Kun joku tulee kylään, kuuluuko hänen tuoda pullat vai isäntäväen tarjota ne?
Meillä käy usein tuttavapariskuntia käymässä niin että ilmoittavat muutamaa tuntia ennen tulevansa.
Jotkut tuovat pullan mukanaan, jotkut eivät. Meillä on joskus vierasvaraa sattumalta kaapissa, joskus poljen kiireellä kauppaan hakemaan jotain vaikka tiedän että tulijoilla todennäköisesti on jotain mukanaan.
Me viemme yleensä aina jotain kun menemme kylään. Poikkeuksena sellaiset kerrat kun tiedämme että kyseinen isäntäväki on VARMASTI laittanut vaikka mitä tarjolle. Kuuluisiko meidän silti silloinkin viedä jotain?
Onko tähän olemassa jotain etikettiä miten pitäisi toimia? Loukkaantuuko se isäntäväki, joilla on aina kaikkea mahdollista tarjolla, kun emme tuo mitään?
Ja eikös ole niin että se vieraiden tuoma "pulla" pitäisi laittaa tarjolle sitten samantien vaikka olisikin muuta siellä pöydässä?
Joskus löysin jotain hyviä keksejä mitä teki itsekin mieli maistaa. Olin menossa kaverini luokse kylään, joten ostin paketin viemisiksi.
Kaverini oli laittanut vaikka mitä tarjolle, pullaa, pasteijaa, keksejä ym ym. ja ei avannut sitä minun tuomaani vaan laittoi kaappiin. Minua vähän harmitti kun en sitä itse päässyt maistamaan vaikka muut herkut oli toki hyviä.
Loukkaantuuko joku jos vieras ei tuo mitään? Pitäisikö isäntäväellä olla AINA vierasvaraa kaapissa?
Kommentit (32)
minusta toi on vähän semmoinen eläkeläismummojen tapa. Jos joku piipahtaa yllättäen tai itse käyn kylässä, en todellakaan odota mitään kahvittelua
No mitä sitä vieraiden kanssa tehdään, jos ei kahviakaan tarjota. Jotku on tämmösiä. Näissä paikoissa on tosi outoa käydä kylässä. Ei tiedä mitä tekis.
niin miksi edes kyläillä =)
Jutella voi ilman kahviakin, meillä istutaan usein puutarhassa, tai kierrellään siellä. Lapset leikkkii keskenään. Talviaikaan voidaan tarjota glögit.
Mutta jos veisin sipsejä illanviettoon niin eikö se olisi kuitenkin selkeästi silloin niin että ne laitetaan sitten tarjolle?
En varmaan muuten olisi tuonut sipsejä jos minun ei niitä tekisi mieli myös itsekin, mutta annan ne isäntäväelle koska osoitan niiden olevan kaikille. Jos isäntäväki laittaisi ne vaan kaappiin eikä tarjolle niin eikö se olisi outoa vai olisiko?
Minusta on yleensäkin tosi outoa käytöstä, jos ei laita vieraiden tuomisia tarjolle tai esille. Pikkuleivät, sipsit, pullat, kakut tai vaikka konvehdit. Se nyt vain kuuluu hyviin tapoihin.
Minusta on yleensäkin tosi outoa käytöstä, jos ei laita vieraiden tuomisia tarjolle tai esille. Pikkuleivät, sipsit, pullat, kakut tai vaikka konvehdit. Se nyt vain kuuluu hyviin tapoihin.
se piti heti avata ja tarjota kaikille. olisin niin mielleläni pitäinyt sen itse ja syönytt myöhemmin, mullehan se oli!!
No joo, lasten karkkipussit on asia erikseen, jos vaan talon kaikki lapset ovat saaneet oman pussinsa.
Mutta jos karkkeja ei selkeästi osoiteta jollekin tietylle, kuten synttärisankarille tms. niin kyllä ne karkitkin sitten kuuluisi tarjolle laittaa.
Minä vein joskus tyttöjen peli-iltaan konvehtirasian, annoin sen kyllä emännälle joka vaan laittoi sen pöydälle. Koko iltana emme syöneet mitään, emme edes niitä konvehteja. Kyseinen illanvietto ei vaatinut naposteltavaa, mutta mielestäni olisi kuitenkin kohteliasta laittaa tuollaiset tarjolle. Hän siis säästi ne itselleen sitten myöhemmäksi. No, toisaalta hänelle ne olivat...
se piti heti avata ja tarjota kaikille. olisin niin mielleläni pitäinyt sen itse ja syönytt myöhemmin, mullehan se oli!!
Periaatteessa heiltäkin kyllä on hyvä tapa tarjota kaikille. Mutta varsinkin aikuisilta sitä kyllä odotetaan. Muuten antaa itsestään ahmatin tai kiittämättömän kuvan.
Jos harvoin käy ja kutsuttuna tulee niin pullat tarjotaan.
Mutta jos joka päivä käy kaffilla tai tulee yllättäen niin voi tuoda pullat mukanaan.
Välillä käyn kaverilla monta kertaa viikossa, ja välillä vien vaikka kahvipaketin tai munkkipussin. Kaverillani ei tavallisesti ole mitään kahvileipää, joten juomme aina paljasta kahvia siinä turistessamme. Joskus jos soitan, että onko hän kotona ja onko ok jos poikkean, vien tietysti jotain syöminkiäkin, jos haluan jos kahvin lisäksi.
Tuttavaperheille, joita tapaamme harvakseltaan, meillä on aina jotain viemistä, tavallisesti kukkia, koska vierailusta on sovittu hyvissä ajoin etukäteen ja odotan isäntäväen valmistautuneen vierailuun.
Jos tulee kutsuttuna kahvittelemaan, ei tarvitse viedä syömisiä, ellei kutsuja ole vaikka joku vähävarainen opiskelija tai eläkeläismummo. Silloin tuntuu oikealta viedä pullapitko ja kahvipaketti.
Jos meille tulee ilman ennakkovaroitusta, saa varautua siihen, että kermaa ei ole. Kahvia saa aina, mutta jos siihen haluaa kermaa, on paras tulla kaupan kautta tai tyytyä punaiseen maitoon. Kahvileipää saa, jos on sovittu vierailusta vähintään päivää ennen tuloa.
Taidan olla sitten aika moukka, kun olen hyvin usein laittanut tuliaiskeksit tai -kahvipaketit (esim erikoiskahvin) kaappiin seuraavaa vierasta odottamaan. On tuntunut tyhmältä avata vaikka uusi keksipaketti, kun pöytä on ollut jo täynnä erilaisia herkkuja.
Samoin tuliaisviinipullo on harvoin päätynyt ruuan kanssa joutavaksi, koska olen jo valinnut sopivat viinit niin alkupaloille, pääruualle kuin jälkiruuallekin.
En myöskään odota pääseväni nauttimaan omista viemisistäni. Se on pieni kiitos isäntäväelle ja nauttikoot sen oman makunsa mukaan milloin tahtovat. Ja yleensä vienkin kukkia tms ei syötävää, kun tiedän kutsujien satsanneen vierailuun ja tarjottaviin.
Olenko tosiaan ihan yksin tässä asiassa?
Sisaruksille, äidille, anopille, parhaille kavereille en kyllä joka kerta tuomisia vie!
Jos ns. virallisempia vieraita, joilla käydään harvemmin, voi jotain pientä viedä. Mutta se ei todellakaan pitäisi olla vaatimus! Kyllä isäntäväki tarjoaa, jos ei ole nyyttäreistä kysymys. Vieras ottaa sen riskin, jos tulee yllättäen, että saa vain kahvia :) Jos tämä on ongelma, voi tuoda jotain pientä.
VHp1xm llkqgaywwprw, [url=http://ffxswocmexxe.com/]ffxswocmexxe[/url], [link=http://eswahkohnxqt.com/]eswahkohnxqt[/link], http://xefzanrijkgp.com/
Mä leivon aina pakastimeen. Vaikka tulis yllätysvieraita, mulla on pakastimessa AINA varmaan 7 erilaista leivonnaista: pullaa, kakkuja, kääretorttua, mokkapaloja, mustikkapiirakkaa, muffinsseja ja jotain muuta mitä olen leiponut. Meillä on pakastimessa aina myös jäätelöä. Ja keksejä on aina kaapissa, ne ei heti vanhene. Jos tulee vieraita tunnin varotusajalla, on joku pannari tai kääretorttu tosi helppo tehdä. Jotenkin tuntuu oudolta, että muilla ei ole vierasvaraa? Oikeastiko ei ole mitään????????
kutsun itseni kahville kavereiden luokse. Silloin kyllä ostan jotain pullaa, eihän se kahvikaan mitään ilmaista ole. Jos joku soittaa minulle hetkeä ennen tuloaan, niin tarjoan vain kahvit. Vierasvaraa en kaapeissa säilytä, ku ei ne tämmösen sokerihiiren lähellä säily :D Jos on joku pidemmän aikavälin kutsu, niin silloin on kyllä jotain. usein ihan jopa lämmin ateria kahvineen ja piirakoineen.
Mun mielestä tässä on niin paljon vaihtoehtoja, kuin on ihmisiäkin. En todellakaan oleta kenenkään tarjoavan minulle muuta kuin kahvia (tai edes jääkaappikylmää vettä), jos tulen lyhyemmällä varoituksella käymään. Tämä sopii hyvin minulle ja kaveripiirilleni, kukaan ei ole koskaan valittanut :)
Niin ja en tietenkään väkisin tuppaa kylään lyhyellä ajalla. Onneksi piirini ymmärtää tämänkin, eikä ongelmia ole nopeassakaan aikataulussa puolin, toisin.
Mutta jos veisin sipsejä illanviettoon niin eikö se olisi kuitenkin selkeästi silloin niin että ne laitetaan sitten tarjolle?
En varmaan muuten olisi tuonut sipsejä jos minun ei niitä tekisi mieli myös itsekin, mutta annan ne isäntäväelle koska osoitan niiden olevan kaikille. Jos isäntäväki laittaisi ne vaan kaappiin eikä tarjolle niin eikö se olisi outoa vai olisiko?