NYT ON KYLLÄ PAKKO KYSYÄ ETTÄ MIKSI PAKASTATTE MANSIKOITA KUN KAUPASTA SAA NIITÄ AINA?
Talvellakin voi ostaa kaupasta pakastettuja mansikoita. Mikä into teillä on pakastaa ne itse kesällä? Eikö se ole ihan sama kuka ne pakasti vai mitä?
Talvella jos tarvii mansikoita niin jolkottelee lähikauppaan ja ostaa pussin/rasian mansikoita.
Olen jo 33v. enkä ole vielä koskaan pakastellut mansikoita.
Noh, kertokaas nyt syynne! Jos tulee tosi hyvä syy niin pakastan minäkin!
Kommentit (126)
kasvatan itse mansikkani. Ilman torjunta-aineita!
Puhdasta ruokaa. Rahaa myös säästyy, kun ei tarvitse ostaa marjoja.
"kylvetään" sekaan kalliita torjunta-aineita? Eli loogisesti paljon torjunta-ainetta => kallis mansikka. Lenasiilia esim. ei tukesin tietokanta tunnista lainkaan eli sitä tuskin käytetään. Muutenkin tuo lista on kopioitu ns, huuhaablogista. Aineet ovat olemassa, niitä vain ei mansikkamailla käytetä.
Kyllä mansikoita myrkytetään jopa useita kertoja kesässä esim. hometta vastaan. Ihan asiallisesta lähteestä (Tukes) löytyy myös mansikoille sallitut torjunta-aineet, joista moni on luokiteltu terveydelle haitalliseksi. Suuri osa ympäristölle haitalliseksi. Evira myöskin on virallinen taho, joka on tutkinut, että mansikoista löytyy eniten myrkkyjäämiä viljojen jälkeen. Lisäksi epäilen vahvasti, että sääntöjä noudatetaan yhtä hyvin kaikissa EU-maissa (onhan se tässä talouskriisissäkin nähty) ja lisäksi Etelä-Euroopan maissa pitää myrkyttää vielä enemmän, koska on lämmintä ja enemmän tuholaisia. Siksi sieltä ostetut ruuat voi sisältää mitä vain. Valvontaa ei ole tai se on heikkoa. Myös tämän Evira totetaa, että torjunta-ainejäämät ovat suurempia ulkomailta tulevissa. Enemmän torjunta-aineita -> halvempi hinta, koska sato saadaan tehokkaammin talteen. Ei tule niin paljon hukkaa kuin tulisi muuten. Tähänhän koko tehoviljely perustuu ja myrkkyihin käytetty raha maksaa itsensä takaisin. Eihän niitä kuule muuten käyttäisi, jos se vain tappiota tuottaisi.
Kyllä, hometta torjutaan, mutta samoja aineita on esim. lasten kertakäyttövaipoissa tai naisten siteissä, kukaan vain ei nosta siitä haloota. Esimerkiksi tamponissa on sellaisia määriä myrkkyjä, että kenenkään ei uskoisi uskaltavan niitä käyttää. Ja huom! nyt en tarkoita jokaista tamponia vaan tiettyjä, mutta ihan sama se on mansikoissakin eli läheskään kaikkia listan aineita ei käytetä, vaikka kaikilla niillä pelotellaan.Tietokone säteilee ja aiheuttaa syöpää, saman tekee kännykkä. Asuntojen sisäseinät "erittävät" ilmaan vaarallisia aineita, lastulevyt samoin, sisustuksen liimat ovat vaarallisia etenkin syötyinä jne. Kaikessa halutaan päästä halvalla, joten säästetään.
Totta turiset, mutta tässä ketjussa puhutaan mansikoista, ei tamponeista.
Tiedän, ettei kaikkia aineita käytetä joka tilalla, mutta hankalaa onkin se, kun ei voi tietää. Siksi en ehdoin tahdoin lisää kemikaalikuromaa, vaan ostan luomumansikoita. Ei kaikkien ole pakko, mutta tämä on mun (ja onneksi jo muutaman muunkin) juttu :)
mansikoita käyttävät syövät ne sitten jotenkin tuoreina. Mutta nyt vastaajt ilmoittavat keittävänsä mehuja ja kiisseleitä. Eihän niissä ole edes yhtään c-vitamiinia jäljellä tuon prosessin jälkeen. Ja lisäksi hirveästi sokeria. Itse käyttäsin smoothieen ja jugurttiin yms. Mutta ei ole arkkupkastinta,joten en pakasta vaan syön kesällä tuoreita mansikoita.
onko pakastuksessa joku prosessi, jonka ansiosta marjoihin tulee ylimääräistä sokeria? meillä ainakin sokeria on yhtä paljon ennen ja jälkeen pakastuksen, mehuunkaan sitä ei tarvitse lisätä, jos ei aio mehuja säilöä.
Sokeria suositellaan laitettavaksi pakastettaviin marjoihin, jotta c-vitamiini ja muut säilyvät paremmin. Näin olen kuulut väitettävän.
Eihän sitä sokeria silti pakko ole laittaa.
pakatemansikat ovat ulkomaalaisia ja ne joutuisi keittämään ennen käyttöä.
Rahtaisitteko Suomesta ne mansikat tänne Italiaan myrkkyjen pelossa :)?
Itse en pakasta mutta jonkin verran saatan tehdä hilloa. Enemmän kuitenkin sitäkin teen kotimaisista aprikooseista.
Suomalaiset mansikat ovat maultaan parempia kuin keskieurooppalaiset pohjoisen kesän valoisuuden takia. Voihan se olla, että tämäkin on urbaanilegendaa, mutta ei ne kevään ensimmäiset ulkomaalaiset mansikat maistu yhtään miltään. Saman eron huomaa kaupan pakastemansikoissakin.
samoja aineita on esim. lasten kertakäyttövaipoissa tai naisten siteissä, kukaan vain ei nosta siitä haloota.
Tietokone säteilee ja aiheuttaa syöpää, saman tekee kännykkä. Asuntojen sisäseinät "erittävät" ilmaan vaarallisia aineita, lastulevyt samoin, sisustuksen liimat ovat vaarallisia etenkin syötyinä jne. Kaikessa halutaan päästä halvalla, joten säästetään.
Monikin (kuten minä) käyttää kestovaippoja ja -siteitä, pyrkii välttämään kemikaalikuormitettuja rakennusmateriaaleja ja pakkauksia, käyttämään hajoavia ja mahd. turvallisia pesuaineita yms. Kännykkää ja tietokonettakin monet välttelevät.
Eihän sitä ole pakko kaikkea ostaa, mitä tuottajat tarjoavat.
niin sanotusti suomalaisissa mansikoissa voi olla mukana muun maan mansikkaakin en muista prosentti määriä kuinka paljon pitää olla suomalaista,että pussiin voi laittaa sen merkin,että suomalaista.
Raakana ei kannata popsia kuin suomalaisia mansikoita,niin ku ei vadelmiakaan,joten siksi pakastan vähän.
osan saan omalta mansikkamaalta luomuna, tosin ei mitenkään sertifioituna, mutta tiedän millä ne on kasvatettu. Loput käyn keräämässä itse viljelijän pelloilta. Kerään vain parhaat, on edullisempaa kuin ostaa kaupasta. Kaupan mansikat eivät taatusti ole yhtä tuoretta ja yhtä hyvin valikoituja.
osa pakastetaan syömämarjoiksi mm.jogurtin kanssa. Osasta teen hilloa ja loput keittelen muiden marjojen kanssa pitkin vuotta mehuiksi.
Juuri kävin kaupassa ja tsekkasin pakastealtaalla mansikan kilohinnan:
halvin pakastemansikka meidöän K-kaupassa 5,17 / kilo
ja tänään täällä espoossa itsepoimitun mansikan kilohinta 4,30e.
Eli jos jossain lähellä mansikkatila, kannattaa käydä poimimassa itse.
Vielä en ole nähnyt mansikkaa sisäänheittotarjouksessa, mutta viime vuonna ainakin hain citymarketista 19,90 hintaan viiden kilon laatikoita neljä kappaletta. Mun mielestä oli hinta kohdallaan ja jos tänä vuonna saa taas suonenjoen mansikkaa samoilla hinnoilla, taatusti haen ja pakasta. :-)
Ja saa varmasti kotimaisia mansikoita ympäri vuoden, kun on niitä pakastanut. Meillä koko perhe syö esim. lättyjen päällä aina mansikoita, ei mitään kaupan sokerihilloja.
Jos minulla olisi oma maa niin kasvattaisin siinä mansikkani, mutta kun ei ole niin on ostettava kaupasta!
Yksi av:n vakikäyttäjä vaan
menee aika paljon mansikkaa talven mittaan joten mielestäni kätevämpää kun on pakastimessa valmiiksi. Ja lisäksi itsepoimittu ja pakastettu tuntuu turvallisemmalta ja laadultaan paremmalta kun ei ole kylmäketju päässyt katkeamaan missään välissä. Meillä mansikkaa laitetaan eniten rahkoihin, jugurtteihin ja erilaisiin jälkiruokiin, ja paljon syödään ihan sellaisenaan marjasekoituksena. Lapset tykkäävät aamupalalla syödä marjasekoitusta. On hyvää ja terveellistä. Pakastan myös itse poimittua mustikkaa, vadelmaa ja herukoita niin paljon että yksi pakastin ei meillä riitä.
on 25km matkaa sinne kauppaan. Tulee vähän vogon kalliiksi se mansikkapussukka jos joutuu hakemaan kun mieliteko iskee.
Joku tuossa ylempänä sanoi, että voi niitä valmiitakin olla kotona varuilta... No, miten se eroaa siitä että kesällä varaa valmiiksi sen 5-10kg???
1. Suomalaiset marjat maksavat kaupasta ostettuina rikollisen paljon. Ulkomaalaisia en osta, vaikka mulle maksettaisiin siitä.
2. Oman maan mansikat ovat myrkyttömiä ja niitä voi syödä hyvällä omalla tunnolla ja antaa lapsillekin.
3. Harakoilleko ne mansikat pitäisi tuolta maasta luovuttaa? Meillä on siis oma mansikkamaa, samoin kuin kasvimaakin ja säilömme sadot. Typeräähän se olisi antaa noiden vain mädäntyä maahan. =D
Mutta luultavasti "toi nyt on eri tilanne, tässä tarkoitettiin niitä jotka ostavat mansikkansa" ;)
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 03:14"]
Olenko minä ainut, joka ei voi sietää pakastettuja mansikoita? Limaisia lörttösiä. Yäääk. En pidä marjamehuistakaan yhtään, saati sitten kiisselistä niine limaisine mansikkaklimppeineen. Mansikkaa syön vain tuoreena.
[/quote]
Et ole yksin. Kirjoitin tuonne edelliselle sivulle, että syön mansikkani läpi vuoden tuoreina. Pakastaminen pilaa maun ja olomuodon.
Rahan säästöä. Saan äidiltäni mansikoita enemmän kuin tarpeeksi. Miksi ostaa talvella pakastettuja kun niitä on omia,joista tehdä piirakkaa ym.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 06:58"][quote author="Vierailija" time="11.07.2012 klo 10:32"]
maksaa kaupassa 7€.
Nyt saa 5kg hintaan 25€ joten tuleehan siinä säästöä. Itsepoimien varmaan halvemallakin.
[/quote]
Kannattaisi laskea pakastimen syömät sähkötkin niihin mansikoiden hintaan samoin kuin mehuiksikeittämisen sähköt sekä työkustannukset. Teille ei oma aika ole ilmeisesti minkään arvoista? Tai kuljetuskustannukset?
[/quote]
No mitäs jos tykkää tuosta marjastamisesta ja vaikka mehujen keittelystä. Otan lomani yleensä marja-aikaan ja en tajua mitä minun sitten pitäisi lomalla tehdä. Istua ja ihmetellä? Tykkään luonnossa liikkumisesta ja tarvitsen jotain tekemistä lomallekin. Lisäksi tuollainen käsillä tekeminen on ihan mahtavaa vaihtelua leipätyölleni. Ymmärrän kyllä jos marjastaminen ei kaikkia inspaa, mutta minä nautin.
Lähikauppaan on yli 30 kilometriä. Ihann vaan yhden mansikkapussin vuoksi pistäydytä niitä noutamaan. Omaan pakastimeen vain noin 30 metriä. Pakasteet tahtovat sulaa noin pitkällä matkalla.
alkuperä,hinta, laatu, eri muodoissa, lajike, sokerilla ja ilman, annoskoot
Kyllä, hometta torjutaan, mutta samoja aineita on esim. lasten kertakäyttövaipoissa tai naisten siteissä, kukaan vain ei nosta siitä haloota. Esimerkiksi tamponissa on sellaisia määriä myrkkyjä, että kenenkään ei uskoisi uskaltavan niitä käyttää. Ja huom! nyt en tarkoita jokaista tamponia vaan tiettyjä, mutta ihan sama se on mansikoissakin eli läheskään kaikkia listan aineita ei käytetä, vaikka kaikilla niillä pelotellaan.
Tietokone säteilee ja aiheuttaa syöpää, saman tekee kännykkä. Asuntojen sisäseinät "erittävät" ilmaan vaarallisia aineita, lastulevyt samoin, sisustuksen liimat ovat vaarallisia etenkin syötyinä jne. Kaikessa halutaan päästä halvalla, joten säästetään.