Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mur! Meillä 1v lapsi - nyt tuttavaperheessä rokkoa ja ovat tunkemassa kylään!

Vierailija
19.07.2012 |

Ihan suoraan sanottuna törkeää:

Meillä on 1-vuotias lapsi, jolle aiomme hankkia elokuussa vesirokkorokotteen (aika neuvolaan on jo ja resepti hankittuna).

Meillä on suvussa vesirokkoa podettu pahojen jälkitautien kanssa (iho herkkä myös lapsella) emmekä siis halua, että lapsi saisi sitä tautia.

Nyt tuttavaperhe ilmoitti miehelle, että ovat tulossa illalla yllätysvierailulle. Että eihän haittaa, että kolmesta lapsesta kahdella on vesirokko ja yhdelläkin varmaan tulossa!? ja että onhan se mukavampi, että teilläkin vesirokko sairastetaan ennen päiväkodin alkua.

Mä sain täällä niin kilarit! En todellakaan halua sitä tautia meille, vaikka monet sen haluavatkin ehdoin tahdoin lapsilleen tartuttaa!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitäkin, että kuka edes lähtee reissuun kolmen lapsen kanssa, joista kahdella on vesirokko ja kolmannelle sitä odotellaan? Eikös vesirokko pitäisi potea kotona? pohtii vielä Ap, jonka suurin tuohtumus tässä hiukan hellittää :-)

hyvin oireettomana ohi, näppylät ovat usein ainoa oire, ja silloin voi ihan hyvin liikkua ulkona. Meillä yksi neljästä on sairastanut vesirokon aikana, muut saaneet vain hieman näppylöitä.

Vierailija
22/46 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesirokko voi tarttua vaikka olisikin ottanut rokotteen, mutta silloin tauti tulee miedompana. Meidän atooppiselle pojalle kävi näin. Jos on rokotteen ottanut niin vesirokko voi tulla aikuisenakin vyöruusuna tai rokkona. Vyöruusu voi tulla myös jos on sairastanut taudin. Yleisessä rokotusohjelmassa rokotusta ei vielä ole siksi, koska ei tiedetä kuinka käy aikuisena niille, jotka ovat rokotteen ottaneet, eli ovat "koekaniineja" kauniisti sanottuna. Myös itse rokotteesta voi saada taudin ilman muualta tullutta altistusta, jonka edelleen voi tartuttaa muihin.

Eli jos tietää, että rokko on suvussa pahana ja jos on atooppinen ihottuma niin kannattaa rokottaa, jolloin taudin saattaa saada lievänä, muuten rokotus ei kannata. Rokotteen virukset jäävät myös elimistöön kuolemaan saakka.

Sellaiset ihmiset, jotka tyrkyttävät väkisellä tautia kun heidän lapsillaan se on, ovat itsekkäitä ja ajattelemattomia. Kaikki eivät ehkä juuri silloin tautia halua, esim juuri ap:n tapauksessa, tai kun työ ei anna myöten olla viikkoa pois töistä. Joillekki tauti on hengenvaarallinen. Jos tautia ei ole sairastanut ja on raskaana voi sikiö saada pahoja vaurioita, voi esim. tulla kuuroksi, sokeaksi.

Eli ottakaa muut huomioon kun sitä perheessä sairastetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan lällykkä tauti, josta ei tarvitse sen ihmeemmin paniikkia ottaa.

Ja sen takia se mieluummin sairastetaan kuin otetaan rokotus, kun se rokotus ei kovin hyvin tehoa, eli sen voi silti helpommin saada rokotuksen jälkeen varsinkin aikuisena.

Ja YLEENSÄ mitä pienempänä sen sairastaa, sen helpompi tauti se on.

T: Äiti, jonka 1 lapsi sairasti rokon, ja kaksi rokotettiin ( matkan takia, muuten en olisi rokottanut)

Vierailija
24/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies soitti vielä uudelleen ja ehdotti perheelle, että tulisivat toisen kerran, kun me ei oikeasti haluttais ottaa riskiä.

Ystäväperheen mies (jonka kanssa puhui puhelimessa) sanoi ymmärtävänsä, mutta rouva oli sitten sanonut takaa (ilmaisesti auton kaiuttimesta), että eivät he sitten lähiaikoihin ole muutenkaan tulossa, että tässä menee nyt miesten mahdollisuus vaihtaa kuulumisia pitkään aikaan.

Tää menee nyt sitten mun piikkiin, kun oon tällainen tiukkapipo. Kun meillä tosiaan on vain yksi lapsi ja parilla muulla tuttavaperheellä 3 ja ollaan oltu muutenkin jatkuvasti ulkopuolisia, kun ei olla ymmärretty lapsiperheasioista mitään.

Mä oon taas heidän mielestään ylihysteerinen...

pohtii, Ap :-)

Vierailija
25/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano niille ei kiitos! Miten voi ollakin noin vaikeaa saada asioita sanottua suoraan? Ei niiden vatvominen täällä auta lainkaan.

Vierailija
26/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesirokkoisten lasten kanssa. Oireena on ollut muutama näppylä jossain, ei kuumetta tms. eli miksi se olisi pakottanut meidän kotiin? Toki ollaan vältetty sellaisia, jotka eivät rokkoa tahdo. Kyläilykutsujakaan ei ole varmaan koskaan tullut yhtä usein kuin silloin :)

Vierailija
27/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa minulta ymmärrystä tuollainen perhe ja tuskin keneltäkään muultaan tervejärkiseltä.

Tauteja tulee ihan pyytämättä riittävästi ettei niitä tarvitse varta vasten tartutella.

Ehdoton ei vierailulle.

Olipa hyvä että kertoivat kuitenkin ennakkoon rokosta. Ovat itsekin tietoisia siitä ettei kaikki halua rokkotautisia kotiinsa.

Vesirokko on siitä pirullinen tauti kun sitä ei voi ennakoida kuinka voimakkaana iskee päälle. JOtkut pääsee muutamalla vesikellolla ja se on siinä ja toiset ovat todella todella kipeitä useita päiviä jopa viikon kuten minun poikani oli.

Itse olen sairastanut taudin kahdesti, kerran lapsena ja silloin kun lapset sairastivat sain heiltä tartunnan. Tytöt pääsi helpommalla kuin poika, minun tauti oli lievin.

Vierailija
28/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko

a) että kukaan tekee noin

Me oltiin synttäreillä, lastenjuhlissa. Paikalla saapui juhlakalun äidi serkku 5 lapsensa kanssa. Ovella ilmoitti, että parilla pienimmällä on vesirokko, toivottavasti muut juhlavieraat ovat taudin sairastaneet! Eivät siis ilmoittaneet etukäteen taudista.

Mieheni ei ole sairastanut vesirokkoa, joten jouduimme poistumaan juhlista. Emäntä ei kehdannut(!) pyytää lapsiperhettä, joka oli vielä tullut vähän kauempaa poistumaan, joten me (silloin vielä lapsettomat) jouduimme lähtemään!

Välit viilenivät tämän jälkeen huomattavasti. (Ja tämän jälkeen miehen vasta-aineet tutkittiin ja kun ei tosiaan rokkoa ollut sairastanut, sai rokotuksen.)

Vierailija
29/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella herkästi tarttuva ja tarttuu ihan varmasti terassilla istuessakin. Kyllä se nyt on vaan vieraiden hyväksyttävä, että isäntäväki ei tautia halua ja piste. Ja hyväksyttävä sekin, että ehkä he eivät sittenkään niin toivottuja vieraita ole, että heidän näkemisensä menee tautiriskin edelle. En kyllä itsekään haluaisi tuossa tilanteessa pilata omaa kesää pariksi viikoksi ja pahimmillaan vielä pidemmäksi aikaa, jos näppylät esim. tulehtuu, tulee korvatulehdusta ja muuta jälkitautia. Miten ajattelemattomia ja itsekeskeisiä ihmiset voikaan olla??? Sukulaisvieraat tai vanhat tuttavaperheet, joihin ei muutenkaan enää juuri mitään yhteyttä ole, eivät nyt aina muutenkaan ole kovin haluttuja vieraita, ns. pakkopullaa monelle mutta ei nyt etenkään sairaana pidä itseään tyrkyttää kylään!

Mies (tai sinä) sanoo nyt vain jämäkästi, että emme halua nyt ottaa riskiä tautitartunnasta ja nähdään toisella kertaa.

Vierailija
30/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni sairastaa vesirokon mahdollisimman nuorena. Itse sain sen vasta 14-vuotiaana ja se oli yhtä piinaa, nuoremmat sisarukseni pääsivät muutamalla hassulla näpyllä, mutta minä olin kauttaaltaan näppyjen peitossa päänahasta jalanpohjiin. Tuota armotonta 24/7 kutinaa kesti reilun viikon ja kolme viikkoa meni ennenkuin näpyt alkoivat haalenemaan.

Ainavain kehostani löytyy rokkoarpia sieltä täältä.

Sitä en kyllä ymmärrä, ettei ymmärretä suoraa pyyntöä olla tulematta. Minäkin olen kuullut näistä rokkobileistä ym. mutta yleensä se menee niin, että äiti itse kysyy saako tuoda lapsia kylään, että saisi rokon tarttumaan. Ei niin, että joku ottaa asiakseen kiertää tartuttaen kaikki kylän lapsiperheet omien rokkonaamojensa kanssa.

Vierailija
31/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni sairastaa vesirokon mahdollisimman nuorena. Itse sain sen vasta 14-vuotiaana ja se oli yhtä piinaa, nuoremmat sisarukseni pääsivät muutamalla hassulla näpyllä, mutta minä olin kauttaaltaan näppyjen peitossa päänahasta jalanpohjiin. Tuota armotonta 24/7 kutinaa kesti reilun viikon ja kolme viikkoa meni ennenkuin näpyt alkoivat haalenemaan.

Ainavain kehostani löytyy rokkoarpia sieltä täältä.

että sairastaa sen taudin sitten uudemman kerran kun noin pienellä vasta-aineet eivät jää.

Vierailija
32/46 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perusteltu on sinun mielipiteesi tässä asiassa! Todella ajattelematonta heiltä tunkea noin puoliväkisin kylään ja vielä sen jälkeen kun ystävällisesti kieltäydytään niin vängätä vastaan! Aika outoa käytöstä minusta.

Vesirokko tarttuu todella helposti, ulkonakin. Meidän lapsilla on molemmilla vesirokkorokote, mutta nyt heillä on tällä viikolla ollut tauti lievänä (kyllä, voi tulla lievänä rokotteesta huolimatta, meidän lapsilla vain yksi annos rokotetta). Puistossa tavattiin n. kolme viikoa sitten lapsi, jolla alkoi muutaman päivän päästä vesirokko. Eivätkä lapset todellakaan halineet koko aikaa vaan ihan pelasivat jalkapalloa, juttelivat ja ehkä keinuivat vierekkäin. Että todella helposti tarttuu!

Vierailija
33/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin ulkoitu ihan normaalisti vesirokkoisten lasten kanssa. Oireena on ollut muutama näppylä jossain, ei kuumetta tms. eli miksi se olisi pakottanut meidän kotiin? Toki ollaan vältetty sellaisia, jotka eivät rokkoa tahdo. Kyläilykutsujakaan ei ole varmaan koskaan tullut yhtä usein kuin silloin :)

Meillä oli molemmilla lapsilla useamman päivän kuumetta ja huonoa oloa, ja rakkuloita oli päästä varpaisiin myös limakalvoilla - toisella myös alapäässä mikä teki pissaamisestakin todella kivuliasta. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä tarjoamaan tuollaista "lahjaa" kavereille ja meidän sairastamisten jälkeen monet ottivat rokotukset lapsilleen. Kahden tuttavan lapset ovat olleet tiputuksessa sairaalassa kun jälkitautina on tullut ihon bakteeritulehdus.

Vierailija
34/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan maksaisi 78 euroa per rokoteannos, kun annoksia pitäisi ottaa kaksi per lapsi ja lapsia on yhteensä kolme. Tulis pikkaisen kalliiksi!

Ennemmin hankitaan rokko tuttavaperheistä niin aikaisin kuin mahdollista.

Vierailija
35/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahalle kuin rokote. Lapsen terveys menee etusijalle. Itse sairastin rokon 2-vuotiaana, eikä ollut mikään pikkujuttu. Arvet löytyy vieläkin.

Vierailija
36/46 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panet miehes soittamaan takas!! Jos ne sulle soitti, niin miten voi olla niin vaikeaa selittää tuo suoraan heille?? Ja sanoa että ei käy myöskään se että tulisivat vaan terassille. Ja piste.

Vierailija
37/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valmis maksamaan siitä, että lasten ei tarvitse sairastaa, kun niitä muitakin tauteja tulee ihan riittämiin. Vesirokko on meidänkin suvussa ollut tosi viheliäinen.

Sitä rokotettahan on suunniteltu muuten kansalliseen rokotusohjelmaankin. Mutta taitaa olla vielä liian kallis, että saataisiin tarjolle kaikille.

Mä en ainakaan maksaisi 78 euroa per rokoteannos, kun annoksia pitäisi ottaa kaksi per lapsi ja lapsia on yhteensä kolme. Tulis pikkaisen kalliiksi! Ennemmin hankitaan rokko tuttavaperheistä niin aikaisin kuin mahdollista.

Vierailija
38/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien perheiden lapset sairastivat vesirokon. Ei siis takaa täydellistä suojaa.

Vierailija
39/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievän taudin tosin, mutta kuitenkin.

Vierailija
40/46 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievän taudin tosin, mutta kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi