Mirena hormonikierukka ja jatkuva tulehdusralli
Onko muilla kokemuksia Mirena hormonikierukan haittavaikutuksista ja etenkin siihen yhdistettävistä toistuvista alapäätulehduksista? (Bakteerivaginoosi, hiiva, sekafloora yms yms.)Poistatitteko kierukan ja auttoiko poisto tulehduksiin? Miten olette hoitaneet tulehduksia?
Olen 25-vuotias synnyttämätön nainen ja minulle laitettiin Mirena hormonikierukka 2 vuotta sitten. Viimeisen puolen vuoden käytön aikana minulle tuli kerran kuussa joko hiivatulehdus tai sitten bakteerivaginoosi. Ennen kierukkaa minulla ei ole tällaisia ollut, korkeintaan hiiva kerran tai kahdesti aijemmin. Söin ab-kuureja varmaan 5 putkeen (flagyl + joskus siihen lisäksi joku toinenkin ab), papasta kerran huomattin pieniä solumuutoksia (soluluokka 2), mutta ne tod.näk. johtuivat silloin päällä olevasta tulehduksesta. Kuurit toimivat ja paransivat kyllä tulehdukset, mutta aina vain hetkeksi. Kokeilin syödä ennaltaehkäisyksi maitohappobakteereita sekä käyttää paikallishoitona emätinkapseleita, mutta niistäkään ei ollut mitään apua.
Päädyin lääkärin ehdotuksesta poistattamaan kierukan muutama viikko sitten, jolloin poiston yhteydessä minulla todettiin taas hiivatulehdus sekä bakteerivaginoosi, johon sain flagyl 400mg ab-kuurin sekä ilman reseptiä saatavat canesten emätinpuikot. Nyt pari päivää sitten huomasin, että minulla on TAAS bakteerivaginoosin kaltaiset oireet: alapään ärsytystä ja runsasta maitomaista vuotoa.
Toivoin, että kierukan poisto olisi vienyt tulehduksetkin mennessään, mutta nyt alan vaipua jo epätoivoon. Parisuhde kärsii, kun yhdyntää ei voi edes kuvitella näin ärtyneiden limakalvojen takia! Huomenna taas varailemaan lääkäriaikaa ja varmaan taas ab-kuuri popsittava :( Olen tähän mennessä käynyt ko. vaivojen kanssa aina omalääkärillä tai perhesuunnittelun polilla, opiskelija kun olen. Kannattaisikohan vain hampaat irvessä jo suostuma maksamaan ja mennä yksityiselle esim. mehiläisen gynelle?
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Oliko poistamisesta apua tai menikö "tilanteen normalisoitumiseen" poiston jälkeen kauan?
Kiitos, jos jaksoit lukea ja vastata!! :)
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Apua, itse olen menossa noin kuukauden päästä asennuttamaan Mirenaa. Tällä hetkellä käytän vielä e-pillereitä.. Uskaltaakohan sitä kumminkaan ottaa vai pitäisikö kokeilla? Tarkoitus on pitää sitä noin vuosi ja sitten yrittää vauvaa :) Mutta jatkossa ajattelin kierukan olevan huoleton ehkäisykapistus.. N21
Ehkäisylaastaria suosittelen kokeilemaan, vaihdetaan vaan kerran viikossa.
Hormonaalinen ehkäisy usein kuivattaa ja ohentaa limakalvot minkä takia tulehduksia tulee erittäin herkästi. Sitä voi koittaa kikkailla ruokavaliolla, maitohappobakteereilla jne. mutta ei ne auta niin kauan kuin sitä ehkäisyä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö pesulla aina seksin jälkeen? Se on nimittäin todella merkittävä asia. Eli jos iltasella sekstaatte nii et jätä alapesua vasta aamuun. Kunnollinen emätinhuuhtelu heti seksin perään.
No höpö nyt taas. Näinhän sitä huuhdeltiin jo tuhansia vuosia sitten varmaan joo.
Mirena turvotti kehon kymmenillä kiloilla ja umpeutti emättimen.
Mirenaa ennen seksikin onnistui hienosti ja elämässä oli iloa ja tulevaisuudenhaaveita.
Mirenan umpeuttamaan emättimeen eivät menneet tamponit, ei edes pikkurilli saati miehen penis.
Verta sieltä alkoi tulla säännöllisesti kuin olisi taas kyvykäs tulemaan raskaaksi ikäneitona.
Mikä se syy voisi olla, joka umpeuttaa emättimen ja tuo mukanaan PMDD-oireet vuotojen vanavedessä muu kuin Mirena?
Kierukka muutti kehon hetkessä turpeaksi romukasaksi, kävelykyky meni!
Hormonihoito vanhensi ulkonäön 10 vuodella.
Onko kenelläkään tietoa siitä, mikä myrkky on kyseessä? Mirena johtaa Suomessa Fimean haittaoirevalituksia! Valmistajan Bayerin valmistamat rinnakkaistuotteet ovat "kasvinsuojeluaineita".
Mirenan aplikointi aloitti valtavan turpoamisen. Turpoamisen syy on "lääkeaineeksi" määritelty aine. Jokainen nainen tuntee kehonsa reaktioit lääkeaineisiin. Itseensä voi ainoastaan luottaa!
Bayerin tuotannon toinen sivuhaara ovat kasvinsuojeluaineet. Luukkainen, joka kierukan kehitti 1970-luvulla ideoi käyttää ehkäisyssä naisen synnytyselimistöä lamaavaa ainetta. Syöpälääkkeissä on samoja hormonitoimintaan puuttuvia ja kasvaimen kasvua hillitseviä myrkkyjä. Siitäkö myös naisten "hyvänlaatuiset kasvaimet saaneet alkunsa 1990- luvun jälkeen. Gynekologien markkinointi lauseita on "Mirena on hyvin siedetty valmiste. Siinä vaikuttavaa ainetta on niin vähän". He eivät kerro mikä vaikuttava aine on! Eivätkä he selitä miksi Mirena kuuluu Fimean valitetuimpiin lääkeaineisiin!
Tunnen vain yhden gynekologin, joka on sanonut ettei antaisi vaimonsa koskaan käyttää mitään synteettisiä hormoneja ehkäisyyn tms.
Onkohan tämä nimimerkki "Dog" selvillä mistä aineesta on hormonivalmisteissa kyse!?
Gynekologikunta jakautuu kahteen leiriin; Suurin osa heistä pitää synteettistä kemiantuotetta, "hormonin tapaan toimivaa ainetta elämän eliksiirinä, toiset gynekologit taas eivät suurin surminkaan hyväksyisi sen käyttöä!
Katso mitä lääketehdas tuottaa sivutuotteina, pääset selville innovaation alkulähteille.
Miksi lääketehtaan pitää valmistaa oheistuotteina "kasvinsuojeluaineita"?
Mirena on todellinen syy kohtutulehduksiin. Eräs hoitaja sanoi; "En voi suositella Mirenaa, olen nähnyt niin monta Mirenan aiheuttamaa sotkua naisten kohduissa."
Itselläni oli kauhea sotku myös. Gynekologi, joka yritti poistaa kierukkaa sanoi; "Mitä olet tehnyt itsellesi, minkään kokoiset spekulat eivät pysy sisälläsi, vaan ne ponnahtavat ulos. Limakalvo tursuilee spekuloiden edessä estäen näkyvyyden kohtuun." Mirena tulehdutti kohdun ja umpeutti emättimen kolmeksi vuodeksi, koska kierukkaa ei saatu pois. Nyt se tulehduttaa vatsan seutua, napatyrää. Mirena sai napatyrän syntymään valtava paisumisen seurauksena. Ennen kierukkaa olin nätti ja sopusuhtainen vartaloltani. Liikuntakyky meni ja juuri ennen Mirenaa opiskelemani liikunnallinen ammatti.
Onneksi sentään parisuhde on kestänyt mummolle uudelleen alkaneet kuukautiset ja PMDD-oireet.
Operaation lopuksi gynekologi totesi, jos se ei nyt lähde, se saa jäädä sinne!" Vakuuttava ilmaisu kierukan poiston onnistumisesta!
Olen ollut Mirenan takia liikuntarajoitteinen ja kärsinyt jatkuvista tulehduksista, Kohdun limakalvo on todettu jähmeäksi ja kohtu pieneksi, mutta missä lieinee Mirena? Pysynkö edes hengissä tulevien tulehdusrallien ajan? Niitä seuraisi vielä ainakin 5 vuotta.
Suomessa Mirenaa ei lähdetä hevin poistamaan, kannattaa miettiä tarkoin sen ottamista kehoonsa!
Mulla oli hormonikierukka 30 v, ei tietty se sama yksilö. Yhtään tulehdusta ei ollut eikä hiivaa.
Mies enkä minä käyty vieraissa😘
Pesut ennen ja jälkeen yhdynnän samoin pissat ennen ja jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö pesulla aina seksin jälkeen? Se on nimittäin todella merkittävä asia. Eli jos iltasella sekstaatte nii et jätä alapesua vasta aamuun. Kunnollinen emätinhuuhtelu heti seksin perään.
No höpö nyt taas. Näinhän sitä huuhdeltiin jo tuhansia vuosia sitten varmaan joo.
Emätinhuuhtelut ovat vaarallisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli hormonikierukka 30 v, ei tietty se sama yksilö. Yhtään tulehdusta ei ollut eikä hiivaa.
Mies enkä minä käyty vieraissa😘
Pesut ennen ja jälkeen yhdynnän samoin pissat ennen ja jälkeen.
Jatkan, en tiedä, mikä oli kierukan nimi, sillä alkuun sillä ei ollut mitään nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Ei emätintä suositella huuhdeltavan. Puhdistuu itse
Vierailija kirjoitti:
Kyllä käyn aina pesulla seksin jälkeen. Huolellisesti vedellä huuhudellen, en käytä saippuaa yms. aineita alapääpesuun.
Ja noista sokereista ja vaaleista jauhoista vielä: En hirveästi tänäkään päivänä käytä kumpaakaan, mutta tietysti voisin kai yrittää nipistää ja karistaa ne loputkin vähät pois, jos tilanne tosiaan rauhoittuisi hieman. Hiilareitakin syön melkolailla minimaalisesti.
Kiitti vinkeistä :)
Onko miehesi uskollinen?
Vaikka kierukka toimisikin myöhemmin niin miten te jaksatte sitä totuttelua, että jopa puoli vuotta voi alussa tulla vuotoja? Kuulostaa kamalalta.
Jos onnistuisi, miehet tuskin suostuisivat asennuttamaan kivulla sisäänsä vierasesineitä ehkäisyn takia. Naiset suostuvat mihin vaan. Ja sitten vuosikymmenestä toiseen päivittelevät yhdessä, miten terveys reistailee. Miten se sanonta menikään - tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. N
Vaihda kuparikierukkaan hyvä nainen! Pilleireiden (8 vuotta) jälkeen en koske hormonaaliseen ehkäisyyn pitkällä tikullakaan. Nyt kuparikierukka 10 vuotta, eikä ongelmia.
Mulla on ollut kaksi vuotta sellainen kierukka kuin Kyleena. Pienempi kuin Mirena ja hormonimäärässäkin eroa. On toiminut tosi hyvin. Ei ole ollut kipuja niin kuin muilla kierukoilla. Mulla oli yhden miehen kanssa seurustellessa jatkuvasti virtsiksiä ja ärsytystä alapäässä. Taudit testattu silloin ja sen jälkeen eikä ollut mitään. Nykyisen miehen kanssa ei ole koskaan mitään ongelmia alapään kanssa. Ilmeisesti bakteerikantamme sopivat hyvin yhteen. Tätäkin kantsii miettiä. En siis sano etteikö tulehduksesi johtuisi kierukasta, mutta muitakin syitä voi olla.
Miehesi käy vieraissa ja tuo toisen naisen bakteerikantaa sinulle ja täten sinulla on jatkuvia tulehduksia
Nyt on kyllä niin erikoista juttua. Miten siellä umpeutuneessa emättimessä ei muka pysy minkäänlainen spekula. Jos spukula ei pysy ja limakalvot tursuilevat, niin kuulostaa ennemmin väljältä. Vaihdevuodet ja seksin harrastamisen lopettaminen sen sijaan voivat ahtauttaa emättimen, ei kierukka. Kierukka ei myöskään pahenna napatyrää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyllä niin erikoista juttua. Miten siellä umpeutuneessa emättimessä ei muka pysy minkäänlainen spekula. Jos spukula ei pysy ja limakalvot tursuilevat, niin kuulostaa ennemmin väljältä. Vaihdevuodet ja seksin harrastamisen lopettaminen sen sijaan voivat ahtauttaa emättimen, ei kierukka. Kierukka ei myöskään pahenna napatyrää.
Tämä siis 48 kommenttiin
Vuoden takia ei kannata laittaa, se on pitkäaikainen ehkäisy ja haittavaikutukset voi olla sen ensimmäisen vuoden aikana kovat.