Olen vegaani, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (34)
veganismin valinnassa.
Itse taas olen valmis uskomaan, että tuon kommuunin jäsenillä on ollut tarpeeksi hyvät syyt luopua vegaaniudesta. On mahdollista, että heillä on ollut myös pyrkimys omavaraisuuteen, tuottaa ruokansa itse ja sekin on ollut ristiriidassa tuon vegaaniuden kanssa (soija ei kasva Suomessa). Minulla on siis se tulkinta, että he joutuivat luopumaan vegaaniudesta, ei mukavuussyistä, vaan juuri siksi, että olisivat joutuneet ruokailemaan turhan yksipuolisesti ja kun ottaa huomioon, että kommuuni on pyörinyt konkreettisestikin hartiavoimin, vegaaniruoka ei ole ollut tarpeeksi kaloripitoista. Mistä päästäänkin siihen, että koen, että on helppoa ja mukavaa olla vegaani, jos asuu suuressa kaupungissa, joissa löytyy monipuolisesti vegaanille ravinnoksi kelpaavaa. Vegaanius ei todellakaan ole mielestäni mikään syrjäseutujen juttu.:)
Niissäkin käytetään eläin- ja kasviperäistä polttoainetta. Kaikki, missä on muovia (=öljyä) on vegaaneilta kielletty, tiesitkös sitä?
Ehän sinulla ole tietokonetta? Ai on tietokone? Mikäs vegaani se sellainen on...
Muuta ihmeessä savimajaan keskelle korpea ja ala elää täysin luonnonmukaisesti ilman sähköä ja nykyajan mukavuuksia, ettei vahingossakaan tule käytettyä mitään eläinperäistä.
Miksi vegaanit ei saa syödä hunajaa? Mitä erilaisia perusteluja siihen on olemassa? Se tulee joo mehiläisten keräämänä, mutta miksi se on ongelma?
vegaanius tosiaan tarkoittaa sitä, että ei syö (tai käytä) mitään eläinperäistä. Liha, maitotuotteet, hunaja, liivate ja jotkut lisäaineet, villa, nahka, turkis, mehiläisvaha jne tulevat kaikki eläimistä. Kuten joku toikin jo esille, ruuan lisäksi elänperäisiä materiaaleja on vaatteissa ja asusteissa, kosmetiikassa, huonekaluissa ja kulutustavaroissa.
Jotkut ovat suuria eläinystäviä eivätkä kestä ajatusta siitä, että eläville olennoilla tuotetaan kuolemaa ja kärismystä, jotta he voisivat pitää yllä tietyntyyppistä ruokavaliota ja käytäytymismallia huvikseen. Jotkut ovat sitä mieltä, että eläinten käyttäminen tuotantotarkoituksiin ylipäätään on periaatetasolla väärin ja riistoa, koska on täysin mahdolista elää ilmankin. Toiset, kuten minä, ovat sitä mieltä, että tapa, jolla eläimiä kohdellaan ruokaa ja muita hyödykkeitä tuottaessa ei ole oikein etenkään, kun ilmankin pystyy mainiosti elämään. Riistaa ja aidosti eettistä tuotantoeläinten pitämistä vastaan minulla ei ole yhtikäs mitään. Noita eläintuotteita voisin hyvin syödä, jos en saisi vatsavaivoja ja pitäisi jo lihaa aika inhana ajatuksena.
Joillekin kysymys saattaa olla myös ympäristönsuojelusta, koska liha ja maitotuotteet kuormittavat ympäristöä isosti. Itse en ihan näe tämän ajattelun logiikkaa, koska esimerkiksi riisi ja soija ovat ympäristölle haitallisempaa syötävää kuin esimerkiksi silakka.
Niissäkin käytetään eläin- ja kasviperäistä polttoainetta. Kaikki, missä on muovia (=öljyä) on vegaaneilta kielletty, tiesitkös sitä?
Ehän sinulla ole tietokonetta? Ai on tietokone? Mikäs vegaani se sellainen on...Muuta ihmeessä savimajaan keskelle korpea ja ala elää täysin luonnonmukaisesti ilman sähköä ja nykyajan mukavuuksia, ettei vahingossakaan tule käytettyä mitään eläinperäistä.
Eiköhän jokainen määrittele ihan itse omat kulutustottumuksensa... Miksi tämä asia herättää sussa niin voimakkaita tunteita? Kysehän on jonkun toisen ihmisen omasta valinnasta.
terv. ei-vegaani
Ehän sinulla ole tietokonetta? Ai on tietokone? Mikäs vegaani se sellainen on...Muuta ihmeessä savimajaan keskelle korpea ja ala elää täysin luonnonmukaisesti ilman sähköä ja nykyajan mukavuuksia, ettei vahingossakaan tule käytettyä mitään eläinperäistä.
Millä tavalla muovi on eläinperäinen tuote?
En ole tuo, jolle vastaat, enkä edes ihan samaa mieltä, mutta oletan, että logiikkana on: muovissa on öljyä -> öljy on eläinperäinen tuote. Tosin ne eläimet, joita öljyssä on, ovat kuolleet kauan ennen ihmislajin syntyä, joten sikäli ihan tuotantoeläimistä en puhuisi.
veganismin valinnassa.
Itse taas olen valmis uskomaan, että tuon kommuunin jäsenillä on ollut tarpeeksi hyvät syyt luopua vegaaniudesta. On mahdollista, että heillä on ollut myös pyrkimys omavaraisuuteen, tuottaa ruokansa itse ja sekin on ollut ristiriidassa tuon vegaaniuden kanssa (soija ei kasva Suomessa).
Etenkin tämä kuulostaa minulta varsin fiksulta syyltä luopua vegaaniudesta, eikä välttämättä ole edes mitenkään ristiriidassa sen moraalisen punaisen langan kanssa, joka vegaaniksi johdatti. Jos vegaaniuden syyt eivät olet tunneperäisiä söpöt eläimet kärsii -asioita tai vahvaa ideologista poljentoa eläinten itseisarvosta ja oikeudesta olla joutumatta tuotantokarjaksi, pieni omavarainen kommuuni ei aiheuta mitään ristiriitaa, vaikka pöydässä olisikin lihaa, maitoa, juustoa ja voita.
Muutenkin ympäristöaatten ja vegaaniuden yhdistäminen on tuon soijan dominoivuuden takia vähän vaikeaa ja siinä suhteessa esimerkiksi kalan syöminen on minusta moraalisesti sekä ymmärrettävää että hyväksyttävää, jos ympäristöasiat vaikuttavat taustalla vahvasti. Joskus on tehtävä ristiriitaisia valintoja.
Minulla on siis se tulkinta, että he joutuivat luopumaan vegaaniudesta, ei mukavuussyistä, vaan juuri siksi, että olisivat joutuneet ruokailemaan turhan yksipuolisesti ja kun ottaa huomioon, että kommuuni on pyörinyt konkreettisestikin hartiavoimin, vegaaniruoka ei ole ollut tarpeeksi kaloripitoista. Mistä päästäänkin siihen, että koen, että on helppoa ja mukavaa olla vegaani, jos asuu suuressa kaupungissa, joissa löytyy monipuolisesti vegaanille ravinnoksi kelpaavaa. Vegaanius ei todellakaan ole mielestäni mikään syrjäseutujen juttu.:)
Tosin tästä olen hieman eri mieltä. Vegaaniruoka on kyllä tarpeen vaatiessa hyvinkin kalopitoista, koska oikeastaan missä vaan öljyssä ja useimmissa pähkinöissä on korkeampi kaloripitoisuus kuin missään ei-vegaanisessa ravinnossa. Liha ja maitotuotteet eivät lopulta ole sinällään hirveän kaloripitoisia. Vegaaniruokavalion keveys on minusta enemmänkin sitkeä trooppi, jossa yhdistyvät stereotypia vegaaniruuasta pelkästään vihreinä kasviksina ja perisuomalainen keittiö, jossa kermalla ja voilla läträäminen tuottavat kaloripommeja.
Lisäksi S- ja K-ketjujen megamarketit ovat vallanneet Suomessa alaa siinä määrin, että täytyy oikeasti mennä aika syrjään tai vastaavasti pyrkiä omavaraisuuteen, että vegaaniruokaa ei olisi saatavilla. Esimerkiksi synnyinseudullani, jossa ennen palvelivat pari pienempää kauppaa ja kauppa-auto, pikkukaupat ovat menneet nurin ja asiointi hoituu tienvarren hypermarketissa, josta kyllä saa suunnilleen samat vegaanisafkat kuin Helsingistäkin. Lapsuudessani vegaanius olisi ollut meillä päin vaikeaa, mutta kiitos KKKKKKKKKK-megamaasturimarketin, olisi tämäkin valinta nyt kivuitta tehtävissä...
Tekis mieli syödä enemmän kasviksia, mutta mun mielestä ne vaan ei maistu hyviltä... Eli en osaa valmistaa niitä. Onko vegaaneilla jotain omia sivuja, missä olis hyviä reseptejä?
syövät muutakin kuin pelkkiä kasviksia saatika että googlaaminen on joillekin niin vaikeaa..
Silloin kun minä olin vegaani, määritelmä tarkoitti nimenomaan sitä, että mitään muuta ei syödä, eikä eläinkunnan tuotteita käytetä muutenkaan (villaa, nahkaa, lanoliinia kosmetiikassa jne). vegetaristit ja muut sekasyöjät sit erikseen...
En mä tofua kutsu kasvikseksi mutta jokainen kutsuu miksi haluaa.Ap muuten lakkasi vastailemasta kysymyksiin..Menikö nyt lupailemaan liikoja tällä "kysy minulta" -teemalla?
Se valmistetaan soijasta, leipä valmistetaan viljasta jne. Ei se kasvis ole, muuta kasvikunnan tuote.
En ole tuo, jolle vastaat, enkä edes ihan samaa mieltä, mutta oletan, että logiikkana on: muovissa on öljyä -> öljy on eläinperäinen tuote. Tosin ne eläimet, joita öljyssä on, ovat kuolleet kauan ennen ihmislajin syntyä, joten sikäli ihan tuotantoeläimistä en puhuisi.
Tuolla linjallahan kasvitkin ovat eläinperäisiä, koska maahan, josta ne kasvavat on hyvin voinut maatua vaikka kuinka monta eläintä... ;)
Jos tuo oli tosiaan alkuperäisen kirjoittajan ajatus öljyn "eläinperäisyydestä", taisi aika monta oleellsita seikkaa mennä ohi niin, että viuhahti.
Vegaani olen itsekin, ja siis vinkkejä vailla olen...
Löytyisikö reseptiä hyviin pähkinäpihveihin?
http://oliivinystava.blogspot.fi/2012/07/intialaisittan-maustetut-tofup…
Hyvin muokattavissa oleva peruresepti, josta ylempi on väännetty löytyi täältä:
http://chocochili.net/2009/10/tofu-cashewpahkinapihvit/
Oletko koskaan laihduttanut vegaanina? Vegaani olen itsekin, ja siis vinkkejä vailla olen...
Hieman vajaa kymmenen kiloa putosi, mutta sekä lähtöpaino että loppupaino olivat ihan normaalipainon puitteissa. En siis ole koskaan ollut suoranaisesti lihava. Laihduttaminen toimi minusta ihan samalla tavalla kuin sekäsyöjänäkin: syö vähemmän kuin kuluttaa. Lopetin herkuttelun ja napostelun ja söin terveellistä ja täyttävää perusruokaa säännöllisinä ruoka-aikoina. Pidin myös ruokapäiväkirjaa, jotta homma pysyy varmasti hanskassa. Kiinnitin erityishuomiota proteiininsaantiin, jotta paino lähtee oikeasta osoitteesta ja liikuin paljon.
Itselläni se runsas liikunta (ja puuron syönti) on aina ollut painon viilaamisen avain.
Mulla ei käynyt ihan näin, koska söin tosiaan jo sekäsyöjänä laajasti kaikenlaista ja välissä oli kasvissyöntivaihe. Vegaanius tarkoitti siis ihan selvää ruokavalion supistumista.
Helsingissä. Syön silloin tällöin ruokaloissa, mutta aika satunnaisesti vegaanivaihtoehtoja on poislukien nuo UniCafet. Ravintoloita, joiden lounaalla saa vegaaniruokaa löytyy kyllä nykyään ydinkeskustasta oikeastaan enemmän kuin niitä, joista ei saa. Pohjalaisperinnehenkiset paikat, pizzaräkälät ja tiukkakonseptiset paikat poislukien vegaanisafkan saa kyllä kaikkialta.
Reilut viisi vuotta. Eivät yritä eivätkä ole koskaan yrittäneetkään. Joskus johonkin on mennyt epähuomiossa vähän jotain, mutta sellaista sattuu. Vastaan ei ole tullut ainkaan vielä niin urpoja kavereita, että yrittäisivät tarkoituksella. Mitä iloa siitä edes olisi?