Totaaliyksinhuoltajat, kaipaan neuvoja! Kouluterkka tivaa lapsen toisen huoltajan yht.tietoja
vaikka olen kirjoittanut lomakkeeseen että olen oikeuden vahvistamalla päätöksellä täysyksinhuoltaja. Lapsen isä ei ole ollut lapsen kanssa tekemisissä viiteen vuoteen. Työskentelee vähän väliä pitkiä työkeikkoja jenkeissä (on supisuomalainen insinööri) ja näkee lasta tosi harvoin. On itse toivonut että huolehtisin kaikkeen lapseen liittyvästä. Nyt terkka on oikeuden päätöksen lisäksi toivonut isän puhelinnumeroa josta varmistaa tämä perhekuvio. Onko tämä terkalta enää edes laillista toimintaa?!
Kommentit (115)
Jos terkka niitä itse jostain kaivaa, niin kaivelkoon. Olisin yhteydessä rehtoriin, jos koet asian ahdistavaksi. Terkka kävelee yli valtuuksiensa ja hänen tulee perustella vaatimuksensa ja viitata sopiviin lainkohtiin vaatimuksissaan, jos haluaa sinulta tietoja isästä.
Tuo "sosiaalihuolto" -kirjoittaja oli selvästi joko vanhus tai kännissä.
Selvitykseni on relevantti, koska sekä ap että terveydenhoitaja saattavat sekoittaa asioita. On mahdollista, että juridinen vanhempi haluaa tietoja lapsen koulunkäynnistä, vaikka hänellä ei ole huoltajuutta. Silloin valmiiksi laadittu lomake ei muuta tilannetta, vaan allekirjoituksella vahvistettuun tiedonsaantioikeus pyyntöön / tiedoksiantoon on suostuttava, kun juridinen vanhempi esittää tarvittavat dokumentit oikeuksistaan.
Ap:tä voi auttaa, että hän selvittää terkkarin kanssa nämä huoltajuuden ja isyyden (säädetty isyyslaissa) erot. Vaarana on, että terkka hokaa, että isän kanssa voisi viestiä - siis jos tämä on ap:n pointti.
Mikäli ap haluaa, että tilanne on epäselvä ja hän saa pitää valtaa käsissään, kannattaa ap:n käydä näyttämässä se päätös huoltajuudesta. Voi mennä täydestä, että tää oli nyt tässä.
terveisin, sosiaalihuolto
Missä yhteydessä tuollaista sanaa edes käytetään?!
Selvitykseni on relevantti, koska sekä ap että terveydenhoitaja saattavat sekoittaa asioita. On mahdollista, että juridinen vanhempi haluaa tietoja lapsen koulunkäynnistä, vaikka hänellä ei ole huoltajuutta. Silloin valmiiksi laadittu lomake ei muuta tilannetta, vaan allekirjoituksella vahvistettuun tiedonsaantioikeus pyyntöön / tiedoksiantoon on suostuttava, kun juridinen vanhempi esittää tarvittavat dokumentit oikeuksistaan.
Ap:tä voi auttaa, että hän selvittää terkkarin kanssa nämä huoltajuuden ja isyyden (säädetty isyyslaissa) erot. Vaarana on, että terkka hokaa, että isän kanssa voisi viestiä - siis jos tämä on ap:n pointti.
Mikäli ap haluaa, että tilanne on epäselvä ja hän saa pitää valtaa käsissään, kannattaa ap:n käydä näyttämässä se päätös huoltajuudesta. Voi mennä täydestä, että tää oli nyt tässä.
eikä itsepäisen miesasiamiehen jakeluun mene se fakta että jotkut isät vain eivät yksinkertaisesti ole kiinnostuneita lapsistaan.
Sitäpaitsi, "tiedoksianto" on erillinen pykälä joka vahvistetaan yksinhuoltajuudessa oikeuden päätöksessä.
Ja muuten se että pyörittelet sanoja kuin mielipuoli ei tee sinusta lainkaan vakuuttavampaa, vaan aivan päinvastoin.
jos isä ei edes ilmoita yhteystietojaan.
Jos isä sitten myöhemmin haluaa saada koulunkäyntiin liittyvät aisat selville, niin ottakoon itse yhteyttä terkkariin tai opettajiin.
Meidän tilanteessamme ei ole ollut mitään erimielisyyksiä eikä valtataisteluita, vaan isä on itse toivonut minun vastaavan lapsen huoltajuudesta. Yksinhuoltajuus vahvistettiin oikeudessa täysin riidattomasti. Isä viettää pitkiä jaksoja töissä ulkomailla ja tapaa lasta omasta valinnastaan erittäin harvoin. Kommentoit mielestäni nyt aivan erilaiseen tilanteeseen mistä on kyse.
ap
Eihän tämä "sosiaalihuolto" tyyppi sanonutkaan, että Ap:n täytyy nähdä vaivaa isän kadonneiden tietojen eteen.
Hän vaan valisti oikeusjutun nostamisesta, ja siitä miten terkasta saattaisi päästä eroon.
kuuluuko ap:n antaa ne tiedot vai ei?
Luetaanko näissä tapauksissa isä huoltajaksi vai lapsen vanhemmaksi?
Toimita oikeden päätöksestä vielä kopio niin eiköhän mene perille.
Ja että isä ottaa yhteyttä, mikäli on kiinnostunut.
Ainoa joka on sekaisin, on tuo sosiaalihuolloksi itsensä kuvitteleva sekopää, jolla on jutut ihan eri kierroksilla, kuin mihin ketju antaisi aihetta.
Ap:lla ei ole mitäään velvoitteita antaa enempää tietoja lapsen isästä. Jos terkka niitä jostain syystä kaipaa ja siihen löytyy perusteita, niin selvittäköön isän olinpaikan viranomaistietä. Ap, sinuna huomauttaisin rehtorille, jos tilanne jatkuu. Älä ainakaan enää tee mitään asian selvittämiseksi, se ei ole sinun vastuullasi. Mies on tehnyt valintansa ilmeisen vapaaehtoisesti.
Koulussa kysytään aina huoltajia ei mitään perinnöllisiä sairauksia ruveta kaivelemaan...
Ap on yksinhuoltaja, joten lapsen papereissa siin hänen tietonsa eli yhden vanhemman tiedot.
Toista huoltajaa ei ole, joten tälläisiä tietoja ei terkalla ole oikeus kaivaa esiin.
Ensinnäkin pyydän todella anteeksi ensimmäisen viestin typoja, kun kännykällä vastaa ei oikoluku oikein toimi yömyöhällä, kyllä sitä ihan 210ov on suoritettu amk:ssa, ei ihan lähihoitajaksi tarvi haukkua, vaikka kyllä lähihoitajat saa mun arvostuksen!
Totesin ensimmäisessä viestissä vain miksi yhteystietoja kysytään, en todella tarkoittanut että vastaavassa tilanteessa olisin ollut tivaamassa lisätietoja. Kyllä mulla on järkipäässä ja luotan asiallisiin vanhempiin olivat sitten yh tai ei tai jopa isä/äitipuolia. Lapsen hyvinvointi on se joka merkkaa, jos lapsi voi hyvin ja hällä vielä lapsen asioita kiinnostunut vanhempi olen iloinen ja se riittää mulle. Ja kyllä ymmärrystä liittyy monenlaisiin perhekuvioihin tai kuvioiden puuttumiseen, mulla ei ole mitään tarvetta ketään arvostella tai tuomita, eikä todella riitä mielenkiinto urkkia muiden asioita!
Mun tehtävä on suorittaa lakisääteiset terveystarkastukset ja niiden puitteissa kartoittaa lapsen kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat, jos siellä puutteita (en tarkoita nyt että toinen vanhempi puuttuisi) niin olla tarjoamassa tukea tai apua, tai esim ohjata lasta/nuorta eteenpäin sellaiselle taholle joka pystyy/voi auttaa. Eli olkaa huoletta en halua kenellekkänään pahaa! :)
Ensinnäkin pyydän todella anteeksi ensimmäisen viestin typoja, kun kännykällä vastaa ei oikoluku oikein toimi yömyöhällä, kyllä sitä ihan 210ov on suoritettu amk:ssa, ei ihan lähihoitajaksi tarvi haukkua, vaikka kyllä lähihoitajat saa mun arvostuksen!
Totesin ensimmäisessä viestissä vain miksi yhteystietoja kysytään, en todella tarkoittanut että vastaavassa tilanteessa olisin ollut tivaamassa lisätietoja. Kyllä mulla on järkipäässä ja luotan asiallisiin vanhempiin olivat sitten yh tai ei tai jopa isä/äitipuolia. Lapsen hyvinvointi on se joka merkkaa, jos lapsi voi hyvin ja hällä vielä lapsen asioita kiinnostunut vanhempi olen iloinen ja se riittää mulle. Ja kyllä ymmärrystä liittyy monenlaisiin perhekuvioihin tai kuvioiden puuttumiseen, mulla ei ole mitään tarvetta ketään arvostella tai tuomita, eikä todella riitä mielenkiinto urkkia muiden asioita!
Mun tehtävä on suorittaa lakisääteiset terveystarkastukset ja niiden puitteissa kartoittaa lapsen kokonaisvaltaiseen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat, jos siellä puutteita (en tarkoita nyt että toinen vanhempi puuttuisi) niin olla tarjoamassa tukea tai apua, tai esim ohjata lasta/nuorta eteenpäin sellaiselle taholle joka pystyy/voi auttaa. Eli olkaa huoletta en halua kenellekkänään pahaa! :)
Meillä on taatusti maailman pätevimmät terkat
:´DDDDDD
terveydenhoitajalle,asianlaidan ollessa ap:n kertoman mukainen. Valituksia terkasta ei kannata tehdä rehtorille, sillä hän ei ole terveydehoitajan esimies. Pomo löytyy terveyspalvelujen hallinnon alta ja on espoossa ainakin titteliltään kouluterveydenhoidon osastonhoitaja.
terveydenhoitajaksi melkein 6,5 vuotta :D
Juu kyllä typo jälleen eli aivan oikein ei ov vaan op eli 210op eli neljä vuotta lusittu. Se on tietysti hienoa että ammatillinen pätevyys arvioidaan vaan kännykkä näpyttelyiden perusteella. Itse olen onneksi saanut alueelleni ihania asiakkaita, joidenka kanssa on ilo työskennellä. Ja kyllä siihen alueeseen mahtuu myös paljon perheitä, joissa vaikeita tilanteita ja uskokaa pois että joskus myös terkka on saanut hyvää aikaa. Kaikille olen ollut ystävällinen ja ennenkaikkea luottamuksenarvoinen, olen tehnyt parhaani asiakkaan hyväksi ja en ole rikkonut vaitiolovelvollisuutta. Olen kunnioittanut myös lähivanhemman toiveita kun ne eivät ole lapsen edun vastaisia. Toivottavasti jatkossakin saan palvella mukavia asiakkaita ja valitettavasti toivon ettei kauhean moni tämän ketjun vastaajista eksy alueelleni sillä olisi inhottavaa tehdä parhaansa toisen hyväksi joka on valmis sylkemään päin vain sen takia että olen terveydenhoitaja.
Tsemppiä ap:lle! Pidä pintasi, sun ei todella tarvi antaa enempää tietoa. Jos terveydenhoitaja on asiaton niin yhteys esimieheen.
Ja muut muistakaa, että kaikki perheet eivät ole sellaisia missä etävanhempi ei olisi läsnä lapsensa elämässä tai joka ei saisi lähivanhemman kiellon takia saada tietoa. On eronneita joilla yhteistyö onnistuu ja molemmat vanhemmat haluavat olla mukana myös lapsen terveysasioissa. Ja vaikka yhteystietoja kysyttäisiin ei se automaattisesti tarkoita sitä että th on heti etävanhempaan yhteydessä.
Taitaa olla aika vaieta, kiitos ja näkemiin! :)
Mutta terveydenhoitajan tehtävänä on ajaa lapsen etua ja myös ensin kartoittaa lapsen tilannetta ja siksi asioista pitää välillä kysyä, älkää pliis pahoittako mieltänne!
VANHEMMAN tehtävänä on ajaa lapsen etua. Ja onneksi löytyy ap:n kaltaisia fiksuja vanhempia, jotka ihan oikeasti tajuavat, mitä huoltajuus ja huoltosuhde tarkoittavat. Oikein kylmää ajatella, millaisia bimboja on vanhempina ja luovuttavat ihan mitä tietoja vain täysin työssään epäpäteville terveydenhoitajille.
Ap ja muut. Yhteys terveydenhoitajan esimieheen (joka siis ei ole rehtori, vaan ylihoitaja tai -lääkäri). Omasta elämästä havaittu, että tämä on tehokkain tapa tukkia näiden emäntien turvat.
Tällä hetkellä en tiedä lapsen isän osoitetta enkä puh.numeroa. Pitäisikö minun ne arpoa kenties jostakin?