Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS kolumnissa hyvä kirjoitus tyttöjen ja poikien leluista

Vierailija
01.08.2012 |

Miten neuvolantädit ja päiväkodin tädit ja varmaan kaikki muutkin tädit edelleen "huomaamatta" ohjaa lapsia tiettyihin kaavoihin: traktorit, sahat, autot ja lentsikat on poikien juttuja, joista tyttöjen ei tarvitse mitään tietää.

Miksei tämä ikinä muutu vaikka nuorten ihmisten pitäisi olla jo avarakatseisempia?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni päiväkodissa jopa askartelut on välillä jaettu erikseen tytöille ja pojille. Tytöt tekee prinsessajuttuja, pojat miekkoja :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäkin lokeroit kaikki tätit samaan kastiin. 'Kaikki tädit sitä ja kaikki tädit tätä...'

Ihan sivuhuomautuksena vaan, niin meidän tarhassa lapset saavat leikkiä ihan millä leluilla haluavat ja pojille ei tarvitse tuputtaa niitä autoja, hakeutuvat niiden pariin ihan itse. Kotileikki, kauppaleikki, ponit ja barbit kyllä tarjotaan, toisinaan tarttuvat ja yleensä ei.

Sitten kun päästää yleistämästä asioita nähdään, että kyllä jokaiselle on tarjottu päiväkotielämässä niitä vaihtoehtoja vaikka ei niitä tuputetakaan koko ajan.

Vierailija
4/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yllätys yllätys valitsevat ITSE noin?

Tätien syyllistäminen on minusta vähän turhaa, on kai yhteiskunnassa setiäkin? Ai niin, eivät ole lasten kanssa juuri tekemisissä. Mistäköhän lapset ne sukupuoliroolit oppivatkaan?

Oman lapseni päiväkodissa jopa askartelut on välillä jaettu erikseen tytöille ja pojille. Tytöt tekee prinsessajuttuja, pojat miekkoja :/

Vierailija
5/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostain leluista. Leikkii millä leikkii, mitä väliä?

Vierailija
6/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on yhä useammin yh-äiti.

Päiväkodissa on hoitotädit.

Kouluissa on tätiopet.

Neuvoloissa, terveyskeskuksissa jne. on valtaosa henkilökuntaa tätejä.

Ikävä kyllä.

Vierailija
7/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"äiti, siellä vain pojat leikkii autoilla, en mä voi enää leikkiä, mun täytyy leikkiä vain tyttöjen kanssa kotileikkiä"

Vierailija
8/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koneinsinöörinaisena meinasin kyllä saada slaagin neuvolantädistä, joka sanoo 2v tytölle ettei tämän tartte tunnistaa liikennevälineitä kun ne on "poikien juttuja".

Ei se tyttö varmaan aio ikinä edes matkustaa millään välineellä tai sen ei tartte opetella varomaan autoa tai junaa.

Vierailija
9/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa askartelumateriaali levitetään esille, eikä lapsille anneta mitään valmista mallia tai edes teemaa, vaan lapset voivat ihan omaa mielikuvitusta käyttäen tehdä luomuksiaan.

Vaan kas kun niiltä pojilta tulikin mahtavia merirosvolaivoja ja hurjia naamareita (vaikka istuivat yksinään tyttöjen kanssa samassa pöydässä). Onko trendi nyt se, että pojilta pitää kieltää oma mielenkiinto ja yrittää suunnata se enemmän feministiseen ajatusmaailmaan?

Vierailija
10/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten ne barbitkin päätyivät taisteluleikkeihin mukaan,ei niillä mitään kotia leikitty.

Pojilla ja tytöillä todellakin ON eroja ihan luonnostaankin näissä leikeissä

Vierailija
11/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei ole vielä, joten siitä toiminnasta en voi sanoa mitään. Tytön 2-v neuvolassa kuitenkin potki jalkapalloa, leikki autoleluilla ja löi palloa mailalla, eikä th-täti sanonut mitään "tyttöjen ja poikien leikeistä". Kuitenkin tyttömme tykkää myös nukeista ja meikeistä, on ne ihan itse valinnut ohjeistamatta.

Vierailija
12/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä taas en käsitä miten joku jaksaa vänistä jostain leluista. Leikkii millä leikkii, mitä väliä?

missä pakotetaan sukupuolet toimimaan sukupuoliodotusten mukaisesti. Tyttöjen ja poikien lelut, värit, harrastukset, työt, koulutusalat... minkä ihmeen takia näissä pitää roikkua? Ja minkä ihmeen takia jotkut pitävät sitä turhana väninänä?

Vierailija
13/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhon täti jakoi ovella jokaiselle lapselle lelun. Pojila kulkuneuvoja, tytöille nukkeja tai pehmoja.

Mun tyttö olisi halunnut kaivinkoneen, mutta se annettiin jonossa hänen takanaan olevalle pojalle.

Vierailija
14/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveydenhoitaja.

Mutta kyllä oma tyttönikin oppi ekana päivänä aikoinaan päiväkodissa, että punainen onkin tyttöjen väri ja ihmetteli sen jälkeen, miksi pikkuveljellä on punainen haalari. Että sellaista.

Vierailija
15/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädithän ne lasten maailmaa pyörittää. Kotona on yhä useammin yh-äiti.

Päiväkodissa on hoitotädit.

Kouluissa on tätiopet.

Neuvoloissa, terveyskeskuksissa jne. on valtaosa henkilökuntaa tätejä.

Ikävä kyllä.

ostaa tytöille pinkkiä, pupuja ja keijukaisia ja pojille tummansinistä ja pääkalloja, liekkejä ja monstereita.

Vierailija
16/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis totta kai aina välillä törmää tuohon yleistämiseen, että pojat tykkää dinosauruksista ja tytöt prinsessoista.

Mutta jos lapselle nyt antaa eri mahdollisuuksia leikkiä, niin kyllä hänelle aika pian muotoutuu ne omat suosikit noin pienellä, eikös kirjoittajalla ollut 2 v. Isommilla alkaa sitten ryhmäpaine jonkin verran vaikuttaa. Mun esikoisella oli yhtenä vuonna päiväkodissa teemana dinosaurukset, tulivat kyllä vauhdilla kotileikkeihinkin. Hän on siis tyttö.

Mun mielestä usein tiedostavat äidit vähättelevät sukupuolierojen merkitystä. Kyllä siis ihan hormonaalisista syistä lapsilla korostuu isoissa joukoissa erilaiset käyttäytymiset. POjat on usein kilpailuhenkisempiä ja tytöt hoivaavia. Se on osin ihan biologiaa, vaikka toki ympäristökin vaikuttaa. Usein vain biologia unohtuu, kun ollaan niin kärkkäästi leimaamassa toisia.

Mun mielestä pitäisi tarjota kaikille mahdollisuuksia kaikkeen leikkiin, mutta toki saa juhlia ja iloita poikien poikuudesta jatyttöjen tyttömäisyydestä. Jotenkin monesti näistä tulee aina se fiilis, että prinsessavaihetta elävien tyttöjen äidit ovat väkisin korostaneet stereotyyppistä tyttökäsitystä, vaikka voi olla ihan siitä kiinni että sadun maailma on pikkuprinsessalle tosi kiinnostava. Ja sama tyttö voi pelata futista.

Vierailija
17/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseen miksei asia muutu:

Tunnustan heti, että olen hyvistä aikeistani huolimatta yksi näistä pönkitsijöistä. Olisihan se hyvä että maailma muuttuisi, mutta varmistanpa kuitenkin että minun lapseni sulautuu joukkoon, niin sillä on paljon helpompaa. Jos Stiinalle ja Luulialla on tämmöiset ja tämmöiset tyttöjen kamat, ostetaanpa meidän Ellureillekin, että pääsee mukaan.

Riski on liian iso, liian ainutkertainen.

Vierailija
18/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yksilötasolla joku tyttö saattaakin tykätä enemmän taistelemisesta ja joku poika taas nukeista.

Mutta sitten ne barbitkin päätyivät taisteluleikkeihin mukaan,ei niillä mitään kotia leikitty.

Pojilla ja tytöillä todellakin ON eroja ihan luonnostaankin näissä leikeissä

Vierailija
19/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin koneinsinöörinaisena meinasin kyllä saada slaagin neuvolantädistä, joka sanoo 2v tytölle ettei tämän tartte tunnistaa liikennevälineitä kun ne on "poikien juttuja".

Ei se tyttö varmaan aio ikinä edes matkustaa millään välineellä tai sen ei tartte opetella varomaan autoa tai junaa.

ajatella jos meidän äidit olis sanoneet meille, että tekniikan opiskelu pitää jättää pojille. Menkää likat talouskouluun...

Vierailija
20/25 |
01.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä taas en käsitä miten joku jaksaa vänistä jostain leluista. Leikkii millä leikkii, mitä väliä?

missä pakotetaan sukupuolet toimimaan sukupuoliodotusten mukaisesti. Tyttöjen ja poikien lelut, värit, harrastukset, työt, koulutusalat... minkä ihmeen takia näissä pitää roikkua? Ja minkä ihmeen takia jotkut pitävät sitä turhana väninänä?

tuollaisia "ongelmia." Johtuu varmaan siitä että itse olen saanut lapsena juuri niitä tyttöleluja ja siitä huolimatta leikin pääasiassa poikien kanssa, kävin intin ja harrastan mm. metsästystä ja kalastusta ja silti mulla on myös "tyttömäinen" puoli. Ja meidän pojat ovat saaneet tuhertaa millä leluilla ovat halunneet, on ollut pehmoa ja nukkea ja silti nuo rytisevät kaveripiirissä "poikamaisia" juttuja. Kannattaisiko vähän relata eikä ottaa hernettä nenään jokaisen täti-immeisen jutuista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi