Ostin kondomeja naapurin vajaa 15 vuotiaalle tytölle. Pitäisikö
kertoa tämän äidille? Ajattelin, että parempi ostaa kun olla ostamatta, ettei käy vahinko...
Kommentit (25)
Eli ei taida olla ihan laillistakaan.
tytöllä ongelmia kotona kun sinuun joutuu turvautumaan
ymmärtääkseni, jos ikäero esim. 15 ja 17, ei siihen puututa, jos kyseessä ei ole pakottaminen. Täysi-ikäinen ja alle 16 eri juttu.
Ap
puheeksi, mutten missään tapauksessa moittisi tytärtäni. On hienoa, että jos harrastaa seksiä, osaa pitää ehkäisystä huolta.
Vierailija:
Mitä haluaisitte tapahtuvan, jos kyseessä olisi oma lapsi?
Toki ajatus tuntuisi pahalta, etten itse olisi se, mutta menetät vain tytön luottamuksen, jos kerrot ja tyttö menettää mahdollisesti ainoan luotettavan ja turvallisen aikuisen ystävänsä. Älä siis kerro, älä, vaikka se olisikin minun tytär.
Toivoisin, " valistaisit" tyttöä myös, etkä vain ostaisi pyydettyjä juttuja. Eli kondomeja antaessa pari sanaa seksistä jne. Ja vielä toivoisin, ettet ostaisi tupakkaa, etkä alkoholia. Niiden ostamisella et saavuta mitään tuossa suhteessa.
Itselläni on ollut läheiset ja hyvät välit äitiini aina, mutta en kyllä tuossa iässä olisi mennyt hänelle seksiasioista puhumaan. Jotenkin se ei olisi tuntunut ihan luontevalta.
Eikä viisitoistavuotias ole ihan kamalan nuori seksipuuhiin. Jos sinulla on hänen luottamuksensa, voisit itse ottaa puheeksi, kenen kanssa hän kortsuja meinaa käyttää, kertoa rakkaudestakin jne...
Ei ehkä kannata pilata luottamusta kertomalla äidille. Eri asia, jos olisi pari vuotta nuorempi.
15 vuotiaallakin on kuitenkin jo omat aivot...Ja vois suuttua aika lujaa, jos siis haluat säilyttää teidän välinne.
kotona muuten kaikki hyvin, äidille on kuulemma nolostuttavaa puhua. Minun mielestäni äiti on kuitenkin ihan tavallinen, ei mikään despootti. Oikesti olen itse sitä mieltä, että jos on valmis seksiin, pitäisi olla valmis ostamaan kondomitkin. Mutta jos seksiä aikoo harrastaa, parempi olla vaikka sitten naapurin tädin ostamat kortsut kuin ei niitä ollenkaan.
Ihan oikeasti jos olette läheisissä väleissä niin tyttären äidille kertominen pahentaa tilannetta, jos tyttö saa tietää asian. Luota tyttöön, kyllä yläasteikäisillä on vankka tietämys seksiasioista ja loppujen lopuksi vanhemmat eikä kukaan aikuinen voi nuorten seksijuttuja mitenkään estää.
Eri asia, jos naapuri tietäisi satavarmaksi, ettei äiti mene sanomaan IKINÄ tästä " ilmiannosta" tyttärelle. Sitä ei kuitenkaan voi tietää satavarmaksi.
Vierailija:
puheeksi, mutten missään tapauksessa moittisi tytärtäni. On hienoa, että jos harrastaa seksiä, osaa pitää ehkäisystä huolta.
ei tuo nyt mitään hirmu erikoista ole että 15-veet harrastaa seksiä, hyvä vaan kun on niin fiksu että osaa huolehtia ehkäisystä! huonompi juttu olisi nimittäin ollut että samainen tyttö olisi pyytänyt sinua järkkäämään itselleen abortin kun on tullut vahingossa raskaaksi...
äläkä missään nimessä kerro tytön äidille, silloin petät hänen luottamukensa pahasti. sano tytölle että toivot hänen kertovan itse mutta jos hän ei sitä tee niin sinäkään et aio kertoa.
Ehkäpä juuri siksi kysyi kondomejakin. sainoin senkin, ettävien ehkäisyneuvolaankin, jos haluaa ja tarvetta tulee myöhemmin. Siitä kyllä juttelisin äidillekin, ainankin jos tyttö antaisi luvan.
Ap
Juttele tytön kanssa jatkossakin, äläkä kerro äidille ellei jotain vakavaa tapahdu (esim.raskaus). Tärkeämpää, että tytön elämässä on joku aikuinen jolle voi puhua vaikeistakin asioista, kuin että äiti tietää. Jos jotain ongelmia tulee, hän varmaan tulee heti kertomaan, jolloin voit auttaa. Jos luottamus menee, nuori saattaa ollayksin ongelmiensa kanssa.
Jos säännöllistä seksielämää, voisit kehottaa häntä hakemaan pillerit kondomin lisäksi.
ja kuulin heiltä monia sellaisia juttuja, joita en ainakaan itse olisi omalle äidilleni kertonut.
On hienoa, että tytöllä on sinussa " ulkopuoliset" , mutta kuitenkin läheiset ja luottamukselliset aikuiset korvat jutella monia aikuisuuden kynnyksellä askarruttavia asioita. Älä missään nimessä kerro tytön äidille (ainakaan ilman tytön lupaa), mutta voit kyllä kannustaa tyttöä kertomaan itse! Erinomaista joka tapauksessa, että tyttö käyttää ehkäisyä!
Vierailija:
Eli ei taida olla ihan laillistakaan.
Yläasteella poikien liikunnanopettaja sanoi, että jos ei kehtaa itse ostaa kortsuja, niin sitten ei ole valmis seksiinkään. Olen samaa mieltä.
Ap teki oikein ostaessaan kondomit. Olen kuitenkin periaattessa samaa mieltä, että jos kortsuja tarvitsee, pitäisi ne pystyä ostamaankin. Mutta jos ei osta, niin onneksi joku muu osti!
Hei kaikille. Mun mielestä just näille nuorille vois ennakkoluulottomasti opettaa uusia ehkäisykeinoja; hehän eivät vielä ole koululääketieteen ja perinteisten tapojen orjia. Minä ainakin kerron aina kun mahdollista sukulaistytöille JA POJILLE tästä ihanasta mahdollisuudesta. Ovatkin lähteneet innolla mukaan. Pia.
Mutta jos kerran on valmis niin aikuiseen juttuun kuin seksi, niin silloin pitää olla niin aikuinen että ostaa ne kortsut itse.
tytön kansssa, ostin ekat siteetkin. Toisaalta ei viitsisi pilata luottamusta, kun on tähän asemaan päässyt. Mitä haluaisitte tapahtuvan, jos kyseessä olisi oma lapsi?
Ap