G: Kuinka monta kertaa SINÄ olet käynyt oopperassa?
Kommentit (61)
Jos sinne menisi, niin miten? Pitääkö liput varata etukäteen ja mistä vai voiko vaan päättää kesken tylsän keskiviikkoillan, että menenpä oopperaan tänään (niinkuin elokuviin mennään)?
Vaatetus, pitääkö olla klassisen kaunista vai riittääkö siistit farkut ja paita esim.?
Minulla on oopperasta kokemusta vain elokuvista, ja niissä naiset on suurinpiirtein iltapuvussa ja sulkahatussa, joten kynnys on suuren suuri.
Varmasti menisin jos voisin mennä jonkun mukana, vaan yksin kun en vaan uskalla..
Ai niin, ja pienellä paikkakunnalla Oulun läänissä asutaan, joten mihinkään Helsinkiin ei ole edes mahdollisuus noin vain..
En suurissa esityksissä Oopperatalossa vaan pienemmissä, kokeilevissa produktioissa, joista on kyllä ollut hyvät arvostelut lehdissä.
Olen kuunnellut paljon oopperalaulua ja klassista laulua noin muuten, tulee lähipiiristä.
Jokin Wagnerin ooppera ja Tosca Saksassa
Molemmissa nukahdin. Terveisiä tutuille.
Jos sinne menisi, niin miten? Pitääkö liput varata etukäteen ja mistä vai voiko vaan päättää kesken tylsän keskiviikkoillan, että menenpä oopperaan tänään (niinkuin elokuviin mennään)?
Vaatetus, pitääkö olla klassisen kaunista vai riittääkö siistit farkut ja paita esim.?
Lippuja myydään samana iltanakin, jos niitä on jäljellä, mutta usein suosituimmat oopperat myydään loppuun jo etukäteen. Suosittelen, että ostat lipun etukäteen ainakin, jos olet tulossa kauempaa. Lippuja Kansallisoopperaan saa ainakin sivulta www.lippu.fi. Lippujen hinnat vaihtelevat suuresti paikan mukaan. Tarkempia tietoja saat Kansallisoopperan sivuilta.
Yleensä oopperaan pukeudutaan samaan tyyliin kuin teatteriin. Osalla on siistit farkut ja paita, mutta enemmistö on pukeutunut vähän paremmin. Mitään iltapukuja ja frakkeja ei näy, mutta jos haluat sulautua enemmistöön, kannattaa valita suunnilleen samanlaiset vaatteet kuin mitä pukisit sukulaisesi 50-vuotisjuhliin. Tällöin et taatusti tunne itseäsi yli- tai alipukeutuneeksi. En siis suinkaan sano, että paikalle ei ole suotavaa tulla farkuissa, mutta jos muuten tunnet olosi epävarmaksi, niin ehkä sinulla on helpompaa, jos olet pukeutunut enemmistön tavoin.
Paikan päällä on myytävänä muutamalla eurolla ohjelmia, jossa on kerrottu oopperan juoni lyhyesti. Toki voit halutessasi lukea sen etukäteen jo joltain nettisivulta. Myös librettoja (oopperan sanat) on myytävänä, mutta sen hankkiminen on tarpeetonta. Suomenkieliset sanat tosiaan ilmestyvät tekstityslaitteeseen näyttämön yläpuolelle.
Hei ap,
jos olet tulossa/menossa oopperaan toiseen kaupunkiin jostakin kaukaa, kannattaa ehdottomasti varata liput, ettei tule pettymystä, sillä jotkut näytökset ovat loppuunmyytyjä. Eivät kuitenkaan kaikki, niin että jos satut joskus olemaan jonkun oopperan lähellä, poikkea kysymään, usein lippuja saa saman illan näytökseenkin.
Olen huomannut, että varsinkin nuoret pukeutuvat hyvinkin rennosti, ihan farkuissa ja tavallisissa vaatteissa ovat. Arkipäivinä monet tulevat suoraan työstä ja ovat normaaleissa (toimisto)vaatteissa. Jotkut pukeutuvat hienostikin, mutta jokainen makunsa mukaan, ei nykyään ketään katsota pitkään. Itse on ole mikään pukeutuja, hyvin tavallisissa vaatteissa käyn.
Muista myös, ettei Kansallisooppera ole Suomen ainoa ooppera, vaikkakin ainoa, jossa on näytöksiä koko kauden syyskuusta toukokuuhun.
Savonlinnassa on tarjontaa joka heinäkuu kuukauden ajan, ja alueoopperat tekevät yleensä yhden oopperan vuodessa ja esittävät sen muutaman kerran peräkkäin. Tampereen oopperan näytökset ovat tosi hyviä, ja olen nähnyt hienoja esityksiä myös esimerkiksi Turussa, Vaasassa, Kuopiossa, Mikkelissä ja Oulussa.
Jos lomailet ulkomailla, niin oikeastaan kaikissa isommissa kaupungeissa on hyvä oopperatarjonta ja joka ilta jotain (Tallinna, Tukholma, Riika, Pietari lähimpinä, Saksassa on kymmenissä kaupungeissa ooppera jne.) ja usein saa lippuja samana päivänä.
Mene ihmeessä käymään, jos sinulla joskus on tilaisuus!
Savonlinna ja Kansallisooppera.haluaisin useammin. 41v
kymmeniä, satoja
enimmäkseen ulkomailla (keski-Euroopan eri oopperataloissa), mutta useamman kerran myös Suomessa. Osa käyntikerroista lapsille suunnattuja produktioita, esim. Taikahuilu lapsille (näitä paljon ulkomailla).
Kyseessä oopperatalon Don Quijote ja en kyllä tykäännyt lainkaan. Baletti minusta ihanaa ja muutenkin teatteri mutta ooppera ei. Ja ikää 42v.
Kymmeniä kertoja, niin Suomessa kuin ulkomailla.
Olen kuitenkin vain klassisen oopperan kuluttaja.
Uudet, musiikillisesti korvaani epäsymmetriset sävellykset, eivät saa syttymään. Kuulustavat minulle melulta. Tiedän, että niidellekin on yleisö.
Jos haluatte kokeilla oopperaa, suosittelen aloittamaan klassisestakin sarjasta esim. Verdin La Traviata, Mozartin Taikahuilu ja ehkäpä Bizet'n Carmen. Nämä ovat makuasoita, joten älkää aloittako vihakirjoituksia. Voi olla toisten mielestä muitakin mukavampia mahdollisuuksia kokeilla tai joku voi olla sitä mieltä, että ei kannata edes kokeilla.
Itse aloitin parisenkymmentävuotta sitten ja olen pitänyt. Yhteinen harrastus puolisoni kanssa. Tänään harrastuksemme kohde Kansallisopperassa on Verdin Aida.
Telkkarista tullut katsottua muutamia oopperoita ja sen perusteella voin sanoa, ettei ole minua varten.
Toki kokemus on varmasti erilainen kun on paikan päällä mutta ooppera ei vain oikein iske.
mutta kaikki tyyliin "isi vei". Isäni rakastaa klassista musiikkia ja harrastaa sitä aktiivisesti. Itse en ole saanut mentyä oma-aloitteisesti, vaikka voisin hyvin mennäkin.
Ollessani leirikoulussa 15-vuotiaana Venäjällä. Isäntäperhe kysyi, mihin haluaisin mennä ja oopperan ollessa vaihtoehtona, valitsin sen. Kenties ounastelin, että se saattaisi jäädä ainoaksi kokemukseksi... :P
Noh, mielestäni sopraanon ääni oli "repaleinen" ja oopperan teema oli vahvasti ortodoksi-uskonnollinen, etä näillä seikoilla oli varmasti merkitystä, etten kovasti nauttinut näkemästäni/kuulemastani, vaikka täysin avoimin mielin olin liikkeellä.
baletissa kerran, en oikein tykännyt siitäkään. Oopperalaulua olen kuullut levyltä, mutta en ole tykännyt niin ei ole tullut mentyä katsomaan livenäkään.
seitsemän kertaa. Tykkään kovin, ja haluaisin käydä useamminkin!
Ai niin, ja pienellä paikkakunnalla Oulun läänissä asutaan, joten mihinkään Helsinkiin ei ole edes mahdollisuus noin vain..
ja ainakin silloin oopperoita oli silloin tällöin esim. Madetojan salissa laulajien ja soittajien oppilastöinä sekä joinain vuosina kaupunginteatterissa isompi oopperatuotanto. Kokkolassa on tehty kokeilevampia oopperasovituksia monena kesänä jo, ihan taitavin ammattilaisvoimin.
Ja eikös Savossa päinkin, jossain Nilsiän suunnalla, ole ainakin ollut kesäoopperaa? Maakuntaoopperaa tehdään lisäksi säännöllisesti ainakin Ilmajoella kesäisin. Aina ei tarvitse sinne Hesaan mennä, vaikka toki Kansallisooppera ja Savonlinnan oopperajuhlat ovat ne isoimmat jutut oopperan saralla.
Tarkista kesäisin esityspaikka, monet oopperat ovat ulkona ja lämmintä kannattaa olla mukana.
Esim. Savonlinnassa vaatteita on joka lähtöön, siellä pääasia on säähän ja tilaan sopivuus ja lämpimyys. Jotkut sipsuttavat korkkareissa sisäpihojen mukulakivillä, itse en menisi niillä jalkojani telomaan... Kesähousut, matalat kengät, paita ja jakku tai neuletakki on lämpimänäkin iltana ihan paras vaatetus, vaikka tila onkin katettu. Kansalliseen yms. sisällä oleviin esityksiin pukeudutaan kuin teatteriin muutenkin, ei se sen hienompaa ole.
Rakastan sekä oopperaa että balettia. Käyn molemmissa useamman kerran vuodessa. Ulkomaillakin menen aina jos on mahdollisuus.
Keskimäärin 4-5 kertaa vuodessa. Ja tätä on säännöllisesti jatkunut 15 vuotta, sitä ennen epäsäännöllisen säännöllisesti. Kokonaissaldo saattaa yltää, no ei ehkä ihan sataan mutta lähelle. Tykkään kaikenlaisesta, myös modernista oopperasta, kuten Kaija Saariahon upeista jutuista.
N44
Mua on jopa joskus moitittu siitä etten seuraa juonta monitorilta, mutta en välitä. Mulla on oikeus nauttia oopperasta ihan vain musiikkina ja visuaalisena esityksenä, ei se muille kuulu jos en tiedä mitä juonessa välttämättä tapahtuu. Mä en pysty keskittymään siitä nauttimiseen jos joudun kurkkimaan monitoria.