Hoitajat! Mikä potilaissa ärsyttää?
Kommentit (51)
eniten ärsyttävät ne potilaat, jotka käyttäytyvät kuin hoitajat ja lääkärit haluaisivat tahallaan kiusata ja tehdä pahaa potilaille. Ovat valmiiksi "piikit pystyssä" ja puolustuskannalla.
Minä kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta kaksi vuotta sen takia kun lääkäri ei "osannut" diagnosoida sitä. Itse tiesin mistä on kyse (kun meillä äidin puolen suvussa joka ikisellä naisella on jokin kilpirauhassairaus). Viimein olin niin vi....nut, että en suostunut antamaan periksi ennen kuin tuo arvauskeskuslääkäri antoi lähetteen sisätautien polille. Senkin antoi ehdolla, että menen mielenterveyspolille jos sisätautipolilla ei mitään löytyisi. Että kehtasikin...
No tulihan sieltä polilta vihdoin diagnoosi ja lääkitys - pikkuhiljaa pääsin pois aivosumusta ja saatoin jatkaa elämää suhteellisen normaalisti.
Tämän kokemuksen myötä, olen varma siitä että tunnen itse itseni ja vointini paremmin kuin yksikään lääkäri. Ja lääkärit ovat sitä varten että KUUNTELEVAT minua ja sitä mitä sanon. Jos eivät kuuntele, niin helvetti pääsee irti.
Itse asiassa, yksi terveyskeskuslääkäri sanoi, että näytän tietävän enemmän kilpirauhassairauksista ja kilpirauhasen toiminnasta kuin hän =). On tullut luettua aiheesta sen verran paljon koti- ja ulkomaista materiaalia, kun olen yrittänyt saada omaa terveyttä ja olotilaa parannettua.
Ymmärrän kyllä tuon mitä kirjoitat "odotusajoista".
Mutta vielä tuohon silmäpolijuttuun palatakseni, kun sitten lopulta pääsin lääkärin pakeille, ymnärsin kyllä mihin suuri osa ajasta kuluu... Siis ihan turhaan tyhjäkäyntiin. Vastaanottohuoneessa oli lääkärin lisäksi hoitaja, ja silmäklinikalle tulevat puhelut ilmeisesti ohjautuivat sinne. Puhelimessa huolestunut vanhempi ilmeisesti tiedusteli voiko lääkettä x antaa alle 2-v. lapselle. Tulos: hirveä hösseli - missä se meidän Pharmaca fennica on, mä oon ihan varmasti nähnyt sen täällä, etsintää, etsintää, lopulta se löytyy, plarausta, plarausta ja lopulta voidaan vanhemmalle antaa huojenttava tieto: voi antaa lapselle. Koko tämän ajan minä istun tutkimustuolissa silmät sananmukaisesti ymmyrkäisinä. Olen ammatiltani tiedonhakuun erikoistunut kirjastonhoitaja, ja olen varma että kaikilla HUSin lääkäreillä on pääsy Pharmaca fennican elektroniseen tietokantaan, josta vastaus tuohon kysymykseen olisi löytynyt kahdessa sekunnissa. Senkun olilsi näpytellyt kyseisen lääkkeen pari ensimmäistä kirjainta ja vastaus olisi löytynyt.
Pyydän anteeksi että olen eksynyt näin kauas aiheesta!
Voin kertoa, että jos paperikirja on käsillä, niin tieto löytyy sieltä helpommin kuin elektronisesta farmakasta. Tietysti jos kirja on hukassa, niin elektroninen voi olla nopeampi. Ei se kuitenkaan mikään näppäryyden huippu ole. Etsintää, klikkauksia jne tulee paljon ja hakusysteemi on hankala, pitää tietää millä sanoilla etsii tai kone ei löydä mitään. Varsinkaan vierasta lääkettä sieltä ei tahdo löytää mitenkään. Ja sitten kun löytää niin rakenne on sellainen, että kaikki mahdolliset tablettikoot, mikstuuravahvuudet ja pakkauskoot ovat erikseen, joten yksittäisen tiedon hakeminen on tosi hankalaa.
Siitähän on nykyisin kaikki lehdet pullollaan, että terveydenhuollon tietojärjestelmät ovat niin hitaita, hankalia ja monimutkaisia eivätkä löydä mitään... etkö ole lukenut yhtään juttua?
mutta olen luullut että niissä on kyse potilastietokannoista, ei yksinkertaisista jutuista kuten Pharmaca fennicasta.
Mutta voinemme yhdessä todeta, että parantamisen varaa on!
eniten ärsyttävät ne potilaat, jotka käyttäytyvät kuin hoitajat ja lääkärit haluaisivat tahallaan kiusata ja tehdä pahaa potilaille. Ovat valmiiksi "piikit pystyssä" ja puolustuskannalla.
Minä kärsin kilpirauhasen vajaatoiminnasta kaksi vuotta sen takia kun lääkäri ei "osannut" diagnosoida sitä. Itse tiesin mistä on kyse (kun meillä äidin puolen suvussa joka ikisellä naisella on jokin kilpirauhassairaus). Viimein olin niin vi....nut, että en suostunut antamaan periksi ennen kuin tuo arvauskeskuslääkäri antoi lähetteen sisätautien polille. Senkin antoi ehdolla, että menen mielenterveyspolille jos sisätautipolilla ei mitään löytyisi. Että kehtasikin...
No tulihan sieltä polilta vihdoin diagnoosi ja lääkitys - pikkuhiljaa pääsin pois aivosumusta ja saatoin jatkaa elämää suhteellisen normaalisti.
Tämän kokemuksen myötä, olen varma siitä että tunnen itse itseni ja vointini paremmin kuin yksikään lääkäri. Ja lääkärit ovat sitä varten että KUUNTELEVAT minua ja sitä mitä sanon. Jos eivät kuuntele, niin helvetti pääsee irti.
Itse asiassa, yksi terveyskeskuslääkäri sanoi, että näytän tietävän enemmän kilpirauhassairauksista ja kilpirauhasen toiminnasta kuin hän =). On tullut luettua aiheesta sen verran paljon koti- ja ulkomaista materiaalia, kun olen yrittänyt saada omaa terveyttä ja olotilaa parannettua.
kirjoittaja tarkoittaa enemmän niitä ihmisiä jotka ovat olleet aiemmin aivan terveitä (tai ainakin kuvitelleet olevansa) ja jotka sairastuttaan elämänsä ensimmäistä kertaa joutuvat sairaalaan. Ja kiukuttelevat siis sitä sairastumistansa mutta kohdistavat sen hoitajaan tai lääkäriin, niin kuin hän tahallaan haluaisi potilasta kiusata.
"multa on laskutettu 20 min, vaikka olin huoneessa vaan 11 min"
"kun mulla on normaalisti ruumiinlämpö 34 astetta"
"ei yksityislääkäri voi olla myöhässä"
pyydetään hetua, "oon mä käyny siellä ennenkin"
YTHS:llä:
"mun äiti on sanonut, että kaikki kokeet pitäis ottaa vuoden välein"
"mulla on ollut kurkku kipee jo tosi pitkään, niin tähän pitäis saada joku kuuri" (tosi pitkään on toissaillasta)
"mä oon ollut flunssassa jo yli viikon ja melkein jo terve, mutta kai tähän pitäis joku kuuri ottaa"
ei olekaan, ettei siitä olisi saatu monimutkaista ja hankalakkäyttöistä :-)
Terveydenhuollon tietojärjestelmiä laadittaessa ei ole noudatettu yhtäkään niistä periaatteista tai käytännöistä, jotka ovat rutiinia tavallisissa tekstinkäsittelyohjelmissa, kuvankäsittelyohjelmissa, peleissä, nettisivustoissa, tms. Joka tietojärjestelmässä on lähdetty keksimään pyörää uudestaan jostain 80-luvun alun järjestelmästä käsin.
Toiminnot ovat käsittämättömiä, kuvakkeiden sanavalinnat täysin absurdeja, mikään ei toimi niin kuin normaali ihminen normaalilla järjellä ajattelisi tai muiden järjestelmien käytön perusteella kuvittelisi. Järjestelmät eivät neuvo ja ohjaa käyttäjää mihinkään. Mistä tahansa näppäimestä painamalla tapahtuu jotain käsittämätöntä ja ennalta arvaamatonta, joka ei ole peruutettavissa. Yksinkertaisimmissakin asioissa pitäisi tietää joku kymmenen klikkauksen tai näppäimen polku ja seitsemän ulkoaopittua koodia, jotta pystyisi tekemään yhtään mitään. Jos jotain koodia tai manööveriä ei tiedä tai muista tehdä, niin kaikki katoaa taivaan tuuliin tai järjestelmä sotkee itsensä pahanpäiväisesti.
Millään järkevällä ja käytössä olevalla sanalla ei löydä hauista (esim. diagnoosit, toimenpiteet tai lääkkeet) mitään, vaan nekin on joku lääketieteestä mitään ymmärtämätön kielenkääntäjä kääntänyt aivan käsittämättömiksi muka-suomenkielisyyksiksi ja sanarimpsuiksi joita kukaan terveydenhuollon ammattihenkilö ei ole koskaan kuullutkaan. Ainut keino on siis opetella kaikki koodit ulkoa (tai käyttää aina sitä samaa, kuten moni tekee ja tilastontekijä kiittää).
No joo, pieni purkaus... ;-)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:44"]
Tätä ketjua kun luki niin tuli vähän paha mieli..:/
[/quote]
Etenkin, kun on viettänyt neljä tuntia tk:n päivystyksessä turhaan siksi, että neuvolalääkärillä ei ollut oikeutta kirjoittaa ab-kuuria diagnosoimaansa kohtutulehdukseen, koska se on päivystyksen hommia... Juu. Tulin kaksi kertaa kysyneeksi, montakohan on jonossa ennen, jotta edes vessaan uskaltaisi. Vastausten perusteella ei uskaltanut, kun olis vuoro mennyt ohi.
"omaan kuntoutumiseen liittyvät motivaatio-ongelmat ovat rasittavia hoidettavia."
???
Turboäänet kaikille vastanneille hoitajille ja lääkäreille. Esimerkit olivat kuin omasta elämästä! Tätä se vaan on.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2012 klo 12:19"]
Eivät ole koskaan ns.kasvaneet aikuisiksi, ulkoistavat ongelmansa muihin, ovat itse sinisilmäisen syyttömiä. Ajeeraavat ja söhlivät omat (ja vähän muidenkin asiat). Ajattelevat kaiken olevan joko-tai musta-valkoista. Fiksuimmat yksilöt saattavat olla taitavia manipuloijia. Osastoyhteisössä epävakaan persoonallisuuden omaavat ihmiset löytävät AINA toisensa.
[/quote]
Siis tuohan on juuri se sairaudenkuva, jota sinun tulisi hoitaa jos hoitaja kerran olet. Sama kuin sanoisit että skitsofreenikoissa ärsyttää harhaisuus.
Jokainen toiminto on parinkymmenen klikkauksen päässä ja aina pois varsinaisesta hoidosta......
kokemus sieltä petinpohjalta;
.... kun olet potilaana ensiavussa ja kukaan ei tule kysymään miten voit.... sitten tulee joku labra pistämään ja et kykene sanomaan sille että apua, et avaamaan silmiä, nostamaan kättä jne.... olin varmaan helppo kun en valittanut.
Mutta kai otatte huomioon, että sillä joka tulee sairaalaan "vain flunssan" takia, voi olla ties mitä muita (terveys)ongelmia joista ette tiedäkään?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2012 klo 12:19"]
Eivät ole koskaan ns.kasvaneet aikuisiksi, ulkoistavat ongelmansa muihin, ovat itse sinisilmäisen syyttömiä. Ajeeraavat ja söhlivät omat (ja vähän muidenkin asiat). Ajattelevat kaiken olevan joko-tai musta-valkoista. Fiksuimmat yksilöt saattavat olla taitavia manipuloijia. Osastoyhteisössä epävakaan persoonallisuuden omaavat ihmiset löytävät AINA toisensa.
[/quote]
Siis tuohan on juuri se sairaudenkuva, jota sinun tulisi hoitaa jos hoitaja kerran olet. Sama kuin sanoisit että skitsofreenikoissa ärsyttää harhaisuus.
[/quote]
Mutta entä jos kyseessä onkin varastonhoitaja tai myymälänhoitaja?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2012 klo 14:50"]
Käsittääkseni nykyään tiedetään, että kilpirauhassairaudet ovat yleisiä ja että viitearvoissa pitäisikin etsiä yksilöllisiä rajoja(kuten verenpaineissa). Valitettavasti kaikki lääkärit eivät ehkä ole tästä tietoisia ja hoitosuositusten nykytilasta en tiedä.
En silti loukkaantuisi, jos lääkäri pitää mielensairautta yhtenä vaihtoehtona. Hän tekee työtään siltä pohjalta, jonka on saanut. Yleisimmät sairaudet(kys. Lääkäri varmaan piti kilpirauhas ongelmia harvinaisina) suljetaan ensin pois, tietysti.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2012 klo 11:59"]
- Vaativat valittajat ärsyttävät. Yleensähän nämä ovat niitä, joilla on kaikkein pienin ja mitättömin vaiva, mutta jotka haluaisivat siitä huolimatta (tai sen vuoksi!) päästä ensimmäisenä ja nopeimmin jne. joka paikkaan. Usein se on juuri niin, että mitä pienempi vaiva, sitä suurempi poru ja valitus.
- Diagnoosi kainalossa tulijat ärsyttävät. Siis se, että potilas ensimmäisenä ilmoittaa, mikä on diagnoosi ja mitä hän haluaa hoidoksi. 90% näistä potilaista on väärässä ja nekin, jotka ovat oikeassa pitää joka tapauksessa ihan jo juridisista syistä tutkia ja haastatella normaalin protokollan mukaan. Tutkimukseen kuuluu usein myös sellaisten asioiden kysely ja paikkojen tutkiminen, jotka osoittautuvat normaaleiksi - myös niillä löydöksillä on merkitystä eikä lääkäri voi jättää asioita tutkimatta.
- Asiattomat sairasloman, lääkkeiden ja turhien todistusten vaatijat ärsyttävät. Siis kun näille ei ole mitään perusteita, mutta juostaan lääkäriltä toiselle koettamassa kepillä jäätä ja tuhlaamassa lääkäreiden aikaa.
- Ja sitten ovat tietysti nämä alkoholistit, narkkarit ja muut, jotka tekevät aina kaiken vastoin ohjeita ja tyrivät joka hoidon kerta toisensa jälkeen. Lähinnä he enemmän surettavat ja turhauttavat kuin ärsyttävät.
Onneksi valtaosa potilaista on ihan kivoja. Itse tykkään selittää potilaalle asiat, jotta he ymmärtävät hoidon syyt, seuraukset ja tavoitteet. On palkitsevaa, kun potilas poistuu vastaanotolta tyytyväisenä saamastaan hoidosta.
[/quote]
Eikö ole joskus helpompi, jos tietää syyn ja hoidon tautiin. Säästää lääkärinkin aikaa. Esimerkiksi käytin vanhaa äitiäni astman vuoksi lääkärillä. Selitin tilanteen ja pyysin hänelle säiliön, minkä kautta saa paremmin otettua lääkkeen ja kysyin, olisiko kortisoonikuuri paikallaan. Mutta lääkäri ei halunnut toimia näin. Aloitti kaiken alusta ja pohti ja mietti, miksi sitä ja miksi tätä ja puolen tunnin pohtimisen ja selittämisen jälkeen tulos oli, että lääkkeenantotapa muutettiin säiliöllä otettavaksi ja annettiin viikon kortisoonikuuri.
Sairaalassa jonottaminen ei ole ihan sama asia, kuin vaikka pankin tiskille jonottaminen, että siinä istuttaisiin tietty aika jonossa ja sitten asia hoidettaisiin.
Useinhan tilanne on se, että lääkäri kyllä näkee potilaan paperit ensimmäisen kerran kutakuinkin välittömästi kun potilas paikalle saapuu, hän ehkä myös ohikulkeissaan vilkaisee potilaan yleistilaa ilman, että potilas sitä välttämättä huomaa. Potilaasta saatetaan määrätä myös tutkimuksia pelkän lähetteen perusteella ennen kuin kukaan varsinaisesti käy potilasta tutkimassa. Sitten odotellaan näitä tutkimustuloksia, luetaan vanhoja tekstejä ja ehkä katsellaan kuvia, saatetaan konsultoida toista erikoisalaa, toista sairaalaa tai takapäivystäjää. Eli siinä vaiheessa kun lääkäri ensimmäisen kerran potilaan tutkii on hän saattanut hoitaa potilaan asiaa jo vaikka kuinka moneen kertaan ilman, että potilas on ollut siitä tietoinen.
Toisekseen sairaalassa "odotusaikaan" usein kuuluu nimenomaan kaikenlaisten tutkimusten tekoa, joiden tulosten odotteluun vain kuluu aikaa. Kaikki odottelu ei siis ole tyhjäkäyntiä, vaan usein joku tekee koko ajan jotain vaikka potilas istuukin odotusaulassa.
Ihan oma lukunsa on sitten se, kuinka potilaat paisuttelevat näitä odotusaikojaan. On ihan arkipäivää, että potilas väittää vastaanottohuoneeseen astuessaan odottaneensa kolme tuntia, vaikka minä näen koneelta, että hän on ilmoittautunut 48 minuuttia sitten.
Samaten potilaat usein laskevat "odotusajaksi" myös kaiken sen ajan, kun tosiaankin tehdään niitä tutkimuksia, selvitellään niiden vastauksia ja valmistellaan toimenpiteitä tms. Jos potilaalla menee päivystyskäyntiin 8 tuntia ja sen aikana on tutkittu pariin kertaan, otettu laboratoriokokeita, tehty UÄ-tutkimus, röntgenkuvattu pariin kertaan, puudutettu, kipsattu ja konsultoitu takapäivystäjää, niin se ei todellakaan ole mikään pitkä "odotusaika", vaan hoito vain on vienyt aikaa ja melkein sama aika olisi kulunut vaikkei päivystyksessä olisi ollut ketään muuta.