Mun äiti kerjäämällä kerjäs meidän 2 lasta mökille viikoksi.
Molemmat lapset on koululaisia. Heitä ei siis enää tarvi niin hirveästi hoitaa. No, lapset meni mummolle ja vaarille sinne mökille. Hain sitten lapset tänään ja mökillä oli myös sisko perheineen. Sisko alkoi mulle räksyttää, että enkö aio maksaa lasten syömisistä mitään. Häh, äitini oli nimenomaan sanonut, ettei tarvi antaa rahaa eikä tuoda ruokaa. Siskon lapset on olleet mökillä hoidettavana paljon enemmän kuin viikon tänä kesänä, mitään ei ole ruuista maksettu eikä ruokaa rahdattu lasten mukana mökille (äitini sanoi näin kun tarjosin ruokarahaa viedessäni lapset). Nytkin toi ne sinne vanhemmille, jotta saavat rakentaa taloaan rauhassa. Lisäksi tiedän varmasti, että sisko mieheineen on saanut sponsausta tuohon talonrakentamiseen, sekä työnä että rahana. Jotenkin siis aivan käsittämätöntä tuo siskon purkaus. Hän kun ei ole jäänyt paitsi mistään, tosin tällä viikolla eivät hänen lapsensa mökillä voineet olla, ehkä se sitten risoi siskoa noin pahasti.
Mutta pahinta oli etteivät vanhempani sanoneet asiaan mitään, eivät sanoneet että miten asia oli sovittu ja että he lapset sinne mökille halusivat eivätkä ruokarahaa halunneet. Vaikenemalla he ikäänkuin hyväksyivät siskon väittämät. Löin äidin käteen 100€ ja lähdin, päätin myös että sinne mökille lapset ei enää mene ilman vanhempia. Hajurakoa taidan pitää sekä siskoon että vanhempiin. Miettikööt vaan keskenään paljonko kenenkin pitää maksaa ja mistä. Myönnän että vituttaa.
Kommentit (110)
olisin tuossa tilanteessa kysynyt siskolta, että paljonko hänellä on ollut tapana antaa ruokarahaa päivää kohti, kun omat lapsensa ovat siellä olleet.
Meillä ei ole tuollaisia tapoja ollut koskaan, kun mennään isovanhemmille tai muille sukulaisille, niin ruokarahoja ei makseta eikä ruokakassia tarvitse tuoda mukana.
Olisin tilanteessa toiminut näin:
"äiti, paljonko "siskon"(nimi) lapsien vrk mökillä maksaa..., laitan saman tilillesi, sopiiko?"
ja hymyillyt aurinkoisesti saatuani tietää vrkhinnan tuossa pisteviivan kohdalla ;-)
Mitäs ap:lle ja siskolle nykyään kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="15.07.2012 klo 18:24"]
olisit vaan sanonut siskollesi, ettei äitisi halunnut korvausta kun tarjosit. Ilmeisesti siskosi määrää teidän koko perhettä, myös äitiäsi. Äitisi ei vaan uskaltanut sanoa asian oikeaa laitaa ettei saa siskoltasi ryöpytystä niskaansa.
ja vanhemmat vaan on hiljaa ja touhuaa lasten kanssa ihan kuin eivät muka kuulis mitään.
ap
Niin että äitisi ja isäsi vika?
Älä nyt viitti, iso ihminen. Ehkäpä vanhempasi ajattelivat että on teidän välisenne asia hoidettavaksi mutta sä et sitten parempaan kuitenkaan pystynyt kuin tuohon.
Millai olis, jos kasvattaisit munasarjat ja lopettaisit syyttämästä vanhempiasi?
inhimillistä toimintaa tuo siskon miehen puhelu sun miehelle, vaikka nyt ylidramatisoitkin sitä, olis sillä munaa, mutta ei sen kuulu eikä tarvii...
kuten sanoin niin ammattimiehelle on raksalla tarvetta. Ja ilmainen sellainen on vielä parempi.
apmutta valitettavasti sun napa ei kiinnosta juurikaan muita. Miehiä etenkään, eikä ne noin tyhmistä jutuistä jätä asioita tekemättä, jota siis haluat.
Voe voe, nuku, rauhoitu tms... pskaa joo, mutta paineilla te nyt vaan kuljette, elätte ja koette, muutama vain yrittää käyttää myös järkeään... ilman tunnekuohuja.
talkoisiin ja sen myös sanoi siskonmiehelle ja syynkin siihen. Mieli voi toki muuttua jos räksyttäjä pyytää anteeksi.
En tosin miestä kiellä menemästä, saa mennä jos haluaa, en edes keksi mitään tekosyytä jolla sen menon estäisin enkä kiukuttele tai suutu vaikka meniskin. Sen sanoin että mun mielipiteeni on että sinne talkoisiin ei miehen tarvi mennä.
Oli mieskin sitä mieltä että tuohon mun sukuun vois ottaa vähän etäisyyttä, saisivat ihan rauhassa laskeskella näitä ruokakuluja ym. Ja onhan siinä vielä sekin ongelma että pitääkö sinne talkoisiin ottaa ruokakassi mukaan vaikka ruoka kyllä luvattiin?
Ja kyllä minä otan tämän tunteella, minä olin se joka kuunteli sitä räksytystä ja koin myös sen ettei vanhemmat sanoneet yhtään mitään, antoivat vaan siskon räksyttää mulle. Vaikka minä en helvetti vieköön tehnyt mitään väärää. Tein just niinkuin sovittiin. Ja siskolla ei mielestäni ollut mitään oikeutta alkaa mulle rähistä, vanhemmat ei ole holhouksen alla vaan osaavat päättää itse asioistaan.
ap
todella törkeästi, mutta ei sun olisi tarvinnut purkaa sitä äitiisi, joka ilmeisesti rakastaa lapsenlapsiaan kun haluaa heitä paljon hoitaa. Eihän äitinne vaikeneminen välttämättä tarkoittanut muuta kuin että hän ei tiennyt mitä sanoa noin ikävässä tilanteessa. Tämä siis ap:lle.
suuttuneesi ja sinne ei nyt sitten mennä.
todella moukkamaista käytöstä...
ne apn vanhemmat eivät sanoneet asiaan mitään jos kerran selkeästi kuitenkin itse olivat sanoneet etteivät halua mitään? Ja mitä se sille siskolle kuuluu maksaako apn lastensa oleilusta se on ihan apn ja vanhempiensa välinen asia!
t.Maiju
Onhan siskon käytös ihan totaalisen anaalista.
ei kait äiti omia lapsiansa pelkää ja uskaltaa avata suunsa.
En hyväksy raha-asiaa, koska lapset on ruinattu mökille ja ap ei olisi edes lapsiansa sinne halunnut.
Aivan eri asia, jos haluaa lapset hoitoon mummille eli äiti pyytäisi hoitopaikkaa.
Käytiin aina lapsena mummolassa ja kerran mummo ja pappa riitelivät ruokarahasta ja me siskokset kuultiin asia.
Tuli muuten niin paha mieli ettei sen jälkeen enään suostuttu menemään mummolaan, oltiin jo sen verran isoja, että tajuttiin asia.
En tajua mikset voi kieltää miehen menon, eli kerrot todella suuttuneesi ja sinne ei nyt sitten mennä.
ja milloin ei mene. Mun mies ei kuulu niihin miehiin, jotka vain kuuntelee vierestä kun vaimoa haukutaan. Eikä sillä ole mitään tarvetta miellyttää mun sukua. Kyllä mä tuon niin hyvin tunnen että tiedän, ettei se mene vaikken mä kielläkään. Lisäksi olen sitä mieltä, etten mä voi aikuista ihmistä kieltää menemästä.
Ja se siskonmies ehti soittaa jo uudelleen, on vissiin tajuttu että nyt tuli mokattua. Hah hah, taitaa sisko saada mieheltään melkoiset haukut.
ap
ikinä ei pääse tästä vihastaan eroon, sitähän varmaan maijukin toivoo? Ruokkikaa lisää, kyllä tässä sukuriidan aineksia jo on.
todella törkeästi, mutta ei sun olisi tarvinnut purkaa sitä äitiisi, joka ilmeisesti rakastaa lapsenlapsiaan kun haluaa heitä paljon hoitaa. Eihän äitinne vaikeneminen välttämättä tarkoittanut muuta kuin että hän ei tiennyt mitä sanoa noin ikävässä tilanteessa. Tämä siis ap:lle.
kyllä kertoo jotain. Eikä se ole sitä etteivät tienneet mitä sanoa.
ap
mutta en vaan tajua miksi toista kohtaan saisi muka käyttäytyä miten vaan eikä saada suuta auki silloin kun aika on! On se nyt kumma jos ei voi sanoa toiselle miten sovittu on jos toinen siinä räksyttää syyttä suotta!
Ap sulla on aika kurja sisko ja voisit kyllä vanhemmiltas kysyä että miksi eivät sanoneet mitään...itse kyllä kysyisin!
t.Maiju
räyhää sinun hyödystäsi, mutta itse on hyötymässä miehestäsi.
Taisi räyhäämis hetkellä unohtua tulevat talkoot, sillä fiksu olisi pitänyt suunsa kiinni.
Tuleeko talkoisiin muita ilmais työntekijöitä?
Mun sukulaiset tulee meille 4 päiväksi ja todellakin ruokitaan heidät pienistä rahoistamme.
Lapsen lapset kuuluu perheeseen ja heistä ei rahasteta.
Ei kannata pilata välejä loppuiäksi ja varsinkaan ruveta lapsellisiin kiristys/ hankaloittamisjuttuihin. Koittakaa olla normaalisti ja sopivan hetken tullen koitat rauhallisesti keskustella siskosi kanssa ja ehkä tarjota keskusteluapua.