Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isoja koiria pelätään?

Vierailija
24.07.2012 |

Itselläni on 10 kuukauden ikäinen Saksanpaimenkoira. Tuntuu, että kaikki kaartaa kaukaa, kun koiran kanssa kuljen. Juu, kyllä on hienoa, kun ei tarvitse pelätä, vaikka keskellä yötä lenkkeiltäisiin.

Viimeksi tänään lenkillä ollessani pikkukoiran kanssa ollut nainen väisti meitä OJAN KAUTTA. Mun koira ei edes vilkaissut heitä, yhden sormen varassakin oli hihna. Naapurin lasten kaverit häipy pihasta heti kun menin koiraa päästämään pihalle, vaikka se oli hihnassa! Ikinä, ei oikeesti ikinä ole mun koirani tehnyt kenellekään mitään pahaa, meidän 2-vuotiaan taaperonkin kanssa tulee loistavasti toimeen.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja johan olet siellä lenkilläkin ihmetellyt toisten reaktioita ja ajatuksia.

Turha yrittää enää perua.

Tässä nyt vähän haiskahtaa vain kehu siitä kuinka sinulla on iso koira jonka hallitset yhdellä sormella ja jota et itse pelkää.

T: Itsekin ison koiran omistaja.

Välillä olen partaani nauranut, mutta alkoi vaan ihmetyttämään. Miks mä pelkäisin omaa koiraani? :DD ja mä en tarvi edes sitä yhtä sormee, että hallittisin ton koiran, ääni ihan riittää. Tiedän, että hyvin on koulutettu, mutta mun ei varmaan tarvi sitä tuntemattomille kertoa. Kanssaeläjät sitä ihan päin naamaa sanoo ihan tarpeeksi. :)) av-mammojen mielipiteet ei kiinnosta.

Tarkoitin nyt tuota kehua ja muuta hömpötystä, johon vastasin, ettei av-mammojen mielipide kiinnosta. Minua kiinnostaa, että miksi ihmiset pelkäävät isoja koiria. Jos olisin jonkun pikkukoiran kanssa ollut tänään lenkillä, nainen ei aivan varmasti olisi väistänyt ojan kautta.

No piti täältä sitte asiaa kuiteskin kysellä, vaikkei kenenkään mielipiteet kiinnosta. Varmaan nautit siitä, että koiraasi pelätään. Muutenhan toimisit siten, ettei ihmiset pelkäisi. Fiksut koiranomistajat ottavat koiransa lähelle itseään ja tiukasti hihnasta kiinni, jos huomaavat jonkun pelkäävän koiraa. Oli koira koulutettu sitten ihan miten hyvin vain. Muiden ihmisten pelkoja on turha naureskella. Pelkääväthän jotkut hämähäkkejäkin ihan kuollakseen ja eihän ne mitään ihmiselle tee ja ovat vielä pieniä (ainakin Suomessa).

Vierailija
22/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä koira tiiviisti vieressäsi ohitustilanteissa ja näytä siltä, että sinulla pysyyy tilanne hallinnassa. Jos koirasi saa seilata kävelytien reunasta toiseen pitkässä hihnassa, niin kyllä vastaantulijaa arveluttaa. Monilla on paljon huonoja kokemuksia isoista koirista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot koirat tulee haukkuen kohti ja hyppii päälle. Kaksi käsin taluttaja sitten repii koiraa ja huutaa samalla EIEIEIEIEI!

Pienet sintit sitten räksyttävät ja nehän otetaan syliin, ei edes vaivauduta opettamaan tapoja.

Tätä aikaa jengi ottaa koiria hetken mielijohteesta ja sitten se avuttomuus iskeekin, tai kuvitellaan olevansa koirakuiskaajia.

Kuten naapurikin, omien sanojensa mukaan hänellä on vankka kokemus koirien kasvattamisesta. Ja saatana kaksi hermoraunioita dalmatialaista se on maailmaan saanut aikaiseksi. Hampaat irvessä häntämaassa haukkuen ne aina vastaan tulee.. joka kerta kun joku ihminen vaan kävelee niiden talon ohi, niin armoton haukkuminen alkaa.

Että mä olen alkanut vihaamaan ns. koiraihmisiä

Vierailija
24/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin viimeksi olisin nähnyt huonosti käyttäytyvän ison koiran. Pieniä räksyttäjiä näkee päivittäin. Viimeksi tänään kaksi eri kertaa pieni koira kävi kahden ison koirani kimppuun. Eikä isot koirani tehneet pienelle mitään, siitä varmaan haloo oliski syntyny ku pieneltä ois kaula katki ku mun koira kerran ois purassu. Sen sijaan omistajat ei mitenkään komentaneet koiriaan näissä tilanteissa.

Vierailija
25/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

American Kennel Club julkaisee vakuutusyhtiöiden listaa koiraroduista, joiden jäljiltä on eniten korvausvaatimuksia. Eniten puremavaurioita aiheuttavien koirien top 3:ssa on kaikki pieniä koiria.

Pienet koirat ovat sekä säikkyjä että ärhäköitä ja purevat paljon, ja niiden neulanterävät pikku hampaat tekevät salakavalia pieniä mutta syviä reikiä ihoon, jotka tulehtuvat todella helposti.

Ison koiran ei tarvitse "todistaa" kenellekään olevansa iso ja mahtava.

Chihuahua ei raivostuessaankaan kykene kovin suuriin tuhoihin hyökätessään aikuisen kimppuun. Sitävastoin oma koirasi voi vaikka tappaa. Hienoa, että olet kouluttanut koirasi hyvin, mutta valitettavasti ohikulkija ei voi tietää mikä koira on koulutettu ja tottelevainen. Lisäksi eläimeen ei voi ikinä luottaa 100%:sesti.

Itte lähinnä pelkään enemmän niitä pikkusia, sen verran on niitä saanut potkia nilkoista pois, kun ovat purreet.. ap

Vierailija
26/50 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu, mutta laitan nyt tähän oman viestini. Olen aina pelännyt isoja koiria, koska ne saavat halutessaan enemmän vahinkoa aikaan kuin pienet koirat. Pienen koiran voi vaikka potkaista pois tarpeen tullen, mutta suuri koira voi halutessaan repiä naaman irti joltain ihmiseltä. Tämä potentiaalinen vaara on pelottava asia. Pelkään isoja koiria, koska pienenä minua puri naapurin joku iso koira (en muista rotua). Isot koirat ovat myös murisseet ja haukkuneet minulle kun olen kävellyt ohi jne. Ajan kanssa pelko on vain kasvanut. En tiedä johtuuko pelko monista uutisista joita olen lukenut vuosien varrella, joissa koira on raadellut ihmisen sairaalakuntoon jne. Tänään minulle kävi semmoinen tilanne, jossa naapurin valtava musta tanskandoggi ilmeisesti aisti pelkoni kun yritin olla rennosti ja se murisi ja haukkui minulle. Tämä tilanne lisäsi pelkoani niin, että hädin tuskin uskallan liikkua pihapiirissäni enää. Ei sitä tiedä jos kyseinen koira vaikka pääsee vapaaksi ja käy kimppuuni, sillä nyt se tietää minun pelkääväni sitä. Omistaja ovat vielä nuoria ja pienikokoisia, jotka eivät ilmeisesti hallitse koiraansa hyvin ja pitävät sitä vapaana. Minusta pelko suuria koiria kohtaan on ymmärrettävä. Koiranomistajien tulee ymmärtää, että jotkut saattavat pelätä heidän koiriaan. Kyllä esimerkiksi kissanomistajat tavallisesti ymmärtävät jos joku ei tykkää heidän kissastaan. Miksi koirat ovat eri asia? Miksei kukaan saa koskaan sanoa mitään pahaa koirista tai kertoa pelosta niitä kohtaan ilman, että leimataan pahaksi ihmiseksi? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Jos joku sanoo omistavansa rotan ja ihmiset sanovat, että eivät pidä rotista ja pelkäävät niitä niin se on ilmeisesti ok. Jos joku sanoo, ettei pidä koirista tai pelkää niitä on koiranomistajilla heti soihdut pystyssä ja kaiken maailman aseet käsissä.

Vierailija
27/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli mieleen että ehkä ojaan menneen naisen oma koira ei osaa ohittaa kovin läheltä muita koiria. Omakin pentu on vielä koulutusvaiheessa ja aloittaa välillä ohikulkevalle koiralle huutelun. Siksi kierrän hieman kauempaa ja kehun, jos on hiljaa. Sitten välimatkaa pikku hiljaa pienennetään, kun koira huomaa, ettei mitään pahaa tapahdu.

Vierailija
28/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koirasi on vasta 10kk ja kysymyksen perusteella voisi kuvitella sen olevan ensimmäisesi, en lähtisi kauheasti ihmettelemään muiden ihmisten tai koirien käyttäytymistä. Jos olisit pitkän linjan koiraihminen, tuskin täällä ihmettelisit asiaa.

Itse haluan ohittaa kaikki vastaantulevat koirat, kokoon katsomatta, kaukaa. On ollut taluttimessa isoa ja pientä koiraa ja ne isommat ovat aina olleet paremmin hanskassa. Silti ymmärrän, että joku pikku-uroksen omistaja vaihtaa toiselle puolelle katua. Suurin syy siihen on hänen oma koiransa, ei minun jota ei ohitettava voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
29/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksanpaimenkoirat mua arveluttaa etenkin rotuna, kun täällä meillä päin niitä kulkee useampi ja pari on semmoista, jotka ei oo ihan hallinnassa ja haukkuvat kovasti ja riekkuvat hihnassa. Ja kun en tunnista niitä koiria taikka omistajia, mikä on kiltti ja mikä se räyhääjä, niin sitten olen varuillani jokaisen saksanpaimenkoiran kohdalla.

Vierailija
30/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt kun niitä surkeita koirankasvattajia on pienten sekä isojen koirien omistajina. Pientä kouluttamatonta koiraa tietysti on vaan helpompi hallita kuin isoa.

Isot koirat silti enimmäkseen silti käyttäytyvät kuin koirat. Tarkoitan sitä että signaaleista on helppo lukea jos olisi pelkopurija tai muuten agressiivinen. Pienestä koirasta kun sitä on minun mielestä vaikea havaita kun eivät käyttäydy niin "koirantavoin". Siis tää nyt on vaan mun mielipide ja useinhan se johtuu siitäkin että ruttunaamoista ja karvan peittämistä pikkukoirista varsinkin on vaikea nopeesti havaita korvien asentoa, hännän asentoa ja katsetta yleisesti.

Tästä syystä pidän aina pikkukoiria paljon arvaamattomimpina.

ja onhan se meidän omaa syytä kun ei osteta koiria vastuuntuntoisilta kasvattajilta. Nämä kaikki rahan ahneet pentutehtailijat antavat huonoluonteisten koirien lisääntyä ja sitten ollaan kusessa niiden kanssa. Kyllä terve koira varoittaa ennen kun puree.

Vika on 90% siellä remmin toisessa päässä AINA, ei koirassa.

Vierailija
31/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole "ikinä tehnyt kenellekään mitään pahaa". Ei ole kyllä vielä kovin varma näyttö. Tule kymmenen vuoden päästä kertomaan. Saksanpaimenkoirat ovat ns. oman porukan koiria, yhden ihmisen koiria, joihin en kyllä itsekään luota. Tunnen kuitenkin pari saksanpaimekoiraa, joiden seurassa uskallan lapsianikin pitää.

Kukaan joka haluaa sellaisen koiran, josta ihmiset automaattisesti pitävät/eivät pelkää ei ota saksanpaimenkoiraa.

Vierailija
32/50 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä ap siitä koirasi hihnasta kunnolla kiinni. Ei mitään "yhden sormen varassa", tökeröä muita ihmisiä kohtaan!

Vierailija
33/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...se johtuu usein siitä, ettei koiraa sosiaalisteta. Eli se ei tapaa muita koiria eikä pääse leikkimään niiden kanssa, jolloin se ei opi koirien viestimistapoja. Ja tällöin se ei osaa myöskään lukea toisen koiran mielialoja eikä käyttäytymistä. Tällöin erityisesesti pikkukoira helposti pelkää ja arastelee aivan turhan takia, ja ottaa "hyökkäys on paras puolustus"-asenteen.

Eli: koiraa pitäisi ihan pienestä pitäen viedä muiden ihmisten ja tuttujen terveiden, ystävällisten koirien pariin, erilaisiin tilanteisiin, jotta siitä tulee rohkea ja toisten kanssa toimeen tuleva.

Samaa olen ihmetellyt kun niitä surkeita koirankasvattajia on pienten sekä isojen koirien omistajina. Pientä kouluttamatonta koiraa tietysti on vaan helpompi hallita kuin isoa. Isot koirat silti enimmäkseen silti käyttäytyvät kuin koirat. Tarkoitan sitä että signaaleista on helppo lukea jos olisi pelkopurija tai muuten agressiivinen. Pienestä koirasta kun sitä on minun mielestä vaikea havaita kun eivät käyttäydy niin "koirantavoin". Siis tää nyt on vaan mun mielipide ja useinhan se johtuu siitäkin että ruttunaamoista ja karvan peittämistä pikkukoirista varsinkin on vaikea nopeesti havaita korvien asentoa, hännän asentoa ja katsetta yleisesti. Tästä syystä pidän aina pikkukoiria paljon arvaamattomimpina. ja onhan se meidän omaa syytä kun ei osteta koiria vastuuntuntoisilta kasvattajilta. Nämä kaikki rahan ahneet pentutehtailijat antavat huonoluonteisten koirien lisääntyä ja sitten ollaan kusessa niiden kanssa. Kyllä terve koira varoittaa ennen kun puree. Vika on 90% siellä remmin toisessa päässä AINA, ei koirassa.

Vierailija
34/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chihuahua ei raivostuessaankaan kykene kovin suuriin tuhoihin hyökätessään aikuisen kimppuun. Sitävastoin oma koirasi voi vaikka tappaa. Hienoa, että olet kouluttanut koirasi hyvin, mutta valitettavasti ohikulkija ei voi tietää mikä koira on koulutettu ja tottelevainen. Lisäksi eläimeen ei voi ikinä luottaa 100%:sesti.

Itte lähinnä pelkään enemmän niitä pikkusia, sen verran on niitä saanut potkia nilkoista pois, kun ovat purreet..

ap

Kolmevuotias poika potkaisi serkun chihuahuaa kun se nukkui lattialla. Koira suuttui ja puri ipanan akilesjänteet poikki. Niitä ei saatu kuntoon joten loppuelämä sitten rullatuolissa ja invataksilla kouluun. Mutta lapsen vika kyllä, mitäs kusipää meni nukkuvaa ilkeyttään potkimaan!

Vierailija
35/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista milloin viimeksi olisin nähnyt huonosti käyttäytyvän ison koiran. Pieniä räksyttäjiä näkee päivittäin. Viimeksi tänään kaksi eri kertaa pieni koira kävi kahden ison koirani kimppuun. Eikä isot koirani tehneet pienelle mitään, siitä varmaan haloo oliski syntyny ku pieneltä ois kaula katki ku mun koira kerran ois purassu. Sen sijaan omistajat ei mitenkään komentaneet koiriaan näissä tilanteissa.

Joo aina pieniä koiria näkyy räkyttävän joka kadulla.. Isot koirat just eivät muuta oikeestaan tee kun joskus saattavat olla innokkaasti tulossa haistelemaan. Hui kauheeta! Sydänkohtauksen paikka suorastaan. Mulla ainakin on pienistä koirista paljon huonoja kokemuksia, jo pienenä yksi karvamoppi kävi raatelemaan käsiä ja toinen samanlainen kävi äitini kimppuun. Eipä niistä traumoja ole jäänyt, mutta ennemmin minä pelkäisin pieniä koiria kuin isoja.. Kyllä niistä koiristakin näkee onko ne vihamielisiä vai ei. Se käyttäytyminen on huomattavasti erilaisempaa..

Vierailija
36/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. että se käyttäytyminen näkyy isoilla koirilla siis helpommin. Pienet koirat vaikuttavat jokseenkin arvaamattomimmilta. En tietenkään tuomitse pieniä koiria, mutta näin minä ainakin asian ajattelen. Pienempiä koiria on nyt vaan jotenkin hankalampi tulkita :)

Vierailija
37/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet koirat pystyy tappamaan vaikka paljain käsin

Vierailija
38/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään isoja koiria, koska ne ovat arvaamattomia Pienet koirat pystyy tappamaan vaikka paljain käsin

Pienet koirat ovat vähintään yhtä arvaamattomia kuin isot koirat. Koirat ovat koiria. Asenne on hieman väärin jos liikkuu ulkona ajatellen, että ainakin tuon minä pystyn tappamaan, ja tuon, ja tuon, mutta tuota en.

Vierailija
39/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellistä koiraani iso koira puri pahasti, hyvä ettei päässyt hengestään - leikata piti ja toipuminen kesti. Ja tämä iso koira oli hihnassa, josta nykäisi itsensä irti ja kävi kimppuun.

Ja aika paljon saksanpaimenkoiria näkee tyypeillä, jotka ovat ottaneet koiran pelottelumielessä (en tarkoita ap:n kaltaisia perheellisiä ihmisiä).

Tänään oli taas Hesarissa juttua, kuinka iso koira oli purrut pienemmän kuoliaaksi.

Ihan siksi niitä pelätään.

Vierailija
40/50 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se purtu pikkukoirani oli cavalier, joka ei millään lailla edes yrittänyt lähestyä sitä isoa koiraa, eli ei provosoinut. Se hyökkäys tuli ihan yllättäen :(

Sitä ennen en osannut pelätä isojakaan koiria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän