Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on varaa olla hoitovapaalla

Vierailija
03.08.2012 |

Kunnes lapsi täyttää 3v.? Haluaisin minäkin olla edes 2 v. asti mutta ei hemmetti kun ei ole varaa! Emme edes omista kuin ihan tavallisen ok-talon ja yhden auton. Vituttaa suorastaan koska näyttää siltä, että muilla se sujuu ihan tosta vaan. Mun miehellä on ihan tavistulot.

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun nuo asiat, mistä toiset tinkivät, jotta voivat olla hoitovapaalla, ovat sellaisia, mihin meillä ei ole varaa edes töissäkäydessäkään. Mikähän on itsellä mennyt vikaan.

Vierailija
22/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten asunto ja vasta sitten lapsi. Siten minulla oli rahaa säästössä enkä tarvinnut mieheltä euroakaan, vaikka olin hoitovapaalla. Ihan samalla tavalla reissattiin ja auto vaihdettiin uudempaan kuin jos olisin ollut töissä.

Elämä on valintoja. Minä valitsin ajan lapsenni kanssa ja tylsästi "mummoäitiyden", mutta eipä ole tarvinnut rahoja laskea.

Lainaa maksettiin ilman lyjennysvapaita, 2 autoa ja miehellä tavan duunaripalkka.

17000 meni, mutta siinä on taksin maalauttaminenkin mukana.

Lisäksi mummoäitiä odotti se hyväpalkkainen asiantuntijatyö, joten tilit korjaantui aika nopeasti hoitovapaan jälkeen.

Lisäksi isä oli myös oman sinänsä hoitovapaalla, jolloin yhden palkkatulot riittivät koko perheelle.

Mummoäidit rules!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen nyt 45-vuotias, lainaa asunnosta on vielä yli 20 vuodeksi ja säästöjä ei ole senttiäkään. Onneksi olen lapseni jo hankkinut, palstan kriteereillä en siihen taitaisi olla kykenevä vielä eläkkeelläkään....

Vierailija
24/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tavallista ok-taloa ja autoa. Makselet lainoja.

Ihan tavistuloilla mieheni jäi hoitamaan lasta vuodeksi. Elämä on valintoja, jos rah aon tärkeämpää kuin tutustua lapseensa niin siitä vaan. Meillä onnistui ongelmitta.

Vierailija
25/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin lopsettomuushoidot veivät silloinkin ison osan säästöistä, joten lapsen synnyttyä en pystynyt olemaan hoitovapaalla niin kauan kuin olisin halunnut.

Vierailija
26/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

montako lasta sinulla on?

Vierailija
27/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten asunto ja vasta sitten lapsi. Siten minulla oli rahaa säästössä enkä tarvinnut mieheltä euroakaan, vaikka olin hoitovapaalla. Ihan samalla tavalla reissattiin ja auto vaihdettiin uudempaan kuin jos olisin ollut töissä.

Elämä on valintoja. Minä valitsin ajan lapsenni kanssa ja tylsästi "mummoäitiyden", mutta eipä ole tarvinnut rahoja laskea.

Lainaa maksettiin ilman lyjennysvapaita, 2 autoa ja miehellä tavan duunaripalkka.

17000 meni, mutta siinä on taksin maalauttaminenkin mukana.

Lisäksi mummoäitiä odotti se hyväpalkkainen asiantuntijatyö, joten tilit korjaantui aika nopeasti hoitovapaan jälkeen.

Lisäksi isä oli myös oman sinänsä hoitovapaalla, jolloin yhden palkkatulot riittivät koko perheelle.

Mummoäidit rules!

Mä palautan hän puhelimen kyllä heti lomien jälkeen...kirjoitan oikein ja lumia vaihtelee tekstiä miten tykkää :D

Maalautettiin talo, ei taksia.

Mies oli aikansa hoitovapaalla.... Olikohan muita virheitä....

Vierailija
28/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon ollu nyt 1,5 v hoitovapaalla ja ihan hyvin pärjätään.En koe että olisin jäänyt jotenkin paitsi jostain ja oikeestaan aina on saatu ostettua se mitä on tarvittukkin.Jopa toinen auto hoitovapaalla.Mieheni tienaa noin 3000€ (jää käteen) ja lyhennämme lainoja yhteensä 850 €/kk miehen palkasta,päälle sit vielä muut laskut.OK-talossa asutaan...minä saan kotihoidontuen+lapslisän= n.360 €...

vähänpä te sen omakotitalonne lainoja makselette, jos 850 e kuussa yhteensä tosiaan pitää paikkansa. mä maksan meidän asunnosta oman osuuteni eli yli 900 e kuussa mikä on vain puolet kokonaispotista joka on lähes 2000 euroa kuussa... missäs noin halvalla asuu okt:ssa?

ja miten sun miehes palkka voi olla noin alhainen, itselläni on yli kolme tonnia ja miehellä parhaimmillaan kuusikin tonnia kuussa ja silti ei perkele ole varaa miettiä mitään hoitovapaita!

oon ollu nyt 1,5 v hoitovapaalla ja ihan hyvin pärjätään.En koe että olisin jäänyt jotenkin paitsi jostain ja oikeestaan aina on saatu ostettua se mitä on tarvittukkin.Jopa toinen auto hoitovapaalla.Mieheni tienaa noin 3000€ (jää käteen) ja lyhennämme lainoja yhteensä 850 €/kk miehen palkasta,päälle sit vielä muut laskut.OK-talossa asutaan...minä saan kotihoidontuen+lapslisän= n.360 €...

vähänpä te sen omakotitalonne lainoja makselette, jos 850 e kuussa yhteensä tosiaan pitää paikkansa. mä maksan meidän asunnosta oman osuuteni eli yli 900 e kuussa mikä on vain puolet kokonaispotista joka on lähes 2000 euroa kuussa... missäs noin halvalla asuu okt:ssa?

ja miten sun miehes palkka voi olla noin alhainen, itselläni on yli kolme tonnia ja miehellä parhaimmillaan kuusikin tonnia kuussa ja silti ei perkele ole varaa miettiä mitään hoitovapaita!

Ihan oikeesti? Jos sun mieheskin tulot on parhaimmillaan kuutta tonnia ja asuntolaina kahta tonnia niin rahan järkevässä käytössä on ihan helvetin pahoja puutteita jos toi ei riitä ja lisäksi on tullut otettua pikkasen liian iso asuntolainakin suuruuden hulluuksissaan. Sitä tietysti halutaan asua hienolla alueella pääkaupunkiseudulla tai luksuslukaalissa jossain muualla. No elämä on valintoja täynnä, halvemmalla voisi asua pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin mutta jos se on tärkeämpää kuin lapsen kanssa kotona olo niin turha siellä mussuttaa.

Tässä Suomenmaassa elää helvetisti ihmisiä joilla bruttotulot pyörii siinä 1500e paikkeilla ja ihan hyvin elävätkin. Omista tottumuksista ja huonosta taloudellisesta suunnittelusta taitaa tossa sun kohdallas olla kyse.

Kaikenlaisia idiootteja se maa kantaakin.

Vierailija
29/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän siellä peltojen keskellä mikään maksa.

Eikä täällä oikein makseta niitä palkkojakaan.

Meillä mies tienaa 1800€ josta lähtee verot. Lisäksi mies joutuu ajamaan täältä peltojen keskeltä 150km joka päivä työmatkoja, eli kk bensaan menee vielä 350€.

Silti tässä ollaan kotona jo viidettä vuotta (2 lasta)

Niin, ja me maksetaan asuntolainaa tällähetkellä 600€ kk josta 450€ lyhenee laina ja 150€ on korkoa.

Lisäksi meidän paikkakunnalla ei makseta kuntalisää, pelkkä kotihoidontuki ja lapsilisä.

Mutta totta, täällä voi asua tilavasti, isolla tontilla niin isossa talossa ettei kerkeä toista päätä siivota kuin toinen on jo pölyssä.

Mutta joo, eipä nuo rahat aina riitäkään. Vaatii melko sisua ja luopumista elää näin niukasti. Kyllä tuota rahaa on pitänyt taikoa aika monet kerrat.

T. Tiskikone rikki mutta löytyipä rahaa uuteen tiskiharjaan!

Vierailija
30/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääkaupunkiseudulla. Emme halua uhrautua oman asunnon takia täällä

Vierailija
31/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska miehellä hyvät tulot (netto 4000e). Olin kotona siihen asti kunnes kuopus lähti esikouluun ja sitten jäin osittaiselle hoitovapaalle. Minun tapauksessa onni oli myötämielinen työnantaja joka antoi sen pari vuotta palkatonta vapaata hoitovapaan jatkoksi.

Vierailija
32/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli sitä mieltä että jos ei saa työpaikkaa josta maksetaan reilusti enemmän kuin mitä saa kotona olemalla, ei lapsia viedä päiväkotiin saamaan kaikkia mahdollisia kulkutauteja.

Minulla olisi ehkä ollut mahiksia päästä vaikka johonkin kauppaan töihin, työtunteja 25-30 viikossa, n.10€/h. Siitä potista verot pois, ja kahden lapsen päiväkotimaksut korkeimman mukaan, niin eipä siitä paljon jäisi kuin työnilo, enkä työstä niin paljon nauti. Nyt kaksoset ovat jo yli 3v. ja olen työttömänä, enkä liikahda töihin edelleenkään kovin pienellä palkalla, nyt jää käteen kuitenkin yli 700€.

Vierailija
33/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tavallinen duunari, minä käyn muutaman illan viikossa töissä. Asutaan Helsingin kantakaupungissa, vuokralla. Autoa ei tarvita. Suunnitelmissa ei ole ostaa omaa asuntoa. Matkusteluunkin on varaa. Varmaan toista tulee olemaan kun muksu aloittaa päiväkodin ja alkaa hoitomaksut juoksemaan. Riippuen siitä, paljonko minulle riittää töitä.

Vierailija
34/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä n.2500e/kk brutto. Myytiin toinen auto pois, otin kaksi hoitolasta, säästin töissä ollessani(vaikka minusta tuli äiti 22-vuotiaana, wau). Siinä kai tärkeimmät. Nuorin lapsi nyt 1.5v, olen vielä reilun vuoden kotona.

Vierailija
35/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me asutaan Helsingin keskustassa ja mieheni on keskituloinen mutta tosiaan on varaa olla 3-vuotiaaksi asti kotona. Valintamme on se, että asumme ahtaasti kunnes menen töihin.

Vierailija
36/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sitä voi sanoa, että pakkoko on asua pääkaupunkiseudulla. Mutta aika vääristynyttä olisi elämä täällä jos kaikki duunarit muuttaisivat pois. Kaupan kassat, hoitajat, poliisit, lastentarhanopet ovat kyllä ihan tarpeellisia Helsingissäkin. Ja on myös sellaisia töitä joita ei löydy kuin Helsingistä. Elämä tosiaan on valintoja mutta eipä sekään kelpaa av-mammalle että muutetaan kehyskuntiin ja käytetään tunti työmatkoihin =lapsen päiväkotipäivä pitenee kahdella tunnilla joka päivä. Siis luonnollisesti sen jälkeen kun on oltu ne pakolliset 3 vuotta kotona.

Vuokralla asuminen ei välttämättä ole halvempaa, siinä ei ainakaan voi ottaa lyhennysvapaata. Itse pärjäsin sillä että pystyn tekemään töitä vaikka vain päivän viikossa tai kahdessa ja silti olemaan hoitovapaalla, työni voi tehdä myös viikonloppuisin. Maksamalla vain lainan korkoja säästää myös paljon. Kirpparit tuli koluttua tarkkaan ja muutenkin hankinnat minimissä. Säästöjä on myös mutta niihin ei onneksi tarvinnut kajota. Autoa ei ole, matkustelut minimissä. Lapsi menee hoitoon 2-vuotiaana, vaikka olsii ollut mahdollisuus olla vielä kotona. Minä ensinnäkin haluan eläkettä ja olen totaalisen kyllästynyt köyhäilyyn.

Vierailija
37/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittajaa, jotka säästivät rahaa voidakseen olla hoitovapaalla. Näistä kun sai käsityksen, että äiti säästi etukäteen "palkkansa". Eikö edes lastenhoito ole sellainen puolisoiden yhteinen projekti, jossa molemmat osallistuvat kustannuksiin?! Meillä oli ollut omat palkkatilit ennen ekan lapsen syntymää mutta aina kun toinen on ollut kotona on eletty yhdellä tilillä, johon menee työssäkäyvän palkka ja lapsilisät+vanhempainpäiväraha/kotihoidontuki.

Olisin ollut pöyristynyt jos mies olisi ehdottanut, että minä sitten hoitovapaalla pärjään kotihoidontuella! Eikä varmaan mieskään olisi jäänyt kotiin noilla ehdoilla...

Vierailija
38/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuorotellen hoitovapaalla kunnes esikoinen täytti 3v. Asumiskulut olivat n. 600e/kk ja meillä ei ollut autoa. Nyt toista odottaessa olemme muuttaneet kalliimpaan asuntoon ja meillä on auto, mutta pidämme todennäköisesti lyhennysvapaata lainanmaksusta ja mahd. laitetaan auto seisomaan jos tarvitsee niin että voimme toisenkin kohdalla olla 3v kotona.

Vierailija
39/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittajaa, jotka säästivät rahaa voidakseen olla hoitovapaalla. Näistä kun sai käsityksen, että äiti säästi etukäteen "palkkansa". Eikö edes lastenhoito ole sellainen puolisoiden yhteinen projekti, jossa molemmat osallistuvat kustannuksiin?! Meillä oli ollut omat palkkatilit ennen ekan lapsen syntymää mutta aina kun toinen on ollut kotona on eletty yhdellä tilillä, johon menee työssäkäyvän palkka ja lapsilisät+vanhempainpäiväraha/kotihoidontuki.

Olisin ollut pöyristynyt jos mies olisi ehdottanut, että minä sitten hoitovapaalla pärjään kotihoidontuella! Eikä varmaan mieskään olisi jäänyt kotiin noilla ehdoilla...

ja ehkä siitä kirjoituksestani tosiaan sai tuollaisen käsityksen. Mutta meillä on kyllä ollut aina yhteiset rahat miehen kanssa ja molemmat nipistämme menoista nyt hoitovapaan ajan sen, minkä voimme. Säästin hoitovapaata varten ne 20 000, koska olin hyväpalkkaisessa työssä ja mies oli tuolloin ensin opiskelijana, sitten työttömänä. Hänen tililleen ei siis kertynyt juuri mitään, vaan elätin palkallani miestä säästämisen ohessa. Yhtä hyvin oltaisiin voitu tehdä toisinkin päin, mies olisi ollut se säästäjä, jos hänen tililleen olisi kuun lopussa jäänyt ylimääräistä.

Vierailija
40/150 |
03.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me asutaan Helsingin keskustassa ja mieheni on keskituloinen mutta tosiaan on varaa olla 3-vuotiaaksi asti kotona. Valintamme on se, että asumme ahtaasti kunnes menen töihin.

Kai ymmärrät, että jos tosiaan asutte Helsingin keskustassa, tarkoittaa siis tyyliin postinumeroaluetta 00100 niin aika loogista on että teillä on aika paljon vähemmän neliöitä kuin vaikka Martinlaaksossa samoin kustannuskin asuvalla perheellä ja olette silti aivan hemmetin varakkaita. Jos olet se, jolla se kämppä vieläpä on velaton, niin vaikka se olisi yksiö niin olette suorastaan rikkaita. Kai itsekin ymmärrät että realisoimalla sen saisitte kämpän koosta riippuen jopa useita satoja tuhansia nettoa. En tajua logiikkaa enkä oikeudenmukaisuutta sille, että saatte asumistukea, vaikka toki tämänhetkiset tulonne siihen ehkä oikeuttavat (jos siis olit se kirjoittaja). Elät aika kaukana sellaisen tilanteesta jolla jokainen sentti menee elämiseen, eli aika tekopyhää tulla julistamaan että asumme mieluummin ahtaasti (Helsingin keskustassa) kuin laitamme lapsen hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi