Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pitää hankkia lapsi, jos ei pysty edes äitiyslomaansa pitämään loppuun?

Vierailija
23.08.2012 |

Olen yksityinen perhepäivähoitaja ja minulle soittaa jatkuvasti muutaman kuukauden ikäisten lasten äidit ja kyselevät hoitopaikkoja. Moni on sanonut, ettei oikein jaksa enää olla kotona ja päiväkotiinkaan ei voi vielä viedä.

Töihinhän saa mennä jo suoraan synnytyslaitokselta, mutta yhteiskunnan tukia päivähoitoon ei heru. Omasta mielestäni siihen on myös syy - kyllä lapsen pitäisi edes se 9kk saada olla kotona!

Nämä töihin palaavat tekisivät siis täyttä työpäivää, noille 4-6kk ikäisille vauvoille tulisi 9 tunnin hoitopäivät. En ole kyllä ottanut hoitoon, enkä ota. 10kk on ollut rajana minulla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tehdä abortti tai lapsensurma?

Vierailija
2/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen hoitaja kun saa itse määrittää taksansa. Uskomattominta on se, että hänellä on hoidossa 3 kk ikäinen tuohon hintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeläiset kasvavat, ja niistä on iloa vuosikymmeniksi. Ei hyvää vanhemmuutta voi mitata sen mukaan, kuinka monta vaippaa vaihtaa.

Vierailija
4/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei omaa jälkeläistään hoida edes vauvana, jos siihen siis suinkin vain kykenee. Jos raha, päteminen, ura jne. ajaa oman vauvan hoitamisen edelle, niin en sitä sori vaan voi mitenkään käsittää. Kylmää kyytiä, tervetuloa maailmaan. Äitin pitää nyt mennä, kun äiti tarvii aivoilleen haasteita, mut kyl sä pärjäät, iso tyttö/poika..

Vierailija
5/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin parempihan lapsen on mennä tällöin hoitoon, ettei äiti ala lastaan hakkaamaan kun ei jaksa.

Opasta kääntymään neuvojan puoleen jaksamisasiassa!

Vierailija
6/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksityinen perhepäivähoitaja ja minulle soittaa jatkuvasti muutaman kuukauden ikäisten lasten äidit ja kyselevät hoitopaikkoja. Moni on sanonut, ettei oikein jaksa enää olla kotona ja päiväkotiinkaan ei voi vielä viedä.

Töihinhän saa mennä jo suoraan synnytyslaitokselta, mutta yhteiskunnan tukia päivähoitoon ei heru. Omasta mielestäni siihen on myös syy - kyllä lapsen pitäisi edes se 9kk saada olla kotona!

Nämä töihin palaavat tekisivät siis täyttä työpäivää, noille 4-6kk ikäisille vauvoille tulisi 9 tunnin hoitopäivät. En ole kyllä ottanut hoitoon, enkä ota. 10kk on ollut rajana minulla.

että isä voi jäädä myös kotiin heti kun vanhempainraha kausi alkaa ;)

Vierailija
7/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lisääntyminen ei ole vain vauva-aikaa. Jälkeläiset kasvavat, ja niistä on iloa vuosikymmeniksi. Ei hyvää vanhemmuutta voi mitata sen mukaan, kuinka monta vaippaa vaihtaa.

Ystäväperhe on yrittäjäperhe, ja yrittäjyys vaatii molempien vanhempien osallistumista. He saivat pikkulapsiaikana arjen rullaamaan hienosti siten, että kumpikin osallistui sen mukaan mikä on välttämätöntä, vauvat kulkivat mukana aina kun mahdollista, ja he palkkasivat kotiin hoitajan, joka huolehti isommista lapsista ja niinä lyhyinä jaksoina, kun vauva ei voinut olla vanhempien mukana, myös vauvasta.

Vanhin näistä lapsista on nyt 21 ja voin sanoa, että heistä kaikista on kasvanut reippaita, fiksuja, sosiaalisia, kaiken kaikkiaan hienoja nuoria! Siihen ei siis suinkaan tarvita vuosikausia kestävää lapsihautomoa kotipesässä, kuten palstalla tunnutaan ajattelevan.

Vierailija
8/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei ne äidit. Biologisesti asiaa tarkatseltuna naisen pitäisi elää sukulais- ja tuttavanaisten muodostamassa tukiverkostossa, jossa kaikki auttavat toisiaan lastenhoidossa. Näin kaikki jaksavat ja pystyvät elämään normaalisti. Niin ne meidän lähimmät eläinsukulaisemmekin tekevät.

Meidän yhteiskunnassamme taas on muodostunut äideille jokin yksinselviämisen ihanne, joka tekee elämästä todella hankalan yhtälön, koska yhteiskuntamme vaatii myös töissäkäymistä normaalin elämän mahdollistamiseksi. Minusta on täysin hyväksyttävää, että lapsi saa elämän ja äiti saa apua tarvittaessa.

Annat itsestäsi typerän ja katkeran ihmisen vaikutelman, kun kyseenalaistat muiden tarvetta saada jälkikasvua. Lasten hankkiminen on ihmisoikeus, joka on kirjoitettu geeneihimme. Vähän vaikea sitä on tietoisestikaan vastustaa, kun jokainen solu alitajuisesti käskee lisääntymään. Mitäs mieltä itse olet, olisiko sinusta ollut parempi jäädä syntymättä sillä perusteella, että joku marmattaisi tarhaanmenopäivämäärästäsi? Onko olemassa joitain maagisia numeroita, jotka täyttäessään on oikeus olla vanhempi ja oikeus syntyä?

Kyllä ne lapset kasvavat terveiksi ja vahvoiksi ja jäävät eloon. Suomi on poikkeus maailmassa, muualla lapset menevät tarhaan parikuisina ja muodostavat aikuisina täysin toimivia yhteiskuntia.

Ällöttää tämä iänikuinen marina. Saatan vaikuttaa välinpitämättömältä töissäkäyvien vanhempien lapsien oikeuksia kohtaan, mutta asia on päin vastoin. Lasten oikeudet ovat hyvinkin lähellä sydäntäni. Itse olen jäsenenä järjestössä, joka auttaa Itä-Euroopan katulapsia ja huumeäitejä vauvoineen. Siinä, jos missä, on ongelma-alue, eikä tässä marinassanne.

Vierailija
9/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sitä äitiyslomaakaan.

Kampaajani vei 5-kuisen hoitajalle. Yrittäjä ei aina voi olla pitkään poissa.

Vierailija
10/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä Suomessa ihmetellään?

Vierailija
11/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä Suomessa ihmetellään?

Vierailija
12/12 |
23.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä esikoisen kanssa. Olen yrittäjä ja teen kotoa töitä, joten vauvan hoito oli suoritettava siinä töiden lomassa. Kymmenentenä päivänä pystyin jo istumaan kivutta, joten silloin myös aloitin työt. Usein tuli imetettyä vauvaa työpöydän ääressä. Viimeistelin töitä vielä sinä aamuna kun lähdettiin sairaalalle vesien mentyä aamuyöllä.

Toisen synnytin kotona (ulkomailla asuessa), silloin työtauko oli vielä lyhyempi, olisikohan ollut 2-3 päivää minkä väsymyksestä toipuminen otti, kun tämä toinen oli huonompi nukkumaan ja synnytys kesti niin kauan.

Tottakai olisin mielelläni ollut vuoden kotona töitä tekemättä ja keskittynyt vain vauvoihin, mutta olosuhteiden pakosta se meni meillä näin.

Yrityksemme oli miehen kanssa yhteinen, joten hän oli tietysti auttelemassa lasten kanssa, mutta hänkään ei olisi pystynyt jättäytymään töistä täysin. Lapsista kun ei tiedä milloin ne päättävät syntyä (esikoinenkin 5vk etuajassa) joten projekteja ei vain voinut suunnitella niin ettei niitä olisi juuri synnytyksen käynnistyessä. Asiakkaat olivat toki ymmärtäväisiä muutaman päivän tauosta.

Kyllähän se kateeksi pistää lukea suomalaisista äitiyslomista, onneksi mulla on nyt lapset tehty eikä tarvitse enää elää noita rankkoja aikoja uudelleen. Esikoinen meni meillä vuoden ikäisenä puolipäivähoitoon, ja kun toinen syntyi, jäi meidän kanssa kotiin. Molemmat menivät sitten toisen lapsen täyttäessä 4kk puolipäivähoitoon samaan ihanaan päiväkotiin. Ihan normaaleja iloisia lapsia näistä on kuitenkin tullut :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän