Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ihmeen takia omatoimimatkalaiset kokevat ylemmyyttä pakettimatkalaisia kohtaan?

Vierailija
01.08.2012 |

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ne suosituimmat reissut kyllä menevät minuutissa kaupaksi sen jälkeen kun ne on tulleet myyntiin ja ne mitä on jäljellä ovat jotenkin outoja - hotelli huono, ikkunat roskikselle, huoneet ravintolan yläkerrassa, matkaa joka paikkaan 10 km...

Eikä tulisi mieleenikään istua autossa lomalla jotta pääsee matkalle, paitsi sen verran että pääsee lentokentälle ja kentältä hotellille.

Vierailija
22/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lähden kap verdelle minulle läheisten ihmisten kanssa.

kuten myös Kanarialle voi lähteä reppureissaamaan

Siis tuohon kommenttiin, että "pitää olla jo todellinen idiootti joka lähtee kanarialle reppureissaamaan". Et ehkä ole tutustunut kanariaan kovin hyvin? Siellä on aikas mahtavia paikkoja, ehkä enemmän vaellustyyppiseen toimintaan. Kannattaa joskus käydä ja pistäytyä vähän kylien ulkopuolella :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanneet matkan heti kun tuli myyntiin. Halusimme tiettynä ajankohtana juuri tiettyyn kohteeseen ja mahdollisimman hyvään hotelliin.

Vierailija
24/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle valmismatkalaisesta tulee mieleen mitään kieliä osaamaton juntti jolla on valkoiset tennissukat sandaaleissaan ja joka on lähdössä elämänsä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle jonnekkin Kanarialle tai Rodokselle... Juu ei kiitos!!

Vierailija
25/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lähden kap verdelle minulle läheisten ihmisten kanssa.

kuten myös Kanarialle voi lähteä reppureissaamaan

Siis tuohon kommenttiin, että "pitää olla jo todellinen idiootti joka lähtee kanarialle reppureissaamaan". Et ehkä ole tutustunut kanariaan kovin hyvin? Siellä on aikas mahtavia paikkoja, ehkä enemmän vaellustyyppiseen toimintaan. Kannattaa joskus käydä ja pistäytyä vähän kylien ulkopuolella :)

Mutta etsipäs sinne halpa, nopea ja suora reittilento...

Vierailija
26/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanneet matkan heti kun tuli myyntiin. Halusimme tiettynä ajankohtana juuri tiettyyn kohteeseen ja mahdollisimman hyvään hotelliin.

tässäkin on, lähtö 8.8 ja hotelli on hyvä..

http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…

Vierailija
27/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle valmismatkalaisesta tulee mieleen mitään kieliä osaamaton juntti jolla on valkoiset tennissukat sandaaleissaan ja joka on lähdössä elämänsä ensimmäiselle ulkomaanmatkalle jonnekkin Kanarialle tai Rodokselle... Juu ei kiitos!!

kuin omasta sivistymättömyydestäsi. Kannattaa vähän avartaa maailmaansa. Itse olen reissannut paljon, niin omatoimisesti kuin pakettimatkoillakin, kolmessa maassa olen Suomen lisäksi asunutkin. Ja voin kertoa, että pakettimatkoilla on hyvin monenlaista porukkaa, ihan laidasta laitaan. Ei niiden muiden matkalaisten kanssa aikaa vietetä, eikä niihin tutustu, mutta ei siellä joka reissussa mitään juntteja ole.

Itse olen ollut valmismatkalla kaupunkilomalla, vuoristossa vaeltamassa, ja ihan rantalomalla. Kaikki mukavia matkoja, siisteissä hotelleissa, eikä humalaisia suomalaisia mailla halmeilla. Ja missään en ole rannoilla makoillut, esim Italiassa rantaloman voi käyttää ihanissa pikkukaupungeissa vaelteluun.

Vierailija
28/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkin on, lähtö 8.8 ja hotelli on hyvä..

<a href="http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…" alt="http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…">http://www.finnmatkat.fi/varaa/HotelAbout.aspx?q=86041208fa6e49c0a09ec2…;

eipä olisi silloin meille kelvannut. Koska olimme sillä kertaa päättäneet tietyllä viikolla mennä Santorinille, Oiaan. Normaalisti etsimme matkamme lyhyemmällä varoitusajalla koska kohteella ei niin väliä...

Vierailija
29/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmismatkalainen maksaa aina tuotantokuluja, oppaiden palkkoja, markkinointikuluja, lentokoneiden tyhjiä paikkoja, jne.

Mitä sellaista omatoimimatkalainen voi tehdä, mitä pakettimatkaaja ei voi tehdä? Onko matkakokemus jotenkin parempi, autenttisempi? Käytämme pääasiassa valmismatkoja niiden helppouden vuoksi. Kun varaan jonkun aurinkomatkojen tai finnmatkojen matkan, mun ei tarvitse perehtyä ihan hirveästi kaiken maailman asioihin ja etsiä hotellia, miettiä kuljetuksia. Se ei kuitenkaan estä meitä hyppäämästä paikalliseen junaan ja ajamasta lomakohteesta pois, tutustumasta paikallisiin ihmisiin ja ilmiöihin omin päinemme. Puitteet ovat valmiit, loman teemme itse. Usein valmismatka ei edes hirveästi hinnassa poikkea itse räätälöidystä. Ja on kohteita, joihin pääsee lomalennolla suoraan, reittilento tulisi kalliiksi ja pitkäksi.

Emme todellakaan saisi pakettina mistään sellaista lomaa kuin esim se jolta nyt palattiin; olimme 3 vkoa kiertämässä Ranskaa. Lennot 233€ + juna 50€/hlö, 2 taloa meren rannalla 1300€ yht ja 1 vko hotelleissa 700€ .... Voitimme sekä hinnassa että kokemuksissa, tällaista et saa mistään matkatoimistosta! Toki jos hakee viikon rantalomaa vakiokohteissa paketti on ok.

Ekan kerran moneen vuoteen otimme ensi talvelle pakettimatkan Dubaihin, meitä on iso seurue ja ot olisi tullut ihan saman hintaiseksi kuin nyt mutta paketissa suorat lennot. Ainoa bonus tässä tapauksessa... Ja me "käytämme" paketista siis lennot, hotellin ja kenttäkuljetukset, ei muuta.

Vierailija
30/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me mennään pakettimatkalla silloin kun se on halvempaa ja kätevämpää kuten rantareissuilla yleensä. Toisaalta jos mennään kaupunkilomalle, varaillaan itse, koska se on helpompaa ja kätevämpää.

En ollutkaan vielä ikinä älynnyt, että vain toinen näistä vaihtoehdoista on mahdollinen: kerran pakettimatkaaja, ikuisesti pakettimatkaaja...

Vierailija
31/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän että maailmanmatkaajaa voi ihmetyttää se, että joku menee vuodesta toiseen seuramatkalle samaan kohteeseen. Mutta hänestä se taas on varmasti helppoa ja rentouttavaa, vähän kuin omalle kesämökille meno.

Itse pidän valmismatkoista esim. kohteissa, joissa on paljon nähtävää, esim. historiallisia kohteita. Kävimme omatoimimatkalla Roomassa, ja siellä yhdellä opastetulla kierroksella. Nyt tuntuu että siitä saimme irti paljon enemmän kuin omatoimisesta kiertelystä, sillä emme olleet perehtyneet historiaan riittävästi ennen matkaa. Eli olen alkanut arvostaa asiantuntevia matkaoppaita. Varasin opastetun matkan Pietariin seuraavaksi, sielläkin käynti jäi vähän vajaaksi omatoimisesti kierrellessä.

Vierailija
32/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tää pakettimatka vs. omatoimimatka on vähän samanlaista tappelua kuin all inclusive vai ei....

Lyhyesti ja ytimekkäästi, toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä, lopettakaa tuo typerä vääntö ja toisten valintojen arvosteleminen.

Ja joo, mä oon reissanut molemmilla tavoilla... :)

Vierailija
33/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan matkailtu pariin otteeseen Jamaikalla eikä tulisi mieleenkään lähteä sinne omatoimimatkalle.

Mutta jokainen taaplaa tyylillään.

Vierailija
34/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ikään tapaamani pakettimatkojen käyttäjät ovat järestään tuottaneet ihmetyksen ja tyrmistyksen asenteillaan ja suoranaisella tyhmyydellään.

Kyyyylähän sitä hurskaasti sanotaan, että "minä en halua lomalta kuin rentoutusta" ja "minä en ala itse matkaani järkkäämään, maksan siitä muille" ynnämuuta sumutusta.

Sitten söpöillään, kuten tässäki ketjussa että "jokainen tulee lomallaan tyytyväiseksi tavallaan" ja ollaan mukamas suvaitsevaisia.

Pakettimatkailijat eivät ole ollenkaan suvaitsevaisia, vaan päinvastoin. Epäluuloisia omatoimimatkailijoita kohtaan; mitähän vikaa noissakin on,kun eivät matkusta normaalisti?

Ja epäilevät erityisesti näiden toisten kulttuurien asukkaiden rehellisyyttä ja osaamista esim. kuljetuksissa tai hotelleissa. "On se vaa paree varata suomalaiselta matkanjärjestäjältä, nii ei voi ulukomaalaiset meitä huijjata".

Yhdellä työpaikallani oli paikallinen rouva kovasti matkaillut ja piti itseään hyvinkin kansainvälisesti liikkuvana kansalaisena. Kun kysyin häneltä, että millä lentoyhtiöllä matkustit viime matkallasi Thaikkuihin, nii se ei edes ymmärtänyt kysymystä. Ei ollut tietoa muusta ku pakettimatkoista ollenkaan!

Kysyin Bangkokin käynnistä, että mitä kautta löysit ja varasit hotellin, niin ei mitään vastausta.

Selvisi sitten, että hän ja ukkonsa matkustavat VAIN Aurinkomatkoilla, kun ne mukamas ovat jotenkin parempia. Hoh hoh, ja voi voi. Vähänpä tiesi hänkin maailmasta kun piti jumittaa omassa kuplassaan.

Ja huom. nämä kyseiset muka-matkailijat peittävät vain sitä, etteivät osaa eivätkä uskalla lähteä omatoimimatkalle. Epävarmuus ja sen peittävä epäluuloisuus estää lähtemästä mihinkään muualle, minne ei chartenkoneen tuubilla porukalla mennä.

Kaunistelevasti peitetään itseltä ja muilta todellisuus, mutta tästä olen aivan varma.

Olen muutaman kerran kunnolla haastatellut jonkun matkoillaan leuhkivan, että mitä ja miten sitä on tullut matkusteltua. Vähäiseksi on anti jäänyt. Valitettavasti.

Vierailija
35/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ikään tapaamani pakettimatkojen käyttäjät ovat järestään tuottaneet ihmetyksen ja tyrmistyksen asenteillaan ja suoranaisella tyhmyydellään. Kyyyylähän sitä hurskaasti sanotaan, että "minä en halua lomalta kuin rentoutusta" ja "minä en ala itse matkaani järkkäämään, maksan siitä muille" ynnämuuta sumutusta. Sitten söpöillään, kuten tässäki ketjussa että "jokainen tulee lomallaan tyytyväiseksi tavallaan" ja ollaan mukamas suvaitsevaisia. Pakettimatkailijat eivät ole ollenkaan suvaitsevaisia, vaan päinvastoin. Epäluuloisia omatoimimatkailijoita kohtaan; mitähän vikaa noissakin on,kun eivät matkusta normaalisti? Ja epäilevät erityisesti näiden toisten kulttuurien asukkaiden rehellisyyttä ja osaamista esim. kuljetuksissa tai hotelleissa. "On se vaa paree varata suomalaiselta matkanjärjestäjältä, nii ei voi ulukomaalaiset meitä huijjata". Yhdellä työpaikallani oli paikallinen rouva kovasti matkaillut ja piti itseään hyvinkin kansainvälisesti liikkuvana kansalaisena. Kun kysyin häneltä, että millä lentoyhtiöllä matkustit viime matkallasi Thaikkuihin, nii se ei edes ymmärtänyt kysymystä. Ei ollut tietoa muusta ku pakettimatkoista ollenkaan! Kysyin Bangkokin käynnistä, että mitä kautta löysit ja varasit hotellin, niin ei mitään vastausta. Selvisi sitten, että hän ja ukkonsa matkustavat VAIN Aurinkomatkoilla, kun ne mukamas ovat jotenkin parempia. Hoh hoh, ja voi voi. Vähänpä tiesi hänkin maailmasta kun piti jumittaa omassa kuplassaan. Ja huom. nämä kyseiset muka-matkailijat peittävät vain sitä, etteivät osaa eivätkä uskalla lähteä omatoimimatkalle. Epävarmuus ja sen peittävä epäluuloisuus estää lähtemästä mihinkään muualle, minne ei chartenkoneen tuubilla porukalla mennä. Kaunistelevasti peitetään itseltä ja muilta todellisuus, mutta tästä olen aivan varma. Olen muutaman kerran kunnolla haastatellut jonkun matkoillaan leuhkivan, että mitä ja miten sitä on tullut matkusteltua. Vähäiseksi on anti jäänyt. Valitettavasti.

ihminen, kun leimaat pakettimatkaajat muutaman tapauksen perusteella? Minun tuntemani pakettimatkaajat kyllä ovat muutenkin reissanneet, joten varmasti osaavat varata hotellit ja ymmärtävät, mikä on lentoyhtiö. Järkyttävän tuomitseva ja omahyväinen asenne.

Vierailija
36/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on sama kuin ei kävisi ulkomailla ollenkaan? Sitä silloin vain ollaan mukamas ulkomailla :)

Mitä sinä tarkalleen ottaen kysyit häneltä? Kysyitkö Thaimaasta vai siitä miten matka on varattu? Jos jälimmäistä, niin se ei kyllä kerro "maailman tietämisestä" yhtään mitään :)

Vierailija
37/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos kysyt matkailusta esim. 60-vuotiaalta, paljon matkailleelta rouvalta, niin ota huomioon, että suurin osa hänen (kymmenistä?) matkoistaan on todennäköisesti tehty ennen kuin matkoja pystyi omatoimisesti varailemaan ja vertailemaan netissä. Eli jos nyt ei ihan interraileja lasketa, niin kyllä omatoimimatkailu muualle kuin naapurimaihin on ollut aika vähäistä vielä viime vuosituhannella.

Vierailija
38/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duoda, duoda. Olen elänyt suuren osan elämästäni juurikin tuolla viime vuosituhannella. Myös todella aikuiselämääkin. Ja matkallut joo muillakin kuin jollain markan chärttereillä.

Asiahan on niin, että myös ennen nettivarauksia, jopa ennenkuin internettiä oli edes yrityksillä käytössä, tehtiin omatoimimatkoja! Ihan totta.

Siihen aikaan mentiin matkatoimistoon. Ei sellaiseen, joka myy vaan finnmatkojen tms. matkoja, vaan ihan oikeaan matkatoimistoon.

Sitten juteltiin sen ammattitaitoisen ja asiansaosaavan matkatoimistovirkailijan kanssa. Jätettiin sinne kuule matkasuunnitelma ja pyydettiin varauksia ja esim. tarjouspyyntö.

Sitten ostettiin ne reittilennot, ihan ilman nettiä, ja sitten ostettiin hotelleihin voucherit ja sitten vaan lähdettiin omatoimisesti kiertämään esim. etelä-asiaa, käytiin Malesiassa, lennettiin esim Hong Kongiin ja jatkettiin sieltä taas heidän matkatoimistostaan ostetuilla lipuilla kauemmaksi.

Olen ikäihminen tosiaankin joo, ja minä ja ystäväporukkamme teimme omatoimimatkoja lentokoneilla jo siihen aikaan kun nettivarauksia oli ehkä jossain billgatesin lsd-huuruisissa unissa.

Kyllä se on tuo edistys ihmeellinen asia. Kuitenkin jopa ennen edistystä pystyttiin toimimaan ja tekemään erilaisia asioita.

Vierailija
39/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosi etukäteen. Ja miten he viitsivät ja voivat roikkua puhelimessa ja jonottaa niitä valmismatkoja. Kuvastojen plärääminen ja hotellien vertailu tuntuu jotenkin hupaiselta. Ja sitten mennään sinne kohteeseen ja kaksi viikkoa kuljetaan samaa reittiä: äiti tekee aamupalan, mennään rannalle/altaalle, syödään siellä jätskiä ja isä juo olutta, illalla mennään pitsalle, nukkumaan ja sama taas alusta. En tiedä tällaistako valmismatkailu kaikilla on mutta niillä muutamalla perheellä jotka tunnen ja jotka tätä harrastavat, niillä näin on.

Me ei tiedetä lomien ajankohtaa varmasti noin pitkälle tulevaisuuteen. Nuorina kierrettiin Eurooppaa ja vähän kauempanakin moottoripyörillä, reissut suunniteltiin pääpiirteissään mutta muuten mentiin mielen mukaan ja omaa tahtia. Lasten ollessa pieniä tehtiin lomareissuja autolla samalla systeemillä. Yksinkertaisesti on jäänyt koko tuo pakettireissaus ihan vieraaksi. En osaa sanoa tarkalleen, miksi, mutta kun loma tulee ajankohtaiseksi, sitä vaan mieluummin menee etsimään lentoja ja hotelleja netistä kuin matkatoimistojen katalogeista.

Vähän erikoinen käsitys sulla. Me käydään molemmilla, valmis- ja omatoimimatkoilla. Luuletko, että valmismatkoilla me vaan löhötään rannalla ja omatoimimatkalla tehdään jotain muuta?

Mitään järkevää perusteltua syytä ei ole myöskään halveksua kuvastojen selailua. Se on täysin sun omassa päässä.

Vierailija
40/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lienet samaa mieltä, että paljon vähemmän kuin nykyisin, kun kuka tahansa pystyy sellaisen ihan omassa kotonaan tilaamaan? Eli täysin omatoimisesti ei tehty varauksia vaan matkatoimistossa.

Siis nykyisin netin ja kännykän aikoina en pidä omatoimimatkailua mitenkään erikoisena, mutta viime vuosituhannella se on vaatinut kunnolla vaivannäköä, kun on pitänyt ottaa asioista selvää. Eikä puhettakaan että olisi voinut jotain lentokenttäbussien aikatauluja katsella netistä ennen lähtöä tai varailla opastettuja kierroksia paikan päälle.