Lopetin täysin mieheni "äitinä olemisen" ja seuraukset alkavat kypsyä :D
Elämme jännittäviä aikoja!
Päätin tuossa parisen viikkoa sitten, etten ole enää mieheni äiti ja sitä myöden lopetin kaiken ns. passaamisen ja "nalkuttamisen".
Jos mies jättää tavaroitaan ns. vääriin paikkoihin (esim. jätti vasaran keskelle eteisen lattiaa kun käytti sitä johonkin tietokonehommaansa) niin en siivoa niitä oikeille paikoilleen vaan laitan ne miehen työpöydälle tms miehen "omalle alueelle".
En enää myöskään osta hänelle hänen käyttämiään hygieniatuotteita ja omanikin olen siirtänyt "piiloon" (eri paikkaan), jotta hän ei voi tapansa mukaan siirtyä käyttämään minun tuotteitani omiensa loputtua kun ei saa aikaiseksi ostaa uusia.
Maksan itse yhteiset laskut, hänen nimellään tulevista en kysele yhtään mitään. Saa nähdä koska alkaa perintäkirjeet putoilla koska yleensä hän maksaa omat laskunsa vasta kun kyselen moneen otteeseen. Silloinkin hän hermostuu kun muka "tekee kaiken väärin" kun minä nalkutan, vaikka totuus on, ettei hän tee yhtään mitään ja joutuu aikamoiseen kiipeliin jos ei ala hoitaa hommiaan ilman että minä pidän huolen ja muistutan. Mutta sori, se on loppu nyt :D
Hänellä on myös tapana kasata likaiset vaatteet työtuolilleen. Ennen aina tämän 4 vuotta kestäneen suhteen aikana tasaisin väliajoin joko itse otin siitä likaiset vaatteet pois ja vein pyykkiin tai sanoin hänelle asiasta (monta kertaa) kunnes hän lopulta itse vei ne pyynnöstä pesuun. Nyt en ole sanonut sanallakaan asiasta ja tilanne on se, että miehellä taitaa olla enää yksi ainoa puhdas paita kaapissa jäljellä, kaikki muut vaatteet ovat likasena tuolilla. Hän ei tajua tehdä asialle mitään, vaikka välillä nostan lattialle pudonneita vaatteita takaisin siihen tuolille ja mikä uskomattominta: hän ISTUU nykyään sen vaatekasan päällä käyttäen vain tuolin reunaa. Hän ei siis edes enää mahdu kunnolla sille tuolille, mutta SILTI hän ei tajua(???) viedä niitä p*skaisia vaatteita siitä pois. Seuraan suurella mielenkiinnolla, miten tämä tuoliepisodi päättyy...
Eli jos samat asiat suhteessa häiritsee mitkä minua häiritsi, niin suosittelen tälläistä testiä ja asennetta kaikille teille! Tässä oppii lisää todella paljon sekä kumppanistaan, että myös itsestään! :D
Kommentit (993)
Vierailija kirjoitti:
Voi miten ilahtuisin miehestä, joka tekisi polttopuita ja hoitaisi autot ja lämmityksen, kuten joku tässä ketjussa kertoi. Joku löysi siitä vielä mollattavaa, miten ihmeessä?
Oma avioliittoni on liukunut tilanteeseen, jossa teen kaiken muun paitsi maksan asumiskulut. Mies tienaa vähintään kolminkertaisesti minuun nähden, mutta maksaisin ilomielin osan, jos se tasapainottaisi tilannetta muutoin. Mutta miehelle ei käy. Lasten menot ja ruoan maksan minä.
Meillä on puulämmitys. Appi onneksi auttaa ja kaataa ja pienii puut (vielä juuri ja juuri pystyy). Minä tuon ne sisälle. Mies saisi ne traktorilla tuotua paljon helpommin kuin minä kottareilla/pulkalla, mutta ei käy. Minä lämmirän. Talvella kahta tulisijaa joka päivä, kesällä yhtä muutaman päivän välein.
Mies ei siivoa. Ei imuroi, ei laita roskia roskiin, ei mitään. Ennen hän vei roskapussit vajaan puolen kilsan päähän kerran tai kaksi kuussa. Lopulta hän lakkasi tyhjäämästä pihan roska-astiaa (välipysäkki roskille). Se mahtaa ensi kesänä haista jännittävälle, kun mätänevä sisältö sulaa ja lämpiää. Talossa on paljon korjattavaa miehen jäljiltä, ei tee.
Ok, osa pyykistä häneltä ilmaantuu ajoittain koneelle, eli silloin, kun hän riisuu siinä vieressä ennen suihkua. Ruokaa hän laittaa joskus, mutta vain itselleen. Olut maistuu joka ilta.
Mies perustelee tilannetta sillä, että "loisin" lastemme kanssa hänen talossaan ja rahoillaan. Ok, sähkössä ja vedessä hän säästäisi ilman meitä. Mutten saa maksaa kumpaakaan. Toiseksi, en "arvosta tarpeeksi hänen kotityöpanostaan" (mikä ikinä se mahtaa olla) ja kolmas eli tärkein peruste on, etten anna tarpeeksi ja riittävän hyvää seksiä hänelle. Myönnän: en annakaan. Miksiköhän? Eikä hän silloinkaan kotihommia tehnyt, kun seksielämää vielä ihan runsaasti oli. Puita toi traktorikuorman muutamasti vuodessa, pinottiin yhdessä. Parisataa metriä traktorilla ajelua vastaa kai sitten ainakin kuukauden kotihommia.
Parisuhteen tilaa ja tulevaisuutta ei mahda tarvita arvailla. Eikä sitä, miten kiitollinen olisin miehestä, joka tekisi edes osan hommista. Hoidan kyllä tiskit, pyykit, lakananvaihdot, käyn kaupassa ja kokkaan. Kun vain puolisokin tekisi jorain yhteisen arjen eteen. Jäisi aikaa ja energiaa siihen seksiinkin!
Eihän teille prinsessoille kelpaa miehet jotka tekevät normaaleja luonnollisia asioita mielellään vaan otatte hyysättäviä pentuja joista sitten pillitätte pitkin nettiä ja somea. Jos huushollissa on uuni niin mikä hiton mies se on joka ei sitä jaksaisi lämmittää vaikka muutakin hauskaa on hauska tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten ilahtuisin miehestä, joka tekisi polttopuita ja hoitaisi autot ja lämmityksen, kuten joku tässä ketjussa kertoi. Joku löysi siitä vielä mollattavaa, miten ihmeessä?
Oma avioliittoni on liukunut tilanteeseen, jossa teen kaiken muun paitsi maksan asumiskulut. Mies tienaa vähintään kolminkertaisesti minuun nähden, mutta maksaisin ilomielin osan, jos se tasapainottaisi tilannetta muutoin. Mutta miehelle ei käy. Lasten menot ja ruoan maksan minä.
Meillä on puulämmitys. Appi onneksi auttaa ja kaataa ja pienii puut (vielä juuri ja juuri pystyy). Minä tuon ne sisälle. Mies saisi ne traktorilla tuotua paljon helpommin kuin minä kottareilla/pulkalla, mutta ei käy. Minä lämmirän. Talvella kahta tulisijaa joka päivä, kesällä yhtä muutaman päivän välein.
Mies ei siivoa. Ei imuroi, ei laita roskia roskiin, ei mitään. Ennen hän vei roskapussit vajaan puolen kilsan päähän kerran tai kaksi kuussa. Lopulta hän lakkasi tyhjäämästä pihan roska-astiaa (välipysäkki roskille). Se mahtaa ensi kesänä haista jännittävälle, kun mätänevä sisältö sulaa ja lämpiää. Talossa on paljon korjattavaa miehen jäljiltä, ei tee.
Ok, osa pyykistä häneltä ilmaantuu ajoittain koneelle, eli silloin, kun hän riisuu siinä vieressä ennen suihkua. Ruokaa hän laittaa joskus, mutta vain itselleen. Olut maistuu joka ilta.
Mies perustelee tilannetta sillä, että "loisin" lastemme kanssa hänen talossaan ja rahoillaan. Ok, sähkössä ja vedessä hän säästäisi ilman meitä. Mutten saa maksaa kumpaakaan. Toiseksi, en "arvosta tarpeeksi hänen kotityöpanostaan" (mikä ikinä se mahtaa olla) ja kolmas eli tärkein peruste on, etten anna tarpeeksi ja riittävän hyvää seksiä hänelle. Myönnän: en annakaan. Miksiköhän? Eikä hän silloinkaan kotihommia tehnyt, kun seksielämää vielä ihan runsaasti oli. Puita toi traktorikuorman muutamasti vuodessa, pinottiin yhdessä. Parisataa metriä traktorilla ajelua vastaa kai sitten ainakin kuukauden kotihommia.
Parisuhteen tilaa ja tulevaisuutta ei mahda tarvita arvailla. Eikä sitä, miten kiitollinen olisin miehestä, joka tekisi edes osan hommista. Hoidan kyllä tiskit, pyykit, lakananvaihdot, käyn kaupassa ja kokkaan. Kun vain puolisokin tekisi jorain yhteisen arjen eteen. Jäisi aikaa ja energiaa siihen seksiinkin!
Errr.. Ei sun miehes satu kuulumaan 1983 syntyneisiin..? 😶
Mitä välii jollain huomautuslaskulla?
Miehes on todennäköisesti se joka tuo rahatkin taloon joten tuskin sitä joku 5 euron huomautuslasku paljoo stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehes on todennäköisesti se joka tuo rahatkin taloon joten tuskin sitä joku 5 euron huomautuslasku paljoo stressaa.
Voi juma, joko näiltä jonneilta jälleen loppui haukuttavat tissikuvat laudalla ja tänne rantautuivat. Vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä kommentteja enää vuonna 2018 ! Mies tuo rahat kotiin? Mitä ne naiset sitten tekee? Käyvät töissä, mutta eivät saa siitä palkkaa? Suomessa miesten ja naisten työssäkäynti prosentti on suunnilleen sama. Ollut jo vuosikymmeniä. Ja sitä ennen naiset teki töitä kotona, eli hoitivat karjaa. Ei Suomessa miehet ole naisia elättäneet oikeastaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
??? Mies todennäköisesti tuo rahatkin taloon? Viekö se nainen sitten oman palkkansa naapuriin? Vai minne, jos vain mies tuo rahat/palkkansa omaan taloonsa? Minne häviää naisen palkka?
Naiset saavat perheen sisäistä tulonsiirtoa miehen suuremmasta palkasta omaan nautintaansa. Näin on ollut aina ja iankaikkisesti. Ennen vanhaan mies toi palkkakirjekuorensa kotiin vaimon hoidettavaksi. Myös nykyään miehen tulojen ollessa useimmiten suuremmat tulevat saadut tulot koko perheen hyödyksi esim asuntolainan maksuna jne. Tätä miehen ja naisen välistä symbioosia kutsutaan perheeksi.
Mies-83 kirjoitti:
Naiset saavat perheen sisäistä tulonsiirtoa miehen suuremmasta palkasta omaan nautintaansa. Näin on ollut aina ja iankaikkisesti. Ennen vanhaan mies toi palkkakirjekuorensa kotiin vaimon hoidettavaksi. Myös nykyään miehen tulojen ollessa useimmiten suuremmat tulevat saadut tulot koko perheen hyödyksi esim asuntolainan maksuna jne. Tätä miehen ja naisen välistä symbioosia kutsutaan perheeksi.
Ennenvanhaan oli ehkä näin, mutta nykyään naiset on paremmin koulutettuja ja yhä useampi hyvin palkatussa virassa/töissä. Yhä useammassa paeheessä se onkin se nainen joka tienaa enemmän. Naiset ei vaan tee tästä numeroa ja vingu vauvapalstalla, että joutuvat elättämään lapsensa ja miehensä. Ja eihän sitä miestäkään varmaan kukaan pakota pariutumaan ja ottamaan sitä vaimoa elätettäväkseen? Oma valinta, mitä sitä valittamaan. kun ei hanki perhettä, ei tarvitse elättää kuin itsensä. Aika naurettavaa miehen hankkia perhe ja sitten marista, että siihen menee rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko AP vieläkään keronut,miten kävi heidän liitonsa. Vai eikö kumppani ymärtänyt hoitaa tonttiaan ja ap heitti sen pihalle.
Yritin itsekin etsiä kuulumisia/ lopputulosta. AP tainnut menettää kiinnostuksen kirjoitteluun. Olisiko kuitenkin todellisuus ollut vähän eri kuinmitä alussa kirjoitti?
Mies-83 kirjoitti:
Iltaa taas!
Joku keskustelija toikin jo esiin senmuutoksen, joka tapahtuu monissa miehissäperheen kasvamisen myötä. Entinen kotitöihin osallistuva ja omat asiansa hoitanut mies muuttuu, taantuu lasten saannin jälkeen. Ei jaksa tehdä kotitöitä, jotkut eivät muista edes maksaa laskujaan. Jumittuvat koneelle jne. Mikä saa aikaan tällaisen muutoksen?
Muuten olen sitä mieltä että kahden aikuisen välisestä työnjaosta on täällä turha edes keskustella. Niin vähän on kahden aikuisen taloudessa niitä kotitöitä ja siinä olenkin ihan samaa mieltä että on aivan oikeinkin olettaa myös miehen tekevän oman osuutensa. Lapsiperhearki on aivan eri juttunsa ja jos mies pyörittää talon ylläpidon ja auton ja esim. lasten harrastuksiin kuskaamiset niin on aivan oikein että nainen sitten perinteisen työnjaon mukaan hoitaa syömiset ja siivoamiset. On aivan luonnollista että työnjako kallistuu tällaiseen lastensaannin myötä.
Mutta mistä se henkinen taantuminen kotioloissa oikein johtuu? Heli Vaarasen mukaan se johtuu naisten liian dominoivasta roolista kotona. Nainen syrjäyttää miehen kaikesta päätöksenteosta ja nalkuttamisellaan saa miehen vain mukautumaan avustajan rooliin. Ei ihme että siinä passivoituu riitoja välttääkseen. Kun tarpeeksi passivoituu, ei enää kiinnosta mikään. Varsinkin, kun siitä tekemisestä ei edes mitään kiitosta saa, vaan työ kuuluu kaikille ilman muuta. Naiset aina muistuttavat siitä, että nainen elää huomiosta mutta miehelle samaa huomiota naisen suunnalta ei ilmeisesti pitäisi suoda lainkaan. Itse kyllä muistan kiittää vaimoani päivittäin hänen laittamastaan ruoasta ja kaiketa muusta, mitä hän perheemme eteen tekee.
Tässä taas tätä miesnäkökulmaa pilkattavaksenne. Kertokaa nyt oma näkemyksenne mistä tällainen varsin laajalti tunnistettu miesten passivoituminen lapsiperheissä johtuu kun niin paljon paremmin tiedätte nämä asiat miesten näkökulmasta vaikka minulla on penis ja teillä ei.
Konfliktit eivät välttämättä aina ole riitoja. Konfliktien selvittäminen molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla on terveen parisuhteen elinehto.
Konfliktien välttäminen on välttelijän vastuulla: vältteleminen ei auta ristiriitojen ratkaisussa.
Vierailija kirjoitti:
Huomautuslaskuissa tulee aina lisää maksettavaa - monesti 5 euroa per lasku. Jos laskua ei vielä silloinkaan maksa, se menee perintään, ja sitten alkaakin tulla jo kymppejä lisää maksettavaksi alkuperäisen laskun lisäksi.
Kyllä sä sitten huomaat, kun tulet täysi-ikäiseksi ja muutat pois kotoa ja alat itse maksamaan vakuutusmaksut, kännykän, tietokoneen, sähköt ja sellaiset muut välttämättömyydet.
Talon ylläpitoa ja lasten kuskaamista ei välttämättä ole päivittäin, jos nyt mietitään miten tasapainoinen on perheissä työnjako. Autonrenkaat vaihdetaan 2 kertaa vuodessa (nekin voi vaihdattaa jollakulla muulla jos ei itseä huvita). Ruoanlaittoa, tiskejä, pyykkiä ja siivoamista riittää lapsiperheessä joka päivälle. On turha sanoa että naiset ovat syrjäyttäneet miehet päätöksenteosta. Miehillä olisi kaikki mahdollisuus ottaa enemmän vastuuta mutta liian helposti mennään sen taakse, että puoliso muka osaa paremmin.
Nykyään on paljon puhuttu ns metatyöstä jota naiset tekevät paljon miehiä enemmän. Se tarkoittaa yksinkertaistettuna esim. tulossa ja meneillään olevien asioiden muistamista. Syömiset, lääkkeet, menot, ilmoittautumiset, sopivankokoisten vaatteiden ja varusteiden hankinta, laajemmassa mittakaavassa vaikka terveellisistä elämäntavoista huolehtiminen jotta lapsilla olisi tulevaisuudessakin asiat hyvin - usein juuri naiset miettivät näitä, koska he ovat jo vauva-aikana huomanneet arjen olevan sujuvampaa kun sitä ennakoi.
Miehetkin pystyisivät metatyöhön mutta usein naiset hoitavat kaiken, koska olisi turhaa kuormittaa itseään vielä silläkin, että muistaa kertoa ja selittää asian miehelle jolle se mahdollisesti ei ole tullut mieleenkään.
Käytännössä siis nainen on vihainen miehelle siitä ettei tämä tule ajatelleeksi 😁
Missä asut? Minä vaikka lainaan sinulle rahaa, että pääset pois tuollaisen tyrannin ja hirviön orjuudesta. Olen järkyttynyt että tällaista esiintyy Suomessa vuonna 2018!
Mirc kirjoitti:
Talon ylläpitoa ja lasten kuskaamista ei välttämättä ole päivittäin, jos nyt mietitään miten tasapainoinen on perheissä työnjako. Autonrenkaat vaihdetaan 2 kertaa vuodessa (nekin voi vaihdattaa jollakulla muulla jos ei itseä huvita). Ruoanlaittoa, tiskejä, pyykkiä ja siivoamista riittää lapsiperheessä joka päivälle. On turha sanoa että naiset ovat syrjäyttäneet miehet päätöksenteosta. Miehillä olisi kaikki mahdollisuus ottaa enemmän vastuuta mutta liian helposti mennään sen taakse, että puoliso muka osaa paremmin.
Nykyään on paljon puhuttu ns metatyöstä jota naiset tekevät paljon miehiä enemmän. Se tarkoittaa yksinkertaistettuna esim. tulossa ja meneillään olevien asioiden muistamista. Syömiset, lääkkeet, menot, ilmoittautumiset, sopivankokoisten vaatteiden ja varusteiden hankinta, laajemmassa mittakaavassa vaikka terveellisistä elämäntavoista huolehtiminen jotta lapsilla olisi tulevaisuudessakin asiat hyvin - usein juuri naiset miettivät näitä, koska he ovat jo vauva-aikana huomanneet arjen olevan sujuvampaa kun sitä ennakoi.
Miehetkin pystyisivät metatyöhön mutta usein naiset hoitavat kaiken, koska olisi turhaa kuormittaa itseään vielä silläkin, että muistaa kertoa ja selittää asian miehelle jolle se mahdollisesti ei ole tullut mieleenkään.
Käytännössä siis nainen on vihainen miehelle siitä ettei tämä tule ajatelleeksi 😁
Tuo metatyö - niin naurettavana kuin palstamiehet sitä pitävätkin - on oikeasti tosi rankkaa työtä. Tätä mieltä on nykyään miehenikin, joka meillä alkoi työttömäksi jäätyään huolehtia lasten (toinen erityislapsi) koulut, harrastukset, terapiat (musiikki, toiminta, fysio, puhe, allas, ratsastus), välineet, vaatteet, vanhempainvartit ja -illat ja kerhot, sekä kotiin liittyvät jutut (kaupassa käynnit, laskut, puiden tilaaminen, sähkösopimusten kilpailutukset ja tarkistukset, likakaivojen tyhjennyksen ja nuohoojan tilaaminen, mitä näitä nyt omakotiasujalla onkaan). Minä olin töiden ohessa näistä aiemmin huolehtinut, nyt mies saa täydet päivät tähän "mukatyöhön" menemän. Ja rankkaa kuulemma on.
Mies-83 kirjoitti:
Iltaa taas!
Joku keskustelija toikin jo esiin senmuutoksen, joka tapahtuu monissa miehissäperheen kasvamisen myötä. Entinen kotitöihin osallistuva ja omat asiansa hoitanut mies muuttuu, taantuu lasten saannin jälkeen. Ei jaksa tehdä kotitöitä, jotkut eivät muista edes maksaa laskujaan. Jumittuvat koneelle jne. Mikä saa aikaan tällaisen muutoksen?
Muuten olen sitä mieltä että kahden aikuisen välisestä työnjaosta on täällä turha edes keskustella. Niin vähän on kahden aikuisen taloudessa niitä kotitöitä ja siinä olenkin ihan samaa mieltä että on aivan oikeinkin olettaa myös miehen tekevän oman osuutensa. Lapsiperhearki on aivan eri juttunsa ja jos mies pyörittää talon ylläpidon ja auton ja esim. lasten harrastuksiin kuskaamiset niin on aivan oikein että nainen sitten perinteisen työnjaon mukaan hoitaa syömiset ja siivoamiset. On aivan luonnollista että työnjako kallistuu tällaiseen lastensaannin myötä.
Mutta mistä se henkinen taantuminen kotioloissa oikein johtuu? Heli Vaarasen mukaan se johtuu naisten liian dominoivasta roolista kotona. Nainen syrjäyttää miehen kaikesta päätöksenteosta ja nalkuttamisellaan saa miehen vain mukautumaan avustajan rooliin. Ei ihme että siinä passivoituu riitoja välttääkseen. Kun tarpeeksi passivoituu, ei enää kiinnosta mikään. Varsinkin, kun siitä tekemisestä ei edes mitään kiitosta saa, vaan työ kuuluu kaikille ilman muuta. Naiset aina muistuttavat siitä, että nainen elää huomiosta mutta miehelle samaa huomiota naisen suunnalta ei ilmeisesti pitäisi suoda lainkaan. Itse kyllä muistan kiittää vaimoani päivittäin hänen laittamastaan ruoasta ja kaiketa muusta, mitä hän perheemme eteen tekee.
Tässä taas tätä miesnäkökulmaa pilkattavaksenne. Kertokaa nyt oma näkemyksenne mistä tällainen varsin laajalti tunnistettu miesten passivoituminen lapsiperheissä johtuu kun niin paljon paremmin tiedätte nämä asiat miesten näkökulmasta vaikka minulla on penis ja teillä ei.
Eihän tuo ole miesnäkökulma, vaan Heli Vaarasen (naisen) näkökulma, jossa parisuhteen ongelmista syyllistetään vain nainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävisi tuollaiselle ämmällle niin, että lentäisi pihamaan puolelle hyvin nopeasti, jollei tyyli muuttuis muutaman puhuttelun jälkeen.
Mitä mies tekee tuollaisella. ämmälllä ? — aivan, ei yhtään mitään.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävisi tuollaiselle ämmällle niin, että lentäisi pihamaan puolelle hyvin nopeasti, jollei tyyli muuttuis muutaman puhuttelun jälkeen.
Mitä mies tekee tuollaisella. ämmälllä ? — aivan, ei yhtään mitään.
Tämä.
Niin mikä oli?
Täällä ainakin nimimerkit mies-83 ja ohikulkija ovat amisjuntteja, joiden asenteet ovat hyvin stereotyyppisiä. Av:llä on silloin tällöin keskusteltu, onnistuuko korkeakoulutetun naisen ja amismiehen suhde, ja miksi ei onnistuisi.
Tämä ketju puhuu puolestaan. Kumma, ettei tänne ole tullut niiden kommentteja, joilla (omien sanojensa mukaan) fiksu duunarimies.
Omasta puolestani sanon vain, että kun 80-luvulla perustimme perhettä mieheni kanssa, ei tarvinnut keskustella siitä, kuka tekee mitä. Mies osallistui kodin- ja lapsenhoitoon tasaveroisena vanhempana ja puolisona, OMASTA HALUSTAAN. Olemme molemmat akateemisia, samalla alalla.
Sillon kun minä seurustelin ja menin ekaa kertaa miehen asuntoon, ihastelin kuinka siistiä siellä oli. Vasta paljon myöhemmin sain kuulla hänen kaveriltaan, että se kämppä oli kauhea sikolätti ja oli minun takiani tilannut siivoojan sinne siivoamaan. Tavallaan mua siis huijattiin siinä.
Pelotti, että alkaako mies sen alkumielistelyn jälkeen palata vanhoihin tapoihinsa ja vasta kun lapset pyörii jaloissa, alan huomata minkälainen sottapytty se oikeasti on. Näinhän se monilla menee.
Jotain merkkejä siitä alkoikin suhteen edetessä tulla, mutta tein heti selväksi etten aio sellaista sietää enkä ala aikuista tervettä ihmistä passaamaan.
Meillä onneksi on mennyt ihan hyvin, mutta kyllä naisena joutuu pitämään puoliaan näissä asioissa.
En syytä miehiä, sillä he ovat tottuneet siihen että naiset palvelee ja se on usein kotonakin opittu, kyllä munki perheessä äiti teki melkein kaiken, isä teki kyllä ruoan, mutta äiti kaiken muun. Mitä nyt olen äitini kanssa siitä jutellut, hän sanoo ettei osannut sitä silloin kyseenalaistaa koska se kuului siihen aikaan ja hän oli tyytyväinen kun mies teki edes ruokaa. Kukaan muu tuntemansa mies ei tehnyt.
Kun vanhemmilleni tuli ero, isäni oli ihan hukassa koska hän ei osannut edes pyykkikonetta käyttää. Hän meni ihan pohjalle juomisongelmansa kanssa ja yritti itsemurhaakin. Tästä kaikesta on jo yli 30 vuotta aikaa, mutta ei isä vieläkään pärjää yksin kotona hyvin, äitini taas on onnellinen ja tyytyväinen kun ei tarvitse enää passata ketään. Tai oikeastaan hän kyllä käy auttelemassa isääni toisinaan vieläkin, mutta nyt se on vapaaehtoista, eikä jokapäiväistä pakkopullaa. Ei heidän rakkaus koskaan loppunut, yhteiselosta vaan ei tullut mitään.
Isäni ei koskaan vaihtanut vaippojakaan mulle, mikä oli siihen aikaan lapsiperheissä ihan normi.
Nykynuoret miehet sentään osallistuvat usein jo kodin ja lasten hoitoon, mutta paljon on vieläkin ongelmia näissä asioissa ja turhia eroja sen takia.
Suunta on kuitenkin koko ajan parempaan päin. Siinä mielessä voin kehaista nykymiehiä <3
Ketju kai käsittelee miehiä, jotka eivät tee mitään. Ei niitä, jotka myös ottavat vastuuta arjesta.
Minulle olisi ok, jos mies vastaisi muista asioista kuin siivoamisesta.
Mutta.
Ei olisi ok, että mies jättäisi omat jälkensä siivoamatta. Ei välttämättä tarvi imuroida, tiskata ja pyykätä, kunhan hoitaa roskansa roskiin, työkalunsa pakkiin, pyykit koriin jne. Ei ole kummankaan tehtävä keräillä toisen jättämiä läjiä jatkuvasti. Ei haittaa, jos jotain joskus jää, niin minultakin.