Miksi esim. Natasha Kampush selvisi hyvin kaikesta kauheasta?
Ja jotkut ei pienestä sanomisesta tai kiusaamisesta?
Kommentit (48)
kun kiusattiin ja vittuiltiin niin korjasin ne asiat mistä huudeltiin. Jo loppui huuto.
Miksi esim. Natasha Kampush selvisi hyvin kaikesta kauheasta? Ja jotkut ei pienestä sanomisesta tai kiusaamisesta?
sitten kun omalle lapsellesi tulee pientä sanomista tai kiusaamista. Tai vaikkapa kokee saman kuin Natasha. Se mikä ei tapa, se vahvistaa -hienoahan se vaan on :)
vaan osasi kääntää sen voimavaraksi. Tämä kokemus oli läpi käytävä ja mitä tästä voi oppia. Ja katse eteenpäin ja liikkeelle. Eikä jäädä pillereissä kotiin pyörimään sängyn pohjalle että voi kauheata mitä kävi.
Noin yleisesti ottaen paskat kokemukset eivät ole mikään "voimavara" tai joku, josta ihminen "voi oppia jotain". Ilmeisesti tämä ketju pohjimmiltaan viittaa koulukiusaamiseen ja tähän yhteen tapaukseen - no, minuakin kiusattiin koulussa. Ne asiat on silti jätetty taakse, kiusaaminen ei vaikuta elämääni nyt aikuisena. Mutta ei se nyt helvetissä mikään VOIMAVARA ole minulle, että luokallani oli jotain kusipäitä ja että minua kiusattiin henkisesti. Minulle päinvastoin ovat voimavaroja tuona samana ajankohtana elämässäni olleet HYVÄT asiat. Eikä minun ole täytynyt "oppia" mitään koulukiusaamisesta. Ihan kuin se olisi sinusta jokin karman läksy.
Voidaan lakata välittämästä.
Välittämästä siitä mitä itselle tai toiselle ihmiselle tapahtuu.
Mitäs sanotte, muutetaanko kaikki Ähtäriin? Siellä olisi susihäkissä muutama elukan paikka vapaana.
että kiusaamista ja kiusaamisen kokemuksia on erilaisia. Siinä vaiheessa kun vatsaa moukaroidaan säännöllisesti, on ihan sama onko uhri valmiiksi herkkä ja omalaatuinen. Niin vaan ei tehdä. Luulisi sen jokaisen ymmärtävän.
Musta tuntuu että ne tyypit joita koulukiusataan, ovat jo valmiiksi herkkiä ja omalaatuisia. Ehkä masentuisivat myöhemmin ilmankin kiusaamista. ... Mulla on eräs ystävä, joka puhuu aina kovaan ääneen koulukiusatuksi tulemisestaan, asia ihmetyttään, koska olin ala-asteella hänen luokallaan ja silloin jo kaveri, enkä huomannut mitään erityistä kiusaamista. Luokan pojat saattoivat huudella jotakin välitunnilla, niin kuin huutelivat kaikille tytöille.
Voi lapsille osoittaa että olisi sinusta voinut tulla tuollainenkin jos et olisi ollut sisukas ja kunnon ihminen. Huonoille esimerkeille on paikkansa maailmassa siinä kun hyvillekin.
Kyllä NK selvisi minusta, koska selvisi hengissä ja sai ainakin mahdollisuuden aloittaa normaali elämä.
että uskalsi karata.