Mirena hormonikierukka ja jatkuva tulehdusralli
Onko muilla kokemuksia Mirena hormonikierukan haittavaikutuksista ja etenkin siihen yhdistettävistä toistuvista alapäätulehduksista? (Bakteerivaginoosi, hiiva, sekafloora yms yms.)Poistatitteko kierukan ja auttoiko poisto tulehduksiin? Miten olette hoitaneet tulehduksia?
Olen 25-vuotias synnyttämätön nainen ja minulle laitettiin Mirena hormonikierukka 2 vuotta sitten. Viimeisen puolen vuoden käytön aikana minulle tuli kerran kuussa joko hiivatulehdus tai sitten bakteerivaginoosi. Ennen kierukkaa minulla ei ole tällaisia ollut, korkeintaan hiiva kerran tai kahdesti aijemmin. Söin ab-kuureja varmaan 5 putkeen (flagyl + joskus siihen lisäksi joku toinenkin ab), papasta kerran huomattin pieniä solumuutoksia (soluluokka 2), mutta ne tod.näk. johtuivat silloin päällä olevasta tulehduksesta. Kuurit toimivat ja paransivat kyllä tulehdukset, mutta aina vain hetkeksi. Kokeilin syödä ennaltaehkäisyksi maitohappobakteereita sekä käyttää paikallishoitona emätinkapseleita, mutta niistäkään ei ollut mitään apua.
Päädyin lääkärin ehdotuksesta poistattamaan kierukan muutama viikko sitten, jolloin poiston yhteydessä minulla todettiin taas hiivatulehdus sekä bakteerivaginoosi, johon sain flagyl 400mg ab-kuurin sekä ilman reseptiä saatavat canesten emätinpuikot. Nyt pari päivää sitten huomasin, että minulla on TAAS bakteerivaginoosin kaltaiset oireet: alapään ärsytystä ja runsasta maitomaista vuotoa.
Toivoin, että kierukan poisto olisi vienyt tulehduksetkin mennessään, mutta nyt alan vaipua jo epätoivoon. Parisuhde kärsii, kun yhdyntää ei voi edes kuvitella näin ärtyneiden limakalvojen takia! Huomenna taas varailemaan lääkäriaikaa ja varmaan taas ab-kuuri popsittava :( Olen tähän mennessä käynyt ko. vaivojen kanssa aina omalääkärillä tai perhesuunnittelun polilla, opiskelija kun olen. Kannattaisikohan vain hampaat irvessä jo suostuma maksamaan ja mennä yksityiselle esim. mehiläisen gynelle?
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Oliko poistamisesta apua tai menikö "tilanteen normalisoitumiseen" poiston jälkeen kauan?
Kiitos, jos jaksoit lukea ja vastata!! :)
Kommentit (68)
Käytkö pesulla aina seksin jälkeen? Se on nimittäin todella merkittävä asia. Eli jos iltasella sekstaatte nii et jätä alapesua vasta aamuun. Kunnollinen emätinhuuhtelu heti seksin perään.
Mä kärsin mirenan poiston jälkeen jo toista kohtutulehdusta. Ensimmäinen alkoi kierukan vielä ollessaan paikallaan ja tajuttiin tulehdukseksi vasta liki vuosi sen jälkeen kun se oli poistettu. Ramppasin kerran kuukaudessa ensiavussa kovien vatsakipujen takia ja aina vain olivat lykkäämässä peräruiskeita. Enhän minäkään tietenkään osannut edes epäillä että kivut johtuisivat kohtutulehduksesta. Onneksi osui lääköri vihdoinkin kohdalle joka tajusi laittaa lähetteen eteenpäin gynelle. Silloin sain 10päivän antibiootin, niinkuin taas nyt. Flagyl+amoxin.
Eräs tuttavani otti minuun yhteyttä ja kertoi että hänen ystävällään tuli myös tulehduskierteitä mirenastA.
Meillä oli kovin toiveissa alkaa vauvantekohommiin ihan kirjaimellisesti kierukan poiston jälkeen, mutta tulehduksien välissäkin oli vain noin kolme kuukautta tervettä aikaa.. Pelko persnahoissa että mahtaako perheenlisäystä ikinä saadakkaan. :(
Minulla on ollut mirena 2v 8kk. Alkuvuodon jälkeen vuoden verran ilman menkkoja ja suht ok (pientä nippailua silloin tällöin) no sitten alkanu alavatsakivut. Viime joulukuussa ultrailtiin toistamiseen onko värkki siellä missä pitää,olihan se. No särkylääkettä. Huhtikuussa todella äkäinen hiiva. Sitten kaameet kivut,oli sitten emätintulehdus.(toukokuussa) Siihen flagyl. Meni ohi. Nyt samat oireet taas. Oli sentään kesäkuu oireeton. Melkeenpä menkkojen jälkeen jotaki tulehusta tai hiivan poikasta havaittavissa. Itse en ole synnyttänyt. Kierukka laitettiin endrometrioosin vuoksi. Ei ne lääkärit oikeen rupea poistamaankaan,kun pillereitä on syöty ja testattu. Kierukassa sivuoireina ankara painon nousu.
Kyllä käyn aina pesulla seksin jälkeen. Huolellisesti vedellä huuhudellen, en käytä saippuaa yms. aineita alapääpesuun.
Ja noista sokereista ja vaaleista jauhoista vielä: En hirveästi tänäkään päivänä käytä kumpaakaan, mutta tietysti voisin kai yrittää nipistää ja karistaa ne loputkin vähät pois, jos tilanne tosiaan rauhoittuisi hieman. Hiilareitakin syön melkolailla minimaalisesti.
Kiitti vinkeistä :)
Hormonaalinen ehkäisy on pyllystä. Miksi sotkea elimistön hormonit ja tila muutenkin ulkopuolisilla hormoneilla. Ja nainenhan se aina on, joka näistä pillereitten ja kierukoitten aiheuttamista hormonivaivoista kärsii.
Jos on hiivaa, tulee mies aina hoitaa samaan aikaan, koska se voi siirtyä häneltä sinulle aina uudelleen. Toki hormonaalinen ehkäisy aiheutti minulle tosi paljon ongelmia myös, mutta tuo on hyvä huomioida!
Ja sain joskus ohjeen gyneltä hiivan hoitoon, että ekojen menkkojen jälkeen 3 emätinkapselin kuuri, seuraavien jälkeen 2 kapselia ja vielä kolmansien jälkeen 1 kapseli. Se auttoi pääsemään kierteestä pois.
Hep! Mulla ehti olla Mirena 3kk. Koko sen 3kk oli emätintulehdus, kohtutulehdus ja pissatulehdus, antibioottia yms. koko ajan eikä mikään auttanut. Poiston jälkeen meni melkein vuosi että tilanne oli taas normaali!!! En koskaan enää koske pitkällä tikullakaan hormooneihin! Onneksi mies suostui sterilisaatioon meillä :)
Jännä miten niitä haittoja ei kuulunut terkkarilta kun hän mainosti Mirenaa minullekin ekaksi hormonaaliseksi ehkäisyksi. Mirenan esittelylehtisestä mulle kerrottiin miten upea systeemi se kierukka on. Päätin kumminki kokeilla eka minipillereitä ja nyt oon ilonen etten ottanut heti kierukkaa. Hyvin on Mirenan lobbaukset onnistunut.. Arvostan kyllä suuresti hoitajia ja lekureita, mutta Lääketeollisuudella on liikaa valtaa terveydenhuollon henkilöstöön.
Onko otettu sukupuolitautitestit? Monet taudit aiheuttavat tulehduksia. Ja ihan turha sanoa, että ei olla käyty vieriaissa. Mistä sitä tietää? Ja jos on pidemmän aikaa muhinut esim klamydia.
Syökö mies jotain lääkitystä?
Kaveripariskunnalla miehellä oli joku kortisonilääkitys ja se vaikutti siihen, että yhdyntä ei onnistunut kun lääke siirtyi myös emättimeen vieden limakalvot mennessään.
Sitä mä vaan, että vika ei välttämättä ole sinussa...
Kannattaa gynekologin tai yleislääkärin vastaanotolla käydä, ei ole kauhean normaalia ja mukavaa tuollainen kierre. Itse olen synnyttänyt ja laitettiin hormonikierukka, ainoa oire on jatkuva vuotaminen (alussa kait tosi yleistä), mutta en ole kuullut että seuraisi jatkuvia tulehduksia tms.
Ap tässä vaan:
On otettu sukupuolitautitestit, moneen kertaankin ja aina on ollut negatiivinen. Trcihomonaskin katsottiin, vaikka se on vissiin tänä päivänä melko harvinainen? Ei ollut sitäkään. Miestä ei kyllä ole hoidettu tai tutkittu, kun lääkärit ovat olleet sitä mieltä ettei ole tarvetta/nämä vaivat ole voineet tarttua. Eikä ole miehellä mitään lääkitystäkään ollut missään vaiheessa, kun tuli tossa puheeksi tuo miehen kortisonilääkitys, joka vaikuttaisi emättimen limakalvoihinkin.
Tosiaan olen samaa mieltä, että kyllä olisi minun mielestänikin pitänyt hoitajien ja lääkäreiden kertoa enemmän näistä Mirenan mahdollisista haittavaikutuksista! Ylistettiin vain kuin kuuta taivaalla, eikä sitä tietenkään ensikertaa kierukkaa hommatessa osannut edes epäillä mitään. Tästä kyllä annoin palautetta polilla, jossa Mirena minulle asennettiin/poistettiin! Todella turhauttava ja masentava vaiva, ja kohta varmaan puolet opintolainasta mennyt tämän hoitamiseen! prkl! >:(
Nyt on aikomuksena kyllä mennä hetken ihan "luomuna" ja ilman hormonaalista ehkäisyä. Kun vaan saisi tämän kierteen katkeamaan jo jotenkin!! Ehkä tosiaan siihen sitten menee hetki, ennenkuin elimistö normalisoituu?
Soittelin tossa taas omalääkärille (sille jo tuttu tämä minun vaiva), ja odotan sieltä päin puhelua. Katsotaan mitä sanoo ja pitääkö lähteä sitten ihan asiaan erikoistuneen (gynen) juttusille.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 08:39"]
Hep! Mulla ehti olla Mirena 3kk. Koko sen 3kk oli emätintulehdus, kohtutulehdus ja pissatulehdus, antibioottia yms. koko ajan eikä mikään auttanut. Poiston jälkeen meni melkein vuosi että tilanne oli taas normaali!!! En koskaan enää koske pitkällä tikullakaan hormooneihin! Onneksi mies suostui sterilisaatioon meillä :)
[/quote]
Hoidettiinko sinulla joka kerta tulehdus antibiooteilla? koko myös tuon vuoden ajan poiston jälkeenkin?
ap hyvä osta apteekista maitohappobakteerivalmiste emättimeen, se saattaisi rauhoittaa sun alapään bakteeritilannetta, noi antibiootit tappaa myös hyvät bakteerit ja sitä kautta olet haavoittuvampi seuraavalle tulehdukselle!!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 10:18"]
ap hyvä osta apteekista maitohappobakteerivalmiste emättimeen, se saattaisi rauhoittaa sun alapään bakteeritilannetta, noi antibiootit tappaa myös hyvät bakteerit ja sitä kautta olet haavoittuvampi seuraavalle tulehdukselle!!
[/quote]
Ostanut olen ja käytössäkin on! :( Sekä suun kautta että emättimeen laitettavat maitohappobakteerikapselit..
Kaks ja puol vuotta sit laitettu, eka puol vuotta meni ku tihku verta koko ajan... Sit 1,5 vuotta ihanaa huoletonta aikaa ja nyt viimenen puol vuotta täysin vastaavaa tulehdusrallia ku aloittajalla... Ens viikolla ottaan laite pois ja jatkaa kokonaan ilman.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:26"]Apua, itse olen menossa noin kuukauden päästä asennuttamaan Mirenaa. Tällä hetkellä käytän vielä e-pillereitä.. Uskaltaakohan sitä kumminkaan ottaa vai pitäisikö kokeilla? Tarkoitus on pitää sitä noin vuosi ja sitten yrittää vauvaa :) Mutta jatkossa ajattelin kierukan olevan huoleton ehkäisykapistus..
N21
[/quote]
En kyllä vuoden takia ottaisi! On toki helppo, mutta näen kierukan pitkä aikaisena ehkäisynä.
Itselläni on ollut tulehduksia nyt viimeiset kuukaudet, parit kuurit syöty. Pelottaa millon taas... Kierukka laitettu reilu vuosi sitten
Sinulta vasta otettiin kierukka muutama viikko sitten pois. Käyttäkää kondomia jonkin aikaa, niin varmaan tulehdukset poistuvat. En koskaan saanut mitään ongelmia, vaikka en olisi edes käynyt pesulla seksin jälkeen, kun käytössä oli kumit.
Tosiaan ruokavaliokin vaikuttaa yllättävän paljon.
Mulla oli mirena 1,5 vuotta. Eka puoli vuotta meni loistavasti, laiton jälkeen tiputtelin pari viikkoa ja sitten kaikki loppui ja se tuntui olevan loistava ehkäisymuoto. Sitten alkoi tulla kohtu ja emätintulehduksia ja hiivaa. Antibioottikuuria toisensa jälkeen ja ikävät kivut. Myös vuodot alkoi. Tätä jaksoin vuoden verran kunnes pyysin gyneä ottamaan kierukan pois. Sen jälkeen vuosin melkein viikon niin paljon, että kun kunnon hulahdus kävi niin veret tuli läpi farkkujen ja ulkohousujen ja kivut oli kaameat. Tämä vei mut sairaalaan ja sain antibioottikuurin kohtutulehdukseen ja pillereitä jotka lopettaa vuodon. Kun siitä selvisin niin kasvot tuli täyteen näppylöitä ja finnejä ja iho oli huono myös muualla. Tätä kesti yli puoli vuotta. Nyt vuosi mirenan poistamisen jälkeen kuukautiset on palanneet normaaliksi kerran kuussa tuleviksi. Iho on myös taas terve eikä mielialat heittele enää. Minä en enää koskaan elämässäni suostu mihinkään hormonaaliseen ehkäisyyn. Enkä kerro tätä minään kauhutarinana. Suurimmalle osalle naisista mirena varmasti sopii ja on oikein toimiessaan helppo ja huoleton ehkäisymuoto.
Kannattaa nyt hetkeksi jättää sokeri kokonaan pois ruokavaliosta, samoin turhan hiilarit, valkoiset leivät yms. Jos sillä olisi osittain vaikutusta?