Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärsyttää lapsen isä, adhd/aspergerlapsi lähtee lomalle

Vierailija
11.07.2012 |

eikä isä usko että lapsella olisi mitään ongelmaa. Olivat viikon mökillä ja lapsi oli ollut koko viikon ottamatta astmalääkkeitä ja vaihtamatta vaatteita. Järvessä oli uinut mutta pesulla ei ollut käynyt, kun ei oltu laitettu pesulle.

Lapsi osaa ottaa lääkkeensä itse kun on jo esiteini, samoin vaihtaa puhtaat päälle ja pakata likaiset muovipussiin, jos siis vain vahditaan että tekee ko. asiat. Muuten jos ei vahdi, sanoo tehneensä muttei oikeasti ole tehnyt mitään.

Nyt lähtee uudestaan viikoksi mökille, ripitin lapsen että varmasti muistaisi ottaa lääkkeensä ja vaihtaa vaatteensa. Minullekin valehteli puhelimessa että kaikki on hoidossa, kun soitin joka päivä ja tarkistin että kaikki on hyvin ja lääkkeet otettu. En toki muuta kotoa käsin voikaan tehdä.

Lapsella siis dg, mutta isä sanoo lapselle itselleenkin ettei usko lapsella olevan mitään vaan kyse on minun hysteerisyydestäni ja että adhd-lääkkeet on huono juttu. Minä, isäpuolensa, lääkäri ja opettaja ollaan kaikki eri linjalla. Mutta isä ei olekaan koskaan elänyt lapsensa kanssa samassa osoitteessa, ihan omasta halustaan. Minusta silti törkeää ettei huolehdi lapsen lääkkeistäkään tuon vertaa, uskoo että lapsi huolehtii itse kun siltä vain tarkistelee että onko lääkkeet otettu.

Meillä välit on jo riitautuneet, minun huolenpidon ja muistuttelun hän jättää omaan arvoonsa ja sitten huutaa lapselle jos olen jostain asiasta soittanut että isän olisi pitänyt huolehtia paremmin. En enää viitsi soittaa ja sanoa, kun ei siitä ole kuin haittaa. En haluaisi laittaa lastakaan sinne enää, mutta en voi kieltää ja lapselle on tärkeää että pääsee isän luo.

Voi huoh. Näitä erityislapsen vanhempana olemisen riemuja. Viikon päästä saan varmaan kotiin astmakohtauksen partaalla olevan, likaisen ja unirytmin sekoittaneen lapsen. Siellä kun ei melatoniineja syödä, nehän on ihan myrkkyä, ulkoilu riittää unensaantiin ja eihän se lomalla haittaa valvoa johonkin kahteen saakka yöllä. Prkl.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa ollut jo muitakin joilla HUS tai muu vastaava osaavampi taho kieltänyt melatoniinin jatkuvan käytön jne.

Vierailija
62/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi yksittäiseen lääkäriin puolueettomana lähteenä.

Ei siinä wikin melatoniini-linkissä muuten EDES sanota, että melatoniini olisi jotenkin erityisen vaarallinen aine. Eikä käsketä pitää taukoja.

Ihmiskeho tuottaa sitä itse, mutta tietyissä neurologisissa sairauksissa sitä joko erittyy normaalia enemmän, sen tarve olisi suurempi tai se ei vaikuta samalla lailla kuin normaali-ihmisillä.

Wikikin sanoo vain, että luonnollinen hormoni vaikuttaa monilla tavoilla, joita kaikkia ei tunneta. Se ei tarkoita, että se vaikuttaisi vaarallisesti, vaan että sillä saattaa olla muitakin vaikutuksia kuin uni-valverytmi.

Melatoniinia ei suositella kaikille, ei esim. rintasyövän sairastaneille tai maksan vajaatoiminnasta kärsiville. Eiköhän ap:n lapsen lääkäri OIKEASTI tiedä lääkkeen pitkäaikaiskäytön riskit sinua, minua ja wikipediaa paremmin.

Ei lääkärienkään rooliin kuulu sairastuttaa ihmisiä.

-35-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sitä toitotat. Me puhumme omien lapsiemme lääkäreistä jotka määräävät lääketaukoja.

On ihan hyvä että AP:kin kuulee asiasta. Aina lääkärit eivät ole kaikessa ihan ajantasalla. Meillä kuitenkin nyt tietoa erityishoitoon keskittyneistä poleista.

Vierailija
64/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida tietääkkään kuinka paljon lääkärit määräävät potilaille vääriä lääkkeitä/täysin epäsopivia joista saa vakavia sivuoireita. Esim psykiatrisella puolella potilaalle voidaan syöttää kauankin lääkettä joka saa hänet huonompaan kuntoon. Monissa tapauksissa potilaan pelastaa ainoastaan välittävät läheiset jotka jaksavat puuttua asiaan.

Vierailija
65/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini

ja jotain "joku sanoi mulle/tutulle/kumminkaimalle" en pidä lähteenä ollenkaan, kun sanojan motiiveja ja asiantuntijan nimeä ei voi tarkistaa.

-35-

Vierailija
66/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida tietääkkään kuinka paljon lääkärit määräävät potilaille vääriä lääkkeitä/täysin epäsopivia joista saa vakavia sivuoireita. Esim psykiatrisella puolella potilaalle voidaan syöttää kauankin lääkettä joka saa hänet huonompaan kuntoon. Monissa tapauksissa potilaan pelastaa ainoastaan välittävät läheiset jotka jaksavat puuttua asiaan.

yksittäisille lääkäreille tapahtuu virheitä, ja niitä on kokonaisuudessaan aika paljon.

Mutta tässä ei nyt ole siitä kyse. Melatoniinia määrätään aivan yleisesti autismikirjoon liittyviin uniongelmiin, se on vakiolääkitys.

Joten yksittäisestä virhearviosta ei ole kyse.

-35-

Vierailija
67/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi muuten täällä julkisesti kirjoitella. Hoitava taho: HUS, lasten- ja nuorten psykiatrinen poliklinikka,Helsinki.

Vierailija
68/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi muuten täällä julkisesti kirjoitella. Hoitava taho: HUS, lasten- ja nuorten psykiatrinen poliklinikka,Helsinki.

Voisit antaa kyllä nimen. Tietenkään kyse ei ole yksittäisistä potilaista, mutta kyllä minua oikeasti kiinnostaa, mitä hoito-ohjeita olette saaneet.

-35-

Vierailija
69/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on hus ja oys sanoneet, että melatoniinista ja adhd lääkkeestä pitäisi pitää taukoa. Juuri kesän ajan, että tulee PITEMPI TAUKO. Niistä menee muuten teho. Elimistö tarvitsee taukoa. Meillä menee kesät todella hyvin. Kaikki erityislasten vanhemmat vaan eivät jaksa nähdä vaivaa, jotta lääkkeistä voisi pitää taukoa. Jos se näkyy jo päällepäin, niin ei sitä ehdoteta. AP;N mies on oikeilla jälillä. Rento mökki loma. Jos ei anna kyseisiä lääkkeitä (melatonin ja adhd) ei niitä saisi antaa heti seuraavallakkaan viikolla, sillä se on jo elimistölle melkoista vuoristorataa. ANNA MIEHESI OLLA ENEMMÄN LAPSESI KANSSA, KUN NOIN HIENOSTI MENEE.

Vierailija
70/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppä lääkäreiltä tarviiko pitää taukoa melatoniinista ja adhd lääkkeestä....VARMASTI PITÄÄ. Jos vielä sanot jaksavasi ja haluavasi. Lääkkeillä saadaan kenestä vaan, ihan mitä vaan.

Vierailija
71/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on hus ja oys sanoneet, että melatoniinista ja adhd lääkkeestä pitäisi pitää taukoa. Juuri kesän ajan, että tulee PITEMPI TAUKO. Niistä menee muuten teho. Elimistö tarvitsee taukoa. Meillä menee kesät todella hyvin. Kaikki erityislasten vanhemmat vaan eivät jaksa nähdä vaivaa, jotta lääkkeistä voisi pitää taukoa. Jos se näkyy jo päällepäin, niin ei sitä ehdoteta. AP;N mies on oikeilla jälillä. Rento mökki loma. Jos ei anna kyseisiä lääkkeitä (melatonin ja adhd) ei niitä saisi antaa heti seuraavallakkaan viikolla, sillä se on jo elimistölle melkoista vuoristorataa. ANNA MIEHESI OLLA ENEMMÄN LAPSESI KANSSA, KUN NOIN HIENOSTI MENEE.

pitää taukoa lapsen ASTMALÄÄKKEISTÄ ja melatoniinia ei isän luona syödä koskaan, ikinä milloinkaan muutenkaan, ei edes lyhyillä viikonlopputapaamisilla. Adhdlääkkeitä ei meillä lomalla syödä. Tän jälkeen jos jää epäselväksi ja ihmiset vastailee melatoniinin ja adhdlääkkeen vaatimiin taukoihin, saavat sitten niin tehdä ihan rauhassa.

ap

Vierailija
72/78 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa kun lapsi lähtee mökille tulee viikon päästä takaisin samoissa vaatteissa. Saunonut kyllä ja uinut mutta ei peseytynyt eikä vaatteita vaihtanut. Mutta tiedätkö mitä? Mua ei haittaa pätkääkään! Kotiin kun tulee passitetaan kylpyyn, puunataan ja putsataan.

Astmalääkkeen ottamiseen ei haittaa vaikka jää viikko väliin. Avaavaa oltava mukana että on jos tulee tarve.

ADHD lääkekkään ei haittaa vaikka unohtuu. Me pidämme usein lääkkeestä taukoja jotta saa kroppa levätä, puhdistua ja lapsi kasvaa. Silloin kun ei oteta lääkettä, ei tarvita myöskään melatoniinia. Isä siis pärjäää lapsen kanssa vaikka lapsi ilman lääkettä, sehän on hyvä juttu.

Lapsellani on ADHD. Lääkkeenä concerta ja melatoniini. Itse taas sairastan astmaa.

Minusta sinun kannattaa ottaa rennommin. Ihan varmasti se lapsi ei sinne kuole. Iloitse siitä että on ihan oikeasti ottanut löyssin rantein ilman stressiä ja pingotusta.

Vierailija
73/78 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se hyvääkään tee kun on atooppinen iho, pitäisi pitää huoli siitä ja rasvailla eikä pitää paskaisena. Astmalääkkeiden otto ON tärkeää, koska se viikkokin vaikuttaa pitkälle ajalle, tiedät sen itsekin astmaatikkona. Minullakin on astma ja lapsen astmalääkityksiä on nyt kolmella edellisellä kontrollikäynnillä jouduttu nostamaan, kun keuhkot on jatkuvasti vain huonommassa ja huonommassa kunnossa juuri lääkkeiden unohtamisten takia.

Nyt olen vaihtanut työaikojanikin niin ettei lapsi lähde enää yksin aamuisin kouluun, vaan vahdin ne lääkkeet otetuksi ja tietenkin muutenkin aamut sujuu paremmin. Adhdlääkkeitä ei luonnollisestikaan lomalla oteta jollei erityispäiviä tule, melatoniini on kyllä mennyt meillä jo pitkään joka ilta, ilman sitä nukahtaminen venyy sinne kahteen saakka aamuyöllä, oli sitten kuinka ulkoillut tai herännyt aamulla aikaisin.

Toki on kivaa ottaa löysin rantein ja ilman stressiä, mikäpä ettei, mutta terveyden kanssa ei minun mielestäni kannata pelleillä. Astmakohtaukset mökillä pelkän avaavan turvin hoitamattomin keuhkoin ei ole mikään leikin asia, se on huomattu jo aiemmin kun ambulanssia tilattiin ennen säännöllistä kortisonilääkitystä. Avaava lääke ei ole mikään ihmelääke, eikä se välttämättä riitä pelastamaan henkeä jos oikein paha allerginen astmakohtaus siellä keskellä korpea saaressa iskee.

Lähinnä ne astmalääkkeet on sellainen asia mistä pitäisi pitää huoli, oli lomalla missä hyvänsä. Olkoon paskainen perse, kunhan hengissä pysyy.

ap

Vierailija
74/78 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtipäästäminen on vaikeaa, mutta uskon että pojanloma tekee hyvää teille molemmille.

Muutama aikaisempi vastaaja jo kehoitti keskittymään niihin tärkeimpiin lääkkeisiin, eli laita muistutus astmalääkkeistä pojan kännykkään ja kerro isälle lääkärin huomaamasta kunnon huononemisesta lääkkeiden unohtamisen takia edellisen loman aikana. Mutta unohda ne kymmenet muut ohjeet. Anna pojan ja isän viettää lomaa omalla tavallaan.

Roolista, en halua loukata sinua mutta olen vain täysin erimieltä. Diagnoosi on yleensä helpotus vanhemmille, mutta sille lapselle se on sen lisäksi ulkoa annettu rooli. Häntä ei ensisijaisesti nähdä lapsena vaan erityislapsena. Sama rooli on valitettavasti koulun, kavereiden, viranomaisten, sisarusten ja vanhempien kanssa. Kaikki näkevät ensisijaisesti erityislapsen eikä itse lasta. Negatiiviset odotuksen alkavat helposti toteuttaa itseään.

Et sinäkään taida nähdä itseäsi ensisijaisesti äitinä vaan erityislapsen äitinä.

Joskus se voi olla vain helpotus olla, ilman adhd tai aspergerlapsen roolia.

38

Vierailija
75/78 |
12.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtipäästäminen on vaikeaa, mutta uskon että pojanloma tekee hyvää teille molemmille.

Muutama aikaisempi vastaaja jo kehoitti keskittymään niihin tärkeimpiin lääkkeisiin, eli laita muistutus astmalääkkeistä pojan kännykkään ja kerro isälle lääkärin huomaamasta kunnon huononemisesta lääkkeiden unohtamisen takia edellisen loman aikana. Mutta unohda ne kymmenet muut ohjeet. Anna pojan ja isän viettää lomaa omalla tavallaan.

Roolista, en halua loukata sinua mutta olen vain täysin erimieltä. Diagnoosi on yleensä helpotus vanhemmille, mutta sille lapselle se on sen lisäksi ulkoa annettu rooli. Häntä ei ensisijaisesti nähdä lapsena vaan erityislapsena. Sama rooli on valitettavasti koulun, kavereiden, viranomaisten, sisarusten ja vanhempien kanssa. Kaikki näkevät ensisijaisesti erityislapsen eikä itse lasta. Negatiiviset odotuksen alkavat helposti toteuttaa itseään.

Et sinäkään taida nähdä itseäsi ensisijaisesti äitinä vaan erityislapsen äitinä.

Joskus se voi olla vain helpotus olla, ilman adhd tai aspergerlapsen roolia.

38

Ja nähtiin myös että lapsi tarvitsee toisenlaista apua. Lapselle ei tolkuteta diagnoosista vaan osataan katsoa läpi sormien tiettyjä asioita. Kuten tuolla aloituksessani jo sanoinkin, emme ole isän kanssa edes puheväleissä enää, hän ei jaa puhelinnumeroaan minulle. Lapsikin lähti jo lomalleen joten nyt tuo muistutuksen laitto jää ensi kerralle.

Negatiiviset odotukset on vähissä, lähinnä tässä nyt ollaan tajuttu että pitää höllätä tiettyjen asioiden kanssa, että lapsi ei niitä asioita osaa tai tee tahallaan vaikka kuinka opettaisi/moittisi. Luulen että lapsi on itse helpottunut tästä tilanteesta, kun tiedämme antaa löysiä niinsanotusti.

Niin ja minä olen ehdottomasti aina pitänyt itseäni ensisijaisesti äitinä, vaikka yksi neljästä lapsesta onkin erityislapsi. Erityislapsen äitinä pitää itseään tilanteessa, jossa jotenkin erityisemmin miettii tilannetta juuri tämän lapsen kanssa hänen erityisyytensä vuoksi. Kirjoituksista on niin "helppo" tehdä päätelmiä ihmisistä, millaisia he ovat ja miten heidän tulisi toimia että elämä olisi parempaa.

Tein tämän avauksen ihan vain purkaakseni mieltä. Ei ollut mitään kysymyksiä että mitä teen, apua apua. Mutta kiitos kovasti, sinäkin olet paljon tarjonnut apuasi. Minun vuoro sinulle; muistathan kuunnellakin joskus, ihan vain kuunnella, kun ystävilläsi on huolia. Se on joskus paljon enemmän kuin tuhat hyvää neuvoa.

ap

Vierailija
76/78 |
13.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varsinkin jos on allergioita, flunssa tms. altistavia tekijöitä. Eikä tavallinenkaan esiteini muista aina itse huolehtia lääkkeistään. Tein kesäkuussa sen ikävän päätöksen, etten päästänyt normaalia 11v poikaa kaverin mökille, koska en ollut varma muistaako huolehtia kaikki lääkkeensä astmaan ja siitepölyalleriaansa. Pojista vastuussa olisivat kaverin isovanhemmat, joita en tunne enkä tiedä osaavatko tunnistaa ja hoitaa astmakohtauksen. Pojan astma on hyvässä hoidossa eikä tarvitse paljon lääkkeitä muulloin kuin siitepölyaikaan, joten pääsee mökille myöhemmin. Mutta aikoinaan flunssan aikaan on jouduttu muutaman kerran yöllä lähtemään päivystykseen, kun on meinannut tukehtua. Minäkin tiedän astmakohtaukseen kuolleen sukulaisen, joka vietiin lääkäriin niin myöhään etteivät pystyneet enää auttamaan.

Vierailija
77/78 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kokemuksesta, mutta koska tilanne on tuollainen, pitää sille omalle lapselle teroittaa nuo asiat ja isolla sanalla, jos ei muuten tajua. Ihmettelen, jollei se tuota tulosta. Tärkeintähän on, että lapsi ottaa pakolliset lääkkeensä, muu ei ole niin relevanttia.

Vierailija
78/78 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kokemuksesta, mutta koska tilanne on tuollainen, pitää sille omalle lapselle teroittaa nuo asiat ja isolla sanalla, jos ei muuten tajua. Ihmettelen, jollei se tuota tulosta. Tärkeintähän on, että lapsi ottaa pakolliset lääkkeensä, muu ei ole niin relevanttia.

mutta siinä vaiheessa kun kysytään onko ottanut, ei saisi valehdella. Vaan siinäkään asiassa ei ole kykyä miettiä kannattaako nyt valehdella vai ei, ei vain pidä lääkkeitä riittävän tärkeänä asiana, vaikka on peloteltu kuinka paljon seurauksilla. En tiedä mitä tehdä, toimintaterapiaa vasta odotellaan ja harjoitteita tuohon pyllynpyyhinnän muistamiseen ja lääkkeiden ottamiseen on siis tulossa.

Normaaliahan ei ole, ettei esiteini muistaisi pyyhkiä pyllyään tai ottaa lääkkeitään, joten tämäkin selventänee kuinka ihan oikeasti lapsella adhd/as oireilee. Kun se ei ole ensimmäisenä mielen päällä, se jää tekemättä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi