No kiva, naapurin kakara oli syöttänyt lapselleni ketunleipiä.
miten vaarallista se on, eiks ne oo myrkyllisiä?
Aiheuttaako mitään jatkotoimenpiteitä?
Kommentit (52)
Jos epäilee lapsen syöneen jotain myrkyllistä, kannattaisikohan asia selvittää jotain muuta kautta kuin av:stä?
Ketunleipiä ainakin aiemmin söi jokainen lapsi eikä se itse kasvi todellakaan ole myrkyllinen, oksaalihappo sitten suurina annoksina.
Mutta ehkä noilla tiedoilla kannattaisi ensinnäkin kertoa mukulalle että ei kannata syödä kaikkea mitä kaveri käskee, ja mahdollisesti vaikka vahtia niitä kakaransa touhuja.
Viestiketju
ei niitä kukkia syödä vaan lehtiä!!!
Vierailija - 04.08.12 01:58 (ID 15323954)Tätä ääliömäisyyden määrää. Mitä helvetin porukkaa täällä oikien on? Kaikilla sitä voi pentuja olla.
Eli siis itselleni ei kesä ala, ellen metsälenkillä saa suuhuni pistettyä paria tuoretta ketunleivän kukkaa. JA IHMEIDEN IHME: olen hengissä!
Myrkyllisyys on raparperin luokkaa. Eli siis siinä on tuotta oksaalihappio, joka litrakupalla syötynä on haitakisi hammaskiilteelle. Se siitä mykystä.
Meilläkin ketunleivän kukat kuuluvat alkukesään. 4-vuotiaskin osaa etsiä niitä metsästä (ja erottaa ne hyvin valkovuokosta). Loppukesästä lehdetkin maistuvat.
Jos käenkaali olisi kovin myrkyllistä, ei meistä moni taitaisi olla syntynytkään. Aika monen vanhemmille ja isovanhemmille ne ovat olleet tärkeitä herkkuja karkin puutteessa.
opettaa omalle kakaralle, ettei mitä tahansa kannattas pistellä poskeensa. Ei edes sillon jos kaveri pyytää.
Itsekin olen syönyt niitä lapsena ja aikuisena lukuisia...
ja ihan normaali musta on tullu. ei todellakaan oo myrkyllisiä.
jaa, mä söin niitä kakarana kesäisin välillä päivittäin ja oon elänyt sen jälkeen yli 30 vuotta. Relaa vähän...
Omille lapsillekin olen niitä joskus metsässä syöttänyt.
Mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita.
Oksentelu, mahakipu, ripuli ja väsymys
Suuret määrät voivat aiheuttaa munuaisvaurion
Ketunleipiä vedettiin naamariin sen kun löydettiin kakaroina.
Samaten raaka raparperi ja karviainen.
Mitä happamempaa, sen parempaa :)
Ketunleipä on raparperin sukulainen. Siinä on oksaalihappoa. Juota lapsellesi lasi maitoa.
Mikä tahansa on myrkyllistä, jos sitä syö kilomäärin yhteen menoon. Muutama ketunleipä ei aiheuta mitään oireita.
Myrkytystietokeskus jakaa asiallista tietoa. sisältävät oksaalihappoa kuten raparperikin ja siksi luokiteltu lievästi myrkyllisiksi
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4enkaali
Ketunleipähän on ihan tunnetusti syötäväksi kelpaava. Nopealla googletuksella (Wikipedia + pari kasviaiheista linkkiä) en löytänyt mitään mainintaa myrkyllisyydestä. Oksaalihappoa siinä on, kuten raparperissakin.
Äiti opetti minut lapsena syömään ketunleipiä, ja totta maar niitä syötiinkin. Elossa ollaan, eikä koskaan mitään vaivoja niistä ollut.
Tätä ääliömäisyyden määrää. Mitä helvetin porukkaa täällä oikien on? Kaikilla sitä voi pentuja olla.
Eli siis itselleni ei kesä ala, ellen metsälenkillä saa suuhuni pistettyä paria tuoretta ketunleivän kukkaa. JA IHMEIDEN IHME: olen hengissä!
Myrkyllisyys on raparperin luokkaa. Eli siis siinä on tuotta oksaalihappio, joka litrakupalla syötynä on haitakisi hammaskiilteelle. Se siitä mykystä.
satoja grammoja. Ihan samalla tavalla esim. suola on myrkyllistä. Tai vesi.
Ei kukaan ole noin avuton...