Mirena hormonikierukka ja jatkuva tulehdusralli
Onko muilla kokemuksia Mirena hormonikierukan haittavaikutuksista ja etenkin siihen yhdistettävistä toistuvista alapäätulehduksista? (Bakteerivaginoosi, hiiva, sekafloora yms yms.)Poistatitteko kierukan ja auttoiko poisto tulehduksiin? Miten olette hoitaneet tulehduksia?
Olen 25-vuotias synnyttämätön nainen ja minulle laitettiin Mirena hormonikierukka 2 vuotta sitten. Viimeisen puolen vuoden käytön aikana minulle tuli kerran kuussa joko hiivatulehdus tai sitten bakteerivaginoosi. Ennen kierukkaa minulla ei ole tällaisia ollut, korkeintaan hiiva kerran tai kahdesti aijemmin. Söin ab-kuureja varmaan 5 putkeen (flagyl + joskus siihen lisäksi joku toinenkin ab), papasta kerran huomattin pieniä solumuutoksia (soluluokka 2), mutta ne tod.näk. johtuivat silloin päällä olevasta tulehduksesta. Kuurit toimivat ja paransivat kyllä tulehdukset, mutta aina vain hetkeksi. Kokeilin syödä ennaltaehkäisyksi maitohappobakteereita sekä käyttää paikallishoitona emätinkapseleita, mutta niistäkään ei ollut mitään apua.
Päädyin lääkärin ehdotuksesta poistattamaan kierukan muutama viikko sitten, jolloin poiston yhteydessä minulla todettiin taas hiivatulehdus sekä bakteerivaginoosi, johon sain flagyl 400mg ab-kuurin sekä ilman reseptiä saatavat canesten emätinpuikot. Nyt pari päivää sitten huomasin, että minulla on TAAS bakteerivaginoosin kaltaiset oireet: alapään ärsytystä ja runsasta maitomaista vuotoa.
Toivoin, että kierukan poisto olisi vienyt tulehduksetkin mennessään, mutta nyt alan vaipua jo epätoivoon. Parisuhde kärsii, kun yhdyntää ei voi edes kuvitella näin ärtyneiden limakalvojen takia! Huomenna taas varailemaan lääkäriaikaa ja varmaan taas ab-kuuri popsittava :( Olen tähän mennessä käynyt ko. vaivojen kanssa aina omalääkärillä tai perhesuunnittelun polilla, opiskelija kun olen. Kannattaisikohan vain hampaat irvessä jo suostuma maksamaan ja mennä yksityiselle esim. mehiläisen gynelle?
Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Oliko poistamisesta apua tai menikö "tilanteen normalisoitumiseen" poiston jälkeen kauan?
Kiitos, jos jaksoit lukea ja vastata!! :)
Kommentit (68)
Hiivaan auttoi minulla vain pidempi Diflucan kuuri . Ja välttäkää laskemasta spermaa sisään,se altistaa ja ruokkii hiivaa.
Olin todella rankasti Mirenaa vastaan, kun gynen polilla sitä mulle vuosikausia tuputettiin. Vaihdevuosien supervuotoihin suostuin sen asennuttamaan. Alussa runsaat vuodot jatkui, kunnes jonkun kuukauden jälkeen vuodot lakkasivat. Nyt olen ihanasti kuukautiskivuton ja -veretön! Ja jos pillerit sai aina aiemmin pääkopan sekaisin (alakuloa, raivareita), niin nyt olen seesteinen ja tasapainoinen. Hormoniehkäisy ei sopinut mulle silloin, kun omat munasarjat vielä pelitti. Mutta nyt tää kierukka toimii kuin unelma. En olis ikinä uskonut. Alussa vatsakivut (muistutti kk-kipuja) oli sikamaiset ja verenvuotokin oli kuin pistetyllä sialla. Puolen vuoden sisään tapahtui muutos. Onneksi. Muuten olisin poistattanut härvelin.Tosi yksilöllistä on ja kuulopuheen perusteella enempi negatiivisia kokemuksia.
Hei
Toisen synnytyksen jälkeen minulle laitettiin Mirena ja ehti olla kolme vuotta minulla, ei vuotoja ja kaikki meni hyvin. Muutama hiiva on ollut tänä aikana. Nyt jouluna sain niin pahan tulehduksen herpeksen kera, että se piti poistaa ja syödä ja kaksi kovaa kuuria, että parani. Laitatin kuitenkin sen uudelleen. Toivottavasti ei ala tulehdukset uudelleen. Sain jotain ennaltaehkäiseviä voiteita ja tabletteja erikoisgyneltä ja kaikki testit tehtiin papaa myöten.
Onko kumppani hoidettu myös hiivan suhteen? Naisen hoitaminen ei riitä, jos on taipumus toistuviin hiivatulehduksiin. Mies on yleensä oireeton, mutta hiiva jää peniksen flooraan asustamaan ja siirtyy uudelleen ja uudelleen kumppaniin, joka on naisena alttiimpi tulehduksille. Hiivatulehdukset ylipäänsä ovat ikäiselläsi naisella tavallinen vaiva, nuoren naisen korkeat estrogeenimäärät itsessään altistavat hiivatulehduksille.
Hormonikierukka itsessään ei kyllä yleensä provosoi tulehduksia. Kuparikierukoiden tavallisena sivuvaikutuksena on tulehdusten lisääntyminen, mutta keskimäärin hormonikierukka jopa vähentää tulehduksia. Yksilöllisiä vaikutuksia toki voi olla, kuten kaikilla lääkevalmisteilla. Pidän kuitenkin mahdollisena, että tulehduskierteesi on ns. normaalia vaihtelua. Joskus emättimen floora on alttiimpi häiriintymään, ja toisinaan vaivat katoavat lähes itsestään jossain vaiheessa. Yksi syy tulehduskierteisiin on muuten liian ahkerat alapesut (monta kertaa päivässä). Joskus vähempikin riittää, ja oma bakteeritasapaino ja alhainen pH säilyy paremmin. Hapanmaitovalmisteiden syöminen kannattaa myös. Suoliston maitohappobakteerit kolonisoituvat myös emättimeen. T: Doc
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 21:28"]
Olin todella rankasti Mirenaa vastaan, kun gynen polilla sitä mulle vuosikausia tuputettiin. Vaihdevuosien supervuotoihin suostuin sen asennuttamaan. Alussa runsaat vuodot jatkui, kunnes jonkun kuukauden jälkeen vuodot lakkasivat. Nyt olen ihanasti kuukautiskivuton ja -veretön! Ja jos pillerit sai aina aiemmin pääkopan sekaisin (alakuloa, raivareita), niin nyt olen seesteinen ja tasapainoinen. Hormoniehkäisy ei sopinut mulle silloin, kun omat munasarjat vielä pelitti. Mutta nyt tää kierukka toimii kuin unelma. En olis ikinä uskonut. Alussa vatsakivut (muistutti kk-kipuja) oli sikamaiset ja verenvuotokin oli kuin pistetyllä sialla. Puolen vuoden sisään tapahtui muutos. Onneksi. Muuten olisin poistattanut härvelin.Tosi yksilöllistä on ja kuulopuheen perusteella enempi negatiivisia kokemuksia.
[/quote]
Aivan samanlaiset positiiviset kokemukset Mirenasta. Alun vuotojen jälkeen ei kuukautisia ole nyt vuoteen näkynyt lainkaan. Atooppinen ihoni myös parantunut. Keltarauhashormoni rasvoittaa näet hieman ihoa. Alussa voi tulla siis myös finnejä, kuten minulla, mutta sekin tasoittui puolessa vuodessa. Hiivatulehdus on muuten monesti seurausta antibioottikuurista. Maitohapot auttaa siihen.
Apua, itse olen menossa noin kuukauden päästä asennuttamaan Mirenaa. Tällä hetkellä käytän vielä e-pillereitä.. Uskaltaakohan sitä kumminkaan ottaa vai pitäisikö kokeilla? Tarkoitus on pitää sitä noin vuosi ja sitten yrittää vauvaa :) Mutta jatkossa ajattelin kierukan olevan huoleton ehkäisykapistus..
N21
Mulla tää sama hormonikierukka asennettiin 2015 lokakuussa. Aina oon kärsinyt kivuliaista menkoista, runsaasta vuodosta ja aknesta. Myös aurallisesta migreenistä. Gyne suositteli tätä mulle ensimmäisenä.
Kierukka toi vaan lisää ongelmia. Akne palas, kiukkusuus, masentuneisuus, väsymys, hiusten lähtöä hieman, nestettä kerty kroppaan, menkat lähes kokoajan ja jatkuvat vatsakivut. Sain myös jonkun tulehduksen ( helmikuussa 2016) johon määrättiin 3antibioottia 10pvän ajaksi. Tulehdus lähti onneksi pois tän jälkeen. Tän lisäks mulle ilmesty kystia jotka tietenkin toi lisää kipua kun poksahti. Turvonnet munarakkulat tuli myös kuvaan, jonka jälkeen erittäin kuivat limakalvot joihin käytin apteekin voiteita. Eipä hirveesti kyllä tehny mieli seksiäkään.
Viikko sitten ( huhtikuu 2016) kierukka otettiin pois ja lääkäri asensi 2x jadelle ehkäsykapselia. Hieman kyllä pelottaa tuleeko tässä muutosta, mutta gynekologi oli varma, että tää on toimivampi oireiden mukaan. Jään siis odottelemaan.
Minulla on kuparikierukka ja sen laiton jälkeen oli jatkuvasti emätintulehduksia, lähes tauotta vuoden. Päättelin yhdessä vaiheessa että minulla on varmaankin sinkin puutos muista oireista päätellen, mutta suureksi ihmeekseni emätintulehdukset loppuivat noin viikon päästä siitä kun aloin ottaa sinkkitabletteja. Eipä kai siitä ole haittaakaan kokeilla jos auttaisi sinua kunhan pitää myös vastapainoksi raudan saannista huolen! :)
Kokeile ap vaihtaa ne maitohappobakteerikapselit joita laitat alapäähän. Osta niiden tilalle geelimäinen valmiste, esim. MultiGyn actigel tai Lactal. Nämä eivät itseasiassa edes sisällä maitohappobakteeria vaan suoraan maitohappoa joka välittömästi laskee emättimen pH:n takaisin happamaksi ja estää näin hiivojen yms. kasvua. Kun emättimen olosuhteet ovat pahasti häiriintyneet, ne kapselit eivät välttämättä edes sula kunnolla eikä niiden sisältämä jauhe leviä minnekään. Erityisesti yhdynnän jälkeen kannattaa käyttää, koska sperma nostaa emättimen pH:ta jolloin hiiva taas pääsee valloilleen. Toki nyt kun kierukka on poistettu, muistakaa käyttää kondomia ja sen kanssa liukuvoidetta. Sitä kannattaa muutenkin kokeilla, ärtyneillä limakalvoilla pienikin hankaus pahentaa oireita. Jos käytät pikkuhousunsuojia, lopeta niiden käyttö. Nuku ilman housuja.
Kierukka-asiasta en sen enempää osaa sanoa mutta yllä mainituilla nikseillä olen saanut oman kiusallisen hiiva-ja bakteerivaginoosini talttumaan ja pysymään kurissa viimeiset 5 vuotta.
itsellä ollut mirena 7 vuotta ilman mitään ongelmia. ehdottomasti paras ratkaisu itelle. pillereiden aiheuttamat kiukuttelut ja itkeskelyt lähti ja menkkojen kesto on nykyään noin 2 päivää kuussa, ja menkkakipuja joutuu sietään yhen päivän. ja syön hiilareita ja kaikkea muutakin mahdollista enkä käy joka kerta seksin jälkeen samantien peseytymässä.
n30
Vierailija kirjoitti:
Käytkö pesulla aina seksin jälkeen? Se on nimittäin todella merkittävä asia. Eli jos iltasella sekstaatte nii et jätä alapesua vasta aamuun. Kunnollinen emätinhuuhtelu heti seksin perään.
Fun fact. Mulle tuli tulehdus juuri tämän takia kun aloin pesemään pillua joka seksi kerran jälkeen. >.<
Vierailija kirjoitti:
Apua, itse olen menossa noin kuukauden päästä asennuttamaan Mirenaa. Tällä hetkellä käytän vielä e-pillereitä.. Uskaltaakohan sitä kumminkaan ottaa vai pitäisikö kokeilla? Tarkoitus on pitää sitä noin vuosi ja sitten yrittää vauvaa :) Mutta jatkossa ajattelin kierukan olevan huoleton ehkäisykapistus..
N21[/quote
Kaikki eivät saa haittavaikutuksia, kannataa koittaa, enemmän tästä on hyvää kuin huonoa palautetta. Itselläni ensimmäinen 3kk oli vuodot miten sattuu ja nyt ihan säännöllisesti ja huomattavasti pienemmät ja lyhyemmät kuin koskaan aikaisemmin. Lisäksi tuo hiiva voi johtua enemmänkin ruoksvaliosta, kuin kierrukasta, varsinkin kun edes kierrukan poisto ei ole siihen vaikuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Multa mirena otetaan ensi viikolla pois. Ekat 5kk oli ok, alussa vuotoa noin 1kk. Nyt tämän vuoden alusta asti infernaalisia vatsakipuja, kystia, turvotusta ja painonnousua. Kipu säteilee polveen asti kipeältä puolelta.
Näistä vaivoista olen tammikuun lopusta asti valittanut ja viime viikolla sain lopulta töykeän myöntymisen. "Ai sä haluat sen kokonaan pois? Mites sitten aiot ehkäistä?! Et saa kyllä aikaa sille joka sen laitto, kuka tahansa saa sen pois. Meillä on yksi uusi lääkäri".
No katsotaanpa millainen episodi tämä poisto tulee olemaan, kun laiton yhteydessä oksentelin ja taju lähti ja jouduin jäädä kahdeksi tunniksi makaamaan sinne.
Mulle taas sanottiin että kierrukan saa poistaa koska tahansa, jos vaikka suunnittelusta lisää lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Hep! Mulla ehti olla Mirena 3kk. Koko sen 3kk oli emätintulehdus, kohtutulehdus ja pissatulehdus, antibioottia yms. koko ajan eikä mikään auttanut. Poiston jälkeen meni melkein vuosi että tilanne oli taas normaali!!! En koskaan enää koske pitkällä tikullakaan hormooneihin! Onneksi mies suostui sterilisaatioon meillä :)
Kyseessä tuskin on hormoonit, vaan joillakin keho reagoi vahvasti "vierasesineeseen".
Kannattaa kokeilla "mummovoidetta" eli estrogeenivoidetta. Ainoa mikä katkaisi mulla 2 vuoden tulehduskierteen. Limakalvot olivat menneet tulehduksista huonoon kuntoon ja voide korjasi ne.
Ja en ole mikään hormonien puolestapuhuja (ei enää ikinä e-pillereitä) mutta tuo oli avuksi! Maitohappobakteereista ei varmasti ole haittaa myöskään.
Hei! Oon tosi epätoivonen, sillä mulla ihan sama tilanne ja oon miettiny pääni puhki että mitä teen asian suhteen. Arvostaisin tosi kovasti jos kertoisit ap että päätit tehdä ja loppuiko tulehduskierre? KIITOS
Mummotaudit oli jo ohitettu täysin ilman synteettisiä hormoneja hienosti. Valtakunnallisessa papa-testistä määrättiin Mirena "paksuuntuneeseen kohdun limakalvoon" näin "Mirena-helvetti" alkoi!
Ihan nätti vartaloni turpoisi piloille, "vatsa" oireilee koko ajan turvoten ja keräten nestettä. Mirena poistettiin mutta helvetilliset allergiaoireet jäivät vellomaan kehoa eikä loppua näy! Hyvästi vanha hyvä elämä. Kenties vielä joskus saan takaisin oman terveen tasapainoisen elämän?
Kunpa jaksaisin kestää tätä kehon puhdistumisoireilua ja kaikenkirjavia allergiaoireiden riehumista.
Jos näillä tiedoilla ja kärsimyksillä makaisin nyt Mirenaa kaupittelevan gynekolgin hoitopöydällä ja hän ei uskoisi kieltojani potkaisisin gynekologin pois haarovälistäni. Puhetta nuo lääkärit eivät usko! Eivät ne ole naisen puolella vaan Mirena kauppiaita!
Jo toinen kierukka menossa eikä ikinä oo tullut tulehduksia. Mä epäilen että tuohon nyt altistaa joku ihan muu...
Multa mirena otetaan ensi viikolla pois. Ekat 5kk oli ok, alussa vuotoa noin 1kk. Nyt tämän vuoden alusta asti infernaalisia vatsakipuja, kystia, turvotusta ja painonnousua. Kipu säteilee polveen asti kipeältä puolelta.
Näistä vaivoista olen tammikuun lopusta asti valittanut ja viime viikolla sain lopulta töykeän myöntymisen. "Ai sä haluat sen kokonaan pois? Mites sitten aiot ehkäistä?! Et saa kyllä aikaa sille joka sen laitto, kuka tahansa saa sen pois. Meillä on yksi uusi lääkäri".
No katsotaanpa millainen episodi tämä poisto tulee olemaan, kun laiton yhteydessä oksentelin ja taju lähti ja jouduin jäädä kahdeksi tunniksi makaamaan sinne.