Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ihmeen takia omatoimimatkalaiset kokevat ylemmyyttä pakettimatkalaisia kohtaan?

Vierailija
01.08.2012 |

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jotenkin pakko roikkua muiden suomalaisten ja oppaan mukana ja käydä jokaisella retkellä. Tosiasiahan on, että jossain kohteissa sitä opasta ei tarvitse eikä halua nähdä koko matkan aikana ja toisilla niillä retkillä käydään kun on kätevästi suomenkielinen opas. Myöskään kaikilla valmismatkoilla ei esim. ole opasta Ja kuten jo jotkut totesivat, jotkut käyttävät hyväkseen hyviä valmismatkatarjouksia esim. kaukoitään, vaikka menevätkin sinne jo 10. kertaa, eikä mitään oppaita tod. tarvita.

Vierailija
62/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. on useammankin kerran ollut niin, ettei samaan hotelliin ole tullut ketään muita suomalaisia kuin meidän seurueemme. Joten ei niitä kamalia junttisuomalaisia tarvitse välttämättä nähdä ollenkaan loman aikana, vain lähtiessä ja tullessa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin matkalla niinkin "kaukana" kuin Tallinnassa, näin monia tuollaisia retkiseurueita. Eli opas kyltin kanssa ja lauma perässä ja jokaisella vielä joku tarrakin rinnuksissa. Suurin osa noista matkaajista oli aika iäkkäitä. Miten hienoa onkaan, että he voivat turvallisin mielin nousta siitä kiikkustuolista ja lähteä katsomaan maailmaa! Opas pitää huolta että ollaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kertoo kohteesta ja auttaa käytännön asioissa. Ja he varmasti maksavat mielellään tästä palvelusta! Mistä lähtien on ollut noloa turvautua ammattilaiseen kun omat taidot eivät riitä?

Vierailija
64/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duoda, duoda. Olen elänyt suuren osan elämästäni juurikin tuolla viime vuosituhannella. Myös todella aikuiselämääkin. Ja matkallut joo muillakin kuin jollain markan chärttereillä. Asiahan on niin, että myös ennen nettivarauksia, jopa ennenkuin internettiä oli edes yrityksillä käytössä, tehtiin omatoimimatkoja! Ihan totta. Siihen aikaan mentiin matkatoimistoon. Ei sellaiseen, joka myy vaan finnmatkojen tms. matkoja, vaan ihan oikeaan matkatoimistoon. Sitten juteltiin sen ammattitaitoisen ja asiansaosaavan matkatoimistovirkailijan kanssa. Jätettiin sinne kuule matkasuunnitelma ja pyydettiin varauksia ja esim. tarjouspyyntö. Sitten ostettiin ne reittilennot, ihan ilman nettiä, ja sitten ostettiin hotelleihin voucherit ja sitten vaan lähdettiin omatoimisesti kiertämään esim. etelä-asiaa, käytiin Malesiassa, lennettiin esim Hong Kongiin ja jatkettiin sieltä taas heidän matkatoimistostaan ostetuilla lipuilla kauemmaksi. Olen ikäihminen tosiaankin joo, ja minä ja ystäväporukkamme teimme omatoimimatkoja lentokoneilla jo siihen aikaan kun nettivarauksia oli ehkä jossain billgatesin lsd-huuruisissa unissa. Kyllä se on tuo edistys ihmeellinen asia. Kuitenkin jopa ennen edistystä pystyttiin toimimaan ja tekemään erilaisia asioita.

Puhelimella ostettiin joko lennot tai laivaliput, samoin soitettiin vaikka Italiaan talon omistajalle tai hotelliin ja pyydettiin huonevaraus... Sitten tuli sähköposti ja kaikki kommunikaatio helpottui huomattavasti. Ja lopulta netti:D

Vierailija
65/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lähden kap verdelle minulle läheisten ihmisten kanssa.

kuten myös Kanarialle voi lähteä reppureissaamaan

Siis tuohon kommenttiin, että "pitää olla jo todellinen idiootti joka lähtee kanarialle reppureissaamaan". Et ehkä ole tutustunut kanariaan kovin hyvin? Siellä on aikas mahtavia paikkoja, ehkä enemmän vaellustyyppiseen toimintaan. Kannattaa joskus käydä ja pistäytyä vähän kylien ulkopuolella :)

Kanarialla on upeita paikkoja, mutta niihin lomakylähelvetteihin minua ei saisi kirveelläkään.

t: omatoimisesti paikallisen kaverin luona lomaillut

Vierailija
66/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…" alt="http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…">http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…;

5 tähden hotelli huone merinäköalalla lähtö 10.8 2012. Ja tadaa, ei tarvinnut vuotta etukäteen varata je sopivan etsimiseenkin meni huikeat max.5min.

Vierailija
67/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…" alt="http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…">http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…;

Merinäköala, keskustaan ja rantaan matkaa 20m.

Lähtö 14.8. Ihan oikeasti nämäjotkaovat olevinaan niin hienoja omatoimimatkojensa kanssa eivät edes koskaan ole tutustuneet siihen minkälaisia valmismatkoja on tarjolla!

Vierailija
68/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan väkisin tuntee ylemmyyttä.

Voiko tuollaisia matkailijoita ollakaan, saati tuollaisia "matkaoppaita" tai hotelleja ja hotellihenkilökuntaa?

Paree kiertää vain kaukaa, ettei tartu...

Vierailija
69/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo telkkarin Matkaoppaita niin aivan väkisin tuntee ylemmyyttä.

Voiko tuollaisia matkailijoita ollakaan, saati tuollaisia "matkaoppaita" tai hotelleja ja hotellihenkilökuntaa?

toi ohjelma onkin kamalaa katseltavaa! Silti ei kannata yleistää että kaikki pakettimatkat ja -matkaajat ovat tuollaisia!

Vierailija
70/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostuisi lähtemään kiertämään autolla lasten kanssa (tai ilman). En kyllä hirveäampää tapaa keksisi lomaa viettää kun istumallase autossa!

Valmismatkan voit varata netistä vaikka huomiseksi! Ei tarvitse roikkua puhelimessa tai selailla mitään kuvastoija. Niillä valmismatkoilla ei ole lupauduttu pysymään vain siellä hotelissa ja lähi pitseriassa liikkua saa vapaasti :D.

Tosin meidänmatkat on aika pitkälti vain sitä löhäilyä siellä altaalla, koska se on juuri sitä mitä lomalta halutaan ,tykkäsipä omatoimimatkailijat siitä tai ei :D.

Kyllä meistä on ollut mukava tehdä matkaa jokilaaksoissa, pistäytyä kahvilla, jätskillä tai syömässä pienissä kylissä, käydä torilla, rannalla, satamakuppiloissa, tienvarren nähtävyyksissä, jäädä pikkukylään B&B:hen yöksi, tutustua paikallisiin herkkuihin ja vaihtaa matkasuuntaa jos huvittaa. Siinä on menemisen vapautta.

Siirrymme varmasti taas moottoripyörämatkaajiksi sitten kun lapset eivät enää lähde mukaan.

Vierailija
71/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan väkisin tuntee ylemmyyttä.

Tyhmyys on näköjään jo jostain tarttunut ;)

Vierailija
72/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän tämäkin kysymys ponnisti.

Vierailija
73/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo telkkarin Matkaoppaita niin aivan väkisin tuntee ylemmyyttä.

toi ohjelma onkin kamalaa katseltavaa! Silti ei kannata yleistää että kaikki pakettimatkat ja -matkaajat ovat tuollaisia!

ainakaan tuon matkanjärjestäjän (tosin konkassahan se taisi jo olla?) mukaan, eikä Bulgariaan. Kumma etteivät Bulgarian ystävät ole älähtäneet tuosta sarjasta!

Vierailija
74/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan molempia matkoja tarpeen mukaan, enemmän tosin viimeaikoina omatoimimatkailua.

Jos lähden äkkilähdölle niin katon edullisia valmismatkoja, mutta esim. Dubai, jossa olen ollut 2X, valmismatkojen tarjoajilla (Aurinkomatkat, Finnmatkat, Tjäreborg) hotellitarjonta on aivan surkea. Kaupunki, jossa on kohtuuhintaisia, todella loistoluokan hotelleja pilvin pimein, mutta tuntuu että suomalaiset matkanjärjestäjät ovat valinneet ne surkeimmat (esim. Finnmatkojen Golden Sands 3 on aivan luokaton) tai sitten kiintiö niin pieni hyvissä hotelleissa että pitäisi varata vuotta ennen että saa paikan. Enkä tykkää varailla niin paljoa ennen.

Joten yksinkertaisesti viime vuosina olen alkanut suosimaan omatoimimatkailua siitä syystä että tarjonta sekä hinta/laatusuhde on vaan niin paljon parempi kun itse jaksaa nähdä vaivaa ja etsiä hyviä kohteita. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
75/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma etteivät Bulgarian ystävät ole älähtäneet tuosta sarjasta!

tuskin. Kerran käynyt ja se riitti. Varkaita ja känniääliöitä suomalaisia koko paikka täynnä.

Vierailija
76/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen saman ja tarvitsemansa saa paketissa niin miksei sitä ostais.

Kuka semmosia rupee säätään muutaman hassun euron takia?

Ja ei siitä muuta monikaan käytä kuin ne lennot ja hotellin. Lentokenttä kuljetuskin on usein erikseen hinnoteltu, mutta helpoimmalla pääsee kun ottaa senkin.

Kohteessa voi sitten olla vaikka 3pv Dubaissa ja 7pv Malediiveillä ja 4pv Dubaissa.

Helppoo ja mukavaa kun yks varaus ja lasku, ja homma toimii. Ja jos ei toimi niin oppaat tekee duunii sulle.

Vierailija
77/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo telkkarin Matkaoppaita niin aivan väkisin tuntee ylemmyyttä. Voiko tuollaisia matkailijoita ollakaan, saati tuollaisia "matkaoppaita" tai hotelleja ja hotellihenkilökuntaa? Paree kiertää vain kaukaa, ettei tartu...

ainakaan tuon matkanjärjestäjän (tosin konkassahan se taisi jo olla?) mukaan, eikä Bulgariaan. Kumma etteivät Bulgarian ystävät ole älähtäneet tuosta sarjasta!

että nuo ohjelmat ovat aina sellaisia kärjistyksiä, mihin etsimällä etsitään hölmöjä tilanteita ja hankalia asiakkaita. Eihän sellainen myy, missä sivistynyt mukava ihminen kiertelee kulttuurimaisemissa tai käy kivassa kahvilassa, tai poikkeaa johonkin toiseen kylään vaikka sinne B&B:n yöksi. Mutta jokainen normaali ihminen tajuaa, että suurin osa ihmisistä viettää lomansa toisin kuin ne kärjistetysti esitetyt stereotyypit.

Oikeasti niitä kännääviä suomalaisia ei näe noilla pakettimatkoilla lainkaan, edes Bulgariassa, jos valitsee ne omat polkunsa vähän toisin.

Vierailija
78/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä vähän naurattaa, että joku ei OSAA varata ja järjestää lomaansa itse, ja sitten valittelee, kuinka kallista matkustaminen on. Loman itse järjestäminen on todella helppoa eikä vie puolta tuntia kauempaa. Siinä pääsee äkkiä hyville tuntipalkoille... Ei siinä mitään, olen minä valmismatkaillutkin paljon, ja se on ihan ok vaihtoehto. Mutta tykkään siitä, että vuokraan asunnon tai talon perheelle ja auto on käytössä koko loman ajan - ja vielä usein siis halvemmalla hinnalla kuin jos ostaisimme valmismatkan ja ahtaan hotellimajoituksen. Huvittuneisuutta ei siten aiheuta valmismatkan valitseminen sinänsä vaan se, jos joku ei OSAA muuta tapaa matkailla. Sellaisiakin on, trust me.

Sen oman loman varaaminen kun on ihan yhtä helppoa nykyisillä nettipalveluilla kuin sen pakettimatkankin. Ja jos netin käyttö on vierasta, niin matkatoimiston avulla se onnistuu edelleenkin helposti. Ei se osaamisesta ole kiinni. Ihmisillä on oikeus maksaa palveluista. Kyllä kuka tahansa meistä osaa itse saksia hiuksiaan, mutta ammatti-ihminen voi saada parempaa jälkeä aikaan. Joku palkkaa sisustajan, kun haluaa nauttia toisen taidoista. Toinen nauttii oppaan suunnittelemista retkistä, ja keräämästä tiedosta. Ammattitaidosta maksamisessa ei ole mitään naurettavaa.

Ei kaikilla ole kielitaitoa, eikä kokemusta nettivarauksista. Itsekin tunnen tuollaisia paljon, joiden mielestä lentojen ja majoitusten ja paikan päällä kuljetusten yms. yhteensovittaminen on hurjan vaikeaa. Ihan turhaan sitä paitsi kiukuttelet minulle, en ole väittänyt, että palveluiden ostaminen olisi naurettavaa. Se on naurettavaa vain, jos se palveluiden vuoksi korkeampi hintataso nousee jollekulle ongelmalliseksi. Itse kerään ulkomaisista kohteista ja maista työkseni muutenkin tietoja, joten en koe ongelmaksi kerätä lomakohteista tietoja. Puhun sujuvasti viittä kieltä, tykkään suunnitella matkat itse ja nautin, kun en joudu hengailemaan ison suomalaisturistijoukon tahdissa retkillä - mutta ymmärrän ihan hyvin sen, että kaikki eivät ajattele samalla lailla. He voivat valita valmismatkan, ja se on hyvä vaihtoehto olemassa.

ja siellä varata ne haluamansa omat lennot ja hotellit. Ja asiantuntemuksesta, sinä oikeasti uskot, että pystyt perehtymään oman työsi ohella esim pari kertaa vuodessa uuteen maahan yhtä hyvin, kuin siellä asuva ihminen? Minäkin puhun viittä kieltä, suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja venäjää, mutta olen matkustellut aika paljon myös maissa, joiden kieltä en osaa. Suurimmaksi osaksi ulkomailla olen ollut muuten kuin pakettimatkoilla, mutta nekin ovat ihan kivoja.

Vierailija
79/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

netistä hotellin ja lennot itse. Ainakin kaikki alle 40v. ja vanhemmistakin kielitaitoisemmat. Eikä sekään rakettitiedettä ole katsoa nettisivuilta kulkuneuvoja hotellille busseista takseihin ja miettiä hintaa. En ymmärrä, miten joku voi kokea tuosta ylemmyyttä.

Toinen juttu on, että oikeastiko teitä häiritsee suomalaiset lomailijat? Lentokoneessa on aina ahdasta ja sama kai se on, onko puoli konetta täynnä brittejä, saksalaisia vai suomalaisia. Itseasiassa ainoa negatiivinen lentokokemukseni on vuosien takaa, kun saksalaispoika Lufthansan koneessa potki tauotta penkkiäni. Aivan samanlaisia ne ihmiset on kaikkialla. Jotkut on hiljaa, jotkut höpöttää, jotkut haisee, jotkut on ylilihavia jne. Samoin lomakohteessa suomalaishotellissa toisia suomalaisia näkeekin vähemmän. Yleensä samat hotellit on ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten käytössä ja niitä siellä enemmän vilisee kuin suomalaisia. En ole yhdelläkään pakettimatkalla ollut vielä sellaisessa hotellissa, jossa olisi vain suomalaisia ja kaikki juntteina kännissä tennissukissaan. Ensinnäkin kännääviä tuntuu enemmän olevan esim. briteissä ja miksi ihmeessä mua häiritsisi maanmiehet enemmän kuin vaikka saksalaiset. Lapsille voi olla kivakin, että on kavereita toisista suomalaislapsista, kun kieli pakkaa olemaan aikamoinen rajoite.

Vierailija
80/156 |
02.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostuisi lähtemään kiertämään autolla lasten kanssa (tai ilman). En kyllä hirveäampää tapaa keksisi lomaa viettää kun istumallase autossa! Valmismatkan voit varata netistä vaikka huomiseksi! Ei tarvitse roikkua puhelimessa tai selailla mitään kuvastoija. Niillä valmismatkoilla ei ole lupauduttu pysymään vain siellä hotelissa ja lähi pitseriassa liikkua saa vapaasti :D. Tosin meidänmatkat on aika pitkälti vain sitä löhäilyä siellä altaalla, koska se on juuri sitä mitä lomalta halutaan ,tykkäsipä omatoimimatkailijat siitä tai ei :D.

Kyllä meistä on ollut mukava tehdä matkaa jokilaaksoissa, pistäytyä kahvilla, jätskillä tai syömässä pienissä kylissä, käydä torilla, rannalla, satamakuppiloissa, tienvarren nähtävyyksissä, jäädä pikkukylään B&B:hen yöksi, tutustua paikallisiin herkkuihin ja vaihtaa matkasuuntaa jos huvittaa. Siinä on menemisen vapautta. Siirrymme varmasti taas moottoripyörämatkaajiksi sitten kun lapset eivät enää lähde mukaan.

eikä todellakaan ajeta etappeja joka päivä, toki lähikyliin reissataan max 50km etäisyydelle lähes päivittäi.

Nyt viimeisimmästä reissusta noita välimatkoja ajettiin 3 vkon aikana 1700km jotka osui 5 pvälle - aamupäivällä ajettiin ja ip oltiin jo perillä, eihän tuosta tule kuin km 350km ajopäiville. Vielä jäi 16 päivää 100% lomailuun ja ajomatkallakin näkee vaikka mitä kun ei aja motarilla. POikettiin kyliin kahville ja lounaalle, pysähdeltiin nähtävyyksiin jne.

Ensikesänä lähdetään taas Suomesta saakka autolla (tänävuonna auto otettiin Ranskasta) kuten jo 20v sitten. Odotellaan jo kovasti, ihanaa kun saa tuoda viinejä ja ruokia kontin täydeltä:D