Mun äiti kerjäämällä kerjäs meidän 2 lasta mökille viikoksi.
Molemmat lapset on koululaisia. Heitä ei siis enää tarvi niin hirveästi hoitaa. No, lapset meni mummolle ja vaarille sinne mökille. Hain sitten lapset tänään ja mökillä oli myös sisko perheineen. Sisko alkoi mulle räksyttää, että enkö aio maksaa lasten syömisistä mitään. Häh, äitini oli nimenomaan sanonut, ettei tarvi antaa rahaa eikä tuoda ruokaa. Siskon lapset on olleet mökillä hoidettavana paljon enemmän kuin viikon tänä kesänä, mitään ei ole ruuista maksettu eikä ruokaa rahdattu lasten mukana mökille (äitini sanoi näin kun tarjosin ruokarahaa viedessäni lapset). Nytkin toi ne sinne vanhemmille, jotta saavat rakentaa taloaan rauhassa. Lisäksi tiedän varmasti, että sisko mieheineen on saanut sponsausta tuohon talonrakentamiseen, sekä työnä että rahana. Jotenkin siis aivan käsittämätöntä tuo siskon purkaus. Hän kun ei ole jäänyt paitsi mistään, tosin tällä viikolla eivät hänen lapsensa mökillä voineet olla, ehkä se sitten risoi siskoa noin pahasti.
Mutta pahinta oli etteivät vanhempani sanoneet asiaan mitään, eivät sanoneet että miten asia oli sovittu ja että he lapset sinne mökille halusivat eivätkä ruokarahaa halunneet. Vaikenemalla he ikäänkuin hyväksyivät siskon väittämät. Löin äidin käteen 100€ ja lähdin, päätin myös että sinne mökille lapset ei enää mene ilman vanhempia. Hajurakoa taidan pitää sekä siskoon että vanhempiin. Miettikööt vaan keskenään paljonko kenenkin pitää maksaa ja mistä. Myönnän että vituttaa.
Kommentit (110)
Äitisi on tässä mukana. Mieli voi muuttua, vaikka olisi mitä sovittu. Tuollaisia ihmisiä on ja voin sano, että ei kannata viedä lapsia jatkossa hoitoon.
Ahneus iskee ja vitutus, kun lapset ovatkin syöneet liikaa ruokaa.
kaiketi kun mun mies ilmoitti ettei osallistu viikonlopun talkoisiin ja käski siskonmiestä lopettamaan soittelun. Tämä siis siskonmiehen neljännen soiton jälkeen, jossa oltiin päästy säälinkerjäämisestä meidän perheen haukkumiseen. Nyt se soittelee miehen kännykkään jatkuvalla soitolla. Mies pisti puhelimen äänettömälle eikä vastaa, jonka jälkeen mä sain siskolta tekstarin, miehensä kuulemma ryyppää ja se on mun syytä. Kun tälläisen riidan sain aikaiseksi ja nyt miehetkin on riidoissa. Talokin jää rakentamatta. Jep, mun syytähän kakki on. Sisko se alko mökillä mulle rähisemään ja oma miehensä soittelee mun miehelle koko ajan yksien talkoiden takia.
On se vissiin tuo rakentaminen rankkaa kun päät sekoaa koko perheeltä.
ap
Vituttaa sun puolestas. Koska tuo on niin tuttua. Että omat vanhemmat jonkun lpasen tossun alla.
Ei, vaan ap.lla ei ole huumorintajua. Hänellä on huono itsetunto ja päättää että häntä kiusataan. Varmaan ongelmia muidenkin ihmisten kanssa!
Kaupankassakin hymyilee väärin..Älkää nyt jaksako, stoorista jää osa kertomatta, mm. se mitä se äiti sanoi. Ei kenenkään äiti jää siihen vaan seisomaan raha kädessä, ellei se nyt ihan järkyttynyt ah niin kiltin ja järkevän lapsensa edessä. ;)
49
Kyllä jotkut äidit ovat niin tossun alla, sen lempilapsensa tossun alla, että jäävät sanattomaksi ja tekevät mitä lempilapsi käskee.
ja on sellaisiakin äitejä, jotka nauttivat siitä että heidän lapsilla on huonot välit: se tarkoittaa sitä että itsellä on sitten hyvät välit johonkin lapseen, hajoita ja hallitse.
Hän oli vanhempiensa kanssa sopinut, että lapset menevät mökille vanhempien pyynnön mukaan. Hän oli tarjonnut rahaa, jolloin vanhemmat olivat todenneet, että ei tarvitse, kun ei se siskosikaan mitään maksa.
Törkeää käytöstä niin vanhemmiltasi kuin siskoltasikin. Sinuna soittaisin molemmat vielä läpi. Ensin vanhemmillesi, että mitä tämä tällainen on, että kun sovitaan jotain, niin sitten laitattekin siskon asiasta räkyttämään ja nolaatte minut. Riippuen ihan vastauksesta soittaisin sitten vielä siskolle ja kertoisin, miten asia oli sovittu ja mitä vanhemmat olivat sanoneet ja että paljonko hän nyt on vanhemmille maksanut, jotta tiedetään antaa samat summat (tämä siis aika ivallisesti, koska varmaankaan sisko ei mitään ole maksanut, mutta tätä samaa kysyisin myös vanhemmilta) suhteessa hoitopäiviin nähden.
Todennäköisesti sisko on keksinyt, että tällä tavalla saa sinulta rahaa, kun vanhemmilla ei ehkä ole käteistä sponsattavana. Eiköhän se satanen mennyt siskon taskuun... Tätäkin varmaan vihjaisisin lopuksi.
Joka tapauksessa hiljainen mököttäminen ei selvästi ole oikea taktiikka noin röyhkeiden ihmisten kanssa, vaan se, että sanot asiat suoraan ja ääneen ja vieläpä kerrot toistenkin sanomiset, niin ei jää kenellekään mitään epäselvää.
Ja sitten sitä pesäeroa tosiaan.
Hitsi olet ihana!!! Miksi minua kukaan ei aikoinaan neuvonut noin? näitä palstoja ei edes ollut. mistä tuo kaikki maalaisjärki? siskollehan se raha meni, tietysti, jos on pokkaa tuollaista sanoa, kun omat kersat iilmaiseksi siellä koko kesän lahoaa ja jopa vanhemmilta rakentamiseen apua vaille lastenhoitoavunlisäksi.
Ehkä olisi kuitenkin viisasta antaa sen miehen hoitaa homma viikonloppuna. Nostaisi teidän perheen korkeammalle jalustalle. Onhan kaikki nyt kuitenkin nähneet, että loukkaannuitte tämänpäiväisestä. Itse pitäisin asiallisen viileät välit siskoon ja äitiin, sen verran ottais pannuun koko juttu. En ainakaan ottaisi itse yhteyttä, kyllä se yhteys pitäisi tulla toisaalta ja jos siskosi viestikin on vain lisäsyyttelyä, antaisin koko siskon olla. Talkoisiin en todellakaan menisi itse.
Vaikuttaako joihinkin niin, että tulee seottua hieman yli äyräitten :)?
Yritä laittaa nyt jäitä hattuun hyvin nukutun yön jälkeen :)
Siskosi purkaus ei välttämättä liittynyt sinuun yhtään mitenkään. Et tiedä, mitä siskosi ja vanhempiesi välillä oli juuri ennen mökille saapumistasi tapahtunut.
Esimerkiksi: siskosi pyysi rahaa tms., ja vanhempasi totesivat, ettei juuri nyt ole, kun tällä viikolla on ruokakauppaankin mennyt vähän enemmän kuin tavallisesti. Tai ylipäätään vanhempasi ehkä sanoivat, tai vihjaisivat siskollesi sellaista, että osallistuisi enemmän kuluihin, kun lapset ovat usein heillä.
Ja sitten siskosi kenties stressaantuneena vetäisi herneen nenäänsä tällaisesta, ja kaatoi sen sinun päällesi. Kuulostaa nimittäin siltä, että siskosi perheellä on oikeasti nyt hirveetä stressiä. Lisäksi siskollasi saattaa kolkutella huono omatunto siitä, että on saanut taloudellista ja muuta apua vanhemmiltasi.
Oli miten oli, voisitko ajatella, että kysyisit äidiltäsi, että mistä kummasta siinä purkauksessa mahtoi olla kysymys. Ja että jos kyse oikeasti oli siitä, että vanhempasi toivovat sitä ruokarahaa tällaisissa tilanteissa, niin sanovat siitä suoraan. Voihan olla, ettei äitisi kyennyt sanomaan tuohon mitään, jos on juuri ennen tuloasi laittanut rahahanat kiinni siskollesi.
Ja vaikka miten ottaisi pattiin, niin eikö kuitenkin olisi parempi, että miehesi pitäisi nyt sovitusta kiinni, ja menisi sinne talkoisiin. Miehesi yllättävä poisjäänti raksalta voi pistää kaikki aikataulut sekaisin, kun tuskin mitään maksullista ammattimiestä ehtivät tähän hätään sinne saamaan. Jääköt sitten viimeiseksi kerraksi, jos siskosi ei selvitä välejään sinun ja perheesi suhteen.
Siskon käytös vaikuttaa suoranaiselta riidan haastamiselta ja ap:n vanhemmat ovat outoja, kun eivät ottaneet kantaa ja kieltäytyneet rahasta.
Tyypillistä suomalaista riidan kehittämistä tyhjästä, ettei vain tarvitse olla väleissä kehenkään. Otan osaa ap.
Vaikka vaikealta voi tuntua, paras ehkä jutella kasvokkain siskosi kanssa. Jos siskosi siis pystyy asialliseen jutteluun. Samoin juttele kasvokkain äitisi kanssa. Jää muuten satavarmasti kaivelemaan sun mieltä.
Meidän suvussa ei kyllä ruokarahoja maksella puoleen tai toiseen. Ei ole tullut suoraan sanottuna mieleenkään. Jos muksut mummolaan yökylään viedessäni tyrkyttäisin jotain maksua, niin nehän loukkaantuisi. Tai että anoppi tulis meille ruokakassin kanssa kylään.
olisi kiva kuulla miten loppupeleissä kävi?
päässyt raksalle, joten minä sain sitten niskaani aika annoksen paskaa. Sain kuulla kunniani, minun kaikki pahat tekoni lapsuudesta asti tuotiin esiin. Olen kateellinen heidän uudesta talostaan jne. Olen myös kuulemma aina ollut vanhempiemme suuri suosikki (??), siskoni jäädessä kaikesta paitsi. Ennen sulkemistaan ilmoitti, ettemme enää saa tulla heidän kotiinsa tai pihalleen, soittaa kuulemma poliisit paikalle jos tulemme. Puhelu oli lähinnä sitä, että minä kuuntelin ja sisko huusi, välillä yritin jotain sanoa väliin, mutta aika turhaa se oli. Illalla siskon mies vielä soitti miehelleni ja ilmoitti ettei raksalle tarvi tulla.
Olen yrittänyt soittaa äidilleni, mutta hän ei vastaa. Isäni sentään vastasi ja oli pahoillaan tapahtuneesta, ei osaa selittää mitä oikein tapahtui. Mitään riitaa ei ollut ennen tuloani. Isäni versio omasta hiljaisuudestaan oli se, että koko tilanne yllätti hänet ja että hän jotenkin odotti että äitini hoitaa tilanteen, hänen kanssaanhan olin sen mökkireissun sopinut. Kun äitini käyttäytyi täysin eri tavalla kuin isä oletti, menivät isän pasmat sekaisin eikä osannut enää sanoa mitään. Sen isä vahvisti, ettei sisko maksa heille ruokarahaa lapsistaan, eikä hän voinut käsittää miksi minun pitäisi sitä maksaa. Ei heillä myöskään ole mitään rahavaikeuksia, eli sitä ruokarahaa ei tarvita. Lisäksi isä sanoi, että ovat auttaneet siskoa nin paljon, että minulla olisi jo "oikeus" siitä närkästyä, ei suinkaan siskon. Sitä isäkään ei ymmärrä, miksi sisko minulle raivoaa, ainoa millä asiaa voi selittää on raksaväsymys, rahavaikeudet ja/tai siskon omat parisuhdeongelmat tai joku ihan muu, mikä lie. Äiti ei kuulemma vaikuta vihaiselta vaan lähinnä nololta, isä on sitä mieltä, että äitiä hävettää se ettei tilanteeseen puuttunut vaan antoi siskon rähistä siellä mökillä. Isä lupasi nyt selvitellä tilannetta, minusta on parempi, etten itse ala nyt soitella siskolle mitään, rauhoittukoon tilanne. Isä oli sitä mieltä, että juttelee äidin kanssa ja he tekevät selvät säännöt esim. juuri tämän mökkeilyn ja rahan suhteen.
En tiedä, edelleen tämä koko soppa hämmentää minua. Se tuli niin täysin yllättäen, ilman mitään varoitusta. En käsitä tätä koko rähinää, enkä tiedä miten tässä vielä käy. Menikö meiltä nyt välit siskon kanssa kokonaan, toivottavasti ei. Oikeastaan en enää ole edes vihainen, ihmettelen vaan. Edes siskon eilinen puhelu ja huutaminen ei saanut mua raivostumaan. Kuuntelin vain ja mietin, että mikä tässä nyt on oikein takana.
Sen satasen muuten oli siskoni ottanut kuten joku vastaaja arvelikin. Piti kuulemma tankata auto että pääsee kotiin.
ap
Onneksi sinulla on hyvä mies ja isä. Ja toivottavasti saatte äitinnekin kanssa välit kuntoon. Siskosi kanssa itse en varmaan hirveästi haluaisi olla tekemisissä, en ainakaan ennen ihan kunnollista sovittelua siskon puolelta. Mutta varmaan totuus on se, että siskon elämä on pahasti pielessä, ja sisko ei kestä sitä.
jaa no tuskin on elämä pielessä, toiset vaan ovat tuollaisia.
eikä mulle ole soiteltu. Ollaan itseasiassa oltu tänään perheen kanssa kesäriennoissa, joten senkään takia en ole tätä asiaa "hoitanut". Katsotaan hetken miettimistauon jälkeen mikä on tilanne.
Kiitos viesteistä, niissä monissa on ollut hyviä ajatuksia ja näkökantoja.
Ja muuten siskoni ei ole Senja ja on tosiaan nuorempi kuin minä.
ap
No ainakin äitini sisarussarjassa nuorin tyttö pomottaa äitiään, tai pomotti. Syntymäpäivänä ajelutti ostattamaan ätiinsä itselleen kultakoruja. Aina määräsi kaikesta.
Jostain syystä esikoiset eivät pyydä ja nuorin tai keskimmäinen tytär pomottaa äitiään.
mutta minkä takia äidit pelkäävät sitä että nuorin tytär suuttuu? Näin on omassa perheessäni.
Äitini kuopuksensa tossun alla.
että äiti ei tule mtiään korvaamaan aloittajalle, vaan menee sen törkysisaren puolelle. Jos ei tuossa tilanteessa saanut suutaan auki, ei todellakaan saa myöhemminkään. vaan tulee kehittelemään jostain syyn, miksi on suosinut ja suosii sitä toista tytärtään.
ja nämä syythän ovat tekaistuja.
Jos on tehnyt kerran väärin jollekin, niin se että sen myöntää vaatii useimmilta liikaa. Joten helpompi on jatkaa sitä että toimii kuten tähänkin asti.
näin ei tarvitse nähdä mitään vikaa itsessä. vaan kun keksii jotain vikaa siinä tyttäressä, jolle on tehnyt väärin, niin saa oikeutuksen jatkaa syrjimistä.
joten nyt ap varaudut siihen, että siskosi ja äitisi haukkuvat sinua ahneeksi tai kateeksi luonteeksi, ja se on oikeutus sille, että siskosi saa remonttiavut ja lastenhoitoavut ja sen sinun satasen ,ja äitisi ja isäsi rahat.
se joka väitti, että ap tulee saamaan jotain hyvitystä, ei ymmärrä ihmisluonteesta yhtään mitään eikä ole kokemusta mistään.
helpolla päässyt.
äitisi on salaa selän takana motkottanut siskollesi, että toit lapsesi passattavaksi ja syömään ruokakaapin tyhjäksi.
Siis siitä huolimatta, että oli pyytänyt itse lapset kylään ja kieltäytynyt ruokarahoista.
Tuon ikäpolven ihmiset voivat olla yllättävän kaksinaamaisia.
Se selittäisi siskosi ja äitisi käytöksen täydellisesti. Siskosi suuttui äitinne puolesta ja äitisi on hiljaa, ei lähde oikaisemaan koska kuitenkin olisi rahan perässä.
Kuulostat fiksulta ihmiseltä ap samoin kuin miehesikin, mutta samaa ei voi sanoa sukulaisistasi.