NYT ON KYLLÄ PAKKO KYSYÄ ETTÄ MIKSI PAKASTATTE MANSIKOITA KUN KAUPASTA SAA NIITÄ AINA?
Talvellakin voi ostaa kaupasta pakastettuja mansikoita. Mikä into teillä on pakastaa ne itse kesällä? Eikö se ole ihan sama kuka ne pakasti vai mitä?
Talvella jos tarvii mansikoita niin jolkottelee lähikauppaan ja ostaa pussin/rasian mansikoita.
Olen jo 33v. enkä ole vielä koskaan pakastellut mansikoita.
Noh, kertokaas nyt syynne! Jos tulee tosi hyvä syy niin pakastan minäkin!
Kommentit (126)
Olenko minä ainut, joka ei voi sietää pakastettuja mansikoita? Limaisia lörttösiä. Yäääk. En pidä marjamehuistakaan yhtään, saati sitten kiisselistä niine limaisine mansikkaklimppeineen. Mansikkaa syön vain tuoreena.
suurin syy on se, että kaupan mansikat on pakastettu kokonaisena, kun itse taas haluan pakastaa mansikat kevyesti muussattuna sokeriripauksen kera.
hintakin on edullisempi itse pakaataen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2012 klo 09:01"]
koska en halua keitellä niitä. Toiseksi hinta on aika suolainen ja meillä syödään paljon mansikoitakin, viime talvena kiskoimme 20 kiloa ja ne loppuivat kesken.
[/quote]
Minä olen ostanut koko talven kaupasta kotimaista pakastemansikkaa ja -mustikkaa.
Lähikaupasta ei saa kotimaisia. Sen lisäksi se on mulle aina joka kesän juttu, kun nuorena olin monta kesää mansikkapellolla, että käyn parin laatikollisen verran poimimassa itse tutun tilalta, tiedän mitä saan, kun olen itse marjani poiminut. Yhtenä kesänä olin siellä hetken lomalla töissäkin ja otin osan palkasta mansikoina (verot maksettiin, kyllä, hän on tarkka tästä), mutta en minä enää sitä pitkään jaksa, kun on töitä muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2012 klo 09:21"]
[/quote]
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12328000
[quote author="Vierailija" time="11.07.2012 klo 09:05"]Ulkomaisista pakastemansikoista ei teidä lajiketta. Esimerkiksi mehun keitossa polka ja jonsokki mun kokemuksen mukaan mainioita. Honey on enemmän syömämarja.
[/quote]
Honey on paras talvimarja pakastaa, polka on syömämarja kuten sonata ja Frida. Honey on hyvin hyvin hyvin karvas syödä, ainakin alku ja loppusato..
T. Viljelijän miniä
[quote author="Vierailija" time="11.07.2012 klo 10:31"]
Viime talvena huomasin että Pirkka-kotimainen mansikka on kilohinnaltaan sama, kuin mun poimima ja mun poimimalle tulee vielä rasioista, bensoista yms. kustannukset jos ei omalle ajalle halua laskea.
Ja sitä kotimaista oli melko lailla koko talven tarjolla ihan Pirkkana, oli muutamia viikkoja ettei ollut, eikä se mansikka nyt niin elintärkeä ole, että ei olis voinut olla ilman.
Enää en siis poimi ja pakasta.
Jos joku ruoka on erityisen halpaa, kannattaa aina kysyä mielessään, miksi.
Muualta lainattua:
"Kinometionaatti, fenbutatinaoksidi, metiokarbi, heksitiatsoksi, atsinfossimetyyli, dimetoaatti, lambda-syhalotriini, mevinfossi, malationi, metiokarbi, fenmedifaami, klopyralidi, gyfosaatti, simatsiini, dikvatti, lenasiili, metamitroni…
Siinä listaa mansikan viljelyssä käytetyistä torjunta-aineista. Näitä aineita ruiskutellaan mansikkapelloille jopa 10 kertaa kesässä. Ei olekaan sattumaa, että Eviran mukaan suomalaiset saavat viljojen jälkeen eniten torjunta-ainejäämiä mansikoista."
Ja jos mansikat ovat ulkomailta, jostain tyyliin Puolasta tai jostain Etelä-Euroopan maasta, et voi enää olla yhtään varma, mitä myrkkyjä ja lannoitteita niiden viljelyyn on käytetty.
meinaatko että myrkkyjä käytetään vain jos mansikat lähtee pakastukseen tehtaalle?
Meidän lähikaupassa kotimaiset viinimarjat 400 g 1,19 e oakasteesta, mansikat 1,49 € kilo joten en tod. Ole niin pölö et aikaisin pakastamaan. Haetaan kllä joka kesä 5-10 kg laatikko tuoreita mansikoita mut ne syödään tuoreeltaan, Se on yksi meidän kesä tapahtumista.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2012 klo 10:32"]
maksaa kaupassa 7€.
Nyt saa 5kg hintaan 25€ joten tuleehan siinä säästöä. Itsepoimien varmaan halvemallakin.
[/quote]
Kannattaisi laskea pakastimen syömät sähkötkin niihin mansikoiden hintaan samoin kuin mehuiksikeittämisen sähköt sekä työkustannukset. Teille ei oma aika ole ilmeisesti minkään arvoista? Tai kuljetuskustannukset?
Minusta ne kaupan pakastealtaan mansikat on jotenkin sitkeitä verrattuna itse pakastettuihin. Ja siitä saa hyvän fiiliksen koko perheelle, kun säilöö mansikoita, niitä käydään siinä maistelemassa (ostan sitä varten ylimääräisiä) ja lapset on innoissaan, kun näkevät, että pakastimeen menee niin paljon mansikoita. Se on jonkinlainen elämys kotioloissa :)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 06:57"]Meidän lähikaupassa kotimaiset viinimarjat 400 g 1,19 e oakasteesta, mansikat 1,49 € kilo joten en tod. Ole niin pölö et aikaisin pakastamaan. Haetaan kllä joka kesä 5-10 kg laatikko tuoreita mansikoita mut ne syödään tuoreeltaan, Se on yksi meidän kesä tapahtumista.
[/quote]
Ei taatusti ole kotimaisia tuolla hinnalla, saatika luomua. Että milläköhän myrkyillä ja paskavesillä nuokin on sitten kasteltu, mansikka kun vielä sisältää paljon nestettä joten ne kesän kasteluvedet ja muut myrkyt on sitten imeytyneet tosi hyvin siihen marjaan.
NYT ON KYLLÄ PAKKO KYSYÄ ETTÄ MIKSI KÄYTÄT ISOJA KIRJAIMIA, VAIKKA PIENET SAA YHTÄ HELPOSTI?!
No koska kotimaisten luomumansikoiden roskiin heittäminen kesällä tuntuu älyttömältä. Siksi pakastamme sen mitä emme kesällä syö ja kaikki menee aina talvella.
Koska on hauskempaa mennä poimimaan itse tilalta mansikoita lomalla kauniin kesäpäivän illansuussa kuin raahautua helvetin väsyneenä marraskuisen työpäivän päätteeksi lähikauppaan jonottamaan.
No ainakin tiedän mitä siellä purkissa/pussissa on kun itse pakastan. Kerran ostin kaupasta pakastevadelmia, ja kun avasin pussin, niin aivan tajuton KALAN haju lemahti sieltä. Ja olen erittäin allerginen kalalle.
OVAT KOTIMAISIA!
Miksi nostat vanhoja juttujasi ylös?
11.7.2012 klo 9:05
Halvempaa ja ei mulla tulis edes ostettua/syötyä marjoja jos ne ei olisi tuolla tyrkyllä. En suuremmin pidä pakastemarjoista mutta joskus käytän kun tiedän että muuten pilaantuu pakkasessa.
syömme talven aikana n. 50 litraa mansikkaa, smoothiena, jugurtin kanssa jne.
Suosin luomua ja haluan tietää, mitä syön (ja mitä lapsemme syövät). Siksi ostan mansikat suoraan tutulta luomuviljelijältä ja pakastan ne, ovat varsin kätevästi koko talven saatavissa. Samoin pakastamme mustikkaa (ostamme mökkipaikkakunnalta muutamalta innokkaalta poimijalta), herukkaa jne.
Kaupan pakastealtaan marjat ovat mitä ovat. Kaikki ulkomaiset marjat tulisi keittää ennen käyttöä, itsepakastetut voi napostella siltään (=mieletön makuero).