Ärsyttää! Te 30-vuotiaana äideiksi tulleet!
Pistätte niin vihaksi kun aina olette vain haukkumassa ja valittamassa nuoremmista äideistä! "Ette ole vielä kypsiä äideiksi, teette kaiken väärin, lapsia olette yhä..." jne.
Sanonpa vaan että todella kypsää teiltä kypsiltä, täydellisyyden perään haikailevilta äideiltä jotka puratte omia epäonnistumisianne ja ongelmianne nuoriin äiteihin! Ihmisiä on monenlaisia!
On totta että toinen 17-vuotias äiti ei ole vielä valmis perheenperustukseen kun taas toinen on!
Mistä se tulee, kuka sen on keksinyt että 20-vuotias on liian nuori äidiksi? Biologian kannalta ajateltuna, ihmisen hedelmällisin aika on siitä 18-22 paikkeilla...Sittemmin on vaikeampi ja vaikeampi alkaa lisääntymään. Minkä ikäisenä lapset tehtiin ennen?
- Nyt, mikä onkaan minun ikäni? Arvatkaa.Onko minulla lapsia vai ei?
Kommentit (35)
Kaikenlaista sitä taas keksitkin. Tylsä päivä?
Ihmisestä se on kiinni. Laiska on laiska teininä ja keski-ikäisenä. Ahkera ja toimelias saa aikaan läpi elämänsä.
Äitini sai ensimmäisen lapsensa 17-vuotiaana. Sittemmin meitä sisaruksia syntyi kymmenkunta, äitini hoiti meidät kaikki kotona ja teki sen minkä pystyi iltaisin ja viikonloppuisin töitä, kun nuorimmat olivat koululaisia, niin sitten jo täyttä päivää tietenkin.
Nykyisin äitini yksityisyritys on kasvanut todella suureksi ja tuottaa todella hyvin. Oman äitini vuositulot vastaa suuren yrityksen johtajan tuloja. Ja kuusikymppisenäkin on todella virkeä, jaksavainen ja hoitelee mielellään lapsenlapsiakin. Eikä ole vinkumassa selkävikojen takia eläkkeelle.
Ylipäätään se että on oma koti, olkoon sitten vuokra- tai omistus. Moni teinivanhempi asuu lapsuudenkodissa eikä suinkaa omassa kodissa siinä vaiheessa kun raskaustesti näyttää plussaa...
Lisäksi jos on kertynyttä omaisuutta, tuo se turvaa. Jos jää työttömäksi, saa esim. liiton rahaa pari vuotta, ei suinkaan tipu tyhjän päälle. Töitä on helpompi saada kun on valmistunut ja työkokemusta löytyy.
AJAT MUUTTUVAT! Äitisi on nyt 60-v eli on syntynyt vuonna 1952? Tuon ikäpolven ihmiset pääsivät hyviin virkoihin jo keskikoulun käymällä. Yrittäjyydellä voi rikastua, mutta tutustu tilastoihin kuinka moni yrittäjä laittaa pillit pussiin parin vuoden kuluessa yrityksen perustamisesta.
Jos äitisi on hyvä esimerkki, et voi vetää johtopäätöstä että kun sinun 1952 syntynyt äitisi teki lapsia 17-v alkaen 10kpl ja päätyi menestyväksi yrittäjäksi, saman tekisi vuonna 1993 syntynyt teinityttö joka nyt tulee äidiksi.
Menestystarinoita löytyy aina, ja yksi syy niihin usein on onni: on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Maailma muuttuu paljon jo 10 vuodessa, tänä päivänä esim. ilman koulutusta on melkein mahdoton päästä edes siivoojaksi. Lisäksi moni jättää kertomatta jotain oleellista, esim. Kaarina Kivilahdella on kiva pikku putiikki, mutta hänellä ei ole mitään huolta siitä pärjääkö taloudellisesti vai ei, koska mies on todella rikas. On aivan eri asia perustaa esim. vaatekauppa jos pitää alkuun ottaa isot velat niskaan ja aloittaa aivan nollasta vert. löytyy rahaa takaa.
tai ainakin 18-19 v, jotka olisivat ihan yhtä valmiita äideiksi, kuin moni vanhempi. Jostain kumman syystä he yleensä kuitenkin odottavat hieman - ei ehkä siksi, että etteivät olisi valmiita äideiksi, vaan siksi, että haluavat miehen, joka on valmis isäksi. Toki yhtälailla tunnen monia 20-25 v tyttöjä, joilla ei ole mitään elämänhallintaa ylipäänsä. He eivät olisi valmiita äideiksi.
Itse koen, että olisin ollut jo 17 v valmis äidiksi. En kuitenkaan silloin olisi halunnut äidiksi, koska se ei olisi ollut järkevää. Uskon silti, että moni, joka 17 v tulee yllättäen raskaaksi, voi olla todella erinomainen äiti. Yhtälailla voi olla todella surkea äiti. Ihan samoin kuin ne 30 v lapsensa saavat. Usein kun on kuitenkin niin, että ei sitä ihan täysin etukäteen pysty arvioimaan millainen toinen on äitinä, ei omasta itsestäänkään.
t. 35 v, 4 lasta, esikoinen saatu 25 v:nä
ainakin Helsigissä kyllä valitettavan usein nimenomaan nuoret äidit pukevat vauvansa liian kevyesti ja työntävän heitä mahdollisimman kevyissä rattaissa kasvot menosuuntaan niin että viima silmissä viheltää. Olen törmännyt tähän ilmiöön kymmeniä kertoja. Rattaita työntää säästä riippumatta nuori napapaitainen pillihousuinen nainen, toisessa kädessä rööki ja olkapään ja korvan väliin tuettuna kännykkä. En ole ikinä mennyt avautumaan näille, sillä itäpä siinä voi sanoa että tilanne paranisi? kai jokaisella sen verran pitäisi empatiakykyä olla, ettei halua vauvan haahuilevan vastaantulevien ihmisten vieraita kasvoja ensimmäisinä elinviikkoinaan ja pienellä vauvalla kaiken lisäksi on sellainen refleksi hengityksessä, että un puhallat suoraan naamaan niin vauva lakkaa hengittämästä. Puhumattakaan kuinka kylmä tulee vähissä vaatteissa naama tuuleen makaavalle vauvalle, kun tulisi itsellekin?
AJAT MUUTTUVAT! Äitisi on nyt 60-v eli on syntynyt vuonna 1952? Tuon ikäpolven ihmiset pääsivät hyviin virkoihin jo keskikoulun käymällä. Yrittäjyydellä voi rikastua, mutta tutustu tilastoihin kuinka moni yrittäjä laittaa pillit pussiin parin vuoden kuluessa yrityksen perustamisesta.
Jos äitisi on hyvä esimerkki, et voi vetää johtopäätöstä että kun sinun 1952 syntynyt äitisi teki lapsia 17-v alkaen 10kpl ja päätyi menestyväksi yrittäjäksi, saman tekisi vuonna 1993 syntynyt teinityttö joka nyt tulee äidiksi.
Menestystarinoita löytyy aina, ja yksi syy niihin usein on onni: on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Maailma muuttuu paljon jo 10 vuodessa, tänä päivänä esim. ilman koulutusta on melkein mahdoton päästä edes siivoojaksi. Lisäksi moni jättää kertomatta jotain oleellista, esim. Kaarina Kivilahdella on kiva pikku putiikki, mutta hänellä ei ole mitään huolta siitä pärjääkö taloudellisesti vai ei, koska mies on todella rikas. On aivan eri asia perustaa esim. vaatekauppa jos pitää alkuun ottaa isot velat niskaan ja aloittaa aivan nollasta vert. löytyy rahaa takaa.
:D :D
Äitini yritys on nimenomaan siivousalan yritys! Että äläpä sinä halveksu siivoajia. Itse korkeakoulututkinnot takataskussa en tienaa kuin puolet äitini tuloista. :)
Sitähän sopii miettiä, että miten noita menestyjiä syntyy: niin että jätetään asioita tekemättä sen takia, kun se VOI epäonnistua vai niin että rohkeasti uskotaan omaan visioon ja tehdään rankasti töitä sen eteen?
Äitini ei koskaan saanut mistään lastenhoitoapua, mutta en koskaan kuullut hänen valittavan. Ihan kaikenikäisten äitien näkee huokailemassa hiekkiksella kun on rankkaa. Voivoi. Kaikillahan se on rankkaa. Kuuluu elämään.
Myös me lapset aloitimme työnteon opintojen yms ohella jo hyvin nuorena. Eipä jäänyt aikaa rellestelyyn.
Nyt, mikä onkaan minun ikäni? Arvatkaa.Onko minulla lapsia vai ei?
Ikä 38, yksi lapsi, tyttö, joka raskaana nyt 17-vuotiaana. Sinä sait hänet siis 21-vuotiaana.
Mitkä tilastot kertovat että helsingissä nuoret äidit pukevat vauvansa liian kevyesti ja työntävän heitä mahdollisimman kevyissä rattaissa kasvot menosuuntaan niin että viima silmissä viheltää? Laitatko tilastoistasi linkkiä tänne keskustelupalstalle että me muutkin näemme ne!
Tulin äidiksi 32v. Mutta myös 21v ja 42v. Eli kokemusta olla lähes teiniäiti, normaali sekä mummoäiti.
32v oli ehdottomasti paras ikä näistä varsinkin lapselle. Sen ikäinen että on jo elämää kokenut ja paljon kypsempi kasvattajana kuin olin 21v.
Toki minäkin ajattelin silloin nuorena olevani ihan loistava mutta kun se vaan menee niin että ihmisen on ensiksi nuori ja kokematon ja lopulta vanha ja kokenut.
Oon saanu lapseni +30-ikäisenä, mut en oo tällaisia tavannu. En edes kavereissani. Missä näitä vois tavata? Vois olla mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia :)
On siis parempi, että he ne lapset pyöräyttävät vasta sitten. Mutta ihmetyttää kovasti kun kyseiset äidit alkavat haukkua nuoria äitejä! Aivan kuin heillä olisi jokin alemmuuskompleksi näille nuorille äideille.. mitä se on keneltäkään pois jos nainen tekee lapsensa nuorena? Yhtä paljon on huonoja nuoria äitejä kuin vanhojakin.
arvostella muiden äitiyttä.
En kuvittele että kaikki teinit olisivat kypsymättömiä vaikka itse sellainen teininä olinkin :)
on niin yksilöllistä. Mun mielestä hyvä äiti on hyvä äiti, sai sitten lapsensa 16 tai 45.vuotiaana. Ei se ikää katso. Ideaali tilanne kai olisi siinä noin 25-vuotiaana, jolloin olisi jo mies, ammatti ja asuntokin alla.. Itse en haluaisi lapsia enää yli 35-vuotiaana. Nyt ikää 29v ja kaksi lasta, jotka saatu 25- ja 26v. En myöskään halunnut lapsia vielä kaksikymppisenä kun opiskelut ja kaikki oli kesken..
"Puolet avioliitoista päätyy eroon". Vuonna 2010 solmittiin 29 952 avioliittoa ja eroja 13 619 (viime vuoden tilastoja en löytänyt), ja tilastoissa avioliittoja solmitaan suurinpiirtein tuo sama määrä ja avioeroja on ollut suurinpiirtein tuo sama määrä, vuosittaista vaihtelua toki on. Minä en saa noista luvuista sellaista summaa että puolet päättyvät eroon, miten sinä sen saat?
Sitäpaitsi, miten asunnon omistaminen kertoo mitään siitä pärjääkö rahallisesti? Omistusasunnot vievät usein enemmän rahaa kuin vuokra-asunto, tai jos ei enemmän niin ainakin saman verran, kun lasketaan vakuutukset, vastikkeet, sähkö, vesi, huollot jne. yhteen. Kaikki eivät edes halua omistaa asuntoa.
Eikä sekään että on työpaikka odottamassa kerro sitä että talous on turvattu. Ihan hyvin se äitikin voidaan irtisanoa hoitovapaiden jälkeen. Tai firma voi joutua konkurssiin, mitä vain voi sattua. Ihan oikeasti.
Nykyään opiskelutkin voi hoitaa niin monilla eri tavoilla kuin lähiopiskeluna. Ja mitä tulee matkusteluun niin kaikki eivät edes nuorena halua tehdä sitä. Ja voihan sitä lastenkin kanssa matkustaa.
Ei, en puolustele ketään, vaan pyrin vain saamaan asioihin muitakin näkökulmia kuin sen että ennen lasten hankkimista pitäisi omistaa asunto ja olla työpaikka takataskussa.