Tutti pois taaperolta ennen vai jälkeen sisaruksen syntymän?
Eli meille syntyy toinen lapsi n. 1 kk kuluttua. Esikoinen on nyt 1v 10kk. Poika syö tuttia vain päiväuniaikaan ja yöunilla. Ei tosin pidä tuttia suussaan yöllä nukkuessaan, näemmä tarvitsee sitä vain nukahtamiseen. Muuten ei koskaan syö tuttia, mutta tutista saa kovin lohtua nukahtamistilanteessa.
Olemme ajatelleet, että vieroitamme pojan kokonaan tutista vasta jonkun ajan kuluttua sen jälkeen, kun sisarus on syntynyt ja asettunut taloksi. Jotenkin tuntuu siltä, että antaa esikoisen pitää tuttilohtunsa vielä, kun taatusti toisen lapsentulo perheeseen on hänelle kova shokki ja saattaa aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia ja yölläkin heräilyjä (ollut aina herkkäuninen ja huono nukkuja).
Nyt kuitenkin siskoni on kärkkäästi sanomassa joka väliin, että meidän PITÄÄ vieroittaa esikoinen tutista ennen vauvan tuloa. Siskollani on 3 lasta ja hän kuulemma tietää nämä asiat paremmin, kuin minä. Että esikoinen sitten ihmettelee, miksi vauva saa syödä tuttia, mutta hän ei (jos vieroitamme hänet vaikka sitten 2kk kuluttua sisaruksen syntymästä).
Mitä te tekisitte? Kaitpa se nyt on tavallaan sama kumman konstin valitsemme, jotenkin en nyt vaan haluaisi esikoisen nukahtamisesta tai yöheräilyistä ongelmaa, kun olen viimeisilläni ja taatusti aivan väsynyt, kun uusi vauva tulee kotiin.
Kokemuksia? tiedän, että itseppähän tiedän parhaiten oman lapseni tarpeet jne, mutta alkoi tosiaan epäilyttä, kun siskoni jankuttaa asiasta joka välissä :(
Kommentit (4)
Itse varmaan tekisin niin, että ottaisin tutin pois esikoiselta sitten, kun tilanne on tasoittunut eli esikoinen tottunut vauvaan.
Mielestäni on turhaa aiheuttaa esikoiselle lisää stressiä, vauvan syntymä on kuitenkin jo kriisi hänelle. Pitäköön tuttinsa vielä.
Tsemppiä uuteen tilanteeseen ap!
Ja esikoinen vieroitettiin tutista vasta 2v 1kk iässä. Tosin vaikuttajana mm. se että olin raskaana ollessani 8 viikkoa sairaalassa pakkolevossa joka oli varmasti raskasta aikaa esikolle ja haluttiin säilyttää "tutin turva" kunnes tilanne tasaantuu tarpeeksi.
Tutin jäädessä kerrottiin esikoiselle, että vauvat syö tuttia. Esikoinen on jo niin iso ettei tuttia tarvii ja annettiin tutit harakkavauvoille. Tutittomuuteen tottuminen vei melkein pari viikkoa, vaikka esikoinen ei syönyt tuttia kuin unille mennessä. Se vaan oli niin tärkeä rutiini ja rauhoittumiskeino, että kesti hetken, että löydettiin uusi keino. :)
Itse siis suosittelisin, että jätätte tutista vieroituksen siihen, että vauva on 2kk tai enempi ja arki on vauvan kanssa tasaantunut. Uusi vauva on niin suuri muutos, että tutuista rutiineista (myös tutista) on lapselle suuri apu! :)
Sain teiltä tukea päätöksellemme, että tutti pidetään vielä. Eihän siitä mitään haittaakaan ole esim hampaiden suhteen, kun lapsi vielä alle 2v ja syö vain nukahtamistilanteissa.
Kiitos vielä :)
taaperolla tutti vaikka puoli vuotta vauvan syntymän jälkeenkin. Reilu parivuotias ymmärtää jo
paremmin, miksi tutista luovutaan, ja osaa ehkä jo vähän puhuakin asiasta. Ymmärtää ehkä senkin, että _vauvoilla_ on tutit, ei isoilla. Etkä sitäpaitsi voi tietää, huoliiko teidän kakkonen edes tuttia. Meidän ei huolinut.
Sinun lapsi, ei siskon :) Ai niin ja voit sanoa, että tämä neuvo tuli neljän lapsen äidiltä. Yhdeltä on vieroitettu tutti pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen ja hyvin meni. Toinen luopui tutista itsestään. Kolmas söi tuttia vielä kaksivuotiaana öisin ja päiväunilla (en halunnut luopua vaununukutuksen helppoudesta - tutti suuhun, ja vaunut kuistiin). Neljäs ei syönyt tuttia ollenkaan.