Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhät ihmiset, niin köyhät jotka paikkaa sukkiaan, mitä teet

Vierailija
12.08.2012 |

Jos saat lahjaksi, esim uudet sukat ?

Mä olen jo aika pitkään käyttänyt muutamia sukkia, alusvaatteita , siis aamulla kun lähden töihin, töissä käyn suihkussa ja huuhtasen samalla alusvaatteet. Kaapissa on siisteimmät sukat, käytän niitä töissä ja työpäivän jälkeen huuhtasen ne ja laitan kuivumaan ja seuraavana aamuna laitan jalkaan.

Tällä tavalla käytän suht nopeasti ikivanhat sukat, alushousut loppuun.

Nyt tänä kesänä sain ystävältä ihanan yövoiteen, joka ei hänelle käynyt. Mulla oli vanhoja purkkeja, mutta halusin käyttää tämän lahjavoiteen heti ja kohta purkin loputtua siirryn takaisin vanhoihin jämiin.

No, perjantaina sain Saksan tuliaisena 2 paria falken kauniita sukkia ja mä täällä oikeesti mietin mitä teen.

Käytänkö töissä olevia kunnes ne menee rikki, vienkö uudet töihin ja käytän kaikkia sekaisin.

En osta itselleni ikinä mitään ja uusi voide muutama kk sittn oli kuin suuri luksus. Nyt kun on jotain saatu, tuntuu että tekis mieli vähän jemmailla näitä, jotta vaikka jouluna olisi taas jotain uutta.

Olisi kiva kuulla mitä muut, köyhät ihmiset vst tilanteessa tekee.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole varaa sukkiin että siitä pitää tollanen show tehdä. Ihan varmasti saisit nipistettyä jostain muualta. Ja käythän sinä töissä! Myy asunto ja elä hyvä ihminen!!

Ei tuo ole elämää että asuu hulppeassa kodissa parsimassa sukkia ja miettimässä että voinko käyttää kahta vai kolmea paria... ihan hullua! Asunto myyntiin heti!

Ja tosiaan, et kuulosta köyhältä vaan sairaalloisen pihiltä.

Vierailija
22/92 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

köyhä, niin sulla tuntuu olevan ongelmia mielenterveyden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lyhennys? Voit käyttää asunnonmyynnistä saamasi voitot

a) uuteen asuntoon

b) sijoittaa ne ja maksella vuokria.

Lapsilla omat huoneet, itse nukun olohuoneessa. Enpä ihan heti halua lähteä pienempään.

Kun katsoin äsken oikotieltä ei yhtään edukasta asuntoa, eli halvempaa kuin meidän, ole 5 km sisällä myynnissä.

Nyt kun kouluun ja tarhaan pääsee pyörällä, tulisi uudesta kodista aikamoisia ongelmia.

sijoittamista en ole ikinä harrastanut ja vuokra-asuntoja ei täällä edelleenkään ole.

Ja edelleen, kyse on sukista.

Vierailija
24/92 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes meidän perhettä, jossa toinen työkyvytön, ei lasketa köyhäksi vaan pienituloiseksi ja maksamme maksimihoitomaksusta yli 50% (logiikka??).

Vierailija
25/92 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just vein viime viikolla viisi muovikassillista turhia vaatteita... ja vielä niitä on ihan liikaa. Eikä mekään sentään olla ns. varakkaita, uskon että ollaan ihan keskivertoperhe.

Vierailija
26/92 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästäisin niitä varmaan tärkeisin tilanteisiin. Pidän mielelläni kaapissa varalla muutamaa hyvää vaatetta, että sitten jos tulee joku tärkeä juttu mulla on uutta ja puhdasta päällepantavaa.

Vierailija
27/92 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla on samaa kokoa jalka kuin itselläni. kun kaikki sukat ovat samanlaisia ei pareja tarvi erikseen etsiä ja kaikki sukat käy meille molemmille. sekään ei ole ongelma, jos toinen pari sukista kuluu puhki, kun seuraavasta parittomasta saa taas parin.

Vierailija
28/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä siinä menettäisit jos kysyisit lainatarjoukset muilta pankeilta? Joku pankki voisi myöntää sinulle lainan PALJON halvemmalla ja pidemmällä maksuajalla niin, että kuukausieräsi pienenisivät. Mitä järkeä tuossa on?

Ja miksi ihmeessä pidät kiinni kynsin hampain jostakin mihin sinulla ei ole varaa? Jos sinulla ei ole varaa elää, niin mitä varten elämäsi on? Että omistat huoneiston jostakin perhanan tapiolasta silloin kun kuolet?

Ja luulet vielä, ettei lapsesi kärsi tuosta. Äidillä ei ole varaa lähteä lomalle, äidillä ei ole varaa käydä kasten kanssa jäätelöllä, äidillä ei ole rahaa taksiin jos jokin hätätilanne yllättää.

Ei noin tiukille saa vetää!

Kun ero tuli, oli tytär tosi nuori, täyttänyt just 2 ja aloittanut pari kk sitten päiväkodissa. Kävin juttelemassa ammattilaisen kanssa kun olin tosi rikki ja ammattilainen koko ajan tähdensi ettei arki saa muuttua. Jotenkin tämä pysyi päässä, kun tajusin taloudellisen tilanteen.

Talvella näytti jo vähän paremmalta mutta talvella tuli ylimääräisiä kuluja ja yhtiävastike nousi 150 e kuussa.

No, kaikki laskut saan maksettua, lapset olivat isän kanssa ulkomailla 3 viikkoa, mun kanssa Muumimaailmassa, lapsiystävällisissä häissä ja Tukholman risteilyllä kesän aikana ja pääsiäisenä käytiin Tallinnassa.

Lapset saavat uusia vaatteita tarpeeksi kiitos isän, hätätilannetta varten mulla on luottokortti. Mulla on esim romukultaa, jonka voin tarvittaessa muuttaa rahaksi.

Me tehdään paljon jotain yhdessä, askarrellaan, tehdään eväsretkiä rannalle jne, eli en usko että lapset jäävät jostain pois. Koska en ikinä heidän kuullen puhu raha-asioista en usko että he edes tietävät kuinka vähän rahaa mulla tilillä on.

Ap

Vierailija
29/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole köyhä, mutta silti parsin sukkani. Samaten ostan aina samanlaisia sukkia. Jos toinen sukka kuluu korjauskelvottomaksi, voi toista paria vielä käyttää samanlaisten kanssa. Mielestäni varakkuus kertyy juuri tällaisista pienistä asioista, kun on säästäväinen. Jos heittäisin reikiintyneen sukan aina pois, kuluisi vuodessa aina monta kymppiä rahaa uusiin sukkiin. Joo, olen saita, mutta saituudella olen saanut kerättyä ihan hyvän omaisuuden, löytyy kiinteistöjä, rahastoja ja osakkeita.

Itse ostan vuodessa ehkä kolmet parit sukkia, joululahjaksi saan yleensä n kahdet.

En ole koskaan parsinut tai paikannut sukkiani, mutta montaakymppiä en vuodessa saa niihin menemään silti millään!

Ja työssäni olen paljon jalkojeni päällä.

Yleensä ostan sukat tarjouksesta kerralla. Niiden oikea hinta on n 10 e/pari mutta tarjouksessa puoleen hintaan.

15e saan siis vuodeksi sukkia, eikä tarvi parsia!

Ovat aika hintavat tarjouksessakin,mutta kestävät pitempään.

Vierailija
30/92 |
13.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole köyhä, mutta silti parsin sukkani. Samaten ostan aina samanlaisia sukkia. Jos toinen sukka kuluu korjauskelvottomaksi, voi toista paria vielä käyttää samanlaisten kanssa.

Mielestäni varakkuus kertyy juuri tällaisista pienistä asioista, kun on säästäväinen. Jos heittäisin reikiintyneen sukan aina pois, kuluisi vuodessa aina monta kymppiä rahaa uusiin sukkiin. Joo, olen saita, mutta saituudella olen saanut kerättyä ihan hyvän omaisuuden, löytyy kiinteistöjä, rahastoja ja osakkeita.

Vierailija
31/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laajeni pankkilainojen arvosteluun ;)

Kyllä minäkin paikkaan sukkia ja muitakin vaatteita. Se on ihan asennekysymys. Mitään ei heitetä pois pienen vian vuoksi ja toteutan lapsuuteni hyvää oppia "kun on paikka paikan päällä, niin on markka markan päällä". Sitä paitsi tykkään ompelemisesta ja pienstä nyhräämisestä...

Vierailija
32/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin paikkaan sukkia ja muitakin vaatteita. Se on ihan asennekysymys. Mitään ei heitetä pois pienen vian vuoksi ja toteutan lapsuuteni hyvää oppia "kun on paikka paikan päällä, niin on markka markan päällä". Sitä paitsi tykkään ompelemisesta ja pienstä nyhräämisestä...

Mulla on kotityöt jaettu eri päiville ja perjantaisin korjaan vaatteet, mm nämä kuuluisat sukat. Hyvin normaalia on ettei mitään korjattavaa ole perjantaina kun olen ne jo korjannut sitä ennen. Ainostaannompelukoetta en ota esille yhden työn takia.

Mä tykkään näpertelystä ja tykkään kun hommat ovat tehty. Ja nyt äitinä mietin myös ekologistakin puolta. Kun lapset ovat mun luona, bion lisäksi meillä tulee max 3 hedelmäpussillista roskaa viikossa. Kun olen yksin, ei tule yhtäkään. Ja kuinka suuri tämä määrä voisi olla, jos en osaisi tai viitsisi käyttää neulaa ja lankaa eimerkiksi.

Ap

Vierailija
33/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos myyt asuntosi?

Menikö multa jotain ohi?

Lainaa ei voi lyhentää yhtään nopeammin, eli vaikka myisin asunnon pois, joutuisin alkuperäisen suunnitelman mukaan aina joka kk lyhentämään lainaa.

Eli koska joudun joka tapauksessa maksamaan lainan lyhennykset korkoineen, ei tilanne muutu vaikka asuisimme vuokralla. Kk menot pysyisivät samana, asumistaso tippuisi ja lapset joutuisivat jättää kotialueen, koska täällä ei ole vuokra-asuntoja. Rahaa olisi tilillä, mutta se ei voitraisi tilanne että joutuisimme muuttamaan pois kotoa.

Ap

Vierailija
34/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ostaa aina mustia sukkia ja niitä mä käytän...

Yhtiä pesemättä yleensä noin kolme päivää putkeen.

En ikinä osta omia sukkia, EHKÄ kerran vuodessa.

Kirpparilta ostan lapsen sukat.

Rikkinäiset sukat käytän pesurättinä, jolla pyyhin lattiota, en koskaan osta erillisiä lattiamoppeja.

Huom, mä en ole rikas,enkä köyhä.

Ihan tavallinen ja näin olen aina tehnyt, en ajatellen rikastumista vaan se vaan on tapa.

kai siinä jotain säästää, mutta se raha voi hyvinkin mennä johonkin muuhun?

Sitä voi sitten miettiä että mihin? no vaikka työpaikan ruokalaan? lapsen jäätelötuuttiin?

asioita joita voisi jättää ostamatta, mutta miksi aina kuun loppuun mennessä rahani ovat loppu? :D

Vierailija
35/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako hän siis vaaterahaa elarien päälle? Minimielatusmaksuhan on noin 150 euroa. Jos exällä ei olisi varaa sitä maksaa saisit puuttuvan osan Kelasta.

Minäkin käytän töissä noita lentosukkia. Todella tyyriitä ovat kun halvimmat saa 8e hintaan. Otan yleensä itsekin ne pois töistä tullessa ja huuhtaisen, jotta säilyvät hyvinä. Minulla on kylläkin muutama pari niitä, jotta säilyvät pidenpään hyvänä.

seuraavat säästövinkit, jos ap ei niitä vielä käytä: Kun rintaliiveistäni katkeaa kaarituki, niin riippuen rintaliivien kunnosta etisin samankokoisen kaarituen omista varastoista, tai etsin kirpparilta samanmuotoista kaaritukea vanhoista rintsikoista. Tuon kaarituen saa sisään, kun hieman saumaa ratkoo ja sitten ompelee kiinni. Jos taas rintsikat ovat ihan kulahtaneet, niin kaarituet säästetään, kun rintsikat heitetään pois.

Jos taas kaarituki tulee kankaan läpi, niin reiän voi kursia kiinni ja kun helposti tuo tulee sen parsitun kohdan vierestä ulos, niin kursimisen päälle tippa kangasliimaa ja pieni paikka jostain vanhasta vaatteesta (esim. kulahtaneista liiveistä)

Jos taas menee ihan räsyiksi kahdet aikuisten kalsarit/pitkikset, niin käyttämällä ehjiä kalsareita kaavana (tai lainaamalla kaavan kirjastosta) voi niinstä rikkinäisistä kalsareistä tehdä yhdet käyttökelpoiset. Saumoja vain saattaa olla enemmän kuin kaupasta ostetuissa.

Vierailija
36/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä hassulta lukea miten sukkien parsiminen

liittyy asuntolainan lyhennyksiin...

Olen kyllä saanut lainanmaksuun muutoksen ihan verkkopankin kautta.

Vierailija
37/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako hän siis vaaterahaa elarien päälle? Minimielatusmaksuhan on noin 150 euroa. Jos exällä ei olisi varaa sitä maksaa saisit puuttuvan osan Kelasta.

Minäkin käytän töissä noita lentosukkia. Todella tyyriitä ovat kun halvimmat saa 8e hintaan. Otan yleensä itsekin ne pois töistä tullessa ja huuhtaisen, jotta säilyvät hyvinä. Minulla on kylläkin muutama pari niitä, jotta säilyvät pidenpään hyvänä.

seuraavat säästövinkit, jos ap ei niitä vielä käytä: Kun rintaliiveistäni katkeaa kaarituki, niin riippuen rintaliivien kunnosta etisin samankokoisen kaarituen omista varastoista, tai etsin kirpparilta samanmuotoista kaaritukea vanhoista rintsikoista. Tuon kaarituen saa sisään, kun hieman saumaa ratkoo ja sitten ompelee kiinni. Jos taas rintsikat ovat ihan kulahtaneet, niin kaarituet säästetään, kun rintsikat heitetään pois.

Jos taas kaarituki tulee kankaan läpi, niin reiän voi kursia kiinni ja kun helposti tuo tulee sen parsitun kohdan vierestä ulos, niin kursimisen päälle tippa kangasliimaa ja pieni paikka jostain vanhasta vaatteesta (esim. kulahtaneista liiveistä)

Jos taas menee ihan räsyiksi kahdet aikuisten kalsarit/pitkikset, niin käyttämällä ehjiä kalsareita kaavana (tai lainaamalla kaavan kirjastosta) voi niinstä rikkinäisistä kalsareistä tehdä yhdet käyttökelpoiset. Saumoja vain saattaa olla enemmän kuin kaupasta ostetuissa.

Ja yhteishuoltajuus, siksi kumpikaan ei maksa elareita.

Rintsikat ovat myös hyvin vanhoja. Imetysliivitkin ompelin umpeen. Tässä yksinolon aikana olen laihtunut n 20 kg, d-kupista b-hen. Mutta kun se ompelukone on hallussa, olen saumojen kohdalta kaventanut rintsikoita.

En ole muuten ikinä edes ajatellut ompelevani alushousuja. No, niitäkin on ja vanhoja, loppuunkuluneita olen heittänyt tänä vuonna roskiin ehkä 3 kpl, n 1 per joka 2 kk. Eli kaapissa on vielä alushousuja n 5 vuodeksi, ellei kankaat haperru ennen käyttöajan loppua.

Joskus mietin jos vaikka saisin ässäarvan, jossa olis 1000 euron voitto, mitä osaisin sille tehdä ? En varmaan mitään.

Vierailija
38/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko ap selvittänyt paikkakuntasi ilmaisjakelut? Kierrätyskeskuksilla ainakin on osasto, josta saa hakea ilmaiseksi vaatteita. Voisit minusta myös käydä ruokajakelussa, niin talousbudjetti pienenisi.

Uskoisin, että voisit saada myös diakonia-apua kirkolta (ei tarvitse olla jäsen), esim. jos sinulta hajoaa hella tai pesukone, voivat kertaluontoisesti maksaa jotain isompaa. Oman kunnan sosiaalitoimelta kannattaa hyvissä ajoin ennen joulua kysyä lapsiperheille tarjottavia lahjakortteja ruokakauppaan. Itse sain viime vuonna 50 euroa Cittariin, joku anonyymi oli lahjottanut ja toimeentulotukipuoli jakoi, mutta ei näissä siis toimeentulotukea välttämättä tarvita, kunhan tarvittaessa voit näyttää tulosi ja menosi. Mietipä, miten paljon saa 50 eurolla joulua tehtyä! Mulle riitti ne rahat koko joulunpyhiin, lahjat lapset saivat sukulaisilta.

Pesuaineissa kannattaa säästää. Mulla on tiskiaine laimennettuna sumutinpullossa ja sumutan siitä kattiloihin jne. pienen määrän ainetta. Pyykinpesussa huuhteluaineen voi korvata etikalla, pesupähkinät tulevat käytössä halvemmaksi kuin pulverit. Pesupähkinöistä voi keittää myös tiskiainetta ja yleispuhdistusainetta (säilyy viikon jääkaapissa). Palashampoot tulevat mulla halvemmaksi kuin litkut, Lush kaupasta saa (vaikka maksaakin paljon, niin kestää kauan). Muuten osta Hair Storesta poistomyynnistä, esim. joululahjapaketit - 70 % ovat tosi halpoja.

Ihovoiteena voi käyttää kookosöljyä, se sopii myös dödön tilalle. Itämaisista ruokakaupoista voi ostaa jättisäkin riisiä huokeasti - kestää tosi pitkään! Soijarouhe tulee halvemmaksi kuin liha, korvaa ainakin osa lihasta soijarouheella.

Joskus voisit harkita ehkä hoitolapsen ottamista loma-ajaksi? Monet vanhemmat tarvitsevat joululoman ajaksi hoitajaa.

tsemppiä.

Vierailija
39/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos myyt asuntosi?

Menikö multa jotain ohi?

Lainaa ei voi lyhentää yhtään nopeammin, eli vaikka myisin asunnon pois, joutuisin alkuperäisen suunnitelman mukaan aina joka kk lyhentämään lainaa.

Eli koska joudun joka tapauksessa maksamaan lainan lyhennykset korkoineen, ei tilanne muutu vaikka asuisimme vuokralla. Kk menot pysyisivät samana, asumistaso tippuisi ja lapset joutuisivat jättää kotialueen, koska täällä ei ole vuokra-asuntoja. Rahaa olisi tilillä, mutta se ei voitraisi tilanne että joutuisimme muuttamaan pois kotoa.

Ap

Kun myy asunnon siitä saa asunnon hinnan. Jolla maksetaan laina pois. Yleensä jää vielä jotain sukanvarteenkin, koska lainaa on jo lyhennetty ja asunnon arvo noussut.

Vierailija
40/92 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kotityöt jaettu eri päiville ja perjantaisin korjaan vaatteet, mm nämä kuuluisat sukat. Hyvin normaalia on ettei mitään korjattavaa ole perjantaina kun olen ne jo korjannut sitä ennen. Ainostaannompelukoetta en ota esille yhden työn takia.

Mä tykkään näpertelystä ja tykkään kun hommat ovat tehty. Ja nyt äitinä mietin myös ekologistakin puolta. Kun lapset ovat mun luona, bion lisäksi meillä tulee max 3 hedelmäpussillista roskaa viikossa. Kun olen yksin, ei tule yhtäkään. Ja kuinka suuri tämä määrä voisi olla, jos en osaisi tai viitsisi käyttää neulaa ja lankaa eimerkiksi.

Ap

Pelottava ajatuskin se roskiesi määrä, jos et sukkia paikkailisi:-)