Tyttäreni 15-v meni kihloihin!
Emme ole vielä puhuneet asiasta sen suuremmin, kertoi autossa juuri ennen kuin lähti harrastukseen. En ehtinyt reagoimaan asiaan.
Kun asiasta tulee tyttäreni kanssa puhetta piankin, minkälaisella linjalla minun pitäisi olla? Itse en usko että suhde kestää avioliittoon asti (minulle kihlaus on nimenomaan lupaus avioliitosta), vaikka tyttö onkin seurustellut 13-vuotiaasta asti. Poikaystävä (kihlattu? kuulostaa hassulta) on samanikäinen.
Miten minun tulisi keskustella asiasta rakentavasti?
Kommentit (35)
Kihlaus on sopimus (jolla ei ole lainvoimaa tai juridista merkitystä) ja lupaus vastaisesta avioliiton solmimisesta.
Elikkä "kihlaus" ei ole kihlaus jollei olla luvattu mennä naimisiin. Hienoa teininä lupailla asioita joita ei voi toteuttaa koska on alaikäinen...
Ei missään ole määrätty kihlauksen aikaa, voihan ne olla vaikka 10v kihloissa ja mennä sitten naimisiin! Kihlauksella ei myöskään ole lainvoimaa eikä juridista merkitystä, se on helppo purkaa eikä siinä sen kummepaa. Monelle kihlaus on nykyaikana merkki että ollaan yhdessä vakavammin kuin seurustelu, vähän niinkuin melkein naimisissa ja koskapa sillä naimisiinmenolla ei ole mitään merkitystä niin ollaan sitten kihloissa.
Kihlaus on sopimus (jolla ei ole lainvoimaa tai juridista merkitystä) ja lupaus vastaisesta avioliiton solmimisesta.
Elikkä "kihlaus" ei ole kihlaus jollei olla luvattu mennä naimisiin. Hienoa teininä lupailla asioita joita ei voi toteuttaa koska on alaikäinen...
mikään laki ei määrittele kihlausta, jos nuoret haluavat olla kihloissa niin eipä sille vanhemmat mitään mahda. Minä taas tiiän useammankin parin jotka ovat alkaneet jo yläasteaikaan seurustella ja vieläkin 30-40 vuotiana ovat yhdessä.
puuttua tällaisiin asioihin. Typeräähän tuo on. Lapset menee kihloihin. Huoh. En tiedä ketään, joidenka yla.aste suhteet olisi kestänyt. Ja yli 40 vuotiaana jo useita nähtynä.
vaihdettiin luokkasormuksia, nykyään mennään kihloihin. Tuskimpa näillä eleillä kuitenkaan sen suurempaa eroa on.
vaihdettiin luokkasormuksia, nykyään mennään kihloihin. Tuskimpa näillä eleillä kuitenkaan sen suurempaa eroa on.
Ja kyllä asiasta voi lapsen kanssa keskustella jossain määrin kriittisestikin. Tuskin 15-vuotias ajattelee kihlausta minään muuna kuin trendikkäänä (joissakin piireissä)juttuna.
niin kyllä minä keskustelisin asiasta rakentavasti tyttäreni kanssa. Kysyisin häneltä, että ymmärtääkö hän mitä kihlautuminen merkitsee ja onko pari miettinyt asian loppuun asti. Jos vastaus on myöntävä niin siinä tapauksessa onnittelisin. Mitään suurempia kihlajaisia en kyllä kuitenkaan tuon ikäisille järjestäisi. Ehkä perus kakkukahvien tarjoaminen olisi kuitenkin korrektia.
niin kyllä minä keskustelisin asiasta rakentavasti tyttäreni kanssa. Kysyisin häneltä, että ymmärtääkö hän mitä kihlautuminen merkitsee ja onko pari miettinyt asian loppuun asti.
Tuo olisi kyllä NIIN ylireagointia ja jotenkin noloa. Miksi pitäisi puuttua toisen asioihin? Kyse on kuitenkin VAAN kihlautumisesta, joka ei merkitse yhtään mitään, siitä ei voi seurata yhtään mitään... Onko se nyt niin vakavaa, jos teinit ajattelevat olevansa kihloissa, vaikka se merkitys olisikin heille eri kuin vanhoillisille vanhemmille?
Tuo olisi kyllä NIIN ylireagointia ja jotenkin noloa. Miksi pitäisi puuttua toisen asioihin? Kyse on kuitenkin VAAN kihlautumisesta, joka ei merkitse yhtään mitään, siitä ei voi seurata yhtään mitään... Onko se nyt niin vakavaa, jos teinit ajattelevat olevansa kihloissa, vaikka se merkitys olisikin heille eri kuin vanhoillisille vanhemmille?
Miten niin ylireagointia? Ja mitään noloa tuossa asiassa en varsinkaan näe :D Asioista voi keskustella rauhallisesti ja rennosti ilman, että täytyy olla se nolo kivikautinen vanhempi joka ei ymmärrä nykyajasta mitään. Eikä nyt ole kyse toisten asioihin puuttumisesta vaan rakentavasta keskustelusta oman lapsen kanssa, kai äideillä on siihen oikeus? Ja enhän minä tässä ole nuorilta kihloja kieltämässä, en kieltäisi vaikka he kertoisivat, että eivät ole suunnitelleet naimisiin menoa. Mutta kai vanhemmilla on oikeus tietää ovatko lapset suunnittelemassa niitä häitä ja sitä rataa :) Ja eiköhän jokaisella äidillä ja isälläkin ole oikeus olla mitä mieltä haluavat teinikihloista, vai oletko eri mieltä?
Miten niin ylireagointia? Ja mitään noloa tuossa asiassa en varsinkaan näe :D Asioista voi keskustella rauhallisesti ja rennosti ilman, että täytyy olla se nolo kivikautinen vanhempi joka ei ymmärrä nykyajasta mitään. Eikä nyt ole kyse toisten asioihin puuttumisesta vaan rakentavasta keskustelusta oman lapsen kanssa, kai äideillä on siihen oikeus? Ja enhän minä tässä ole nuorilta kihloja kieltämässä, en kieltäisi vaikka he kertoisivat, että eivät ole suunnitelleet naimisiin menoa. Mutta kai vanhemmilla on oikeus tietää ovatko lapset suunnittelemassa niitä häitä ja sitä rataa :) Ja eiköhän jokaisella äidillä ja isälläkin ole oikeus olla mitä mieltä haluavat teinikihloista, vai oletko eri mieltä?
on se nyt oikeasti noloa ruveta kyselemään jotain "ymmärrättekö te kihlauksen merkityksen" ja siten asettua toisten yläpuolelle. Mitä väliä, suunnittelevatko häitä jonnekin hamaan tulevaisuuteen? Niitä häitä voi kuka tahansa suunnitella vaikka ei olisi kihloissakaan.
Itse kihlautumisesta voi toki olla mitä mieltä vaan. Itse pidän koko tapaa lapsellisena ja vanhakantaisena, mutta minusta tuollainen hysteria teinien "kihlautumisen" vuoksi on ihan älytöntä.
http://demi.fi/keskustelut/1377807/sina-15-vuotias-joka-olet-juuri-menn…
Demissä jo tämä. Ap vapise, kohta se tietää keskustelus! :D
Yläasteella, joka luokalla pari tyttöä oli kihloissa.
Joku taitaa olla vieläkin saman hemmon kanssa.
Eiköhän toi ole ihan normaalia.
puuttua tällaisiin asioihin. Typeräähän tuo on. Lapset menee kihloihin. Huoh. En tiedä ketään, joidenka yla.aste suhteet olisi kestänyt. Ja yli 40 vuotiaana jo useita nähtynä.
valitettavasti meidän 15-vuotiaana alkanut suhde päättyi 14 vuoden päästä (29-vuotiaana), mutta monta on näitä kestäneitäkin. Kihloihin menimme 4kk tuntemisen jälkeen.
Ei tuohon nyt kannata mitenkään vakavasti suhtautua.
Tai voithan kysyä että menettekö sitten heti naimisiin kun olette täysi-ikäisiä.
Ainakin silloin kun itse olin 15 niin silloin mentiin kihloihin ja erottiin.
Se nyt on vaan sellaista aikuisen leikkimistä.
Harva kuitenkaan vakavissaan on.