Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uudelleen traumatisoituminen terapiassa

Vierailija
21.01.2015 |

En nyt oikein osaa selittää, mutta olen jossakin hämärästi kuullut että epäonnistunut psykoterapia voi vähän niin kuin uudelleen traumatisoidan ihmisen. Tai jotenkin terapiassa ihminen alkaa avautumaan ja sitten kun on kaikista haavoittuvimmilaan tapahtuu jotain joka sulkee ihmisen vielä tiukemmin itseensä. Eli sen sijaan että saa käsiteltyä haavansa niin kokeekin sen trauman (siihen liittyvät tunteet) uudelleen ilman suojaa tai jotain. Tätä on hankala selittää mutta mistäköhän löytäsi enemmän tietoa tästä aiheesta. Pelkään että minulle on tapahtunut näin :/

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrit ovat täysin turhia.

Vierailija
82/88 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät psykiatrian erikoislääkärit toki turhia ole, mutta he ovat malliesimerkkejä siitä, miksi lääkiksen soveltuvuuskokeet pitäisi sataiskertaistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kommentit kyllä auttaa käsittelemään omia tunteita. Minulla aika vahva fiilis että olen alkuperäinen ap ketjulle. Aikajana sekä tapa, millä kuvailin kokemusta, osuu yksi yhteen. En ole vieläkään päässyt eteenpäin, mutta viimeisimmät kommentit vahvistavat tunnetta että minun kannattaisi mennä traumaterapiaan. Asioiden loputon analysointi ei auta, kun se tilanne on fyysisessä kehossa varastoituna ei sanattomassa muodossa. Olen jättänyt diagnosinnin psy. ammattilaisille, ja alkaa näyttää siltä että he eivät vain osaa nähdä sitä mikä minua vaivaa. Monet jopa tukeutuvat siihen että viileyteni on jotain autismiin viittaavaa, vaikka todellisuudessa käytökseni on kankeutunut terveen vuorovaikutuksen puutteessa. Jotenkin se että minua ei millään ymmärretä, vaan minun pitäisi olla oman mielen tulkki toiselle, vain pahentaa tilannetta. Kiitos kuka hyvänsä bumppasi ketjua, se antoi hieman boostia omalle päätökselle. T. todennäköisesti ap

Vierailija
84/88 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät psykiatrian erikoislääkärit toki turhia ole, mutta he ovat malliesimerkkejä siitä, miksi lääkiksen soveltuvuuskokeet pitäisi sataiskertaistaa.

Lääkiksessä ei ole soveltuvuuskokeita.

Vierailija
85/88 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksessä ei ole soveltuvuuskokeita.

Niin. Siksipä juuri. Tällä hetkellä kenen tahansa mielenterveyttä pääsee päsmäröimään pelkillä papereilla sisään valitut narsistit ja paykopaatit. Arvaako kukaan miksi näitä tyyppejä kiinnostaa psykiatria erikoistumisalana - ja muita ei? Aivan!

Vierailija
86/88 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lukenut tuosta. Enkä ole sellaisten terapiamuotojen kannalla, joissa tarkoituksellisesti kaivellaan vanhoja. On vaikea, lähes mahdotonta nähdä koituvan mitään hyvää siitä, että vanhat traumat revitään uudestaan ja uudestaan auki. Onneksi on muunkinlaisia muotoja, kuten esim. kognitiivinen terapia.

Kognitiivisessa terapiassa jouduin joka kerta palaamaan ikäviin asioihin. Niitä kyllä sitten työstettiin eri tavoilla, mutta lähdin usein pahalla päällä kotiin kun jouduin miettimään sitä kaikkea paskaa. En mielestäni uudelleentraumatisoitunut mutta meni hukkaan koko homma. Nyt pari vuotta myöhemmin olen edelleen masentunut.

Vierailija
87/88 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="21.01.2015 klo 21:34"]

Itse menin terpiassa psykoosiin, enkä ole palautunut enää sen jälkeen ennalleni. 

[/quote]

Jos ihminen on psykoosiin mennäkseen, se menee siihen ihan missä vaan, vaikka kaupan kassalla. Ihan sattumaa, jos menit terapiassa psykoosiin.

[/quote]

No aika kummallista jos selviää kolmikymppiseksi ilman psykoosia, sitten käy reilu kolme vuotta terapiassa pelkän masennuksen takia(jota mulla ei mielestäni edes ollut) ja menee psykoosin...Olen 100% varma että noin ei ois käynyt ilman terapiaa.

-6

Todellakin voi terapiasuhde aiheuttaa psykoosin. Valtasuhde on sellainen. Hyvä terapeutti tietysti estäisi sen ja kääntäisi takaisin maanpinnalle, eikä varsinkaan aiheuttaisi sitä. Mutta ammattilaisten joukossa on häiriintyneitä.

Vierailija
88/88 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vanha ketju mutta aina ajankohtainen aihe. Itse käyn Kelan kuntoutuspsykoterapiassa ihan laillistetun psykoterapeutin luona. Taustalla masennus ynnä muuta.

Olen sattumalta psykoterapeutin kanssa yhdessä samassa suljetussa someryhmässä. Hän tietää että minäkin olen siellä, koska olen maininnut asiasta,kun huomasin että näin on.

Hän on ko ryhmässä mm kirjoittanut pitkästyttävistä asiakkaista, joiden kanssa ei jaksaisi jutella. Olen ihan romuna kun tiedän, että minun pitää puhua tästä hänen kanssaan. En halua enää puhua hänelle asioistani ja minun pitää varmasti etsiä uusi psykoterapeutti - tai sitten kerta kaikkiaan todeta, että keneenkään ei vain voi luottaa. Jos en voi olla varma, että toinen jaksaa kuunnella (100e taksalla per kerta) niin minä en halua puhua.

Tämä vähän ohi aiheen, pahoittelen.

Aivan ala-arvoisen

"Aivan ala-arvoisen epäammattimaista valittaa terapia-potilaistaan, vaikka nimettäomänä, facebookissa. Tuosta tulisi Valvirasta varmaan huomautus."

Enpä tiedä. Valvira antaa terapiapotilaiden seks. hyväksikäytöstäkin vain huomautuksen.