Ei hyvää päivää.. Teinistä ja sinisistä hiuksista.
Miehen tytär muutti meille ja eilen saapui -- äitinsä oli antanut värjätä hiukset SINISEKSI.
Kiva, tyttö on menossa lukioon ja muuttanut nyt vasta pääkaupunkiseudulle.
Uusien kavereiden saanti ollut muutenkin vaikeeta, koska ei ole mitenkään sosiaalinen tapaus.
Sanoinkin, että värjään hiukset vaikka mustiksi, mutta noilla ei lukiota aloita.
Musta oma äiti tekee kiusaa omalle tyttärelleen ja exälle (kielsi värjäämästä).
Pitääkö eka tehdä värinpoisto noihin hiuksiin??
Kommentit (152)
kaveria 24 tunnin aikana! Mahtaa olla melkoinen luuseri. Kyllä tavallinen nuori tuossa ajassa on ehtinyt jo tusinan verran bestiksiä hankkia.
Tytöllä on siniset hiukset, jotka haalistuisivat kuukaudessa ennen koulun alkua, mutta sinä haluat määrätä hiusten mallin ja värin tänään. Kävikö mielessäsi, että se uusi hiusmalli ja väri pitää uudistaa 4 vko välein ja jokainen kerta maksaa noin 70-90 e - onko tytöllä siihen varaa?
Eniten kirjoituksissasi mietityttää se, miksi nii vahvasti haluat vaikuttaa tytön ulkonäköön. Mikä on se todellinen syysi siihen, että haluat murskata nuoren todellisen minän.
Anna kun arvaan: kyse ei ole tytöstä vaan siitä, että äiti antoi luvan sinisiin hiuksiin ja nyt sinä haluat näyttää, että äidillä ei ole oikeutta lupia antaa. Olinko oikeassa? Haluat vallan osoittaaksesi sekä tytölle että miehellesi, että sinä olet yli exän ja sinä tiedät, miten pitää tehdä.
Ap on mielestäni jo sotkeutunut näppäryyteensä.
Hän aloitti esittämällä, miten aikoo yksipuolisesti ja tylysti omien näkemystensä perusteella pompottaa tytärpuoltaan. Ja tämä touhu siis alkoi vuorokauden kuluessa siitä, kun tyttö muutti saman katon alle.
Sitten hän on tulkuttanut meille, kuinka ihanana äitinä ja aikuisena muut lapset ja nuoret häntä pitävät. Lisäksi hän näyttää muodostavan kuuntelematta kuvan siitä, mikä tytärpuolelle on hyväksi, vaikka tyttö on sentään lukioiässä. Ei toki aikuinen, eikä likikään, mutta kuitenkin jo omia arvojaan ja näkemyksiään monin tavoin toteuttava yksilö.
Koko keskustelu on muuttunut pätemiskilpailuksi. Toivottavasti tyttöparkaa ei henkilökohtaisesti sotketa tähän mitenkään, sillä hänestä on tullut vain kiistakapula.
Ei tässä voi kuin toivoa, että tyttö on riittävän kovapintainen. Jos hiusten väri aiheuttaa tällaisen kalabaliikin, niin mitäpä jos tyttö vielä esittää mielipiteitä poliittisesti aroista asioista?
Okei. Paremmissa piireissä on eri arvot kuin minulla. Onneksi en kuulu parempii piireihin. Saan kantaa kaljuni ylpeänä. Jos minulla joskus on teini-ikäinen tytär, niin alaluokkaisen moukkamaisesti hän saa käyttäytyä nuorten tyttöjen tavoin tai olla pissis ihan rauhassa. Pääasia, että pysyisi etäällä suorastaan vaarallisesta seurasta. Vaan minä taidankin olla melko huono uskomaan järisyttäviin uhkakuviin.
Ap! Kerro sille tytölle terveisiä ja toivota hänelle hyvää kesää...
Ap on mielestäni jo sotkeutunut näppäryyteensä.
Hän aloitti esittämällä, miten aikoo yksipuolisesti ja tylysti omien näkemystensä perusteella pompottaa tytärpuoltaan. Ja tämä touhu siis alkoi vuorokauden kuluessa siitä, kun tyttö muutti saman katon alle.
Sitten hän on tulkuttanut meille, kuinka ihanana äitinä ja aikuisena muut lapset ja nuoret häntä pitävät. Lisäksi hän näyttää muodostavan kuuntelematta kuvan siitä, mikä tytärpuolelle on hyväksi, vaikka tyttö on sentään lukioiässä. Ei toki aikuinen, eikä likikään, mutta kuitenkin jo omia arvojaan ja näkemyksiään monin tavoin toteuttava yksilö.
Koko keskustelu on muuttunut pätemiskilpailuksi. Toivottavasti tyttöparkaa ei henkilökohtaisesti sotketa tähän mitenkään, sillä hänestä on tullut vain kiistakapula.
Ei tässä voi kuin toivoa, että tyttö on riittävän kovapintainen. Jos hiusten väri aiheuttaa tällaisen kalabaliikin, niin mitäpä jos tyttö vielä esittää mielipiteitä poliittisesti aroista asioista?
Okei. Paremmissa piireissä on eri arvot kuin minulla. Onneksi en kuulu parempii piireihin. Saan kantaa kaljuni ylpeänä. Jos minulla joskus on teini-ikäinen tytär, niin alaluokkaisen moukkamaisesti hän saa käyttäytyä nuorten tyttöjen tavoin tai olla pissis ihan rauhassa. Pääasia, että pysyisi etäällä suorastaan vaarallisesta seurasta. Vaan minä taidankin olla melko huono uskomaan järisyttäviin uhkakuviin.
Ap! Kerro sille tytölle terveisiä ja toivota hänelle hyvää kesää...
vallankäytöstä ja kaapin paikan näyttämisestä nuoren muuttaessa uuteen kotiin.
Koetetaan piilottaa kaikki vanha jopa bioäidin hyväksymä sininen tukka, puuttua harrastuksiin ja kavereihin jotka ovat netissä.
Mielestäni olisi tärkeää että tyttö saisi pitää hiuksensa, kaverinsa netissä.
Toki ymmärrän sen ettei netissä olla 24/7.
Ei tytöllä ole lukion aloitettuaan aikaa olla netissä 24/7. Hän on nyt lomalla ja vapauksia pitää sallia.
Tämä on iso muutos nuoren elämässä, maa vaihtuu, samoin lähiperhe. Ennen hän on käymässä ja nyt jää olemaan, ne ovat eri asioita.
Kannattaisi yrittää ajatella niitä asioita sieltä nuoren näkövinkkelistä vaikka se näyttää aloittajalle olevan kovin vaikeaa.
Jos aloittaja on oikeasti opettaja niin voisi olettaa että hänellä olisi kykyä hoitaa tilanne kypsästi ja aikuisemaisesti. Ottaa sitä ammattilaisuutta kehiin mitä työelämässä on pakko käyttää päivittäin.
Nyt tilanne on tunnetasolla liittyen lapsen bioäitiin.
mista asiasta aloittaa tappelun, muuten menee koko elama tappeluksi ja siihen etta kumpikin osapuoli menee aarimmaisyyksiin kun haluaa sailyttaa kasvonsa eika voi antaa periksi. Hiusten vari kuuluu mun mielesta siihen tarpeettomien tappeluiden sarjaan. Kuukausi on teinin elamassa pitka aika, voi olla etta hiukset on koulun alkaessa ihan erilaiset (jos sina et asiaan puutu - jos rupeat maarailemaan niin sitten tietysti teinin on pidettava ne epatasaisen siniset hiukset).
Sanoisin etta rupea miettimaan koulun sujumista ja kavereiden saamisen ongelmia vasta muutaman kuukauden paasta, jos tosiaan nayttaa silta etta vaikeuksia on. Turha maalailla piruja seinille kun tytto on vasta teille muuttanut. Keskity (pitkalla aikavalilla, ei saman tien!) vaan siihen netissa 24/7 olemisen vahentamiseen ja paina muut pikkujutut villaisella.
mista asiasta aloittaa tappelun, muuten menee koko elama tappeluksi ja siihen etta kumpikin osapuoli menee aarimmaisyyksiin kun haluaa sailyttaa kasvonsa eika voi antaa periksi. Hiusten vari kuuluu mun mielesta siihen tarpeettomien tappeluiden sarjaan. Kuukausi on teinin elamassa pitka aika, voi olla etta hiukset on koulun alkaessa ihan erilaiset (jos sina et asiaan puutu - jos rupeat maarailemaan niin sitten tietysti teinin on pidettava ne epatasaisen siniset hiukset).
Sanoisin etta rupea miettimaan koulun sujumista ja kavereiden saamisen ongelmia vasta muutaman kuukauden paasta, jos tosiaan nayttaa silta etta vaikeuksia on. Turha maalailla piruja seinille kun tytto on vasta teille muuttanut. Keskity (pitkalla aikavalilla, ei saman tien!) vaan siihen netissa 24/7 olemisen vahentamiseen ja paina muut pikkujutut villaisella.
Ensiksi nippusiteillä teinin kädet ja jalat kiinni ja sitten pakko värjäätte hiukset ruskeiksi, jos värjääminen ei onnistu niin ajakaa kaljuksi.
Muistakaa vähintää kerran päivässä lyödä tyttöä ja myykää hänet naapurin isännälle, johan tyttö oppii olemaan ihmisiksi ja oppii vähän herran pelkoa
Varmuuden vuoksi ostatte tytölle kivan koiran- tai kissanpennun ja pakotatte tytön vääntämään siltä niskat nuriin.
Sain hyvät naurut.. En ole itse hetkeen osallistunut keskusteluun ja tää saa ihan outoja mittasuhteita. :D
AP
- Ap kaikessa pätemisen -ja vallantarpeessaan on tehnyt tästä jo hiukkasen epäuskottavan - niin olen kyllä surullinen tytön puolesta, joka vaikuttaa kovin paljon nyt jo aikuisen veljeni kaltaiselta.
Kaikille ei niitä face-to-face-kavereita noin vaan siunaannu, etkä sinä ap voi hiusten värillä asiaan vaikuttaa mitenkään. Toki ymmärrän pointtisi siinä, että pitää olla muutakin elämää kuin pelailu ym, pitää olla "oikeitakin" ystäviä, mutta loppujen lopuksi se asia ei ole sun käsissä vaikka miten muokkaisit tyttöä.
Tytölle sopii polkkapituinen tukka. Kuten aiemmin sanonut, hän ei ole suostunut kampaajalle vuosiin. Hiukset näyttävät sen takia hampuilta ja väri on todella laikukas.
Ajattelin, että jos haluaa olla sinisillä hiuksilla niin fine. Mutta tehdään se sitten kunnolla ja siistin näköiseksi. Siniset hiukset ei ole ongelma, jos hyväksytään jonkinlaiseen viiteryhmään.
Kiitos 93 vinkeistä Manga kahvilasta ym. :) Tuli tarpeeseen ja nyt tiedän kertoa semmoisestakin.
ap
helposti jos puhuit totta
Tuskin monta lukion aloittajaa joka muuttaa isänsä uuteen perheeseen jostain pohjoismaasta
ja kysyn mikä mielesi muutti?
Kysyn että haluaako tyttö polkkatukan? Mielestäni tyttö saa itse päättää leikkauksen mallin tuossa iässä. Lopeta sanelu. Kysy siltä nuorelta millaisen leikkauksen hän itse haluaisi. Toki voit sanoa niin että mielestäsi hänelle sopisi polkkatukka.
Ap taas.. katselin äsken tyttöä.. EHDOTIN SEURAAVAA:
Käymme kampaajalla leikkaamassa huonot pois ja pituus polkaksi. Ja sitten uusi tummemempi sininen päälle.
Mikä tahansa väri näyttää rumalta haalistuneena ja epätasaisena jos hiuksetkin ovat vielä hamppuiset ja huonokuntoiset. Tyttö kampaajalle ammattilaisen käsittelyyn niin johan tulee upea sininen tukka :) Sinuna antaisin kyllä tytön ihan itse päättää mallin ja värin. Se nyt on yksi ja sama onko tukka tummemman sininen vai ei. Tuskin sellaista mainstream-lukiota löytyykään jossa ei olisi ainuttakaan ns. alakulttuurin edustajaa. Eiköhän tyttö löydä kavereita, kyllä nuoret aina kaltaisensa tunnistavat. Veikkaisin sitäpaitsi että monessa porukassa "outous" on pikemminkin plussaa.
En todellakaan pakota tyttöä kampaajalle. Ehdotin polkkaa ja hän innostui. Minusta se korostaa kivasti tytön kasvoja ja kunnon leikkauksella ja värillä sininen on ok. Mieluummin panostaa kuin antaa hampputukkaisena kulkea.
AP
ps. en ole erilaisuutta vastaan. Monikaan tuskin ymmärtää, kuinka hurjalta hamppuuntuneet epätasaiset siniset hiukset näyttää.
En todellakaan pakota tyttöä kampaajalle. Ehdotin polkkaa ja hän innostui. Minusta se korostaa kivasti tytön kasvoja ja kunnon leikkauksella ja värillä sininen on ok. Mieluummin panostaa kuin antaa hampputukkaisena kulkea.
AP
ps. en ole erilaisuutta vastaan. Monikaan tuskin ymmärtää, kuinka hurjalta hamppuuntuneet epätasaiset siniset hiukset näyttää.
Mä oikeesti vihaan ap:ta! Miten sä voit olla noin ääliö?!?! Miten siniset hiukset ja kaverittomuus on milläänlailla toisistaan riippuvaisia? Ei kai tommoselle hirmulle kukaan teini kerro mitään oista asioistaan tai kavereistaan. Älä latista sitä tyttöä, anna sen elää!
mutta olisi ehkä kannattanut lukea. Ap ei lannista teiniä millään tavoin. Hänellä on huoli tytöstä. Ja sivuilla oli muutenkin aika paljon asiaa, joten olisi kannattanut lukea.
Taisi kuitenkin johtua vain kaunasta tytön äitiä kohtaan.
Ketjun edetessä ap alkoi puhua vain tukan muotoonleikkaamisesta, että se olisi hoidetumman näköinen. Jos tämä on tytölle ok, hyvä sitten.
Kuluneen näköinen shokkiväritukka on muotia, suomessa ainakin pääkaupunkiseudulla. Naisilla on paljon liukuvärjättyjä hiuksia, osa vaikka blondi ja osa turkoosi. Kampaamoista saa värillisiä hiustalkkeja, ja jos on rahaa, esimerkiksi Dandy-niminen korkean profiilin trendikampaamo tekee värjäyksiä.
Ihana tervetuliaislahja tytölle voisi olla vierailu Dandyssä, koska siellä on töissä mm. suomenmeksikolainen ja pitkään lontoossa asunut huippukampaaja, joilla varmaan heti synkkaisi tytön kanssa ja tuntisivat sen tyylin mihin tyttö pyrkii.
Mangakahvila oli hyvä vinkki. Kallion alueella on ihania kauppoja ja kahviloita, joissa tyttö nopeasti tutustuu kuvataidelukiolaisiin, nämä kun yleensä heti bongaavat uudet tulokkaat. Tytön kaksikielisyys on loistava etu siinä. Japanin kurssi myös hyvä ajatus ap:lta, hieno juttu.
on teini ja vaikka laittaisi kaljun en puuttuisi on siis tyttö=)Itse olen enenmän huolissani päihteistä,syömishäiriöistä yms oikeista ongelmista mitä nuorille voi tulla..nuoruus on aikaa kun kokeillaan tyhmiä hiustyylejä ja pukeudutaan miten sattuu..niin itsekkin olen toiminut ja ihan tasapainoinen olen=)Jos nuori on mangatyttö ei välttämättä edes halua tutustua tavisnuoriin,kun ei ole mitään yhteistä niitten kanssa..
olette kaikki onnistuneet kääntämään kaikki AP:n kirjoittamat asiat kuulostamaan noin pahalta? Oikein väkisin väännetään, että päästään haukkumaan.
Olen parikymppinen, joten omista murkkuikävuosista ei kovin kauaa ole. Mielestäni AP kuulostaa todella reilulta ja kivalta äitipuolelta, joka varmasti tarkoittaa pelkkää hyvää. Vanhemman kuuluu toki antaa lapsen olla "oma itsensä", mutta rajan voi vetää epäsiistiltä näyttämiseen. Ainoa moka jutussa oli mielivaltainen päätös hiusten ruskeaksi värjäämisestä. Mikäli teinin kampauksessa on moitittavaa, hänelle tulee antaa mahdollisuus korjata asia itse haluamallaan tavalla.
Värikkäät hiukset ja harkittu resuisuus vaatetuksessa eivät estä ketään saamasta kavereita, epämiellyttävä ja suttuinen ulkonäkö sen sijaan saattaa. Käsitin, että tässä tapauksessa on kyse juuri jälkimmäisestä ja AP haluaa hienovaraisesti puuttua tähän, koska haluaa tytölle pelkkää hyvää.
Hiukset eivät itsessään siis ole ongelma. Ratkaiskaa se asia siten, kuin se teille on parasta. Puhukaa yhdessä, miten hiuksista saataisiin kaikkien mielestä hienot. Kampaaja on varmaan hyvä apu.
Etsikää kavereita sellaisista paikoista kuin niitä voi löytää. Helsingissä on Manga cafe Kaisaniemessä sekä suosittu pelimyymälä kampissa. Epäkaupallisena paikkana on nuorten toimintakeskus Happi sörnäisissä. Siellä on valvottu pelitalo, manga piirtämistä ja joitain bileitä. Manga-tyypeille järjestetään bileitä myös kulttuuriareena Gloriassa. Etsikää paikkoja, joista löytyy samanhenkisiä kavereita.