Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostatteko lapsille vaatteet järjestelmällisesti vai silloin tällöin muuten vaan?

Vierailija
21.07.2012 |

Onko teillä tapana mennä esim ennen koulun alkua kaupoille ja hankkia kaikki tarvittava syksyksi vai osteletteko pitkin syksyä muistaessanne tai kun tarve tulee? Kumpi on taloudellisempi tapa? Entä miten hallinnoitte varsinkin monen lapsen perheessä sitä, mitä vaatevarastoissa jo on, ettette vahingossa osta useampia saman koon kumppareita esimerkiksi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn lasten vaatevaraston läpi kahdesti vuodessa eli keväällä ja syksyllä. Isoilta siskoilta kiertää vaatteet pienemmille, ja ne varastoin isoihin laatikoihin, kummallekin lapselle omansa.

Ensin sovitetaan edelliseltä vuodelta mahdollisesti sopivat, joista pienet lähtevät joko kiertoon tai oman perheen varastoon. Huonot ihan roskiin. Sen jälkeen haen varastosta lisää sovitettavaa. Ja kun kaikki on sovitettu, teen listan tarvittavista.

Jos huomaan jonkin vaatteen jääneen pieneksi, otan sen saman tien pois kaapista.

Näin on menty alusta asti, ja musta systeemi toimii. Varsinkaan nuorimmalle ei välttämättä tarvitse ostaa mitään uutta. Toki hänkin joskus saa jotain.

Vierailija
2/22 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta alennusmyynnit vielä kamalampaa: liikaa ihmisiä ja vaatteet ihan rojua enimmäkseen. Niinpä ostan silloin kun tarvitaan, mutta ostan vain sen mitä tarvitaan.

Ja ajattelen niin, että joku toinen ostaa vaatteet alesta, mutta sitten pari tarpeetonta heräteostoa kumoaa sen aleostojen tuoman säästön. Joten ehkä mun tapani ei ole sen tuhlailevaisempi.

Tietenkin sitten on niitä asiaan vihkiytyneitä, jotka onnistuvat löytämään alesta nättiä ja sopivaa ja osaavat sen lisäksi vielä rajoittaa ostelua muutenkin. Hatunnosto heille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan alennusmyynnistä sellaisia vaatteita, joille tiedän varmasti oleva käyttöä myöhemmin.

Kun lapset ovat jo koululaisia, on yhä vaikeampaa ennakoida. Esikoisen kanssa on alkanut mennä niin, että yhtäkkiä kaikki housut ja paidat ovat liian pieniä ja pitää mennä ostamaan läjä kerralla. Ne menevät sitten seuraavan vuoden ehkä..

Kuopukselle siirtyy vaatetta esikoiselta (sama sukupuoli). Hallinnoin vaatteita siten, että aina, kun huomaan liian pienen vaatteen, siirrän tietyn kaapin tietylle hyllylle. Kun se on täysi, kerään kassiin ja kuskaan kaverille, jolla on sopivasti pienepi lapsi.

Kumpparit ostetaan sitten, kun edelliset ovat pienet, joten aika vaikea ostaa vahingossa mitään. Kirppareilla ei enää kannata käydä, koska lapset eivät suostu pukemaan välttämättä sieltä haalimiani vaatteita ollenkaan.. En pysy perässä mistä pitävät ja mistä eivät ja kouluikäisille siellä on kovin vähän tarjolla.

Vierailija
4/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääosin kirppikseltä, mutta vain laadukasta ja tietyn tyylistä. Tarkka olen vaatteiden suhteen, aina värit sopivat jne. Ostan paljon varastoon aleista ja kirppiksiltä. Yritän parin kuukauden välein käydä lapsen vaatekaappia ja -varastoa läpi, ettei varastoon ostetut unohdu käyttää. Myyn kaiken pois kirppiksellä ja huuto.netissä hyvään hintaan -> vaatteiden käyttö ei maksa juuri mitään, kun useimmiten saan saman summan tai enemmänkin kuin millä olen ostanut. Koskaan en mene ostoksille hankkimaan "kaikkea tarpeellista syksyksi", sillä kaikki tarpeellinen on jo ostettuna siinä vaiheessa, kun tarve on. Kengät ostan lähes aina uusina nettikauppojen aleista.

Vierailija
5/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain syksyisin. Yleensä tarpeen mukaan, mutta myös alennusmyynneistä odottamaan tulevaa. Yleensä olen tietoinen esim. kenkätilanteesta, että en osta vahingossa samankokoisia kumppareita tms.

Vierailija
6/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole liioin ylimääräisiä vaatteita jotenka niitä ostetaan aina kun on tarve.

Vierailija
7/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ostan heti kun eteen sattuu hyvä valinta. Mulla on ilmeisesti hyvä muisti, kun muistan kyllä jos kotoa löytyy jo jotain esim. isompia kumppareita. Joten ei tule ostettua ylimääräisiä. Mulla on isommat vaatteet esim. kengät laatikossa, josta aina välillä tarkistan, että mitä sieltä löytyy ennenkuin ostan.

Vierailija
8/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääosin kirppikseltä, mutta vain laadukasta ja tietyn tyylistä. Tarkka olen vaatteiden suhteen, aina värit sopivat jne. Ostan paljon varastoon aleista ja kirppiksiltä. Yritän parin kuukauden välein käydä lapsen vaatekaappia ja -varastoa läpi, ettei varastoon ostetut unohdu käyttää. Myyn kaiken pois kirppiksellä ja huuto.netissä hyvään hintaan -> vaatteiden käyttö ei maksa juuri mitään, kun useimmiten saan saman summan tai enemmänkin kuin millä olen ostanut. Koskaan en mene ostoksille hankkimaan "kaikkea tarpeellista syksyksi", sillä kaikki tarpeellinen on jo ostettuna siinä vaiheessa, kun tarve on. Kengät ostan lähes aina uusina nettikauppojen aleista.

Ostetaan vain laadukasta mutta ainoastaan kirppikseltä käytännössä ilmaiseksi. Värit, mallit sekä merkit sopivat yhteen ja parasta mahdollista. Kaikki myydään käyttämisen jälkeen kirppiksellä ja saadaan huomattavasti voittoa.

Näiden samojen äitien asuntokaupat tuottavat aina runsaasti voittoa, ruoka kaupassa ilmaista, palkka vähintään 5 000 euroa kuukaudessa jne...

Vierailija
9/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, koska omille lapsilleni kenkien sovittelu on yhtä tuskaa. Kaikki hiertää, tuntuu pahalta ja painaa. Ainoat mistä ei valiteta on Crocsit. Tilasinkin tänä vuonna crocsit mutta kas, nekin olivat vääränkokoiset eikä oikeaa välikokoa löytynyt.

Vierailija
10/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan tarpeen vaatiessa, en ikinä varastoon. Olen nyt kekkassut huutonetin vaatteiden ostossa. Etsin sieltä yksittäisiä kohtuuhintaisia (siellä saattaa olla todella ylihinnoiteltuja) lasten vaatekappaleita. En osta vaatepaketteja, ettei tule liian paljon haalittua. Vain hyväkuntoiset myyn eteenpäin huuttarissa edullisella hinnalla.

Uusia ostan silloin tällöin, mutta kohtuudella. Heikkoutenani on Adidas, Puma, Reima jne.

Kengät ostan tarpeen vaatiessa. Yritän tulla minimillä toimeen. Pesen vaatteita usein.

Vierailija
11/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keräilen ennakkoon seuraavaa kokoa, aina kun kiva tulee vastaan, normaalihinnalla en osta juurikaan mitään.

Ulkovaatteita seuraava koko, kengistä 2 numeroa suurempi. Eli viime kesän sandaalit oli 27, ja varasin täksi kesäksi kenkiä kokoa 29. Ei niissä kengissä tietty voi suoraan mennä koon mukaan, pitää tietää pohjan mitta, mutta tuttuja merkkejä on helppo ostaa seuraavaan kauteen.

Ulkovaatteista ja kengistä yritän pysyä kärryllä mitä on, ettei tule liikaa. Sisävaatteita saa ollakin reilummin (laiska pyykkäri), mutta kyllä sieltä laatikosta sitten löytyy sellastakin minkä olen unohtanut (=liikaa tulee ostettua).

Varsinkin Gymboreen alesta tulee kerättyä se $25 postimaksu täyteen, vaikka hyvin voisi jättää tilauksen vajaaksikin :)

Taatusti tulisi edullisemmaksi jos kalliit (ulkovaatteet ja kengät) ostaa ennakkoon alesta ja sisävaatteissa tekisi sen täsmäiskun kun vanhat jää pieneksi. Kerralla ei vaan raaskisi ostaa niin paljoa kuin esim kk välein helposti menee....

Vierailija
12/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim Elloksella on välillä isoja aleja, tyyliin "jo alennetuista puolet pois". Sieltä olen ostanut usein "merkkivaatteita" kuten Esprit. Kirppiksillä en käy juuri koskaan ja kauppojen alesta ostan satunnaisesti. Jotain perusmerkkejä kuten H&M ja KappAhl ostan täydellä hintaa. En koskaan myy mitään vaan lahjoitan eteenpäin.

Vierailija
13/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli käytännössä välikausi- ja talvivaatteet pyrin ostamaan edellisen kauden alesta. Muistan aika hyvin, mitä on jo hankittuna tai ennestään, koska meillä on vain kaksi lasta, alle kahden vuoden ikäerolla.

Vierailija
14/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alennuksia ja ostelen paljon etukäteen joskus parikin kokoa isompaa jos löytyy jotain hyvällä alennuksella ja tietää, että sille on käyttöä vuoden ajasta riippumatta.

Lapsia on kaksi poika ja tyttö. Tytöltä jää vaan muutamia vaatteita tai kenkiä pojalle joten ei tarvitse paljoa miettiä onko jo jemmassa jotain vaatetta.

Inhoan sitä että tarvitsee lähteä etsimään vaatetta tai kenkiä vasta sitten, kun tarve tulee. Silloin ei mistään löydy sopivaa/kivaa ja aivan varmasti saa maksaa enemmän kuin niin, että ostelee silloin tällöin ja säästyy hermot.

Vierailija
15/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyksi jotain uutta koululaiselle varsinkin. Pienimmille riittää kun katsoo välikausivaatteet keväällä tai syksyllä ja talvivaatteiden koot varastoon valmiiksi.

Jouluna vähän pakettiin lisää ja erikseen käydään ostamassa tammikuussa lisää jos pitää saada oikeaa kokoa.

Keväällä ostetaan kesävaatetta ja jos tarttee niin kesällä hyvä ostaa heräteostoksina t-paitaa jne.

Itse lajittelen syksyllä pois kesävaatteet ennen pakkasia varastoon ja keväällä taas pois talvivaatteet ja haen kevyempäää kaappiin.

Lajittelen kerralla neljän lapsen vaatteet ja pistetään pois mitä ei käytetä tai mahdu jos tälläisiä on vielä kaapissa. Koitan pesun yhteydessä heitellä pois kaapista ne joita ei käytetä (kutittaa tai lapsi ei tykkää syystä tai toisesta) pitkin vuotta mutta aina joskus ne on hyvä päivittää pois kaapista kerralla. ;)

Vierailija
16/22 |
21.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden samojen äitien asuntokaupat tuottavat aina runsaasti voittoa, ruoka kaupassa ilmaista, palkka vähintään 5 000 euroa kuukaudessa jne...

olisi se luku suurempi kuin maamme pinta-ala

Vierailija
17/22 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa olla jatkuvasti kaupoilla kiertelemässä ja etsiskelemässä. Niinpä ostan kerralla vaatteet puoleksi vuodeksi. Eli silloin, kun tarvitaan suurempaa vaatekokoa, niin ostan riittävästi sen koon housuja, paitoja, niihon sopivia sukkia ja nätimmät vaatteet. Sitten mun tarvii täydentää vaatekaappia vasta sitten, kun tarvitaan kesävaatteita.

Tää on ihan edullinen tapa, koska vaatteita ei tule hankittua yhtään liikaa, vaan juuri se sopiva määrä mitä tarvitaan. Vaatteet ovat myös yhteensopivia, sillä ostaessa aina katson, että kaikille housuille on pariksi sopivan värinen paita. Näin kaikkia vaatteita tulee myös käytettyä eikä tarvi kotona pähkäillä, että minkä paidan näiden housujen kanssa nyt laittaisi.

Ja muina aikoina en sitten todellakaan tee mitään heräteostoja, koska tiedän, että mitään uutta ei tarvita vaan että kaapissa on kaikkea riittävästi.

Vierailija
18/22 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vasta yksi lapsi (vauva), ja tietty tilanne on eri, koska vauva kasvaa jatkuvasti ulos vaatteistaan. Mä ostan vaatteita lähinnä käytettynä, joten niitä on pakko ostaa, kun sopivaa tulee vastaan. Nyt mulla on tosin menossa kampanja, jossa ostan seuraavan koon vaatteita, koska niitä mulla ei juuri ole varastossa.

Vierailija
19/22 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun huomataan esim, että kengät käyvät pieniksi, sitten kenkäostoksille.

Nuoremmalle me taas ollaan saatu valtavasti lahjoituksena vaatteita, joten hänen vaatevarastot pursuavat ja joitakin vaatteita ei tule ikinä käytettyä. Mutta kaikkea ei saa lahjoituksena, joten hänellekin ostetaan tarpeen mukaan.

Joskus alennusmyynneistä saatan ostaa uudet kesäkengät lapselle, vaikka hänellä on jo olemassa hyvät samankokoiset, mutta jos todella halvan ja ihanen vaatteen löytää, ei sitä voi olla ostamatta :)

Vierailija
20/22 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten syksyllä ja keväällä raahaudun muutamaan kauppaan, josta ostan kaiken tarvittavan. Mikäli jotain jää uupumaan, haetaan sitten erikseen.

Ikinä ei ole ollut pelkoa, että ostaisin tuplamäärän samaa kokoa... jos tarkoitus on ostaa jokaiselle ne kumpparit, osaan ostaa niin.