ärsyttää lapsen isä, adhd/aspergerlapsi lähtee lomalle
eikä isä usko että lapsella olisi mitään ongelmaa. Olivat viikon mökillä ja lapsi oli ollut koko viikon ottamatta astmalääkkeitä ja vaihtamatta vaatteita. Järvessä oli uinut mutta pesulla ei ollut käynyt, kun ei oltu laitettu pesulle.
Lapsi osaa ottaa lääkkeensä itse kun on jo esiteini, samoin vaihtaa puhtaat päälle ja pakata likaiset muovipussiin, jos siis vain vahditaan että tekee ko. asiat. Muuten jos ei vahdi, sanoo tehneensä muttei oikeasti ole tehnyt mitään.
Nyt lähtee uudestaan viikoksi mökille, ripitin lapsen että varmasti muistaisi ottaa lääkkeensä ja vaihtaa vaatteensa. Minullekin valehteli puhelimessa että kaikki on hoidossa, kun soitin joka päivä ja tarkistin että kaikki on hyvin ja lääkkeet otettu. En toki muuta kotoa käsin voikaan tehdä.
Lapsella siis dg, mutta isä sanoo lapselle itselleenkin ettei usko lapsella olevan mitään vaan kyse on minun hysteerisyydestäni ja että adhd-lääkkeet on huono juttu. Minä, isäpuolensa, lääkäri ja opettaja ollaan kaikki eri linjalla. Mutta isä ei olekaan koskaan elänyt lapsensa kanssa samassa osoitteessa, ihan omasta halustaan. Minusta silti törkeää ettei huolehdi lapsen lääkkeistäkään tuon vertaa, uskoo että lapsi huolehtii itse kun siltä vain tarkistelee että onko lääkkeet otettu.
Meillä välit on jo riitautuneet, minun huolenpidon ja muistuttelun hän jättää omaan arvoonsa ja sitten huutaa lapselle jos olen jostain asiasta soittanut että isän olisi pitänyt huolehtia paremmin. En enää viitsi soittaa ja sanoa, kun ei siitä ole kuin haittaa. En haluaisi laittaa lastakaan sinne enää, mutta en voi kieltää ja lapselle on tärkeää että pääsee isän luo.
Voi huoh. Näitä erityislapsen vanhempana olemisen riemuja. Viikon päästä saan varmaan kotiin astmakohtauksen partaalla olevan, likaisen ja unirytmin sekoittaneen lapsen. Siellä kun ei melatoniineja syödä, nehän on ihan myrkkyä, ulkoilu riittää unensaantiin ja eihän se lomalla haittaa valvoa johonkin kahteen saakka yöllä. Prkl.
Kommentit (78)
laitatte kännykkän muistutuksen, siihen aikaan kun lääkkeet pitää ottaa. Korosta lapsen omaa vastuuta asiasta. Anna lapsen nauttia isän seurasta ja relaa itsekkin.
Lastensuojeluun, poliisiin..joopa joo
Välillä voi oikeesti relata ja ryvettyä, mökillä kuuluukin vähän rämettyä! Asiat oikeisiin mittasuhteisiinsa ilman aikatauluja, raittiin ilman ja liikunnan myötä. Isukki taitaa olla ihan tervejärkinen!
Mikä diagnoosi ap:llä on?
Olen isän kanssa samaa mieltä tuosta uni asiasta että kunnolliset ulkoilut riittävät nukuttamaan lapsen.
Sulla ei taida olla kokemusta AD/HD lapsesta??? Jos lapsi ulkoilee paljon niin se ei vaikuta Addu lapsen nukkumaan menoon mitenkään hyvin, vaan saattaa jopa kuormittaa VIELÄ enemmän ylikierroksilla käyvää lasta. Juu, kyllähän se lapsi joskus nukkuu, mutta voi myös valvoa vaikka vuorokauden ja olla ihan täysin pitelemättömissä. Ja sitä tuskin kukaan VASTUULLINEN vanhempi haluaa.
Eli melatoniini käyttöön vaikka AD/HD lääkitys olisikin pois.
Astmasta en osaa sanoa mitään....
Jos lapsi pärjää mökillä hyvin ilman concertaa ja melatoniinia, miksi niitä pitäisi silloin ottaa?
Astmalääke tietysti jos on must.
Pari päivää voi mennä totutellessa uuteen rytmiin, mutta eiköhän se hiljalleen sieltä tule.
Nauti omasta vapaastasi äläkä stressaa etukäteen.
Mä en anna koko kesänä adhd lääkettä. Miksi pitäisi antaa, kun ei ole koulua. Oikeasti niistäkin pitää pitää taukoa. Lääkärit ovat sanoneet, etteivät voi suositella taukoa kaikille, jos VANHEMMAT EIVÄT JAKSA. Tämä on kuultu hyksistä ja oyksista. Ja melatoniin lopetin kanssa. Ei tarvitse olla yhdeksältä nukkumassa lomalla. Kun ulkoilee tarpeeksi ja liikkuu, niin uni kyllä tulee. Ja minä tiedän mistä puhun. Meillä nämä vaikeudet ovat kaikista hankalimmasta päästä, ei lieviä. Kyllä minä jaksan. Lääkkeillähän lapsi saadaaan millaiseksi halutaan. Jos et jaksa olla iltaisin lapsesi kanssa, vaan haluat omaa rauhaa, niin nukuta toki lääkkeillä kesälomallakin.
Lastensuojeluun, poliisiin..joopa joo
mutta ilman melatoniinia on todella aivan turha saada lasta nukkumaan ennen puolta yötä, vaikka sitä ei päästäisi koko päivänä sisään edes käymään. Jotkut asiat vain ovat yksilöllisiä ja tämä nukahtaminen ilman melatoniinia tuntuu olevan täysi mahdottomuus lapselle. En ole ollut siltikään niin huolissani siitä valvomisesta, kuin siitä että astmalääkkeet jää ottamatta.
Melatoniini meille on määrätty nimenomaan HUSin lastenpsykiatrian polilta ja siellä tähän mennessä jokainen lääkäri on sanonut ja korostanut ettei kyseessä ole lääke, vaan kehon oma tuote joka nyt EUn myötä siirretty reseptille lääkkeeksi, aiemmin sitä on saanut ilman reseptiä luontaistuotekaupoista ja apteekeista. Kasvaville ja kehittyville aivoille valvominen tekee pahempaa kuin nukahtaminen lisätyn melatoniinin avulla.
Meidän lapsella astma on todettu jo 4-vuotiaana ja saatu välissä hyväänkin kuntoon, nyt vain näiden unohtamisten myötä astmakin menee huonoon kuntoon. Lapsemme on älykkyydeltään 4-5v edellä ikäistään ja motorisella ja sosiaalisella kehitystasolla saman verran jäljessä ikätasoaan. Ei siis ihan simppeliä aina tietää mistä voi vastuuttaa lasta itse ja mikä auttaa milloin mihinkin.
Tuo naseva kommentti siihen että ulkoilu tepsii joka jannuun on kyllä sama kuin sanoisi koliikkilapsen vanhemmille "laita se kylpyyn niin se hiljenee" ja vaikka olisi juuri kertonut että kylpykään ei tehoa. Mutta joillain ei riitä oikeasti tietämys siihen että ihan todella on eriasteisia vaikeuksia lapsilla, se pitää joko itse nähdä tai pitää vain tiukasti päänsä.
ap
Moni ei tunnu käsittävän että tuon ikäinen voi tosiaan valvoa vaikka vuorokauden putkeen ja kun hänellä on as-piirteet siihen päälle niin kenenkään pää ei kestäisi sitä raivoamista, huutoa jne. mikä odottaa kun yö on nukuttu huonosti. Jumittuu, ahdistuu, syyttelee...huoh.
HUS:n lääkäri määräsi tuon melatoniinin ja neuvoi käyttämään päivittäin ainakin tuon yhden purkin loppuun.
niin ymmärtäisi astmalääkkeen tärkeyden.
Eniten olisin huolissani lapsen valehtelusta. Kertoo sinulle ottaneensa lääkkeet eikä ole ottanutkaan. Miksi on kasvanut kieroon?
Ihmettelen myös sitä ettei persettään pyyhi, vajakki se on usko jo. Ihan sama miten paskoissaan on siellä mökillä on. Pääasia että pidät huolen että on siisti koulussa, ettei aiheuta hajuhaittoja.
mutta ilman melatoniinia on todella aivan turha saada lasta nukkumaan ennen puolta yötä, vaikka sitä ei päästäisi koko päivänä sisään edes käymään. Jotkut asiat vain ovat yksilöllisiä ja tämä nukahtaminen ilman melatoniinia tuntuu olevan täysi mahdottomuus lapselle. En ole ollut siltikään niin huolissani siitä valvomisesta, kuin siitä että astmalääkkeet jää ottamatta.
Melatoniini meille on määrätty nimenomaan HUSin lastenpsykiatrian polilta ja siellä tähän mennessä jokainen lääkäri on sanonut ja korostanut ettei kyseessä ole lääke, vaan kehon oma tuote joka nyt EUn myötä siirretty reseptille lääkkeeksi, aiemmin sitä on saanut ilman reseptiä luontaistuotekaupoista ja apteekeista. Kasvaville ja kehittyville aivoille valvominen tekee pahempaa kuin nukahtaminen lisätyn melatoniinin avulla.
Meidän lapsella astma on todettu jo 4-vuotiaana ja saatu välissä hyväänkin kuntoon, nyt vain näiden unohtamisten myötä astmakin menee huonoon kuntoon. Lapsemme on älykkyydeltään 4-5v edellä ikäistään ja motorisella ja sosiaalisella kehitystasolla saman verran jäljessä ikätasoaan. Ei siis ihan simppeliä aina tietää mistä voi vastuuttaa lasta itse ja mikä auttaa milloin mihinkin.
Tuo naseva kommentti siihen että ulkoilu tepsii joka jannuun on kyllä sama kuin sanoisi koliikkilapsen vanhemmille "laita se kylpyyn niin se hiljenee" ja vaikka olisi juuri kertonut että kylpykään ei tehoa. Mutta joillain ei riitä oikeasti tietämys siihen että ihan todella on eriasteisia vaikeuksia lapsilla, se pitää joko itse nähdä tai pitää vain tiukasti päänsä.
ap
Kun siitä melatoniinistakin pitäisi pitää taukoja. Jatkuvassa käytössä menee teho. Siinä sitten lisätään kokoajan annosta ja lopulta siirrytään vahvempiin nukahtamislääkkeisiin.
Hetkitäin ja jaksottain käytettynä melatoniini on hyvä asia.
Moni ei tunnu käsittävän että tuon ikäinen voi tosiaan valvoa vaikka vuorokauden putkeen ja kun hänellä on as-piirteet siihen päälle niin kenenkään pää ei kestäisi sitä raivoamista, huutoa jne. mikä odottaa kun yö on nukuttu huonosti. Jumittuu, ahdistuu, syyttelee...huoh.
HUS:n lääkäri määräsi tuon melatoniinin ja neuvoi käyttämään päivittäin ainakin tuon yhden purkin loppuun.
Ja itkettiin miehen kanssa onnesta, kun ensimmäisen kerran elämässään lapsi nukkui puoli tuntia siitä kun oli sänkyyn laitettu! Se oli niin kuvaava hetki siitä, miten koko perhe on sitä yövalvomista kärsinyt jo vuosia. Lapsi sanoi itsekin olevansa tosi onnellinen niistä melatoniineista, eihän siellä koulussaolosta tule mitään jos yön valvoo ja aamulla joutuu aikaisin heräämään. Nyt lomalla toki eri asia, mutta ei ole minusta reilua viikoksi sekoittaa lapsen unirytmiä, kun kukaan ei täällä kotona ole sitten valvomassa yötä pitkin kun tulee mökiltä. Se on jo vastuuttomuutta ja ajattelemattomuutta lastakin kohtaan.
Meillä annostus oli määrätty 2,5tabl iltaisin, mutta olen huomannut että yksi riittää kun ottaa tuntia ennen nukkumaanmenoa.
ap
niin ymmärtäisi astmalääkkeen tärkeyden.
Eniten olisin huolissani lapsen valehtelusta. Kertoo sinulle ottaneensa lääkkeet eikä ole ottanutkaan. Miksi on kasvanut kieroon?
Ihmettelen myös sitä ettei persettään pyyhi, vajakki se on usko jo. Ihan sama miten paskoissaan on siellä mökillä on. Pääasia että pidät huolen että on siisti koulussa, ettei aiheuta hajuhaittoja.
ap
Tiedät kaiken aspergerlapsista ja heidän osaamattomuuksistaan ja osaamisistaan? Hiphei näitä aivopieruja täällä palstalla.
ap
Kun siitä melatoniinistakin pitäisi pitää taukoja. Jatkuvassa käytössä menee teho. Siinä sitten lisätään kokoajan annosta ja lopulta siirrytään vahvempiin nukahtamislääkkeisiin.
Hetkitäin ja jaksottain käytettynä melatoniini on hyvä asia.
Meillä hieman yli vuoden ollut samalla annostuksella, ei vielä ainakaan mitään vaikutusta. Melatoniini ei muuten ole nukahtamislääke, joka onkin jo ihan eri asia enkä sellaisia varmasti lapselle syöttäisi.
ap
olisi sen jonkun jo ehdottama muistutus kännykään lääkkeistä, & sinä lupaat palkkion jokaisesta otetusta lääkkeestä. Ei mitään isoa mutta sen verran että kannustaa ottamaan.
Jälkikäteen motkottaminen ei auta, eikä pelottelu. Sen sijaan jos lasta kannustaisi ottamaan ja muistamaan itse lääkkeensä niin että saa sitten jotain kivaa tai rahaa viikon jälkeen, niin se voisi toimia paremmin. Tätäkin kannattaisi tietysti harjoitella ensin kotona, niin että et ihan niin paljoa vahdi kuin yleensä mutta varmistelet kuitenkin että tulihan se lääke eilen otettua tms.
se lapsi sitten on siellä mökillä isänsä kanssa? Valvoo pitkälle yöhön ja on sen takia hankala ja riitaisa koko loppuviikon vai? Luulisi, että isäkin lääkkeet antaisi, jos olisi niin vaikeaa? En tietysti tiedä tapaustanne, mutta lapsipuoleni oli äidin luona asuessaan jatkuvan tuen ja lääkityksen (joku adhd-lääke käsittääkseni ja melatoniini) tarpeessa, välillä oli mielisairaalassa, oli autistinen diagnoosi jne. Kun äidin mielenterveysongelmat käytännössä viimein tulivat näkyviin sossuillekin, pääsi lapsi meille asumaan ja kaikki lääkitykset ja diagnoosit on purettu. Emme ole mitään superkasvattajia, eikä lapsi oireile missään muuallakaan - vain äidillään. Eli vaikka kuulostaa tylyltä, niin olisiko mahdollista, että lapsi ei oireile isällään? En haluaisi olla kurja sinua kohtaan, kun selvästi yrität paljon, mutta ehkä yrität liikaa tai väärällä tavalla? Voimia teille lapsen kanssa joka tapauksessa. (Sitä astmalääkityksen lopettamista en joka tapauksessa ymmärrä, astman toteaminen lienee aika yksiselitteistä eli ei jossittelun varaa?)
olisi sen jonkun jo ehdottama muistutus kännykään lääkkeistä, & sinä lupaat palkkion jokaisesta otetusta lääkkeestä. Ei mitään isoa mutta sen verran että kannustaa ottamaan.
Jälkikäteen motkottaminen ei auta, eikä pelottelu. Sen sijaan jos lasta kannustaisi ottamaan ja muistamaan itse lääkkeensä niin että saa sitten jotain kivaa tai rahaa viikon jälkeen, niin se voisi toimia paremmin. Tätäkin kannattaisi tietysti harjoitella ensin kotona, niin että et ihan niin paljoa vahdi kuin yleensä mutta varmistelet kuitenkin että tulihan se lääke eilen otettua tms.
Se olisi tietyllä tapaa hyvä idea. Ainoa mikä siinä voisi mennä pieleen, on se että toisinaan puhelin unohtuu mökillä jonnekin jossa sen akku loppuu eikä sitä löydy ennen kuin lähdetään kotiin. Ja isän puhelimeen en voi soittaa kun minulle ei ole annettu numeroa (tarkoituksella..).
Ensi reissulle otetaan varmasti käyttöön tuo, todennäköisesti vuoden kuluttua jo osaa huolehtia puhelimensakin pysymään tallessa koko ajan, eikä ole niin huoleton kuin vielä nyt on.
Kiitos kun sain avautua ja valittaa, joskus se vain on pakko.
ap
Nykyään käytämme näin niin toimii. Eli lapsi syö concertaa ma-pe ja ottaa melatoniinin ma-ti. Muuten concerta valvottaisi alkuviikosta mutta melatoniini siihen kohtaan täsmälääkkeenä pelastaa tilanteen. Poika ei ole koskaan saanut mitään "läpi" ja periksi hepuloimalla, välillä se kyllä olisi niin helppoa ratkaisu sen myönnän mutta mikä järki siinä olisi, sehän olisi karhunpalvelus niin lapselle kuin muillekin perheessä.
Lapsi ei käytä lääkkeitä viikonloppuisin eikä lomien aikaan.
Melatoniinia ei ole tutkittu tarpeeksi.
se lapsi sitten on siellä mökillä isänsä kanssa? Valvoo pitkälle yöhön ja on sen takia hankala ja riitaisa koko loppuviikon vai? Luulisi, että isäkin lääkkeet antaisi, jos olisi niin vaikeaa? En tietysti tiedä tapaustanne, mutta lapsipuoleni oli äidin luona asuessaan jatkuvan tuen ja lääkityksen (joku adhd-lääke käsittääkseni ja melatoniini) tarpeessa, välillä oli mielisairaalassa, oli autistinen diagnoosi jne. Kun äidin mielenterveysongelmat käytännössä viimein tulivat näkyviin sossuillekin, pääsi lapsi meille asumaan ja kaikki lääkitykset ja diagnoosit on purettu. Emme ole mitään superkasvattajia, eikä lapsi oireile missään muuallakaan - vain äidillään. Eli vaikka kuulostaa tylyltä, niin olisiko mahdollista, että lapsi ei oireile isällään? En haluaisi olla kurja sinua kohtaan, kun selvästi yrität paljon, mutta ehkä yrität liikaa tai väärällä tavalla? Voimia teille lapsen kanssa joka tapauksessa. (Sitä astmalääkityksen lopettamista en joka tapauksessa ymmärrä, astman toteaminen lienee aika yksiselitteistä eli ei jossittelun varaa?)
oireet on vain yhdessä paikassa, esim. kodissa, teillä on ollut erikoinen ja tosi mielenkiintoinen tilanne, että tuollaiset diagnoosit ja vielä lääkityksetkin on ollut, vaikka lapsi on ollut ihan terve. Melkein kuulostaa niin uskomattomalta etten edes usko, mielisairaalaankaan (nykyisin muuten psykiatrinen sairaalahoito) kun ei ole mikään helppo edes päästä vaikka potilas itse PYYTÄISI.
Lapsella ei ohjattu toiminta onnistu juuri ollenkaan, sosiaaliset taidot todella olemattomat (koulussa luokkakaverit kiusaavat, ei ole kavereita kun on "outo"), möläyttelee mitä sattuu ja auktoriteettia ei kunnioita. Esim. ei ymmärrä mistä syystä opettajaa pitäisi kuunnella ja kunnioittaa, ei hänestä ole riittävä syy että on opettaja. Varmaan voisit lukea wikipediasta aspergerin oireyhtymän oireita, meillä aika pitkälle juuri nämä klassiset oireet.
Uppoutuu omaan tekemiseensä (erityiskiinnostuksen kohde) tuntikausiksi ja saadakseen lapsen syömään, nukkumaan tai kuuntelemaan itseään saa tehdä kaikennäköisiä hattutemppuja. Iskän kanssa on helppo olla, kun on ainoa lapsi ja saa itse päättää mitä syödään ruoaksi, milloin haluaa nukkumaan, milloin pelataan pleikkaa ja milloin syödään karkkia. Ei ole rajoituksia, ei kieltoja eikä sääntöjä joita pitäisi noudattaa. Sellainen ei onnistu kotona eikä koulussa, joten oireitahan siitä esiintyy.
Tässä päästään nyt siihen asiaan että näitä as/adhd-diagnooseja on aina niin helppo epäillä ja syytellä vanhempia (tai tässä tilanteessa lähivanhempia) kun ei ole niiiiin konkreettista kuin astma. Diagnostiikka on silti aivan yhtä tarkkaa kummassakin.
ap
Atooppinen iho kun tykkää auringosta. Kehottaisin teitä miettimään vakavasti tuon melatoniinin jatkuvaa käyttöä. Meillä lääkäri oli sitä mieltä etä käytetään mahdollisimman harvoin, lääkettä ei ole tarpeeksi kuitenkaan tutkittu. (HUS,lasten psykiatrinen poli).
Ymmärrän että sinua harmittaa kun elelevät mökillä kuin pellossa. Olen isän kanssa samaa mieltä tuosta uni asiasta että kunnolliset ulkoilut riittävät nukuttamaan lapsen.
Koska lapsesi astma noin huonolla hoitotasolla vielä toistaiseksi keskittyisin ohjeistamaan vain siitä ja jättäisin muut asiat sanomatta.
Minunkin lapsellani muuten on myös atopia :-)