Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on tuo lyhenne HOX?

Vierailija
10.10.2014 |

Mistä se tulee ja mitä tarkoittaa? Täällä aina välillä törmää siihen. Kun kysyin asiaa ketjussa, jossa tuota käytettiin sain vaan miinuspeukkuja mutten vastausta :D Perus av.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pohjosesta mutta huom. on kyllä paljon tutumpi. Hoxia käyttää amismuijat.

Vierailija
62/79 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin "hox" ymmärretään heti liittää verbiin "hoksata", joka siis on lainasana. Niinkuin monet ketjussa onkin maininneet viittaa "hox" pohjoiseen, josta sen alkumuotokin "hoksat" (saameksi havaita). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:44"]

On kyllä niin niin ärsyttävä ja juntti sana, että yök! Pohjoisessapa hyvinkin: kaikki ilmoitustaulut ja lappuset täynnä HOX!!!! HOX!!!!

Miksi se on ärsyttävää ja junttia?

Useastakin syystä. Ensinnäkin, jos se on lyhenne sanasta hoksaa/hoksatkaa, olisi ylipäätään outoa kirjoittaa otsikoksi Hoksaa! Ei kai sitä puheessakaan käytettäisi?  (Vai käytettäisikö todella ?)Toisekseen, kyseisen sanan lyhentäminen tuolla tavalla x-kirjainta käyttäen on outoa. Tavoitellaanko tässä jotain teinix-kieltä? Ja sitten vielä lyhennetyn kirjoittaminen isoilla kirjaimilla, ikään kuin olisi kyseessä jonkinlainen alkukirjainlyhenne kolmesta sanasta.

Se on epälooginen, kieliopin vastainen, eikä sen merkitys aukea mitenkään "ulkopuoliselle".

Vierailija
64/79 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä kuullutkaan tuollaisesta, ja hyvä niin, lukuun ottamatta joitakin epämääräisiä nettifoorumeja.

T. Länsirannikko

Vierailija
65/79 |
16.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin olen nähnyt koko hox-sanaa (aina asunut Etelä-Suomessa). Siinä on kuitenkin tuo vierasperäinen x, että olen aina kuvitellut että se tulee esim. englanninkielestä tai muualta. Tätä ketjua kun aloin lukea, ajattelin että joku trollaa sillä että muka sitä käytettäis pohjosessa ja ihmettelin että onko porukkaa hyvin lähteny trollin mukaan ap:ta huijaamaan, kunnes sitten oli pakko todeta että oho, tottahan se näyttä olevan :D

Vierailija
66/79 |
17.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä HOX yms. keksityt lyhenteet ovat täysin perseestä. Tämä osoittaa vain sen, että nuoret eivät hallitse omaa äidinkieltään. Kun ei löydetä oikeaa Suomenkielen sanaa tai ilmaisua, niin sitten keksitään joku idioottimainen kirjainlyhenne, jota ei sitten kukaan ymmärrä.  Valitettavasti noita lyhenteitä kayttää hyvin moni IT-alan asiantuntija. Todella typerää ihmisten härnäämistä ja kiusaamista. Pitäisi kieltäytyä lukemasta minkäänlaista dokumenttia, missä käyttään noita ääliömäisä lyhenteitä ja pyytää asianomaista kirjoittamaan kaikki puhtaaksi selvällä Suomenkielellä. Vaatia vielä tekemään se kymmenen kertaa virheettömästi käsin kirjoitettuna.

Vierailija
67/79 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas että mä VIHAAN tuota sanaa. Yksi puolituttu fb:ssä kokoajan "HOX! HOX!" ja kun mainitsin että voisiko käyttää kansantajuisempaa sanaa "Huom!", niin poisti kavereista!

Vierailija
68/79 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen puhuu ja kirjoittaa Suomea kirjoitti:

Nämä HOX yms. keksityt lyhenteet ovat täysin perseestä. Tämä osoittaa vain sen, että nuoret eivät hallitse omaa äidinkieltään. Kun ei löydetä oikeaa Suomenkielen sanaa tai ilmaisua, niin sitten keksitään joku idioottimainen kirjainlyhenne, jota ei sitten kukaan ymmärrä.  Valitettavasti noita lyhenteitä kayttää hyvin moni IT-alan asiantuntija. Todella typerää ihmisten härnäämistä ja kiusaamista. Pitäisi kieltäytyä lukemasta minkäänlaista dokumenttia, missä käyttään noita ääliömäisä lyhenteitä ja pyytää asianomaista kirjoittamaan kaikki puhtaaksi selvällä Suomenkielellä. Vaatia vielä tekemään se kymmenen kertaa virheettömästi käsin kirjoitettuna.

Öööööö.... Tuotahan viljelevät kylläkin keski-ikäiset ihmiset jotka ovat oppineet käyttämään tietokonetta vasta alle 10 vuotta sitten.

HOXHOXHOXOXHOXHOX

Vierailija
69/79 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pitää kirjoittaa x-kirjaimella? Eikö oikeampi lyhenne olisi "hoks"?

Vierailija
70/79 |
23.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaa vaan kirjoittajansa typeryyttä. Itse huomasin moisen hox-ilmaisun tänä vuonna ammattikorkeakoulua käyvän naisen kirjoittamana ja arvelin sen tarkoittavan hoksaamista eli huomaamista. Ihan yhtä pöhkö sanonta kuin etelän kerrostaloasukkaiden luoma nimitys heippa-lappu.

En aio tämän enempää käyttää kumpaakaan ilmaisua, van kirjoitan mieluimmin ihan suomen kielellä.

Vierailija
71/79 |
24.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesapellet ei tajuu tätä ja luulevat trendisanaksi LOL

Vierailija
72/79 |
06.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä HOXaa, mistä tuo lyhenne tulee.

Vierailija
73/79 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoksoittimia.

Vierailija
74/79 |
19.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on "NOH" kyrillisillä kirjaimilla.

Vierailija
75/79 |
07.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hoxaa.

Vierailija
76/79 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin Rovaniemellä yliopistossa muutaman vuoden vuosituhannen vaihteessa ja siellä törmäsin termiin ensimmäisen kerran. Olen kotoisin eteläisestä Oulun läänistä ja asunut ympäri Etelä-Suomea vuosien varrella, mutta en muista ikinä nähneeni termiä HOX! ennen Lappiin muuttoa. Sielläpä ei sitten muuta termiä tunnuttu käyttävänkään, vaan se oli yliopistolla suunnilleen jokaisessa ilmoituksessa seinällä tai sähköpostiviestissä.

Asun taas Oulun läänissä ja olen nyt törmännyt termiin pari kertaa paikallisen terveydenhuollon ilmoituksissa, ja taitaapa olla kyseessä eka kerta, kun olen termiä nähnyt käytettävän tällä alueella. Ilmeisesti pohjoisemmasta olevat ovat nyt tuomassa sitä tännekin. En tiennyt, että sitä käytetään Oulussa, mutta se kyllä selittäisi tuon, sillä sieltä varmaan on tullut sairaanhoitajia yms. tännekin.

En itse asiassa ole varma olenko ikinä sisäistänyt termin tarkoitusta, sillä jouduin sen äsken googlettamaan. Kysyin siitä kyllä Rovaniemellä vuosia sitten, mutta en muista saaneeni mitään tyhjentävää selitystä, tai sitten olen vain unohtanut sen tyystin. Tajusin kyllä toki alusta lähtien, että sillä korvataan Huom!, mutta en oikeasti usko, että liitin siihen hoksata-sanaa, sillä kuulostaisi oudolta, että joku sanoo viestin alussa, että 'Hoksasitko tämän?' eli tuntuu siltä, että lukijan olisi pitänyt jo jotenkin asia tietää etukäteen. Toki se tuskin moista arvolatausta sisältää, ja erityisestikin, mikäli sana tulee oikeasti saamen kielen huomata-sanasta, kuten joku tänne kirjoitti.

On totta, että termin käyttö vaikuttaa jotenkin tosi omahyväiseltä, ja kuten joku sanoikin käytännössä vittuilulta, ja sehän johtuu siitä, että kyseessä tuntuu olevan joku sisäpiirin juttu, mikä ei heti avaudu ulkopuoliselle.

Joka tapauksessa kyseessä ei ole omien kokemusteni mukaan mikään teinix-termi, vaan se oli yleisesti yliopistolla käytössä ihan vanhimpia koulun työntekijöitä myöten, eli historiaa tuntui löytyvän. Itse en sitä kuitenkaan ole kertaakaan käyttänyt, sillä sen verran vieraalta se tuntui ja tuntuu vieläkin.

Vierailija
77/79 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoksaatko = hox

Vierailija
78/79 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut (ruotsinkielisenä) täämä koko HOX juttu aina saa mietimän englantilaista HOAX joka käytetän saammla tavala että "huomio minut tämä on huijaus, värennös, petkutus" eli joka kerta kun sen näen minä en siihen ensin usko.

Vierailija
79/79 |
17.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tulee yhtä typerä vaikutelma kuin "muoks"-sanan käytöstä. Siis että muokatun viestin alkuun laitetaan MUOKS. Sellasta vauvakieltä, antaa yksinkertasen vaikutelman.