Poikani tulee olemaan luokkansa lyhin. 120cm, 20kg.
En tiedä, mistä tuli mieleeni, mutta toukokuisessa kouluuntutustumispäivässä huomasin poikani olevan selvästi muita pienempi.
Olen kuvitellut, että poika on ihan tavallisen kokoinen tuleva seitsenvuotias. Täyttää elokuussa 7v.
Muut olivat jopa päätä pidempiä, tytötkin. Seisoivat rivissä opettajan edessä ja poikani oli koko luokan pienin. Ja siis niin selvä ero, että ihan häkellyin.
Poika on 120cm ja 20kg, kesäkuussa mitattu. Onko siis pieni teidän muiden ekaluokkalaisiin verrattuna vai asutaanko jättiläisten koulualueella?
Kommentit (136)
128cm 26kg kesällä syntynyt. Pienin on luokallaan, mutta muutama muukin vain pari senttiä pidempiä. Osa tytöistä 150cm, pikkuiselle poika näiden rinnalla näyttää...
reipas poika, mutta aina välillä kyselee, että miksi hän on niin pieni. Isoveli ja isä ovat kasvaneet reippaasti murrosiässä, joten eiköhän hänkin. Luokkansa lyhyin kyllä on. En tiedä, että olis kiusattu, kavereita on.
Ihan älyttömän epäkohteliaasti sanottu
Ihan älyttömän pieni,varsinkin pojaksi Taisi olla 5-vuotiaana meidän poika tuon kokoinen
-ohis
Oonko mä jotenkin vajaa kun en tajua mikä tässä nyt niin epäkohteliasta oli? Tuon aikaisemman kirjoittajan kokemusten perusteella poika on pieni. Entä sitten? Itse en niin järjettömän pienenä pidä. Meillä tyttö menee vasta eskariin ja on 125cm pitkä. Sen verran kuitenkin olen tytön kavereita ja muita saman ikäisiä katsonut että selväksi on tullut että tuon ikäisillä (ja varmasti myös vuoden päästä) pituuksissa on todella isoja eroja. Ihan normaalimittaiselta poikasi vaikuttaa.
Kenenkään ihmisen ulkoisesta ominaisuudesta ei ole kohteliasta käyttää tuollaista adjektiivia, varsinkaan kun kysymyksessä on ominaisuus, mihin henkilö ei voi itse mitenkään vaikuttaa.
olin vn -83 ekaa luokkaa aloittaessani luokkani ja itse asiassa koko koulun lyhyin, pituutta huikeat 109cm. Olin vielä tokalla luokalla lyhyempi kuin ekaluokkalaiset, oikea mukava pikku maskotti.
Mutta niin vain kävi, että tuli kasvupyrähdys ja nyt olen ihan normi 168cm.
Poikani aloittaa eskarin mitoissa 108cm ja 17kg. Näyttää muutenkin ihan multa eli eiköhän tuo hujahda.
128cm 26kg kesällä syntynyt. Pienin on luokallaan, mutta muutama muukin vain pari senttiä pidempiä. Osa tytöistä 150cm, pikkuiselle poika näiden rinnalla näyttää...
reipas poika, mutta aina välillä kyselee, että miksi hän on niin pieni. Isoveli ja isä ovat kasvaneet reippaasti murrosiässä, joten eiköhän hänkin. Luokkansa lyhyin kyllä on. En tiedä, että olis kiusattu, kavereita on.
miten korkealla hänen päälakensa on maan pinnasta?
meidän poika oli 116cm mennessään ekalle. On luokkansa pienin ja nuorin myös kun on syntynyt 30.12. Nyt menee elokuussa tokalle. Luokkansa tytöt ovat tosi pitkiä, jopa poikia pitempiä suurin osa.
Jos lapsi on lyhyt 7-vuotiaana, ei se tarkoita hänen pysyvän lyhyenä loppuikänsä.
Toisaalta mitä sitten jos ei ole kaikkein pisimmästä päästä? Kun omaa koululuokkaani muistelen, kyllä ne lyhimmätkin ovat hyvät työpaikat löytäneet ;) Yleensä kuitenkin töihin otetaan papereiden perusteella, ei koon eikä osaamisen (enkä nyt sano, että lyhyillä olisi osaamisessa yhtään sen enempää toivomisen varaa kuin pitkilläkään).
Ekalle varmaan sitten noin 110cm eli mun mielestä ap:n poika on varsin pitkä. Mieleltään meidän mini on kuitenkin suurmies!
Arvo Ylppö tosi lyhyt mies, mutta niinpä vain oli uranuurtaja ja sai arvostusta ihan muilla avuillaan!
Jos lapsi on lyhyt 7-vuotiaana, ei se tarkoita hänen pysyvän lyhyenä loppuikänsä. Toisaalta mitä sitten jos ei ole kaikkein pisimmästä päästä? Kun omaa koululuokkaani muistelen, kyllä ne lyhimmätkin ovat hyvät työpaikat löytäneet ;) Yleensä kuitenkin töihin otetaan papereiden perusteella, ei koon eikä osaamisen (enkä nyt sano, että lyhyillä olisi osaamisessa yhtään sen enempää toivomisen varaa kuin pitkilläkään).
"kyllä ne lyhimmätkin ovat hyvät työpaikat löytäneet"? Miksi olet osaltasi vahvistamassa ennakkoluuloja? Tuntuisiko sinusta hyvältä,jos sanoisin sinulle, että "Kyllä sinäkin olet ihan hyvä tyyppi, vaikka oletkin nainen" tai: "Kyllä sinäkin ihan hyvin näytät autoa ajavan, vaikka oletkin nainen"... Tuollaisia ei vain nykyaikana enää kuulu päästää suustaan. Epäolennaisilla asioilla ei ole merkitystä. Mieti tätä.
Meidän tyttö oli viime kesänä kouluterkalla 126cm ja täytti 7 lokakuussa. Luokkansa kirppuosastoa. 25 oppilasta, joista 4-5 lyhyempiä.
sillä tiedän, miten julmia ihmiset voivat olla - kuten tästäkin ketjusta voisi ehkä päätellä...
Arvo Ylppö tosi lyhyt mies, mutta niinpä vain oli uranuurtaja ja sai arvostusta ihan muilla avuillaan!
En ymmärrä viestiäsi.
sillä tiedän, miten julmia ihmiset voivat olla - kuten tästäkin ketjusta voisi ehkä päätellä...
Älä hyväksy sitä. Minäkään en hyväksy. Ihmisiä tulee kohdella tasa-arvoisesti.
Meillä tyttö on nyt 119cm ja 23,6kg. On ihan keskikokoinen lapsi ja siis tuleva ekaluokkalainen, täytti kesäkuussa 7v.
Meidän poika oli TOSI pieni ekaluokalla, kouluun lähtötarkastuksessa kesäkuussa 108cm ja 19kg. Mutta nyt 5.luokalle mennessä ihan luokan keskitasoa.
Meidän tyttö oli viime kesänä kouluterkalla 126cm ja täytti 7 lokakuussa. Luokkansa kirppuosastoa. 25 oppilasta, joista 4-5 lyhyempiä.
Kokoerot ovat suuria, mutta tasoittuvat kyllä. Ja ainahan joku on pisin ja lyhin. Meillä tyttö on nyt 119cm ja 23,6kg. On ihan keskikokoinen lapsi ja siis tuleva ekaluokkalainen, täytti kesäkuussa 7v. Meidän poika oli TOSI pieni ekaluokalla, kouluun lähtötarkastuksessa kesäkuussa 108cm ja 19kg. Mutta nyt 5.luokalle mennessä ihan luokan keskitasoa.
kokoerot tasoittuvat. Ihmisen päälaen korkeus maanpinnasta ei ole itseisarvo. On yhdentekevää, miltä korkeudelta maailmaa katsoo. On rikkautta, että näkökulmia on erilaisia.
Kokoerot ovat suuria, mutta tasoittuvat kyllä. Ja ainahan joku on pisin ja lyhin. Meillä tyttö on nyt 119cm ja 23,6kg. On ihan keskikokoinen lapsi ja siis tuleva ekaluokkalainen, täytti kesäkuussa 7v. Meidän poika oli TOSI pieni ekaluokalla, kouluun lähtötarkastuksessa kesäkuussa 108cm ja 19kg. Mutta nyt 5.luokalle mennessä ihan luokan keskitasoa.
kokoerot tasoittuvat. Ihmisen päälaen korkeus maanpinnasta ei ole itseisarvo. On yhdentekevää, miltä korkeudelta maailmaa katsoo. On rikkautta, että näkökulmia on erilaisia.
Onhan se ihan tutkittu juttukin että esim. palkka korreloi miehen pituuden kanssa Pidemmät miehet pärjäävät paremmin työmarkkinoilla.
Tutustupa tähän Wikipedian "Height discrimination" -artikkeliin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Height_discrimination
Ja on luokan pienin...ollut melkein koko kouluajan.
Kaikenlaista hölmöä on tullut kuultua, nimenomaan aikuisten suusta (kuten täälläkin huomaa)!
Aikuisena muodostettu parisuhde kestää paljon paremmin.