Mirena hormonikierukka ja jatkuva tulehdusralli
Onko muilla kokemuksia Mirena hormonikierukan haittavaikutuksista ja etenkin siihen yhdistettävistä toistuvista alapäätulehduksista? (Bakteerivaginoosi, hiiva, sekafloora yms yms.)Poistatitteko kierukan ja auttoiko poisto tulehduksiin? Miten olette hoitaneet tulehduksia?
Olen 25-vuotias synnyttämätön nainen ja minulle laitettiin Mirena hormonikierukka 2 vuotta sitten. Viimeisen puolen vuoden käytön aikana minulle tuli kerran kuussa joko hiivatulehdus tai sitten bakteerivaginoosi. Ennen kierukkaa minulla ei ole tällaisia ollut, korkeintaan hiiva kerran tai kahdesti aijemmin. Söin ab-kuureja varmaan 5 putkeen (flagyl + joskus siihen lisäksi joku toinenkin ab), papasta kerran huomattin pieniä solumuutoksia (soluluokka 2), mutta ne tod.näk. johtuivat silloin päällä olevasta tulehduksesta. Kuurit toimivat ja paransivat kyllä tulehdukset, mutta aina vain hetkeksi. Kokeilin syödä ennaltaehkäisyksi maitohappobakteereita sekä käyttää paikallishoitona emätinkapseleita, mutta niistäkään ei ollut mitään apua.
Päädyin lääkärin ehdotuksesta poistattamaan kierukan muutama viikko sitten, jolloin poiston yhteydessä minulla todettiin taas hiivatulehdus sekä bakteerivaginoosi, johon sain flagyl 400mg ab-kuurin sekä ilman reseptiä saatavat canesten emätinpuikot. Nyt pari päivää sitten huomasin, että minulla on TAAS bakteerivaginoosin kaltaiset oireet: alapään ärsytystä ja runsasta maitomaista vuotoa.
Toivoin, että kierukan poisto olisi vienyt tulehduksetkin mennessään, mutta nyt alan vaipua jo epätoivoon. Parisuhde kärsii, kun yhdyntää ei voi edes kuvitella näin ärtyneiden limakalvojen takia! Huomenna taas varailemaan lääkäriaikaa ja varmaan taas ab-kuuri popsittava :( Olen tähän mennessä käynyt ko. vaivojen kanssa aina omalääkärillä tai perhesuunnittelun polilla, opiskelija kun olen. Kannattaisikohan vain hampaat irvessä jo suostuma maksamaan ja mennä yksityiselle esim. mehiläisen gynelle?
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Oliko poistamisesta apua tai menikö "tilanteen normalisoitumiseen" poiston jälkeen kauan?
Kiitos, jos jaksoit lukea ja vastata!! :)
Kommentit (68)
Mulla tuli pillereistä hiivakierre ja lomakalvojen kuivuminen, gyne väitti kivenkovaa että ei liity mitenkään pillereihin. Jännästi kierre loppui kuin seinään kun lopetin pillerit. Nyt kuparikierukka ja en enää ikinä koske hormonaaliseen ehkäisyyn! Tsemppiä, hormonaalisen ehkäisyn haitoista ei kerrota tarpeeksi
En ymmärrä miksi kukaan suostuu moiseen härveliin.
Käyttäkää kondomia ja huomaat että tulehduksia ei enää tule. Se on se miehesi joka tartuttaa ne tulehdukset sinuun. Pöpömulkku ja/tai pettää!
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kierukka toimisikin myöhemmin niin miten te jaksatte sitä totuttelua, että jopa puoli vuotta voi alussa tulla vuotoja? Kuulostaa kamalalta.
Mulla oli 2 viikkoa tiputtelua hormonikierukan laiton jälkeen. Tämän jälkeen kuukautiset jäivät pois ja unohdin koko kierukan.
Ennen kierukkaa raskaana ollessani oli kaikenlaista vaivaa, kutinaa ja kuumotusta, kuivuutta ja epämiellyttävää oloa. Kierukan laitatin kun vauva oli puolivuotias.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi kukaan suostuu moiseen härveliin.
No itsellä ja monella muullakin tuota käytetään runsaiden kuukautisten hoitoon. Hormonaalinen ehkäisy ei itseäni houkutellut mutta valitettavasti ei myöskään aneemisena eläminen. En tiedä sitten onko runsaisiin kuukautisiin jotain muuta hoitoa tarjolla, mutta tuota hormonikierukkaa siihen kaikki suosittelee. jJa hyvin on rauta-arvot nousseet ja pysyneet hyvinä sen jälkeen kun kierukka vähensi vuodot pieniksi.
Mirena-hormonikierukka oli mulla 2,5 vuotta, kierukka laitettiin 3kk synnytyksestä. Eka vuosi meni kivasti, imetin koko ajan lasta, liekö nekin hormonit jotenkin "suojanneet". Noh, sen jälkeen 1,5 vuotta JATKUVAT hiivatulehdukset, satoja euroja meni rahaa lääkkeisiin ja turhiin gyne-käynteihin. Flukonatsoli-estolääkityskään ei auttanut.
Lopulta kokenut terkkari sanoi, että joskus kierukka ylläpitää näitä tulehduksia. Poistettiin kierukka ja tulehdukset loppuivat siihen saman tien. Teki kyllä mieli potkaista itseä, kun en aiemmin älynnyt kierukkaa poistaa! Kauan aikaa tuli kärsittyä turhaan.. Ajattelin nyt tulla kertomaan kokemukseni, luin tätä ketjua useaan otteeseen ennen kuin poistatin kierukan. :)
Mirena ei ole helppo eikä huoleton! Tämä keksintö oli jo alusta saakka epäspesifi. Sitä ei juurikaan testattu. Äitini oli ensimmäisiä koekaniineja. Hän sai hormonikierukasta kauheat kuukautisvuodot 1990-luvulla. Järkyttävien vuotojen takia häneltä poistettiin kohtu. Mirenan alkutaipaleella kierukoiden koekappaleet sisälsivät liikaa "vaikuttavaa ainetta". Äidilläni kierukka katosi kehoon. Hänellä oli tuolloin "sekavuusjaksoja". Hän erosi tuolloin miehestään ja me lapset ihmettelimme mikä äidille yhtäkkiä tuli. Isä kertoi äidin sekavuudesta ja peloista.
Monet Pmdd-oireista kärsivät tietävät mitä pakokauhu ja pelot ovat, kun ne kerran kuukaudessa käyvät raatelemaan naisen mieltä. Hormonikierukka ei ole terveystuote.
Mulla ei auttanut emätintulehduksiin mikään muu kuin miehen vaihtaminen, jostain syystä meidän floorat ei osunut yksiin tai sitten se hyppyheikki kävi välillä hakemassa bakteereita muilta naisilta. Nyt ei ole ollut tulehduksen tulehdusta ja Mirena on ollut käytössä yli 15v, että siitä ne eivät johtuneet. Tosin mulla ei ole vähääkään tullut myöskään painonnousua, näppylöitä eikä muita. Että kyllä se joillekin sopii ja on juurikin pelastus, varsinkin liian runsaisiin menkkoihin.