Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää! Te 30-vuotiaana äideiksi tulleet!

Vierailija
07.08.2012 |

Pistätte niin vihaksi kun aina olette vain haukkumassa ja valittamassa nuoremmista äideistä! "Ette ole vielä kypsiä äideiksi, teette kaiken väärin, lapsia olette yhä..." jne.

Sanonpa vaan että todella kypsää teiltä kypsiltä, täydellisyyden perään haikailevilta äideiltä jotka puratte omia epäonnistumisianne ja ongelmianne nuoriin äiteihin! Ihmisiä on monenlaisia!

On totta että toinen 17-vuotias äiti ei ole vielä valmis perheenperustukseen kun taas toinen on!

Mistä se tulee, kuka sen on keksinyt että 20-vuotias on liian nuori äidiksi? Biologian kannalta ajateltuna, ihmisen hedelmällisin aika on siitä 18-22 paikkeilla...Sittemmin on vaikeampi ja vaikeampi alkaa lisääntymään. Minkä ikäisenä lapset tehtiin ennen?

- Nyt, mikä onkaan minun ikäni? Arvatkaa.Onko minulla lapsia vai ei?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistätte niin vihaksi kun aina olette vain haukkumassa ja valittamassa nuoremmista äideistä! "Ette ole vielä kypsiä äideiksi, teette kaiken väärin, lapsia olette yhä..." jne. Sanonpa vaan että todella kypsää teiltä kypsiltä, täydellisyyden perään haikailevilta äideiltä jotka puratte omia epäonnistumisianne ja ongelmianne nuoriin äiteihin! Ihmisiä on monenlaisia! On totta että toinen 17-vuotias äiti ei ole vielä valmis perheenperustukseen kun taas toinen on! Mistä se tulee, kuka sen on keksinyt että 20-vuotias on liian nuori äidiksi? Biologian kannalta ajateltuna, ihmisen hedelmällisin aika on siitä 18-22 paikkeilla...Sittemmin on vaikeampi ja vaikeampi alkaa lisääntymään. Minkä ikäisenä lapset tehtiin ennen? - Nyt, mikä onkaan minun ikäni? Arvatkaa.Onko minulla lapsia vai ei?

En usko tätä koskaan. Ikinä.

17-vuotias on vielä lapsi. Aivot eivät ole vielä kehittyneet. Kaksifemmalla rupeaa jo olemaan aikuisen aivot.

Jokainen saa tehdä lapsia niin aikaisin tai myöhään kuin huvittaa. Teen kaikkeni, että minun lapseni eivät hanki lapsia lapsina!

Vierailija
2/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotiaana en lapsiani saanut. Sain heidät 32v, 34v ja 37v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monenlaisia.

En ole koskaan haukkunut nuorempia äitejä, toivoisin, että nuoretkaan eivät vastaavasti haukkuisi meitä kaikki siksi, että jotkut meistä ovat epäkypsiä. Ihan kuten jotkut nuoremmistakin ovat epäkypsiä.

Vierailija
4/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitä, että synnyttää lapsen vai sitä, että saa lapsen kasvatettua ihmiseksi ilman, että tukiverkko tekee kaiken työn.

Vierailija
5/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nimittäin muista, että mua valveilla ollessa olisi koskaan jaksanut kiinnostaa kenenkään lapsentekoikä.

Vierailija
6/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole haukkunut ketään nuorta äitiä iän perusteella huonoksi äidiksi.

Vierailija
7/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta kolmekymppiset äidit on suurimmaksi osaksi aika lapsellisia ja kypsymättömiä.

Jos elämänviisautta katsotaan, paras ikä tulla äidiksi olisi varmaan eläkeikäisenä, mutta se nyt ei sitten muista syistä ole niin hyvä ratkaisu ;)

Vierailija
8/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää nelikymppinen äiti ei ainakaan jaksa päätänsä vaivata sillä minkäikäisenä muut lapsensa hankkivat. Ei vaan kiinnosta.

Voit siis olla huoleti.

Vai koskiko tuo ongelma vain kolmikymppisiä?

Vierailija
9/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tehty yhtä tai kahta ja lisääntyminen oli normaalia vanhemmallekin parille, siis jotka naimisissa olon ajan saa lapsia.

Ei tällä ole mitään tekemistä nykyajan kanssa. E-pillerit ja adortti on vasta 60-70- luvulta ollut käytössä.

Minä en pura tunteitani toisiin mutta kyllä normaalia on myöskin puhua toisten valinnoista, mitä sitten? Siinä voi vaikka innostua myös tekemään erilaisia valintoja kuten joku toinen.

Kyllä sinäkin vielä 10 vuoden päästä näet miten erilaiseksi maailmankatsomuksesi muuttuu ja sitä sanotaan kypsymiseksi ja elämänkokemukseksi.

Sitä en ymmärrä että parikymppiset kyttää myös toisiaan ja vertaa omaa äitiyttään esim. lahden lapsen pohjalta suuremmaksi kuin yhden lapsen kohdalla on.

Kun ihmisen elämä ennen lapsen syntymistä voi erottaa jo ihmisiä toisistaan.

Kyllä minä voin katsoa kieroon itseäni vanhempiakin äitejä, mitä sitten?

Ei se taas tarkoita että olisin oikeassa ja ties mitä tässä haetaan vaan oma elämäni ja tilanteeni on erilainen.

Sain ensimmäisen lapseni 23- vuotiaana, olisin kestänyt saman äitinä nuorempana mutta koen että nyt 3-kymppisenä olen kypsempi äiti kuin 10 vuotta sitten ja toiveissa olisi 10 vuoden päästä saada iltatähti perheeseen.

Vierailija
10/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite semmonen 3-kymppinen vaikka sun tekstis on samantasoisia sen 17-vuotiaan kanssa.

Vierailija
11/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapseni 34-vuotiaana ja ilman miestä. Minulla oli koulutus ja oma asunto. Minusta lapsella on myös oikeus taloudelliseen turvallisuuteen ja siihen, että äidillä on jo ammatti. Puolet avioliitoista kun tuppaa päättymään eroon ja elareilla ei paljon asuntoja ostella.

Vierailija
12/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tuomitse teiniäitejä, mutta en myöskään halua kannustaa ketään tekemään lapsia ihan nuorena. Järki tulee vähän viiveellä. Sille nyt ei vaan voi mitään. Ja sitä tarvitsee lasten kanssa. No eihän sitä kaikille tule koskaan, se täytyy myöntää.

Vierailija
13/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tänä päivänä edes reilu parikymppinen ei ole valmis saattamaan opintojaan päätökseen, heräämään aamuisin töihin ja pysymään siellä tai asettamaan jonkun muun aikataluja ja elämää omansa edelle.

Harvinaisen monelta jää opinnot kesken, työpaikka on ikävä velvoite, joka mieluusti jätetään väliin koska yhteiskuntakin elättää, ja jos lapsia tehdään, ne koetaan stressaavaksi melko pian. On liian hankalaa "olla lapsessa kiinni" jos imettää sen edes puoli vuotta, on liian hankalaa jättää baari-ilta väliin, kun kaveritkin on menossa, ja on liian hankalaa pysyä jonkinlaisissa aikataluissa ja rytmeissä. Tätä ongelmaa tuntuu olevan jopa liki kolmekymppisillä, varsinkin "miehillä".

Vierailija
14/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummipoikani äiti sai poikansa 17-vuotiaana, nyt hänellä on neljä lasta ja täydyn nostaa hänelle hattua. Hän on todella hyvä äiti.

Naapurissani on kaksi 20:stä naista. Toisella on kolme lasta toinen vasta odottelee ensimmäistään. Ja täydyn kyllä sanoa tästä monen lapsen äidistä että hän olisi voinut jonkin aikaa odotella, tai ainakin tehdä lapset paremmalle miehelle. Olen surullinen lasten ja tämän äidin puolesta. Heidän elämä ei todellakaan ole helppoa.

Tämä vasta äidiksi tuleva puolestaan tuntuu paljon vanhemmalta mitä oikeastaan on. Hän on äidillinen jo valmiiksi.

Itse puolestani en olisi vielä 17-vuotiaana ollut valmis äidiksi, en edes yli 20:nä. Mutta nyt 32-vuotiaana on hyvä olla vuoden vanhan lapsen äiti.

Kai ap tajuaa että meitä naisia on NIIN erilaisia joka ikäluokassa.

Vierailija
15/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se onkin oikea aika evoluution kannalta alkaa tekemään lapsia.. Kolmikymppisen hedelmällisyys puolestaan on jo heikentymään päin.

Vierailija
16/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se onkin oikea aika evoluution kannalta alkaa tekemään lapsia.. Kolmikymppisen hedelmällisyys puolestaan on jo heikentymään päin.

"Heikentymään päin" ei tarkoita sitä, ettei enää voi tulla raskaaksi.

Avaa vähän lisää tuota evoluutionäkökulmaa, ei ihan auennut.

Vierailija
17/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ihmiset siinä mielessä aikuistuivat aiemmin, että töitä tehtiin pienestä pitäen =se väkisinkin kasvatti. Jos vertaa sisarusparven vanhinta tyttöä, joka teki kotitöitä, oli töissä piikana/tehtaassa nuorella iällä, vahti nuorempia sisaruksia pienestä pitäen jne. ei tilannetta voi verrata tämän päivän teiniin.

Nykyään kotitöinä on lähinnä roskapussin vieminen, harva antaa 8-vuotiaan vahta pienempiä sisaruksia sillä aikaa kun vanhemmat ovat töissä, alaikäisenä melkein mahdoton päästä töihin (korkeintaan joku 2viikon "tienaa tonni" tyyppinen juttu) lapset opiskelevat koska pelkällä peruskoulu pohjalla töitä liki mahdoton saada.

Noista 1. esimerkillä oli ihan eri tilanne 17-v mitä tämän päivän 17-vuotiaalla. Oli kokemusta kotitöistä, lasten hoitamisesta ja ihan oikeasta työelämästä pleikalla pelaamisen sijasta.

Siksi moni 30-v pitää teini-ikäisiä todella lapsina, ja sitä he pitkälti ovatkin. Lisäksi maailma on avartunut, on aika kamalaa miettiä että oma lapsi tulisi teinivanhemmaksi, koska se väistämättä tarkoittaa monien asioiden jäämistä väliin. Ja ei, monet asiat EIVÄT OLE se että baareissa juokseminen jää kokematta, vaan paljon muita juttuja. On vaikea opiskella, käydä töissä, lähteä vaihtoon ja elää normaalia elämää vauva kainalossa. Enne elettiin pitkälti kotikylällä, nykyään maailma on avoin.

Lisäksi monella on tuttavapiirissä nuorina äideiksi tulleita, eikä se heidän elämänsä yleensä ole mitään ruusuilla tanssimista. Vaikka raha ei tee elämästä autuutta, on hyvä että on vähän taloudellista turvaa ennenkun lapsen saa. Lisäksi tuotakin tärkeämpää on elämänkokemus, se että on tutustunut itseensä ennenkun tekee lapsia. On aika kamalaa että nainen on ensin pikkutyttö ja sitten heti äiti, minusta pitäisi nauttia siitä huolettomasta nuoruusajasta edes muutama vuosi ennenkun siirtyy ns. vanhempien pikkutytöstä äiti-vaiheeseen.

Vierailija
18/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet on hedelmällisiä jo 12-vuotiaana. Pitäisikö alkaa silloin yrittämään lasta?

Vierailija
19/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö alkaa silloin yrittämään lasta?

Vierailija
20/35 |
07.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitä, että synnyttää lapsen vai sitä, että saa lapsen kasvatettua ihmiseksi ilman, että tukiverkko tekee kaiken työn.

olen tavannut enemmän niitä yli 30-vuotiaita äitejä ja isiä, jotka kasvattavat lapsensa tukiverkoilla, kuin parikymppisiä. En toki tee mitään "kaikki 30-39 vuotiaat akateemiset äidit kasvattavat lapsensa tukiverkoilla" päätelmiä, mutta sanoinpahan vain.

Kaikki alle 30-vuotiaina äidiksi tulleet eivät välttämättä käytä ikinä tukiverkkojen apuja, kaikilla ei niitä edes ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän