NYT ON KYLLÄ PAKKO KYSYÄ ETTÄ MIKSI PAKASTATTE MANSIKOITA KUN KAUPASTA SAA NIITÄ AINA?
Talvellakin voi ostaa kaupasta pakastettuja mansikoita. Mikä into teillä on pakastaa ne itse kesällä? Eikö se ole ihan sama kuka ne pakasti vai mitä?
Talvella jos tarvii mansikoita niin jolkottelee lähikauppaan ja ostaa pussin/rasian mansikoita.
Olen jo 33v. enkä ole vielä koskaan pakastellut mansikoita.
Noh, kertokaas nyt syynne! Jos tulee tosi hyvä syy niin pakastan minäkin!
Kommentit (126)
että me SAADAAN mansikat yleensä ilmaiseksi sukulaisilta kesältä, joilla on yli omien tarpeiden. Ei tartte ostaa. Lisäksi tietää että ne on kotimaista ja luomua.
Mansikat ovat ihan helkutin kalliita ja halvemmaksi tulee kasvattaa ne itse. Mansikka on suhteellisen vaivaton viljeltävä, monivuotinen ja se on mukavaa puuhaa.
Oman maan mansikat ovat vähintäänkin 100 kertaa parempia kuin kaupan.
Kotimaisia ja ulkomaalaisia mansikoita en lähtisi edes vertailemaan, eli jotkut Puolalaiset tai hollantilaiset mansikat saa suosiolla jäädä sinne kauppojen pakastealtaisiin.
Sitten vielä sellainen asia noista kaupan ulkolaisista mansikoista, ne tulee keittää ennen syöntiä, samoin kuten vadelmatkin. Eli laitatko ennemmin rahkaan tai kakun väliin keitetyt mansikat vain oman maan jäiset pakastemansikat?
pienissäkin kaupoissa yleensä on, isoimmissa kaupoissa myös luomuna. Tuoreita luomumansikoita en ole nähty isoissa laatikoissa marketeissa, niitä joutuu kyllä enemmän etsimään kuin pakastettuja.
kun itse mansikkansa kasvattaa, tietää, mitä lannoitteita jne. käytetty
voi olla tekstissä suomi, mutta suomalaisen marjan joukossa saa olla n 16 % ulkomaista ja silti voi olla lähtömaamerkintänä suomi, enkä halua millään kusivesillä kasteltuja marjoja.
samoin keitän mehut syksyn ja talven mittaan, kun ei ole kuuma ja kiire.
- edullisempaa
- mansikat löytyy pakkasesta, ei tarvii erikseen lähteä kauppaan
- kotimaisia
- joskus pakastan ihan vaan siksi, että ehtisivät muuten pilaantua ennen syömistä
Viime talvena huomasin että Pirkka-kotimainen mansikka on kilohinnaltaan sama, kuin mun poimima ja mun poimimalle tulee vielä rasioista, bensoista yms. kustannukset jos ei omalle ajalle halua laskea. Ja sitä kotimaista oli melko lailla koko talven tarjolla ihan Pirkkana, oli muutamia viikkoja ettei ollut, eikä se mansikka nyt niin elintärkeä ole, että ei olis voinut olla ilman. Enää en siis poimi ja pakasta.
Jos joku ruoka on erityisen halpaa, kannattaa aina kysyä mielessään, miksi. Muualta lainattua: "Kinometionaatti, fenbutatinaoksidi, metiokarbi, heksitiatsoksi, atsinfossimetyyli, dimetoaatti, lambda-syhalotriini, mevinfossi, malationi, metiokarbi, fenmedifaami, klopyralidi, gyfosaatti, simatsiini, dikvatti, lenasiili, metamitroni… Siinä listaa mansikan viljelyssä käytetyistä torjunta-aineista. Näitä aineita ruiskutellaan mansikkapelloille jopa 10 kertaa kesässä. Ei olekaan sattumaa, että Eviran mukaan suomalaiset saavat viljojen jälkeen eniten torjunta-ainejäämiä mansikoista." Ja jos mansikat ovat ulkomailta, jostain tyyliin Puolasta tai jostain Etelä-Euroopan maasta, et voi enää olla yhtään varma, mitä myrkkyjä ja lannoitteita niiden viljelyyn on käytetty.
Vaikka olisivat Pirkkaa. Ja en siis osta ulkomaisia marjoja lainkaan. Ja samat torjunta-aineet ne kai pellollekin laittaa, missä olen käynyt itse poimimassa, vai?
Tosiaan, missään vaiheessa en kertonut että olisi jotenkin halpaa, ei itsepoimittu täällä Espoossa ainakaan mitään kovin halpaa ole.
kiinalaisessa gojimarjassa. Siinä ajateltavaa...ja kyllä, olen nähnyt tästä mustaa valkoisella koska myin gojia työkseni ja yleisin kysymys koski torjunta-ainejäämiä.
pakatemansikat ovat ulkomaalaisia ja ne joutuisi keittämään ennen käyttöä.
Häh?
sähköä vie pakastin vuodessa?Se kannattaa ottaa huomioon, kun miettii, mikä tulee "halvemmaksi".Itse en pakasta, eikä ole tässä ketjussa tarpeeksi hyvää syytä tullut, että siihen ryhtyisin.Itse kerättyjä marjoja pakastelen, siis mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa.
Aika vähän tulee vuoden aikana ostettua, pidän enemmän mustikoista ja vadelmista, jotka ovat hyviä kohmeisina. Lötköt pakastemarjat eivät ole makuuni. Autottomana ja pienessä asunnossa asuvana olisi aika ruljanssi rahdata suuria määriä mansikkaa kotiin kerralla.
Moni on maininnut kotimaisuuden, mutta kyllä minä ostan kaikki marjat kotimaisina. Hintaan pitäisi laskea kuljetukset, pakastimen sähkö ja palkka (poimimiseen ja) säilöntään kuluvaan aikaan. Mutta kukin tavallaan, itse olen innokas sienestäjä.
Syystä että kaupan mansikat ja vadelmat on ulkomailta ja sontavedellä kasvatettu. -Jos jätät keittämättä on sinulla suuri sairastumisriski.
-Sitäpaitsi ne on pahoja.
sähköä vie pakastin vuodessa?Se kannattaa ottaa huomioon, kun miettii, mikä tulee "halvemmaksi".Itse en pakasta, eikä ole tässä ketjussa tarpeeksi hyvää syytä tullut, että siihen ryhtyisin.Itse kerättyjä marjoja pakastelen, siis mustikkaa, puolukkaa, vadelmaa.
vaan muiden marjojen, lihojen, sienten yms. takia. Eiköhän tuo hintansa väärti ole.
Ja sitä paitsi toisten mielestä metsästys-keräily on ihan vain hauskaa, ei tarvi sen kummempia perusteluja.
itse syön pakastamani mansikat juurikin kohmeisina. Esimerkiksi aamupuuron kanssa, nam.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2012 klo 22:40"]
pienissäkin kaupoissa yleensä on, isoimmissa kaupoissa myös luomuna. Tuoreita luomumansikoita en ole nähty isoissa laatikoissa marketeissa, niitä joutuu kyllä enemmän etsimään kuin pakastettuja.
[/quote]
Niin, saat pussin jossa on kotimaista mansikkaa JA LISÄKSI ulkomaista mansikkaa. Niissä saa olla mukana ulkomaista mansikkaa vaikka merkitään "kotimaisiksi".
Meidän lähi-Siwasta tuosta tien toiselta puolelta saa kotimaisia pakastemansikoita ympäri vuoden, kuten mustikoitakin. Molempia on muutama pussi aina pakkasessa jos sattuu marjasmoothieta tekemään mieli tai jos haluaa jogurtin sekaan niitä nakata. Kotimaisia pakastevadelmia on kaupoissa vähän joten niitå tulee jonkin verran pakastettua. Viinmarjapensaita on pihassa muutama, tosin niitäkin näyttää nykyään saavan kaupan pakastehyllystä.
Onko mansikka-/marjamehun muuten litkiminen yleinenkin tapa? Joku kun kertoi tässä ketjussa keittävänsä usean kymmenen kiloa marjoja mehuksi... Eikö siinä mene hampaat kun moisen määrän talven aikana juo - semminkin jos niihin tarvitsee vielä lisätä sokeria sekä maun että c-vitamiinin säilymisen vuoksi? Ja viinimarjamehu taas tuhoaa hampaiden kiilteet happamuutensa takia jos sitä koko ajan latkii.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:13"]
Meidän lähi-Siwasta tuosta tien toiselta puolelta saa kotimaisia pakastemansikoita ympäri vuoden, kuten mustikoitakin. Molempia on muutama pussi aina pakkasessa jos sattuu marjasmoothieta tekemään mieli tai jos haluaa jogurtin sekaan niitä nakata. Kotimaisia pakastevadelmia on kaupoissa vähän joten niitå tulee jonkin verran pakastettua. Viinmarjapensaita on pihassa muutama, tosin niitäkin näyttää nykyään saavan kaupan pakastehyllystä.
Onko mansikka-/marjamehun muuten litkiminen yleinenkin tapa? Joku kun kertoi tässä ketjussa keittävänsä usean kymmenen kiloa marjoja mehuksi... Eikö siinä mene hampaat kun moisen määrän talven aikana juo - semminkin jos niihin tarvitsee vielä lisätä sokeria sekä maun että c-vitamiinin säilymisen vuoksi? Ja viinimarjamehu taas tuhoaa hampaiden kiilteet happamuutensa takia jos sitä koko ajan latkii.
[/quote]
Kotimaisia mansikoita joiden seassa on ulkomaisia mansikoita.
Mehua voidaan tarjota vieraille. Jos vuoden aikana käy viikossa n. 5 lasta vieraana jotka juovat mehua tarkoittaa 260 lasta vuodessa jotka juovat sen lasillisen mehua. Lasten synttärit joissa voi olla parikymmentäkin lasta ja jokainen juo 1-2 lasillista mehua jne. Marjamehua voidaan käyttää myös moneen muuhun kuin pelkkään mehuna juomiseen. Mehua voi myös antaa ystäville ja sukulaisille. Juhlissa voi tarjota mehua pikkuvieraille.
Syön mansikkani yleensä tuoreena, siksi ostan kaupasta aina silloin kun on tarve. Pakasteeseen laittaminen tuntuu "haaskaukselta", koska niiden maku, koostumus ja ulkonäkö muuttuu. Mikään ei voita tuoreen mansikan makua.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:21"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:13"]
[/quote]
Kotimaisia mansikoita joiden seassa on ulkomaisia mansikoita.
Mehua voidaan tarjota vieraille. Jos vuoden aikana käy viikossa n. 5 lasta vieraana jotka juovat mehua tarkoittaa 260 lasta vuodessa jotka juovat sen lasillisen mehua. Lasten synttärit joissa voi olla parikymmentäkin lasta ja jokainen juo 1-2 lasillista mehua jne. Marjamehua voidaan käyttää myös moneen muuhun kuin pelkkään mehuna juomiseen. Mehua voi myös antaa ystäville ja sukulaisille. Juhlissa voi tarjota mehua pikkuvieraille.
[/quote]
Ok. Meillä juodaan janojuomana vettä (myös kaverit) , mehuja ei todellakaan juoda joka päivä kuten ei limujakaan - hampaillehan mehut ovat usein vielä pahempia.
pakastealtaan mansikat on ulkomaisia! Pissa-ja kakkavedellä kyllästettyjä joita ei voi syödä keittämättä. Siksi.