NYT ON KYLLÄ PAKKO KYSYÄ ETTÄ MIKSI PAKASTATTE MANSIKOITA KUN KAUPASTA SAA NIITÄ AINA?
Talvellakin voi ostaa kaupasta pakastettuja mansikoita. Mikä into teillä on pakastaa ne itse kesällä? Eikö se ole ihan sama kuka ne pakasti vai mitä?
Talvella jos tarvii mansikoita niin jolkottelee lähikauppaan ja ostaa pussin/rasian mansikoita.
Olen jo 33v. enkä ole vielä koskaan pakastellut mansikoita.
Noh, kertokaas nyt syynne! Jos tulee tosi hyvä syy niin pakastan minäkin!
Kommentit (126)
Viime talvena huomasin että Pirkka-kotimainen mansikka on kilohinnaltaan sama, kuin mun poimima ja mun poimimalle tulee vielä rasioista, bensoista yms. kustannukset jos ei omalle ajalle halua laskea.
Ja sitä kotimaista oli melko lailla koko talven tarjolla ihan Pirkkana, oli muutamia viikkoja ettei ollut, eikä se mansikka nyt niin elintärkeä ole, että ei olis voinut olla ilman.
Enää en siis poimi ja pakasta.
Jos joku ruoka on erityisen halpaa, kannattaa aina kysyä mielessään, miksi.
Muualta lainattua:
"Kinometionaatti, fenbutatinaoksidi, metiokarbi, heksitiatsoksi, atsinfossimetyyli, dimetoaatti, lambda-syhalotriini, mevinfossi, malationi, metiokarbi, fenmedifaami, klopyralidi, gyfosaatti, simatsiini, dikvatti, lenasiili, metamitroni…
Siinä listaa mansikan viljelyssä käytetyistä torjunta-aineista. Näitä aineita ruiskutellaan mansikkapelloille jopa 10 kertaa kesässä. Ei olekaan sattumaa, että Eviran mukaan suomalaiset saavat viljojen jälkeen eniten torjunta-ainejäämiä mansikoista."
Ja jos mansikat ovat ulkomailta, jostain tyyliin Puolasta tai jostain Etelä-Euroopan maasta, et voi enää olla yhtään varma, mitä myrkkyjä ja lannoitteita niiden viljelyyn on käytetty.
kotimaiset mansikat ovat paljon kalliimpia kuin itse säilötyt.
Kyttään sopivan hinnan ja silloin pakastan.
Lisäksi meille kun ostetaan useampi laatikollinen joka kerta muksut saa mielin määrin popsia mansikoita. Ostetaan lähitilan mansikoita jotka tiedetään hyviksi.
maksaa kaupassa 7€.
Nyt saa 5kg hintaan 25€ joten tuleehan siinä säästöä. Itsepoimien varmaan halvemallakin.
oman sadon säilömisen tietysti ymmärrän, mutta aika harva pakastaja kai oman pellon mansikkaa pakastelee... Kaupasta ne niitä kantaa.
kun itse mansikkansa kasvattaa, tietää, mitä lannoitteita jne. käytetty
Oman pellon ja kaupan välillä on myös poimiminen suoraan tuottajan tilalta. Halvempaa kuin kaupasta, kun ei tarvii maksaa poimijalle ja välikäsille. Ja marjat saa varsin tuoreina, kun vie pellolta suoraan kotiin. Ja tutun tilan kanssa tietää mitä saa. Itse olen käynyt poimimassa tilalta vain muutaman kerran (laiska kyykkimään), mutta lapsena kuljettiin usein äidin mukana kun kävi poimimassa mansikat naapurikunnan luomutilalta. Monet tilat (kaikki?) myyvät marjoja myös valmiiksi poimittuina, jolloin pitää maksaa poiminnasta, mutta kaupan välikäsi jää puuttumaan.
kesällä heitän päivittäin syömättä jääneet mansikat kompostiin ja ostan talvella kaupasta ihania valmiiksi pakastettuja mansikoita. En säilö myöskään muuta puutarhamme satoa koska sehän olisi hukkaan heitettyä aikaa. Paljon helpompaa ostaa talvella tarpeen mukaan ja saa paljon ihania lisäaineita kaupan päälle.
"kylvetään" sekaan kalliita torjunta-aineita? Eli loogisesti paljon torjunta-ainetta => kallis mansikka.
Lenasiilia esim. ei tukesin tietokanta tunnista lainkaan eli sitä tuskin käytetään. Muutenkin tuo lista on kopioitu ns, huuhaablogista. Aineet ovat olemassa, niitä vain ei mansikkamailla käytetä.
Rahtaisitteko Suomesta ne mansikat tänne Italiaan myrkkyjen pelossa :)?
Itse en pakasta mutta jonkin verran saatan tehdä hilloa. Enemmän kuitenkin sitäkin teen kotimaisista aprikooseista.
"kylvetään" sekaan kalliita torjunta-aineita? Eli loogisesti paljon torjunta-ainetta => kallis mansikka.
Lenasiilia esim. ei tukesin tietokanta tunnista lainkaan eli sitä tuskin käytetään. Muutenkin tuo lista on kopioitu ns, huuhaablogista. Aineet ovat olemassa, niitä vain ei mansikkamailla käytetä.
Kyllä mansikoita myrkytetään jopa useita kertoja kesässä esim. hometta vastaan. Ihan asiallisesta lähteestä (Tukes) löytyy myös mansikoille sallitut torjunta-aineet, joista moni on luokiteltu terveydelle haitalliseksi. Suuri osa ympäristölle haitalliseksi. Evira myöskin on virallinen taho, joka on tutkinut, että mansikoista löytyy eniten myrkkyjäämiä viljojen jälkeen. Lisäksi epäilen vahvasti, että sääntöjä noudatetaan yhtä hyvin kaikissa EU-maissa (onhan se tässä talouskriisissäkin nähty) ja lisäksi Etelä-Euroopan maissa pitää myrkyttää vielä enemmän, koska on lämmintä ja enemmän tuholaisia. Siksi sieltä ostetut ruuat voi sisältää mitä vain. Valvontaa ei ole tai se on heikkoa. Myös tämän Evira totetaa, että torjunta-ainejäämät ovat suurempia ulkomailta tulevissa.
Enemmän torjunta-aineita -> halvempi hinta, koska sato saadaan tehokkaammin talteen. Ei tule niin paljon hukkaa kuin tulisi muuten. Tähänhän koko tehoviljely perustuu ja myrkkyihin käytetty raha maksaa itsensä takaisin. Eihän niitä kuule muuten käyttäisi, jos se vain tappiota tuottaisi.
ovat halvempia kuin työvoima.
Ovat taatusti luomua.
Tykkään :) Mä vielä toistaiseksi ostan luomutmansikat, mutta haaveena olisi tulevaisuudessa saada sen verran aikaiseksi, että laittaisi oman mansikkamaan.
20
Ovat taatusti luomua.
Tykkään :) Mä vielä toistaiseksi ostan luomutmansikat, mutta haaveena olisi tulevaisuudessa saada sen verran aikaiseksi, että laittaisi oman mansikkamaan.
20
tuli talon mukana :)
Ovat taatusti luomua.
20
tuli talon mukana :)
Oi, good for you!
Ovat taatusti luomua.
Eivät ole luomua, eivät ole luomusertifioituja.
Mutta joo, ymmärretään kyllä mitä tarkoitat.
eli ei tarvetta pakastetuille mansikoille ollenkaan. Kun Suomessa on satokausi syön niitä marjoja tai hedelmiä joita kulloinkin kotimaisena tuoreena saa, sitten kun se loppuu ostelen tuontihedelmiä, mieluiten Euroopan alueelta tuotuja.
mansikoita käyttävät syövät ne sitten jotenkin tuoreina. Mutta nyt vastaajt ilmoittavat keittävänsä mehuja ja kiisseleitä. Eihän niissä ole edes yhtään c-vitamiinia jäljellä tuon prosessin jälkeen. Ja lisäksi hirveästi sokeria.
Itse käyttäsin smoothieen ja jugurttiin yms.
Mutta ei ole arkkupkastinta,joten en pakasta vaan syön kesällä tuoreita mansikoita.
mansikoita käyttävät syövät ne sitten jotenkin tuoreina. Mutta nyt vastaajt ilmoittavat keittävänsä mehuja ja kiisseleitä. Eihän niissä ole edes yhtään c-vitamiinia jäljellä tuon prosessin jälkeen. Ja lisäksi hirveästi sokeria. Itse käyttäsin smoothieen ja jugurttiin yms. Mutta ei ole arkkupkastinta,joten en pakasta vaan syön kesällä tuoreita mansikoita.
onko pakastuksessa joku prosessi, jonka ansiosta marjoihin tulee ylimääräistä sokeria? meillä ainakin sokeria on yhtä paljon ennen ja jälkeen pakastuksen, mehuunkaan sitä ei tarvitse lisätä, jos ei aio mehuja säilöä.
mansikoita käyttävät syövät ne sitten jotenkin tuoreina. Mutta nyt vastaajt ilmoittavat keittävänsä mehuja ja kiisseleitä. Eihän niissä ole edes yhtään c-vitamiinia jäljellä tuon prosessin jälkeen. Ja lisäksi hirveästi sokeria. Itse käyttäsin smoothieen ja jugurttiin yms. Mutta ei ole arkkupkastinta,joten en pakasta vaan syön kesällä tuoreita mansikoita.
Meillä menee sellaisenaan mainitsemiesi lisäksi esimerkiksi puuroon ja rahkaan. Kuten ylempänä kirjoitin niin se pakastetaan mitä kesällä ei sadosta ehditä syödä.
"kylvetään" sekaan kalliita torjunta-aineita? Eli loogisesti paljon torjunta-ainetta => kallis mansikka. Lenasiilia esim. ei tukesin tietokanta tunnista lainkaan eli sitä tuskin käytetään. Muutenkin tuo lista on kopioitu ns, huuhaablogista. Aineet ovat olemassa, niitä vain ei mansikkamailla käytetä.
ovat halvempia kuin työvoima.
vai koska olet nähnyt väkeä vahvistamassa mansikanvarsia?
Se riittää syyksi säilöä.
Mansikanperkuu on kivaa koko perheen hommaa. Herättää myös mukavia lapsuusmuistoja, kun koko perhe istuttiin keittiön pöydän ääressä jutellen, mansikoita peraten ja niitä syöden.
Mustikassa ja puolukassa käyminen on kivaa! Sienien kerääminen, yrttien kuivaaminen, hillojen ja mehujen keittäminen on kivaa! Ihanaa kun talo tuoksuu tuoreelle mehulle tai hillolle.
Omatekemästä hillosta ja mehusta saa juuri niin makeaa kuin itse haluaa - toisin sanoen ei niin äklömakeaa kuin kaupan mehut ja hillot.
Meillä marjoja kuluukin paljon, niin paljon, että saisin joka päivä ostaa kaupasta pussillisen marjoja jos olisin ostomarjojen varassa. Asun pienellä paikkakunnalla lähellä metsiä, sienestäminen ja marjastaminen on minulle harrastus. Meidän lähikaupastamme ei myöskään saa kotimaisia marjoja kuin alkutalvesta. Olen tämän huomannut, koska vadelmia ostan joskus kaupasta. Vadelmien keräämisestä en tykkää, se on niin vaivalloista.
Tartteeko kaikelle olla niin lopullista järkiperustetta? Tuskinpa kovin moni nykyään pakastaa ja säilöö pelkästä pakosta.