Lestadiolaisnaisten psyykkiset ongelmat
Samaan aikaan sairaalassa oli nainen jolla 14 lasta, vietiin psykiatriselle. Ei pystynyt syömään. Oli uskovainen joka ei voi ehkäistä. Kiva sille perheelle kun äidin pää on levinnyt. Oli ollut useampaan kertaan lataamossa. Kyseinen äiti ei ole ainoa joka oireilee psyykkisesti taakkaansa.
Kommentit (88)
seuraa kun vl liike romahtaa omaan valheellisuuteensa.
Kumma kun ei tuo onnellinen ja toinen toistaan tukeva lestadiolaisyhteisö kasvata väkimääräänsä vaikka lapsia tehdään urakalla...
multa kytättiin vain se että pissa tuli, sit sain lähteä kotia. Kukaan ei kysyny syömisistä.
Samaan aikaan sairaalassa oli nainen jolla 14 lasta, vietiin psykiatriselle. Ei pystynyt syömään. Oli uskovainen joka ei voi ehkäistä. Kiva sille perheelle kun äidin pää on levinnyt. Oli ollut useampaan kertaan lataamossa. Kyseinen äiti ei ole ainoa joka oireilee psyykkisesti taakkaansa.
Kumma kun ei tuo onnellinen ja toinen toistaan tukeva lestadiolaisyhteisö kasvata väkimääräänsä vaikka lapsia tehdään urakalla...
Mikä sopii toiselle, ei tunnu toisesta omalta. Eikö jokaisella ole oikeus elää, kuten tuntee olevan itselleen hyväksi? Itse olen onnellinen lestadiolaisessa yhteisössä.
Me emme tosin tee lapsia urakalla, mutta otamme vastaan, mitä annetaan.
Paljon tiedän niitäkin naisia, joilla on psyykkisiä ongelmia, mutta saman verran tiedän myös ei-vanhoillislestadiolaisia, joilla on samanlaisia naisia/äitejä ongelmia. Mikä lie syynä?
Nykypäivänä koko yhteiskunta huutaa tehokkuutta. Kaikki pitäisi tehdä erittäin tehokkaasti. Äidin tulisi käydä töissä ja pitää koti moitteettomassa kunnossa. Lapsilla tulisi olla vaatteet kuin muotilehdestä. Itseä unohtamatta.
Nämä vaatimukset tulevat kaikki ulkoa päin. Enkä usko niiden olevan vain v-lestadiolaisten ongelma.
Mikä sopii toiselle, ei tunnu toisesta omalta. Eikö jokaisella ole oikeus elää, kuten tuntee olevan itselleen hyväksi? Itse olen onnellinen lestadiolaisessa yhteisössä.
Me emme tosin tee lapsia urakalla, mutta otamme vastaan, mitä annetaan.
Paljon tiedän niitäkin naisia, joilla on psyykkisiä ongelmia, mutta saman verran tiedän myös ei-vanhoillislestadiolaisia NAISIA/ÄITEJÄ, joilla on samanlaisia ongelmia. Mikä lie syynä?
Nykypäivänä koko yhteiskunta huutaa tehokkuutta. Kaikki pitäisi tehdä erittäin tehokkaasti. Äidin tulisi käydä töissä ja pitää koti moitteettomassa kunnossa. Lapsilla tulisi olla vaatteet kuin muotilehdestä. Itseä unohtamatta.
Nämä vaatimukset tulevat kaikki ulkoa päin. Enkä usko niiden olevan vain v-lestadiolaisten ongelma.
En mitenkään puolustele vl- elämäntyyliä, mutta pakko sanoa, että yksilapsisissa perheissäkiin on aivan varmasti sekopäitä. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen kun voi sairastua yhdenkin lapsen jälkeen.
En mitenkään puolustele vl- elämäntyyliä, mutta pakko sanoa, että yksilapsisissa perheissäkiin on aivan varmasti sekopäitä. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen kun voi sairastua yhdenkin lapsen jälkeen.
Tuntuu siltä, että tätä eivät kaikki tunnu ymmärtävän. Harvemmin ne lapset ovat psyykkisten ongelmien perimmäinen syy.
Tuntuu siltä, että tätä eivät kaikki tunnu ymmärtävän. Harvemmin ne lapset ovat psyykkisten ongelmien perimmäinen syy.
ongelma ei ole se että pitäisi todeta että psyykkisiä ongelmia voi olla lapsiluvusta tai uskonnosta riippumatta
vaan se että uskonnon tuoma rajoitus oman harkinnan käyttöön aiheuttaa suuren ahdistuksen sen välillä mikä on paine yhteisöstä ja sen opeista jonka keskellä elää vs. oma terveys ja terve järki
siinä on ihan turha tulla kommentoimaan yhden lapsen sekopäämammasta mitään kokeile ensin puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja googlaa vaikka aivopesu.
ongelma ei ole se että pitäisi todeta että psyykkisiä ongelmia voi olla lapsiluvusta tai uskonnosta riippumatta vaan se että uskonnon tuoma rajoitus oman harkinnan käyttöön aiheuttaa suuren ahdistuksen sen välillä mikä on paine yhteisöstä ja sen opeista jonka keskellä elää vs. oma terveys ja terve järki siinä on ihan turha tulla kommentoimaan yhden lapsen sekopäämammasta mitään kokeile ensin puhua asioista niiden oikeilla nimillä ja googlaa vaikka aivopesu.
aika pikkusieluista ajattelua.
Kyllä nykypäivänä mielenterveysongelmat yleisiä, mielenterveys ei ole meille kenellekään itsestäänselvyys.
Varmasti suuren perheen vanhemmilla on keskiverto kahden lapsen perhettä enemmän haastetta. Erityisesti jos perheessä on teini-ikäisiä, pieniä koululaisia, uhmaikäinen ja vauva, mutta suurin osa pärjääviä ja tavallisia perheitä.
Suurin osa huostaanotoista tapahtuu juurikin yhden-kolmen lapsen perheissä.
Lopettakaa turha arvostelu ja yrittäkää olla edes hitusen verran liberaaleja
aika pikkusieluista ajattelua. Kyllä nykypäivänä mielenterveysongelmat yleisiä, mielenterveys ei ole meille kenellekään itsestäänselvyys. Varmasti suuren perheen vanhemmilla on keskiverto kahden lapsen perhettä enemmän haastetta. Erityisesti jos perheessä on teini-ikäisiä, pieniä koululaisia, uhmaikäinen ja vauva, mutta suurin osa pärjääviä ja tavallisia perheitä. Suurin osa huostaanotoista tapahtuu juurikin yhden-kolmen lapsen perheissä. Lopettakaa turha arvostelu ja yrittäkää olla edes hitusen verran liberaaleja
Miksi lisätä turhaan mielenterveysongelmia uskonnon perusteella? Kerropa se?
kyllä on mielenterveysongelmia, mutta toisaalta uskonnottomillakin esiintyy mt-ongelmia ja joskus syynä nimenomaan on uskonnottomuus.
Vl-naisilla tietysti esiintyy myös mt-ongelmia, mutta toisaalta vanhoillislestadiolaisuus ei ole tähän ainut tai se itse syy eikä edes lasten määrä.
Tässä kovassa, raastavassa maailmassa mielenterveys ei ole itsestäänselvyys, meistä kuka tahansa voi sairastua henkisesti
Perheet ovat pienentyneet koko ajan ja ihmiset uskaltavat ajatella jo ns. omilla aivoillaan.
kyllä on mielenterveysongelmia, mutta toisaalta uskonnottomillakin esiintyy mt-ongelmia ja joskus syynä nimenomaan on uskonnottomuus.
Vl-naisilla tietysti esiintyy myös mt-ongelmia, mutta toisaalta vanhoillislestadiolaisuus ei ole tähän ainut tai se itse syy eikä edes lasten määrä.
Tässä kovassa, raastavassa maailmassa mielenterveys ei ole itsestäänselvyys, meistä kuka tahansa voi sairastua henkisesti
Erään suurperheen äiti oli väsynyt ja seonnut lopulta niin, että oli ollut pakko laittaa hoitoon psykiatriselle osastolle. Sitten kun rupesi hieman toipumaan ja sallittiin jo vierailut ja aviomieskin pääsi vaimoaan tapaamaan, niin yhtäkkiä vaimo olikin raskaana. Joutui sitten jättämään psyykenlääkityksen pois, kun sitä ei voi raskaana ollessa käyttää. Sääliksi käy naista, oma aviomieskään ei anna armoa eikä ehkäistä saa eikä tehdä aborttia. Entisetkin lapset hoitamatta, eikä isäkään niiden hyvinvoinnista paljon piittaa, jos ei piittaa vaimonkaan hyvinvoinnista.
Vai luulitteko, että joltain harhaiselta skitsofreenikolta jätetään lääkitys pois raskauden ajaksi?
Ei ole kenenkään etu, että jotkut pykäävät lapsia enemmän kuin itse jaksavat hoitaa ja elättää.
Sähköpostikirje Tampereen piispa Matti Revolle
" Arvoisa piispa,
Lempäälän rauhanyhdistyksen (vanhoillislestadiolainen herätysliike) piirissä on tapahtunut vakava ja pitkäaikainen henkinen väkivaltatapaus ja julkinen kunnianloukkaus erästä ison perheen nuorehkoa äitiä kohtaan. Asia lähti liikkeelle n. 1,5 vuotta sitten mitättömästä tapahtumasta, johon tällä rouvalla ei näytä selvittelyjen jälkeen olevan mitään syytä. Kun jotkut henkilöt vaativat johtokunnalta asian korjaamista, johtokunta haki tukea ja voimaa puolelleen Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistykseltä. Asia laajeni julkiseksi käsittelyksi seurakuntapäivillä keväällä 2009. Mukana tuossa tilaisuudessa oli n. 300 henkilöä omasta rauhanyhdistyksestä ja 2 "johtohenkilöä" Suomen Rauhanyhdistyksen Keskusyhdistyksestä. Toinen näistä edustajista on rovasti ja koulutukseltaan teologian tohtori. Koko pitkä ilta käsiteltiin vain tämän yhden rouvan asiaa!! Oulusta tulleet sielunhoitajat eivät missään vaiheessa ole kohdanneet uhria kahden kesken (vrt. roomalainen oikeus), silti he ovat kahdesti olleet "hoitotilanteessa" mukana ja olleet valmiita kannanottoihin ja mielipiteen muodostukseen.
Tilanne johti katastrofiin: tämä rouva yritti itsemurhaa, mutta ei Jumalan armosta onnistunut. Tilanne on poliisin, Kaivannon sairaalan, TAYSin psykiatrien ja Lempäälän sosiaalihenkilöstön tiedossa.
Meitä pieni ryhmä on tämän 1,5 vuoden aikana yrittänyt saada Lempäälän rauhanyhdistyksen johtokuntaa pyytämään tältä rouvalta anteeksi ja oikaisemaan koko seurakunnalle tähän rouvaan liitetyt väärät ja valheelliset puheet ja siitä seuranneet toimet. Eilen illalla viimeksi meitä oli kahdeksan henkilöä puhuttelemassa kahta johtokunnan jäsentä (toinen puheenjohtaja, toinen kasvatustieteen tohtori; molemmat toimivat maallikkopuhujina) ja kehottamassa johtokuntaa parannukseen ja sitä seuraaviin oikomis- ja korjaustöihin. Istuimme 4,5 tuntia. Mitään merkkejä pehmenemisestä tai parannukseen nöyrtymisestä ei edelleenkään ole näkyvissä.
Pyytäisin, herra piispa, saada tulla pieneksi hetkeksi keskustelemaan, miten kirkko voisi meitä auttaa. Tilanne on tälle perheelle täysin kestämätön. Jos lyhyt tapaaminen järjestyy, otan mukaan suljettuna lääkäreiden ja poliisin lausunnot tästä rouvan tilanteesta (en halua itse niitä nähdä).
Olen itse xx-vuotias xx henkilöä työllistävän xx-yrityksen toimitusjohtaja. Minulla on xx lasta, iät xx - xx v. Pidän itseäni keskivertoihmisenä, jolla on tunteva sydän, keskipohjalainen oikeustaju ja normaali järjenjuoksu. Kuulun vanhoillislestadiolaisiin, nautin vanhurskautta, iloa ja rauhaa tämän joukon keskellä.
Minun täytyy tässä asiassa saada täysi lähdesuoja, muuten tilanne voi muodostua minulle kestämättömäksi.
Minulle sopivia päiviä lyhyeen keskusteluun olisivat esim. ma 7.6, ke 9.6 ja pe 11.6
Parhain kevätpäivän terveisin
nn "
voi estää pakkosynnyttämis-velvoitetta!
kaksinaismoraali ja valehtelu. Filmataan yhteisössä niin onnellista että... totuuden kuulee ja tietää naapurit jotka joutuvat kuuntelemaan sitä meininkiä. Kuinka moni pedofiilin vaimo ilmiantoi miehensä niistä rikoksista. Ei kovinkaan moni. Siinä teille moraalia.