Totaaliyksinhuoltajat, kaipaan neuvoja! Kouluterkka tivaa lapsen toisen huoltajan yht.tietoja
vaikka olen kirjoittanut lomakkeeseen että olen oikeuden vahvistamalla päätöksellä täysyksinhuoltaja. Lapsen isä ei ole ollut lapsen kanssa tekemisissä viiteen vuoteen. Työskentelee vähän väliä pitkiä työkeikkoja jenkeissä (on supisuomalainen insinööri) ja näkee lasta tosi harvoin. On itse toivonut että huolehtisin kaikkeen lapseen liittyvästä. Nyt terkka on oikeuden päätöksen lisäksi toivonut isän puhelinnumeroa josta varmistaa tämä perhekuvio. Onko tämä terkalta enää edes laillista toimintaa?!
Kommentit (115)
Törkeää toimintaa ja häpäisee muutkin terveydenhoitajat tuollaisella uteliaisuudella.
Oletko ap ajatellut puhua asiasta koulun rehtorille? Kannattaa seuraavan kerran, jos terkka jotain yrittää, sanoa, että olet selvittänyt asian terkalle täysin riittävästi, joten jos vielä asiasta kyselee, otat yhteyttä kouluun asianajajasi välityksellä. Ja että aiot keskustella asiasta koulun rehtorin kanssa. Itse olisin jo nyt yhteydessä koulun rehtoriin, koskaa kenenkään ei tarvitse tuollaista ammatillisuuden rajat ylittävää häiriköintiä sietää. Jos terkka mitään isälle lapsesta sanoisi, hän tekisi todennäköisesti virkavirheen ja pettäisi salassapitovelvoitteensa. Idiootti naikkonen selvästi. Olisi aiheellista antaa palautetta.
Siellä on taas joku virkaintoinen utelias sääliö päässyt lasten kanssa toimimaan. Toivottavasti saa huomautuksen!
Älä ap missään nimessä enää vaivaa itseäsi tuolla asialla. Mies saa olla missä on, sinä olet lapsen ainoa huoltaja.
Minä olen toimittanut kaikkiin paikkoihin virkatodistuksen, josta käy ilmi, että olen yh. Eikä ole kukaan perään enää kysellyt mitään, hyvin on tuo paperi riittänyt.
Itse nyt teet tästä suurempaa asiaa kun se onkaan!
Terkka katsoo asiaa lapsen kannalta ja näkee, että se isäsuhde olisi tärkeä pitää yllä.
Sinulla taas on oikeus olla vastaamatta mitään.
mitenkään mutta sen ylläpitämättömyys on ollut täysin lapsen isän oma valinta. Moni ei tunnu ymmärtävän sitä että myös isällä on asiassa oma vastuunsa, kaikki ei aina ole sen yh:n omaa vikaa. Olen yrittänyt tavoitella isää useamman päivän aikana tästä aiheesta puhelimitse, mutta hän ei vastaa. Hänen äitinsä sanoi ettei ole kuullut pojastaan muutamaan kuukauteen, saattaa kuulemma olla lomalla ulkomailla.
Tuntuu älyttömältä että joudun tekemään tällaista vaikka olen ihan virallisesti yksinhuoltaja ja vieläpä lapsen isän omasta toiveesta.
ap
Itse nyt teet tästä suurempaa asiaa kun se onkaan!
Terkka katsoo asiaa lapsen kannalta ja näkee, että se isäsuhde olisi tärkeä pitää yllä.
Sinulla taas on oikeus olla vastaamatta mitään.
mitenkään mutta sen ylläpitämättömyys on ollut täysin lapsen isän oma valinta. Moni ei tunnu ymmärtävän sitä että myös isällä on asiassa oma vastuunsa, kaikki ei aina ole sen yh:n omaa vikaa. Olen yrittänyt tavoitella isää useamman päivän aikana tästä aiheesta puhelimitse, mutta hän ei vastaa. Hänen äitinsä sanoi ettei ole kuullut pojastaan muutamaan kuukauteen, saattaa kuulemma olla lomalla ulkomailla.
Tuntuu älyttömältä että joudun tekemään tällaista vaikka olen ihan virallisesti yksinhuoltaja ja vieläpä lapsen isän omasta toiveesta.
ap
(jota en tiedä) ja sen lisäksi haluaa keskustella perhemuodosta isän kanssa. Puhelinnumero joka minulla on ollut ei vastaa ja voi olla että sekin on vaihtunut. Miehen äitikään ei ole perillä poikansa nykytilanteesta, arveli vain että tämä saattaa olla lomalla. Oikeuden päätös yksinhuoltajuudestani ei riitä terveydenhoitajalle. Olen yrittänyt olla yhteydessä isään sen vuoksi että hän olisi perillä asiasta. Ihmettelen sitä että miten totaaliyh joutuu tällaiseen tilanteeseen, vaikka asian pitäisi olla terkalle ihan selkeä.
ap
On riittänyt kun olen laittanut rastin ruutuun yksinhuoltaja. Eihän niitä terveys tietoja ees saa isälle antaa kun ei oo yhteishuoltajuus.
ihan sen takia, että terkkari sitten soittaisi isälle. Kun olisin saanut tietää tästä, että on soittanut, tekisin kunnon valituksen aiheesta.
Minä olen yhteisellä sopimuksella yksinhuoltaja, vaikka isä on ihan normaalisti mukana kuvioissa, tapaavat säännöllisesti kuukausittain jne. Koulun tiedoissa ei kuitenkaan missään ole isän tietoja, ei wilmassa tms. Eikä niitä ole kukaan kysellyt.
henkit sen numeron soitat vaikka työpaikalle, ja annat sitten numeron terkalle sanoen, että tässä tämä numero, jos sinä kuolet ym.
Jos terkka soittaa muusta asiasta isälle, niin on syyllistynyt vaitiolovelvollisuuden rikkomiseen. tästä saakin sitten kunnon rapsut.
ihan sen takia, että terkkari sitten soittaisi isälle. Kun olisin saanut tietää tästä, että on soittanut, tekisin kunnon valituksen aiheesta.
jos meidän päiväkoti-ikäinen lapsi on kipeä ja minä jään kotiin häntä hoitamaan. Olen antanut työnantajalle lastenvalvojan luona tehdyn sopimuksen lapsen yksinhuoltajuudesta. Työnanatajani haluaa kuinkin palkan maksaakseen todistuksen siitä, että lapsen isä on ollut sairauspäivinä töissä, eikä lapsen kanssa kotona yhdessä minun kanssani!!
En jaksa enää tapella asiasta, joten olen vaihtamassa työpaikkaa...
olen ollut yh eikä tuollaista ole vastaan tullut.
Jos isän nimeä on jossain kysytty olen sen kiroittanut mutten mitään yhteystietoja.
joka on vastaavan utelias ja töissä pikkupaikkakunnalla jossa urkkii lapsilta kaikki asiat juorutakseen niistä eteenpäin. Kukaan ei ole puuttunut juoruiluun mitenkään vaikka sekin kai on laitonta.
Ymmärrätkö sinä puhetta ollenkaan, ap? Entä sitten, jos terkka haluaa jos jotakin selvitystä? ÄLÄ ANNA. TEE VALITUS. Eikö mene jakeluun vai oletko todella yksinkertainen? Rasittavaa, kun täällä olet saanut kymmeneeen kertaan hyviä neuvoja, ja silti tulet tänne itkemään, kun joku terkkari kysyy jotakin. Yritä nyt vähän kasvaa ja hoitaa asia.
Ei juma, joku rupeaa soittelemaan ei-huoltajalle ja ulkomaille sen takia, että terkka haluaa puhelinnumeron.
Taidat olla aika johdateltavissa oleva tapaus? Hävettää lukeakin.
Ei kai ap voi antaa kenenkään numeroa terkkarille ilman asianosaisen lupaa?
ilman sinun lupaasi. Siis terveydenhoitaja ei saa keskustella asiasta lapsen isän kanssa ilman että itse sen hyväksyt.
Koska olet toimittanut oikeuden päätöksen yksinhuoltajuudesta terveydenhoitajalle, ei hänellä ole mitään asiaa olla missään yhteydessä lapsen biologiseen isään tai hän rikkoo lakia. Hän ei saa antaa tietoja lapsesta isälle eikä siis olla sinun tietämättäsi yhteydessä tähän. Riittää, kun soitat terveydenhoitajalle ja kerrot, että yksinhuoltajuus tarkoittaa sitä, että sinä olet ainoa, johon ollaan yhteydessä lapsen asioissa ja että jos terveydenhoitaja rikkoo tätä, rikkoo hän samalla lakia. Tee hänestä valitus.
Eli mikäli isyys on tunnustettu, on isällä vahvat oikeudet (tiedonsaantioikeus, tapaamisoikeus, elatusvelvollisuus jne.) lapseen, vaikka huoltajuus olisi yksin sinulla.
Ainoastaan, jos siinä oikeuden vahvistamassa päätöksessä on todettu, että isälle ei saa antaa tietoja lapsen koulunkäynnistä, on sinulla oikeus tätä paperia näyttämällä todeta, että isän kanssa ei saa asioida. Tällaisia tapauksia on, kun esim. toinen kiusallaan tekee perättömiä ilmoituksia ja vanhemmat ovat niin riidoissa, että päätöksenteko lapsen koulunkäynnistä estyy.
Terkkari voi siis vaatia selvitystä tästä. Ennen kuin tekee valituksia, pitää tietää millaisella juridisella pohjalla sitä on. Uskon, että terkka on voinut tehdä ikävällä tavalla tms. tätä tiedustelua ja asiattomista vihjailuista tai ilkeistä voi toki valittaa. Mutta silloin valitukselta vie pohjan, jos isällä on vanhemman oikeudet tietää lapsensa koulunkäynnistä. Silloin terkka ja isä (ellei terveydenhuoltoon ole merkitty kieltoa tietojen luovuttamisesta, silloinkin terkka voi kuunnella isää) voivat keskustella lapsen asioista.
Kertaus: huoltajuus ja juridinen vanhemmuus ovat eri asioita. Yksinhuoltajuus on yksi paska paperi, jos toinen osapuoli on kiusaatekevä narsisti. Yksinhuoltaja saa itse päättää lapsen passista ja mopokortista, jos toista vanhempaa ei ole erityisin perustein eksplisiittisesti rajattu kaikenlaisista vanhemman oikeuksista rajoituksiin.
Suomessahan esim. lapsen toistuvat pahoinpitelyt eivät ole peruste tapaamisten estämiselle ja eristämiseksi lapsen asioista. Ei ole minusta oikein, mutta näin se menee: vanhemman oikeudet ovat todella vahvat.
Eli ap, et voi mitään, ellet mene riitelemään asioista uudelleen oikeuteen. Silloinkin on epätodennäköistä, että sinun vakavat perusteesi hyväksyttäisiin isän oikeuksien rajoittamiseksi.
terveisin, sosiaalihuolto
Joissakin tapauksissa voi olla tärkeää saada yhteys lapsen biologisiin vanhempiin. Esimerkiksi yksinhuoltajamieheni lapsella on todettu perinnöllinen tila, jonka takia hänellä on tavallista suurempi todennäköisyys saada mm. keskenmeno ja/tai veritulppa. Tämä todettiin puolivahingossa toisen asian yhteydessä.
Koska tilanne todellakin on perinnöllinen, on myös äidin ja sisarpuolten hyvä tietää tästä osatakseen mennä tutkimuksiin.
Tämä nyt vain yksi esimerkki. Kyllä ihan oikeasti voi olla tärkeää tavoittaa lapsen molemmat biologiset vanhemmat ja nimenonmaan terveyssyistä.
niin isähän ei ole huoltaja.
Toiseksi, jos isä ei ole ilmoittanut ap.lle yhteyttietojaan, mikä velvollisuus ap:lla olisi niitä kaivella.
jos kerran näin on, että terkkarin on asia isältä tarkastettava, niin sitten terkkari varmaan hankkii sen puhelinnumeronkin.
i]Eli mikäli isyys on tunnustettu, on isällä vahvat oikeudet (tiedonsaantioikeus, tapaamisoikeus, elatusvelvollisuus jne.) lapseen, vaikka huoltajuus olisi yksin sinulla.
Ainoastaan, jos siinä oikeuden vahvistamassa päätöksessä on todettu, että isälle ei saa antaa tietoja lapsen koulunkäynnistä, on sinulla oikeus tätä paperia näyttämällä todeta, että isän kanssa ei saa asioida. Tällaisia tapauksia on, kun esim. toinen kiusallaan tekee perättömiä ilmoituksia ja vanhemmat ovat niin riidoissa, että päätöksenteko lapsen koulunkäynnistä estyy.
Terkkari voi siis vaatia selvitystä tästä. Ennen kuin tekee valituksia, pitää tietää millaisella juridisella pohjalla sitä on. Uskon, että terkka on voinut tehdä ikävällä tavalla tms. tätä tiedustelua ja asiattomista vihjailuista tai ilkeistä voi toki valittaa. Mutta silloin valitukselta vie pohjan, jos isällä on vanhemman oikeudet tietää lapsensa koulunkäynnistä. Silloin terkka ja isä (ellei terveydenhuoltoon ole merkitty kieltoa tietojen luovuttamisesta, silloinkin terkka voi kuunnella isää) voivat keskustella lapsen asioista.
Kertaus: huoltajuus ja juridinen vanhemmuus ovat eri asioita. Yksinhuoltajuus on yksi paska paperi, jos toinen osapuoli on kiusaatekevä narsisti. Yksinhuoltaja saa itse päättää lapsen passista ja mopokortista, jos toista vanhempaa ei ole erityisin perustein eksplisiittisesti rajattu kaikenlaisista vanhemman oikeuksista rajoituksiin.
Suomessahan esim. lapsen toistuvat pahoinpitelyt eivät ole peruste tapaamisten estämiselle ja eristämiseksi lapsen asioista. Ei ole minusta oikein, mutta näin se menee: vanhemman oikeudet ovat todella vahvat.
Eli ap, et voi mitään, ellet mene riitelemään asioista uudelleen oikeuteen. Silloinkin on epätodennäköistä, että sinun vakavat perusteesi hyväksyttäisiin isän oikeuksien rajoittamiseksi.
[/quote]
Eli mikäli isyys on tunnustettu, on isällä vahvat oikeudet (tiedonsaantioikeus, tapaamisoikeus, elatusvelvollisuus jne.) lapseen, vaikka huoltajuus olisi yksin sinulla.
luetaanko lapsen isä sellaiseksi vaikka äiti olisi virallisesti yksinhuoltaja? Eli kuuluuko siis näissä tapauksissa kuitenkin myös totaaliyksinhuoltajan laittaa kaikki isän yhteystiedot papereihin juridisten syiden vuoksi, vaikka yhteystiedot eivät olisi edes äidille itselleen tiedossa?!?
tekisin varmaan jo valituksen moisesta.
tai sitten ainakin tiukka yhteydenotto, että seuraavaksi teet valituksen hänen esimiehelleen.
Ei ole lainkaan ammattimaista käytöstä terkalta.