Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on tuo lyhenne HOX?

Vierailija
10.10.2014 |

Mistä se tulee ja mitä tarkoittaa? Täällä aina välillä törmää siihen. Kun kysyin asiaa ketjussa, jossa tuota käytettiin sain vaan miinuspeukkuja mutten vastausta :D Perus av.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hox-ärsyyntyjä täällä terve. Minusta oli ihan mielenkiintoista saada tietää mistä sana tulee, ja että on muitakin joita se ärsyttää.

Vierailija
42/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:08"]

Hox-ärsyyntyjä täällä terve. Minusta oli ihan mielenkiintoista saada tietää mistä sana tulee, ja että on muitakin joita se ärsyttää.

[/quote]

No tämä juuri. Joku niputtaa tämän aloituksen "tämän tason" aloituksiin, jotka vaan vievät tilaa oikeasti kiinnostavilta aloituksilta. Jotakuta toista taas asia saattaa kiinnostaa, ja keskustelu saattaa levitä asian ympärille laajemminkin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös hox ole ruotsiksi huom... Eikä mikään lyhenne tai hoksata-verbin muunnos.

Vierailija
44/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:30"]

Ahaa eli se on pohjoissuomalaisten juttu. Ilmeisesti se ei siis ole mikään lyhenne mistään, se vaan... on.

ap

Siis on ihan käytössä huom! lyhenteenä tai vielä huomattavampaa

Mainoksissa on Hox-väriset vaatteet

Työpaikalla lukee tärkeässä postissa HOX!

Yms.

[/quote]

Vierailija
45/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina inhonnut tuota HOXia, vaikkei ole edes ollut aavistustakaan, mistä se tulee, enkä ole tarkkaan tajunnut, mitä se voi tarkoittaa. Luulin, että se on joku kansainvälinen (englanninkielestä tuleva) juttu. HYVÄ ettei olekaan, on niin pöhkö.

Vierailija
46/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom., ihan suora käännös ruotsin kielestä.

Vierailija
47/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:55"]Mistä tulee lyhenne Re sähköpostin vastauksiin?
[/quote]

Reply eli vastata. Tai näin luulen... :)

Vierailija
48/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:21"]

Huom., ihan suora käännös ruotsin kielestä.

[/quote]

Kappas vaan, näin sitä saatiin jotain uuttakin tietoa, vaikka erään kriittisen äänen mielestä olisi pitänyt googlata ja tyytyä wikisanakirjan määritelmään ;)

ap

Vierailija
49/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:42"]

Mun mielestä tuo HOX kuulostaa jotenkin vittuilevalta verrattuna vaikkapa ilmaisuun "huom". "Huom." kuulostaa siltä, että "huomio, tarkoitan siis tätä", kun taas HOX kuulostaa siltä, että "hoksaapas nyt että kyse on tästä".

[/quote]

Ei kannata liittää siihen tuollaisia tulkintoja. Jos harrastaa kotimaanmatkailua, huomaa, että tosiaan siinä Oulun seutuvilla erilaisissa tiedotteissa lukee Hox eikä Huom. Voi tuota muuallakin päin Suomea tavata, mutta pohjoisessa tavallisinta.

[/quote]

Mutta jos tuon lyhenteen juuret on hoksata-sanassa niin kyllä se "hoksaaminen" on nimenomaan lukijasta kiinni, kun taas "huom" kertoo siitä että kirjoittaja näkee tarpeelliseksi nostaa esiin jonkin asian. Ei se tietysti sitä tarkoita, että tuolla lyhenteellä olisi vakiintuneessa käytössä mitään tuollaista merkitystä, mutta kyllähän "hoksaa"-, ja "huomio" -sanoilla vähän eri klangi on.

ap

[/quote]

Niin, kyllä hoksata ja huomata tarkoittavat selvästi eri asioita. Hoksaaminen on tajuamista, ymmärtämistä ja huomaaminen on huomion kiinnittämistä johonkin. Kummalliselta tuntuu tuollainen hoxuttelu, enkä sellaista ole missään nähnytkään.

[/quote]

Et varmaan, jos et ole käynyt Pohjois-Suomessa.

Vierailija
50/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:24"]

No et sinäkään sitten googlata osaa.

http://fi.wiktionary.org/wiki/hoks

[/quote]

No voi sentään, miksi me täällä edes turistaan kun voitais googlatakin.

ap

[/quote]

Niinpä.

Toisaalta ehkä aika moni haluaa keskustella ennemmin vaikka mielipideasioista kuin tällaisista... Ja kun etusivu on täynnä tämän tason kysymyksiä, niin niiden seasta mielenkiintoisten keskustelujen löytäminen on vaikeaa.

[/quote]

Kyllä mielipiteetkin vois tarkistaa googlesta niin ei tarttis keskustella täällä ollenkaan :)

Vierailija
51/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:18"]

[/quote]

Huom. on ruotsiksi obs.

Vierailija
52/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ihan luonnollinen. En ymmärrä mitä ärsyttävääv tuossa nyt on. Se sointuukin kivemmin kuin huom. Olen kylläki lapista kotoisin.

Vierailija
53/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:19"]

Siis on ihan käytössä huom! lyhenteenä tai vielä huomattavampaa

Mainoksissa on Hox-väriset vaatteet

Työpaikalla lukee tärkeässä postissa HOX!

Yms.

[/quote]

Mä en ole kyllä törmännyt mitenkään yleisessä käytössä tuohon, saattaa olla etten itse asiassa ole törmännyt missään muualla kuin av:lla.

ap

Vierailija
54/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerintä on tuo että se on X:llä, tulee tosiaan mieleen sellainen ysäriteinikieli :D

Vierailija
55/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin myes tietää mistä ruotsin sanasta tuo hox tulisi, koska noin yleisesti kyllä käytetään observera-verbiä, joka lyhentyy siis Obs.

Vierailija
56/79 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:52"]

Mä haluaisin myes tietää mistä ruotsin sanasta tuo hox tulisi, koska noin yleisesti kyllä käytetään observera-verbiä, joka lyhentyy siis Obs.

[/quote]

Eikä tuo kuuluisa googeli ainakaan näytä tarjoavan mitään väitteitä, että tuo ruotsista olisi...

Vierailija
57/79 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Rovaniemelle soluttautuneiden itä-, koillis- ja pohjoislappilaisten sekä kainuulaisten korpikommunistien soluttautuja-jälkeläisten keksimä termi, millä oli alunperin tarkoitus aivopestä koko Suomen väestö suotuisaksi albanialaiselle kommunismin ts.totalitarismin muodolle taannoisen johtajansa Enver Hoxha:n nimen mukaisesti.

Sosialistisen utopian mukaista Albaniaa ei toki ole enää olemassa, mutta valitettavasti termi on nykyisin levinnyt napapiiriltä aina Hankoon saakka. Albanialaisen sosialismin henkinen ja ideologinen perimä taas elää, ristiriitaista kyllä, väkevimmin Kokoomuksen puoluetoimistossa, EK:n pääkonttorissa, pääministeri Stubbin luotsaamassa valtioneuvoston kansliassa, sekä professori Vesa Kanniaisen toiveunissa.

Siispä "HOX!", toverit!

Vierailija
58/79 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:42"]

Mun mielestä tuo HOX kuulostaa jotenkin vittuilevalta verrattuna vaikkapa ilmaisuun "huom". "Huom." kuulostaa siltä, että "huomio, tarkoitan siis tätä", kun taas HOX kuulostaa siltä, että "hoksaapas nyt että kyse on tästä".

[/quote]

Ei kannata liittää siihen tuollaisia tulkintoja. Jos harrastaa kotimaanmatkailua, huomaa, että tosiaan siinä Oulun seutuvilla erilaisissa tiedotteissa lukee Hox eikä Huom. Voi tuota muuallakin päin Suomea tavata, mutta pohjoisessa tavallisinta.

[/quote]

Mutta jos tuon lyhenteen juuret on hoksata-sanassa niin kyllä se "hoksaaminen" on nimenomaan lukijasta kiinni, kun taas "huom" kertoo siitä että kirjoittaja näkee tarpeelliseksi nostaa esiin jonkin asian. Ei se tietysti sitä tarkoita, että tuolla lyhenteellä olisi vakiintuneessa käytössä mitään tuollaista merkitystä, mutta kyllähän "hoksaa"-, ja "huomio" -sanoilla vähän eri klangi on.

ap

[/quote]

Niin, kyllä hoksata ja huomata tarkoittavat selvästi eri asioita. Hoksaaminen on tajuamista, ymmärtämistä ja huomaaminen on huomion kiinnittämistä johonkin. Kummalliselta tuntuu tuollainen hoxuttelu, enkä sellaista ole missään nähnytkään.

[/quote]

Kyllä hoksata tarkoittaa myös huomaamista. Esim. tyyliin mies vois vaikka kysyä että söitkö aamulla ne mansikat siitä keittiön pöydältä, ja mä voisin vastata että "en mä hoksannut niitä" Eli en huomannut niitä

Vierailija
59/79 |
12.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:32"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:18"]

[/quote]

Huom. on ruotsiksi obs.
[/quote]

oonkohan joskus kirjoittanut jonnekin HUOM/HOX !! Jei..

Vierailija
60/79 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hox on asiaa!