Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ihmeen takia omatoimimatkalaiset kokevat ylemmyyttä pakettimatkalaisia kohtaan?

Vierailija
01.08.2012 |

Kommentit (156)

Vierailija
41/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakettimatkailijoita kohtaan, vaikken aikuisiälläni (eli milloin olen itse matkakohteeni saanut valita) ole muita kuin omatoimimatkoja tehnytkään.

En vaan osaisi kuvitella itseäni jonnekin lomalennolle sadan suomalaisen kanssa, jotka kaikki menevät samoihin hotelleihin ja lusivat siellä viikon tai kaksi ja tulevat pois.

Mieluummin ostan lennot ja paikan päällä mietin, mihin haluan mennä. Tulee ihan erilailla vapaa fiilis. Esimerkiksi kerran mieheni kanssa menimme Uuteen-Seelantiin ilman, että olimme varanneet valmiiksi mitään, ja kun paikan päällä kävi ilmi, että kaikki motellit sun muut olivat paikallisten lomasesongin takia jo myyty loppuun, niin ostimme sitten teltan ja telttailimme koko kolmen viikon reissun ajan. Ihanaa oli, kun sai aamulla vaan kartasta katsoa, mihin haluaisi ajaa, ja sitten meni sinne. Pakettimatkalla ei moinen olisi onnistunut.

Vierailija
42/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKAAN JOKA PALJON MATKUSTAA EI MATKUSTA PAKETTIMATKOILLA. SIELLÄ ON VAAN RESSULIT, JOTKA EI PÄRJÄÄ ILMAN OPASTA. TAI LAPSIPERHEET, JOTKA EI JAKSA ITSE SÄÄTÄÄ. :D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkoja on erilaisia. Sehän on paketti jokatapauksessa, mutta bisneksen sisällä kannattaa tehdä pieniä eroja, joilla asiakkaita houkutellaan.

Vähän kalliimmalle ja paremman väen charterilla matkustaa aina joku keski-ikäinen/eläköitynyt opettajapariskunta, joka on oman pikkukylänsä leijonsien pikkujoulujuhlien kanntava voima´. Valmistuttu jostain peräpohjolan yliopistosta ja saatu sitten lehtorin virka jostain lukiosta. Saattapa olla matkalla mukana joku, joka on edennyt ihan rehtoriksi saakka.

Sukulaistäti jaksoi kaakattaa päiväkaupalla, kun pakettimatkalla olikin sattunut naapuriksi ihan LÄÄKÄRIPARISKUNTA ja että kuika sitten ne lääkärit oli olleet ihan mukavia ja sitä-ja-tätä.

Sitten siellä on aina joku paikkakunnan sorakuningas tai joku yrittäjä-nousukas, joka ei pysty olemaan leuhkimatta rahoillaan edes lentokoneessa (=kaikki joutuu kuuntelemaan) ja joka siinä itseriittoisuudessaan ei pidä vaimoaan minänään ja dissaa sitä koko ajan. Lapset tulee siinä samalla riesalla, vaikka niillä pitää leuhkia niilläkin. Raskas ukko.

Sitten on aina joku keski-ikäinen tyttökaveriporukka, munahaukat ettimässä että josko jostain rikkaan miehen vielä löytäis. Ne vetää kännit kuitenkin koneessa, vaikka aluksi on vannottu, että ei oteta ku vähän. Kännääminen jatkuu koko matkan ajan, vaikka sitä naamioidaan, että otetaan tässä ruuan kanssa niinkuin täällä etelässä kaikki tekee. Joo paitti että etelässä ei 45vuotiaat akat huoju kengät linkussa kännissä ruokaravintolasta ulos...

Sitte on se porukan juoppo, joka on järkyttävässä kännissä lähdöstä matkaan ja palatessa. Se kaatuilee, eksyy, hukkaa passin, pissaa housuihinsa ja sitä voi kollektiivisesti paheksua. Juoppo ei välitä ja vaan rällää menemään.

Jätän kuvailematta muutaman lapsiperheen tähän reissuun. Ne lähtee deturilla turkkiin, tai vähän varakkaamat talvella kanarialle. En pysty ny uppoutumaan siihen pikkulapsipakettiin ollenkaan. Sorry.

Vierailija
44/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka enemmän on omatoimimatkoja tullut tehtyä. Meillä ei ole varaa maksaa pakettimatkojen hintoja, joten jaksan kyllä selata lentohintoja netistä ihan sen takia. Esim. tasan vuosi sitten perheemme (2 aik. + 2 lasta) oli Malagassa 10 pv ja matkat + majoitus maksoivat koko perheeltämme yhteensä alta tonnin. Hotelli oli hyvä, ei mikään murju. Lennot olivat yhdellä vaihdolla, eikä se ole meille mikään ongelma. Toki voisimme mennä valmismatkoillekin, mutta hinta on siis suurin syy omatoimireissuillemme.

Vierailija
45/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatkoja on erilaisia. Sehän on paketti jokatapauksessa, mutta bisneksen sisällä kannattaa tehdä pieniä eroja, joilla asiakkaita houkutellaan.

Vähän kalliimmalle ja paremman väen charterilla matkustaa aina joku keski-ikäinen/eläköitynyt opettajapariskunta, joka on oman pikkukylänsä leijonsien pikkujoulujuhlien kanntava voima´. Valmistuttu jostain peräpohjolan yliopistosta ja saatu sitten lehtorin virka jostain lukiosta. Saattapa olla matkalla mukana joku, joka on edennyt ihan rehtoriksi saakka.

Sukulaistäti jaksoi kaakattaa päiväkaupalla, kun pakettimatkalla olikin sattunut naapuriksi ihan LÄÄKÄRIPARISKUNTA ja että kuika sitten ne lääkärit oli olleet ihan mukavia ja sitä-ja-tätä.

Sitten siellä on aina joku paikkakunnan sorakuningas tai joku yrittäjä-nousukas, joka ei pysty olemaan leuhkimatta rahoillaan edes lentokoneessa (=kaikki joutuu kuuntelemaan) ja joka siinä itseriittoisuudessaan ei pidä vaimoaan minänään ja dissaa sitä koko ajan. Lapset tulee siinä samalla riesalla, vaikka niillä pitää leuhkia niilläkin. Raskas ukko.

Sitten on aina joku keski-ikäinen tyttökaveriporukka, munahaukat ettimässä että josko jostain rikkaan miehen vielä löytäis. Ne vetää kännit kuitenkin koneessa, vaikka aluksi on vannottu, että ei oteta ku vähän. Kännääminen jatkuu koko matkan ajan, vaikka sitä naamioidaan, että otetaan tässä ruuan kanssa niinkuin täällä etelässä kaikki tekee. Joo paitti että etelässä ei 45vuotiaat akat huoju kengät linkussa kännissä ruokaravintolasta ulos...

Sitte on se porukan juoppo, joka on järkyttävässä kännissä lähdöstä matkaan ja palatessa. Se kaatuilee, eksyy, hukkaa passin, pissaa housuihinsa ja sitä voi kollektiivisesti paheksua. Juoppo ei välitä ja vaan rällää menemään.

Jätän kuvailematta muutaman lapsiperheen tähän reissuun. Ne lähtee deturilla turkkiin, tai vähän varakkaamat talvella kanarialle. En pysty ny uppoutumaan siihen pikkulapsipakettiin ollenkaan. Sorry.

No jos se tuollaista on, niin sitä suuremmalla syyllä tämä LÄÄKÄRIPARISKUNTA pitäytyy edelleenkin omatoimireissuissa ja vaikka siinä telttamajoituksessa sitten :D

Vierailija
46/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna pakettimatkaajiin. Monesti omatoimimatkaajat ovat penninvenyttäjiä, jotka sitten kohteessa löhöävät samalla tavalla kuin muutkin. Ja huom. en pidä löhöilyä huonona asiana. Tykkään löhöillä, mutta myös kierrellä.

Omatoimimatkaaja: varaa lennot ja hotellin netistä

Pakettimatkaaja: varaa lennot ja hotellin netistä yhdeltä järjestäjältä

--> missä ero oikeasti?

Ainoat, joiden matkassa eroa tulee, ovat juuri nämä, jotka eivät varaa hotellejakaan etukäteen.

Onneksi en ole matkoillamme (valmismatka tai omatoimi) törmännyt oikeasti noin asenteellisiin ihmisiin!

Vierailija
47/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alan kyllä nyt tuntea ylemmyyttä näitä keskustelijoita kohtaan. Kunnioitan kyllä molemmilla tavoilla matkaajia, mutta näitä juttuja en enää jaksa lukea.

Vierailija
48/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleisesti ottaen suomalaiset vaan ovat junttia sakkia. Mieluummin valitsen lentoni itse sekä hotellin mahdollisimman vähillä suomalaisilla.

Toinen pointti se että miksi ihmeessä maksaisin rahaa esim. matkanjärjestäjien oppaiden palveluihin, koska en koskaan niin matkoilla ollessani tarvitse. Osaan selvitä itsekin tilanteista, osaan retkeillä ilman mölyävää suomalaislaumaa ym.

Vierailija
49/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

telttaa ja vuokraamasta autoa, ja yöpymistä missä milloinkin? Jos on niin pihi, ettei raaski olla pois maksetusta hotellista, niin voihan aina ottaa pakettimatkasta pelkät lennot, sekin onnistuu.

Yksinkertaisesti minusta on naurettavaa luulla olevansa jotain hienoa, kun ei käy pakettimatkoilla. Joo, minä olen 90-luvun alussa, ennen netin yleistymistä, selaillut puolalaisia junavuoroja ihan paperisesta aikataulukirjasta suomalaisen pikkukaupungin matkatoimistossa, ja nykyään varaillut hotelleita ja lentoja netistä. Ei se ole mitään ydinfysiikkaa. Ja silti olen myös ollut kivoilla pakettimatkoilla, monen ihan fiksun oloisen ihmisen kanssa samassa koneessa.

Vierailija
50/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleisesti ottaen suomalaiset vaan ovat junttia sakkia. Mieluummin valitsen lentoni itse sekä hotellin mahdollisimman vähillä suomalaisilla.

Toinen pointti se että miksi ihmeessä maksaisin rahaa esim. matkanjärjestäjien oppaiden palveluihin, koska en koskaan niin matkoilla ollessani tarvitse. Osaan selvitä itsekin tilanteista, osaan retkeillä ilman mölyävää suomalaislaumaa ym.

Vierailija
51/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin ketju, jossa vain toinen puoli osoittaa typeryytensä

erottelevat ihmisiä matkavarauksien perusteella.

Vierailija
52/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erityisesti se, kumpi osapuoli se on, noin aiheen kannalta, ja tiettyjen ihmisten alkuoletusten kannalta.

Vierailija
53/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erityisesti se, kumpi osapuoli se on, noin aiheen kannalta, ja tiettyjen ihmisten alkuoletusten kannalta.

Vierailija
54/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevansa parempi, koska on niin osaava ja globaali ihminen, että pystyy sukkuloimaan kansainvälisillä sivuilla ketterästi ja löytämään parhaat paikat ja diilit, joihin muut jurposuomalaiset eivät osaa päästä käsiksi.

Itse harrastan sekä omatoimimatkailua että helppoa valmismatkailua ja mielestäni on hienoa, että kumpikin vaihtoehto on olemassa.

Onnea kaikille matkaajille tavasta riippumatta.

Vierailija
55/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä vähän naurattaa, että joku ei OSAA varata ja järjestää lomaansa itse, ja sitten valittelee, kuinka kallista matkustaminen on.

Loman itse järjestäminen on todella helppoa eikä vie puolta tuntia kauempaa. Siinä pääsee äkkiä hyville tuntipalkoille...

Ei siinä mitään, olen minä valmismatkaillutkin paljon, ja se on ihan ok vaihtoehto.

Mutta tykkään siitä, että vuokraan asunnon tai talon perheelle ja auto on käytössä koko loman ajan - ja vielä usein siis halvemmalla hinnalla kuin jos ostaisimme valmismatkan ja ahtaan hotellimajoituksen.

Huvittuneisuutta ei siten aiheuta valmismatkan valitseminen sinänsä vaan se, jos joku ei OSAA muuta tapaa matkailla. Sellaisiakin on, trust me.

Vierailija
56/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nuorempana, vaikka olin joillakin valmismatkoilla käynytkin, mutta lähinnä itse matkustellut muuten, paheksuin nimenomaan rantalomia. Kunnes itse kävin sellaisella, ja huomasin, että sehän on ihan omasta itsestään kiinni, mitä sellaisella tekee, ja kohteita on tosi mielenkiintoisia, ja ne yhteisretketkin ovat tosi sivistäviä, ei sellaista tietoa paikallisista tavoista tule omilla matkoilla hankittua, mitä kokenut opas voi kertoa.

Niin että kaikki valmismatkoja vierastavat, kokeilkaa joskus, ja avartakaa maailmankuvaanne. Lupaan, että jos oikeasti panostatte matkaanne, ettekä vain odota pahinta, ette pety. Ja jos oikeasti matkustatte paljon, ja vaihteleviin kohteisiin, silloin oppaat ovat tosi arvokas lisä, koska kukaan ei oikeasti ehdi perehtymään jokaiseen kohdemaahan yhtä hyvin, kuin siellä asuva ammattitaitoinen opas.

Vierailija
57/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lähden kap verdelle minulle läheisten ihmisten kanssa.

kuten myös Kanarialle voi lähteä reppureissaamaan

Siis tuohon kommenttiin, että "pitää olla jo todellinen idiootti joka lähtee kanarialle reppureissaamaan". Et ehkä ole tutustunut kanariaan kovin hyvin? Siellä on aikas mahtavia paikkoja, ehkä enemmän vaellustyyppiseen toimintaan. Kannattaa joskus käydä ja pistäytyä vähän kylien ulkopuolella :)

Mutta etsipäs sinne halpa, nopea ja suora reittilento...

Vierailija
58/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä vähän naurattaa, että joku ei OSAA varata ja järjestää lomaansa itse, ja sitten valittelee, kuinka kallista matkustaminen on. Loman itse järjestäminen on todella helppoa eikä vie puolta tuntia kauempaa. Siinä pääsee äkkiä hyville tuntipalkoille... Ei siinä mitään, olen minä valmismatkaillutkin paljon, ja se on ihan ok vaihtoehto. Mutta tykkään siitä, että vuokraan asunnon tai talon perheelle ja auto on käytössä koko loman ajan - ja vielä usein siis halvemmalla hinnalla kuin jos ostaisimme valmismatkan ja ahtaan hotellimajoituksen. Huvittuneisuutta ei siten aiheuta valmismatkan valitseminen sinänsä vaan se, jos joku ei OSAA muuta tapaa matkailla. Sellaisiakin on, trust me.

Sen oman loman varaaminen kun on ihan yhtä helppoa nykyisillä nettipalveluilla kuin sen pakettimatkankin. Ja jos netin käyttö on vierasta, niin matkatoimiston avulla se onnistuu edelleenkin helposti. Ei se osaamisesta ole kiinni.

Ihmisillä on oikeus maksaa palveluista. Kyllä kuka tahansa meistä osaa itse saksia hiuksiaan, mutta ammatti-ihminen voi saada parempaa jälkeä aikaan. Joku palkkaa sisustajan, kun haluaa nauttia toisen taidoista. Toinen nauttii oppaan suunnittelemista retkistä, ja keräämästä tiedosta. Ammattitaidosta maksamisessa ei ole mitään naurettavaa.

Vierailija
59/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustamme molemmilla tavoilla, riippu ihan siitä mihin haluamme ja millä hinnalla. Esim. Viikon reissut perheen kanssa Välimerelle pakettimatkana ja kaupungit taas omatoimisesti. Pakettimatkoilla emme juuri opaspalveluita ole kaivanneet ja hotellin uima-altaallekin yleensä ehditään vain kerran pari viikon aikana.

Jokunen aika sitten olimme omatoimimatkalla Lontoossa. Tosin mies oli vähän niinkuin pakettimatkalla, minä kun suunnittelin kaikki hyvin etukäteen. Kyllä siinä taisi ajallisesti mennä parikin täyttä työpäivää kun matkaa suunnittelin, mutta kyllä se kannattikin sillä aikaa ja rahaa säästyi moneen otteeseen. Ymmärrän kyllä hyvin että kaikki eivät halua tai eivät pysty moista suunnitelmaa tekemään, joten hienoahan se vain on että samat palvelut saa matkatoimistosta suht pientä korvausta vastaan!

Vierailija
60/156 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kyllä vähän naurattaa, että joku ei OSAA varata ja järjestää lomaansa itse, ja sitten valittelee, kuinka kallista matkustaminen on. Loman itse järjestäminen on todella helppoa eikä vie puolta tuntia kauempaa. Siinä pääsee äkkiä hyville tuntipalkoille... Ei siinä mitään, olen minä valmismatkaillutkin paljon, ja se on ihan ok vaihtoehto. Mutta tykkään siitä, että vuokraan asunnon tai talon perheelle ja auto on käytössä koko loman ajan - ja vielä usein siis halvemmalla hinnalla kuin jos ostaisimme valmismatkan ja ahtaan hotellimajoituksen. Huvittuneisuutta ei siten aiheuta valmismatkan valitseminen sinänsä vaan se, jos joku ei OSAA muuta tapaa matkailla. Sellaisiakin on, trust me.

Sen oman loman varaaminen kun on ihan yhtä helppoa nykyisillä nettipalveluilla kuin sen pakettimatkankin. Ja jos netin käyttö on vierasta, niin matkatoimiston avulla se onnistuu edelleenkin helposti. Ei se osaamisesta ole kiinni.

Ihmisillä on oikeus maksaa palveluista. Kyllä kuka tahansa meistä osaa itse saksia hiuksiaan, mutta ammatti-ihminen voi saada parempaa jälkeä aikaan. Joku palkkaa sisustajan, kun haluaa nauttia toisen taidoista. Toinen nauttii oppaan suunnittelemista retkistä, ja keräämästä tiedosta. Ammattitaidosta maksamisessa ei ole mitään naurettavaa.

Ei kaikilla ole kielitaitoa, eikä kokemusta nettivarauksista. Itsekin tunnen tuollaisia paljon, joiden mielestä lentojen ja majoitusten ja paikan päällä kuljetusten yms. yhteensovittaminen on hurjan vaikeaa.

Ihan turhaan sitä paitsi kiukuttelet minulle, en ole väittänyt, että palveluiden ostaminen olisi naurettavaa. Se on naurettavaa vain, jos se palveluiden vuoksi korkeampi hintataso nousee jollekulle ongelmalliseksi.

Itse kerään ulkomaisista kohteista ja maista työkseni muutenkin tietoja, joten en koe ongelmaksi kerätä lomakohteista tietoja. Puhun sujuvasti viittä kieltä, tykkään suunnitella matkat itse ja nautin, kun en joudu hengailemaan ison suomalaisturistijoukon tahdissa retkillä - mutta ymmärrän ihan hyvin sen, että kaikki eivät ajattele samalla lailla. He voivat valita valmismatkan, ja se on hyvä vaihtoehto olemassa.