NYT ON KYLLÄ PAKKO KYSYÄ ETTÄ MIKSI PAKASTATTE MANSIKOITA KUN KAUPASTA SAA NIITÄ AINA?
Talvellakin voi ostaa kaupasta pakastettuja mansikoita. Mikä into teillä on pakastaa ne itse kesällä? Eikö se ole ihan sama kuka ne pakasti vai mitä?
Talvella jos tarvii mansikoita niin jolkottelee lähikauppaan ja ostaa pussin/rasian mansikoita.
Olen jo 33v. enkä ole vielä koskaan pakastellut mansikoita.
Noh, kertokaas nyt syynne! Jos tulee tosi hyvä syy niin pakastan minäkin!
Kommentit (126)
Ostan mansikoita aina mansikka-aikaan pari laatikollista eli 10 kiloa. Pakastan ne sellaisinaan noin 2 kilon annoksina pusseissa. Ja sitten pitkin talvea keittelen viinimarjoken kanssa mehumaijalla kotimehuksi.
Siksi ostan mansikoita ja pakastan. Samalla tulee pakastettua jonkin verran myös kiisselimarjoiksi.
Ulkomaisista pakastemansikoista ei teidä lajiketta. Esimerkiksi mehun keitossa polka ja jonsokki mun kokemuksen mukaan mainioita. Honey on enemmän syömämarja.
miksi keittelet vasta talvella? Eiks samalla vaivalla keittelis ne mehut kerralla syksyllä ja mehuna pakkaseen?
miksi keittelet vasta talvella? Eiks samalla vaivalla keittelis ne mehut kerralla syksyllä ja mehuna pakkaseen?
vastaus:
En pakasta enää mehua, vaan pullotan lasipulloihin, jotka säilytän jääkaapissa. Aina, kun edellinen satsi on loppu, keittelen uudet.
Ja se etu säännöllisestä mehunkeitosta on, että meidän biolanin kompostori pysyy hyvin lähes koko talven toiminnassa, kun aina kerran kuukaudessa käyn kippaamassa sinne vähän isomman satsin "evästä". Näin meillä.
Jäin oikein miettimään tätä.
Paljon on myös kyse ajankäytöstä. Syksyllä on silloin marja-aikaan karmea kiirus. En siis todellakaan jaksaisi keitellä meidän käyttämäämme mehumäärää yhtä soittoa.
Ja kun viemme joka vuosi myös satsin omenia puristettavaksi mehuksi ja se mehu pakastetaan litran tai kahden litran muovipulloissa.
Ja kun mansikat kypsyvät jo heinäkuussa ja viinimarjat sekä vadelmat vasta myöhemmin, keräilen mieluummin mehunkeittoaineksia pakkaseen keittääkseni sitten kerralla mieleiseni sekoituksen. Ihan pelkkää mansikkamehua tai varsinkaan viinimarjamehua en halua tehdä.
olin se 4 ja 7 -kirjoittaja :-)
Asn Helsingissä ja lähellä hyvät kaupat ja kotimaista pakastettua mansikkaa. Mulla ei myöskään ole isoa pakastinarkkua ja en viitsi suotta sitä mansikoilla täyttää.
kun itse mansikkansa kasvattaa, tietää, mitä lannoitteita jne. käytetty
en pakasta minäkään. Pakastin on muutenkin aina täynnä. Lähikaupasta saa kotimaista pakastemansikkaa ympärivuoden. Tosin en keittelekään mehuja, jotka tietysti vaativat aika erilaisia määriä mansikkaa kuin mitä minä käytän :)
Lapsuudessani piti aina siivota kilotolkulla mansikoita kesäisin pakastusta varten. Kamala vaiva eikä niitä saanut edes syödä. Sitten niitä lötköpakasteita löytyi vielä seuraavana kesänäkin ja ne heitettiin hädässä jonkun pannarin päälle. Turhaa touhua, sanoin jo silloin. Mutta tämä mansikka-asia oli äidilleni tärkeä riitti.
oman sadon säilömisen tietysti ymmärrän, mutta aika harva pakastaja kai oman pellon mansikkaa pakastelee... Kaupasta ne niitä kantaa.
en halua muoviroskaa.
Nämä kaikki saan pakastamalla mansikat itse.
Ylipäätään suhtaudun ruokaan ja tavaraan silä tavalla, että mitä enemmän pystyn tekemään itse, sitä parempi. Siksi myös kasvatan kasvimaalla vihanneksia, vaikka niitäkin saa kaupasta.
oman sadon säilömisen tietysti ymmärrän, mutta aika harva pakastaja kai oman pellon mansikkaa pakastelee... Kaupasta ne niitä kantaa.
ovat kaupassa kalliita talvella ja ulkomaisia. Ja meillä menee niitä paljon..
siis mansikoiden perkaaminen ja pakastaminen. Toivottavasti ensi kesäksi saadaan aikaiseksi pihamaalle oma kasvimaa, niin sitten voikin pakastaa ihan moman maan mansikat.
Hieman halvempaa, saa valita mitä ottaa, saa syödä samalla mansikoita. Maistelin varmaan kilon. Poimin luomutilalta.
on että tulee halvemmaksi ostaa kotimaisia valmiiksi pakatettuja. Hintaero ei ole suuri ja erotuksen kattaa valtavat sähkökulut mitä pakastin aiheuttaa. Pitää myös olla suuri pakastin. Vinkkinä että kaupasta ostettujakin voi pitää varalta pakastimessa. Itselle ei tulis mieleenkään pakastaa itse juurikin kalleuden takia ja lisäksi vaivan. Näitä oheiskuluja harva laskee mutta jokainen itse pakastettu mansikkakilo on äärimmäisen kallis.
nei eivät ole varmasti kotimaisia, kun niissä saa olla tuo 16% ulkomaista seassa, eikö se mene kaaliiiin.?
Sitäpaitsi mulla kulutusmittarilla tsekattu ja kaksi pakastinta päällä jatkuvasti ja kulutus 0.09 senttiä /vrk, ja tähän sisältyi vielä ilmastonnin sähkö ja kaikki valmiustilasähköt, että se siitä kulutuksestakin.
Itse keittelen mehua 1-2 kertaa kesässä. Ensin raparperista ja ehkä sekaan menee mansikkaa jonkin verran. Sitten toisen kerran mustaviinimarjasta ja kirsikoista. pakastan mehun muovipulloihin, meillä ei ole jääkaappitilaa niin paljoa että mahua mahtuisi paria pulloa enempää jääkaappiin.
Omenasta en tee mehua laisinkaan, tosin tänä vuonna vois varata ajan kaupungin mehustamosta, jos vaan tulee omenaa riittävästi. Tuorepuristettu omenamehu on ihanaa ja säilyykin pakkasessa ihan hyvin.
Keittäessä mehua heitän sekaan myös mahdollisesti edelliseltä kesältä jääneitä marjoja: puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa.
T. se jooka ihmetteli mehun keittoa talvella ;-)
Viime talvena huomasin että Pirkka-kotimainen mansikka on kilohinnaltaan sama, kuin mun poimima ja mun poimimalle tulee vielä rasioista, bensoista yms. kustannukset jos ei omalle ajalle halua laskea.
Ja sitä kotimaista oli melko lailla koko talven tarjolla ihan Pirkkana, oli muutamia viikkoja ettei ollut, eikä se mansikka nyt niin elintärkeä ole, että ei olis voinut olla ilman.
Enää en siis poimi ja pakasta.
Siksi pakastan. Musta on kasvanut lähiruuan kannattaja, ja mansikoissa se lähihankinta on niin helpoa toteuttaa, että ilman muuta käytän tilaisuuden hyväkseni.
Tänä vuonna kaikki on mennyt ainakin toistaiseksi suusta sisään. Viime kesänä pakastimme noin 30 kiloa. Meillä siiis oman maan satoa eikä kaupasta ostettavia.
koska en halua keitellä niitä. Toiseksi hinta on aika suolainen ja meillä syödään paljon mansikoitakin, viime talvena kiskoimme 20 kiloa ja ne loppuivat kesken.