http://www.alko.fi/fi/6A05B34D438EFDCFC22575C30039D81B?opendocument&src…)

-47-

Vierailija
32/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usemmissa Euroopan maissa on oppivelvollisuus joka päättyy sinä vuonna kun täyttää 16, ja lapsi saa jos haluaa siirtyä pysyvästi työelämään. Se tarkoittaa että vasta 16-vuotiailta voi odottaa että on rahaa niin paljon että voi käydä ravintoloissa tms eli ei synny ikäviä tapauksia että lapsilauma tilaa kapakasta monta tuopillista kaljaa ja toteaa etei ole rahaa maksaa

Toisaalta moni jatkaa opiskelujaan lukiossa tai ammiksessa, mutta joka tapauksessa on sen verran kypsä että saa itse päättää menemisistään.

En tiedä missä maissa alkoholin ostamiselle ei ole mitään alaikärajaa, kuvittelisin että jossakin välimeren katolilaisissa maissa jossa lapset joka tapauksessa liikkuvat tietyn ikäisiksi asti aina perhen valvonnassa että asialla ei ole merkitystä, tai sitten jossain takapajuloissa jossa lapsityövoiman käyttö on sallittua.

Vierailija
33/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hyvinkin luultavasti niiden lapset isommalla todennäköisyydellä juovat överit puistossa salassa. Alkoholiin voi ottaa terveenkin näkökannan, kuin se, että se todistaisi että olet iältäsi aikuinen ja että se olisi kauhea tabu.

Kaikista tiukkapipoisimpien nuoret ovat kovimpia dokaamaan ja vetämään överit.

Mä olen tarjoutunut ostamaan 3-5 siideriä nyt 17 v:lle tytölleni. Välillä juodaan yhdet yhdessä perjantaina ja katsotaan telkkaria. Juomisen opettelu on sujunut hyvin eikä siitä ole tullut minkään sortin suurta houkutusjuttua.

Tiedän, että alkoholin ostaminen on laitonta alaikäiselle mutta itse sain lapsuudessani rennon suhtautumisen alkoholiin eikä ongelmia itselläkään ole ollut. Mutta kukin tyylillään :-)

Vierailija
34/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

piriä päälle

mitä turhaan odottaa että lapsi kasvaa aikuiseksi kyllähän se viinan juominen on perusoikeus ja siihen on hyvä opetella pienestä pitäen

dokaahan nää raskaana olevatkin niin miksei sitten kaikki muutkin

on se vähän niin et viinat pitäis saada kotiovelle ihan lakisääteisesti jokaiselle vklopuks kirkkaat ja kori kaljaa

Vierailija
35/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hyvinkin luultavasti niiden lapset isommalla todennäköisyydellä juovat överit puistossa salassa. Alkoholiin voi ottaa terveenkin näkökannan, kuin se, että se todistaisi että olet iältäsi aikuinen ja että se olisi kauhea tabu.

Mä olen tarjoutunut ostamaan 3-5 siideriä nyt 17 v:lle tytölleni. Välillä juodaan yhdet yhdessä perjantaina ja katsotaan telkkaria. Juomisen opettelu on sujunut hyvin eikä siitä ole tullut minkään sortin suurta houkutusjuttua.

Tiedän, että alkoholin ostaminen on laitonta alaikäiselle mutta itse sain lapsuudessani rennon suhtautumisen alkoholiin eikä ongelmia itselläkään ole ollut. Mutta kukin tyylillään :-)

mutta miksi sitä juomista pitää opetella?

Miksi on automaattista että jokaisen pitää käyttää alkoholia ja se pitää opetella nuorena ja vielä vanhempien (?!?) toimesta?

Mikä vika on ilman viinaa elämisessä normaalina elämisen muotona? Tai edes siinä että alkoholi kuuluisi aikuisille?

Vierailija
36/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas toisin päin.

Nuoret, joiden kotona poltetaan ja otetaan kuppia ja ostetaan nuorille, ovat alkaneet törpöttelyn jo ala-asteikäisinä. Tuolla rannalla istuvat yleensä kuudennen luokan keväällä. Kaljaa ja buranaa. Huvittaa toisaalta tuo burana, koska reppanat luulevat, että kalja menee paremmin päähän.

Raittimpia lukiossa ovat ne, joiden kotona ei ole sidukkoja nuorille ostettu ja myöskään vanhemmat ei juo, eikä polta. Perheissä, joissa urheillaan, on raittiimmat nuoret.

Vaikka ostat nuorellesi sidukat, se ei takaa sitä, ettei hänestä tulisi joskus alkoholin suurkuluttaja.

Toisaalta, kuka nuori haluaa istua perjantain kotona vetämässä sidukkaa mammansa kanssa (jos näin aaveekielellä tämän kirjoitan)

Vierailija
37/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on teinit 14-19. ja vielä iltis 4v. ja ei ole tarvinnut opettaa... Vanhin kyllä ottaa silloin tällöin, mutta aikuinhena jo on.

Elämme kyllä muutenkin suht. alkoholitonta elämää. Ruoan kanssa jotain tyyliin ja saunakaljat/siiderit. Mutta lapsille emme ole koskaan tarjonneet.

Ps. emme ole uskovaisia, ihan norkku, toimelias ja urheilullinen perhe.

Vierailija
38/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika on ilman viinaa elämisessä normaalina elämisen muotona? Tai edes siinä että alkoholi kuuluisi aikuisille?

Aika hyvä kysymys. Jos haluaa elää kokonaan raitiina se on oma valinta. Kaikki eivät vain pysty.

Kun itse olin teini en ollut kiinnostunut juomisesta, koska isäni joika joi aika paljon, antama esimerkki ei ollut paras mahdollinen.

Mutta mulla oli se ongelma että mulla ei ollut hyviä kavereita. Se kalvasi itsetuntoa ja kun tulin sen ikäiseksi että viinaa sain laillisesti ostaa niin otin menetetyn nuoruuteni takaisin.

Sitä ryyppäämistä kesti n 10 vuotta kunnes onneksi sain itseni otettua niskasta kiinn. En raitistunut kokonaan mutta ikävä maku suuhun jäi nuoruusvuosista että en pysty olemaan rentona tietynlaisissa sosiaalisissa tilanteissa ilman alkoholia. Tilanteet ovat sellaiset että joku alkaa v-ttuilla minulle. Ja se v-ttuilija ei välttämättä ole joku juoppo vaan voi olla joku täysin raitis ihminen tai kuka tahansa viisastelija.

Joka tapauksessa olen iloine siitä että minun ei tarivtse kestää v-ttuilijoita joka päivä ja siksi minun ei tarvitse juoda koko ajan.

Näkisin asian niin että alkoholi on tuhansien vuosien ajan muodostunut yhdeksi ihmisten selviytymskeinoksi vaikeista tilanteista, ja sitä hyödyntävät myös jotkut muut eläinlajit, jotka syövät pilaantuneita hedelmiä ja marjoja.

Osalla ihmisiä alkoholin sietokyky vaan ei ole paras mahdollinen. Hyvä se tietenkin olisi jos nuoret tai aiknakin alle lukuioikäiset pysyisivät kokonaan erossa alkoholista. Lukioikäisten voisi antaa tutustua sihen valvotuissa olosuhteissa.

Mitään amerikan mallia että vasta 21-vuotiaana saisi juoda en halua Suomeen.

Vierailija
39/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä lakia olla vitsiksi tehty.

Lakia tulee noudattaa, eikö vain? Skenaario: perheenne lähtee Saksaan lomareissulle. Mukana on teidän 16-v lapsi. Saksan lain mukaan hän voi ostaa olutta halutessaan. Ennakoin, ettet anna lapsen ostaa. Miksi et? Lakiahan tulee noudattaa. Sen maan lakia, missä maassa ollaan. mekin täällä edellytetään maahanmuuttajilta jotta noudattaisivat Suomen lakia.

Tulimme juuri Berliinistä ja meidän 17 v kävi ostamassa itselleen siiderin. Hän noudatti lakia

Ja myös Tanskassa on 16 v ikäraja mietoihin. Eli lapsenne taas juoda Tanskassa ja Saksassa mutta ei suomessa ?

Saksa ja Tanska ovat maailman huippua alkoholinkultuksessa, joten totta kai Suomen pitäisi ottaa niistä mallia tässäkin asiassa. Täällähän ei tunnetusti ole vielä tarpeeksi alkoholiongelmaisia.

Vierailija
40/81 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok. Luulempa että lapsesin on juonut jo jossain kaljaa tai muuta alkoholia.. voi olla ottanu jopa kunnon kännit.. harva tuon ikänen ei ole ottanu/maistellut..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä