Poikani tulee olemaan luokkansa lyhin. 120cm, 20kg.
En tiedä, mistä tuli mieleeni, mutta toukokuisessa kouluuntutustumispäivässä huomasin poikani olevan selvästi muita pienempi.
Olen kuvitellut, että poika on ihan tavallisen kokoinen tuleva seitsenvuotias. Täyttää elokuussa 7v.
Muut olivat jopa päätä pidempiä, tytötkin. Seisoivat rivissä opettajan edessä ja poikani oli koko luokan pienin. Ja siis niin selvä ero, että ihan häkellyin.
Poika on 120cm ja 20kg, kesäkuussa mitattu. Onko siis pieni teidän muiden ekaluokkalaisiin verrattuna vai asutaanko jättiläisten koulualueella?
Kommentit (136)
ja lokakuussa täyttää vasta 7. 0-käyrällä kasvaa, mutta monet sanovat pitkäksi. Osa alkuvuonna syntyneistä kavereista on päätä pidempiä.
Eikä pituus ole mikään mitta mihinkään. Meillä lapsi voittaa mennen tullen pidemmät kaverinsa juoksussa myös monet pojat jäävät taakse.
Hän oli lyhyimmästä päästä, mutta oli siellä pari lyhyempääkin. Kai se on taas tämä evoluutio..
Toistaiseksi oletuspituus 7- vuotiaalle on 122 cm, joten en nyt sanoisi lasta erityisen lyhyeksi. Muut ovat pitkiiä..nyt..
x vuoden päästä tilanne voi olla päinvastainen.
Oletpahan saanut vastauksia jos jonkinmoisia :)
Meidän poika, huhtikuussa syntynyt, menee nyt ekalle. On eskarissa ollut toisen pojan kanssa lyhyimmät, monet tytöistäkin ovat pidempiä. Poika oli keväällä 117cm pitkä, eli ehkä sentin pari kasvaa tässä kesällä. Enpä ole huolissani, emme vanhemmatkaan ole kovin pitkiä. Tytär menee nyt kolmannelle, kevään tarkastuksessa oli 122cm pitkä ja painoi 23.5kg, kovin sopusuhtainen eikä pituudesta sanottu mitään. On tosin joulukuussa syntynyt ja tosiaankin luokkansa pienin. Eipä ole häntä haitannut, on todella pippurinen luonne :)
Tsemppiä ja annetaan kaikkien kukkien kukkia :)
omaan tahtiinsa.Vaikka poikasi olisi nyt luokan lyhyin,saattaa hän peruskoulun päättyessä olla luokan pisin :)
Lyhyitä kiusataan koulussa selvästi enemmin. Poikani kimppuun hyökättiin useasti, kengät työnnettiin vessanpönttöön,urheilussa oli ongelmia.Poikani oli pienempi kuin luokallaan olevat aasialaiset pakolaislapset.
Onneksi poikani on älykäs ja pärjää koulussa mainiosti. Kiusaaminen jäi alakouluun.Kokoakin on tullut lisää suhteessa muihin saman ikäisiin.
Olin itsekin pieni kunnes murrosikäisenä kasvoin normaaliin kokoon.Tyttöjä ei onneksi koon takia niin kiusata.
mutta varmaan tota luokkaa, nyt 3 v myöhemmin poika on 131 cm ja 27 kg. Luokkansa toiseks lyhyin poika ja kaiken kaikkiaan kolmanneks lyhyin. Paras kaveri on myös vaan pikkasen pitempi. Ei ole ikinä ollut ongelmia koulussa tai futiksessa. Äidistä on kyllä huvittavan näköistä kun esim. yksi kaveri on niin pitkä ja vielä roteva kaveri, että oma poika ylettyy häntä just kainaloon... mutta silti leikit sujuu hyvin yhdessä.
Itselläni lähdössä kaksoset kouluun syksyllä. Poika 117cm 25 kg, tyttö 134cm, 38kg... kokoero on ollut "aina" niin suuri, ettei tuntematon millään usko kaksosiksi. Jokainen kasvaa omaa tahtiaan. Pojasta tuskin kovin pitkää tulee ja tyttö kasvaa varmasti pitkäksi. Eivät ole koskaan neuvolassakaan olleet huolissaan (enkä minäkään, koska minulla kaksi aiempaakin lasta hyvin eri mittaisia). Me olemme niin erilaisia. Ihan suotta murehdit äitinä pituudesta, mutta lapsen itsetuntoa kannattaa yrittää vahvistaa, jos pituus lasta itseään häiritsee.
Meillä samanikäinen poika reilu 130 cm, mutta onkin selvästi kaikkein pisin, muut ovat reilusti lyhyempiä. Osa pari vuotta vanhemmista kavereistakin on lyhyempiä.
Muistakaa muutkin tämä. Vauvasta asti on taivasteltu, 'kun teidän tyttö on NIIIN pitkä'. Lapsi on joskus itsekin miettinyt, onko hän jotenkin väärän kokoinen.
t. 135 senttisen tulevan ekaluokkalaistytön 180 senttinen äiti. En ole omaa, enkä lapseni pituutta valinnut. Lapsen isän kyllä.
niin miksi pitkät ovat sinusta LUONNOTTOMIA hongankolistajia? Ai niin, tää tasa-arvolässytys toimii vaan yhteen suuntaan: lyhyitä ja läskejä pitää ymmärtää, mutta pitkille ja laihoille pitää v*ttuilla niin paljon kun kerkee. KUN NE ON LUONNOTTOMIA. Terveiset sulle, että haista pitkä paska. t yksi luonnoton friikki
Hei,mun mies on 170cm ja naiset aina juosseet perässä...vieläkin...ei se pituus oo mitään,miks kaikkien pitäs olla jotain luonnottomia hongankolistajia ;)
sopivan kokoinen :) Minua ei ole koskaan haitannut se minkä kokoisena kouluun lähdetään. Tyttö aloittaa syksyllä koulun ja oli myös sen 120cm pitkä. Pikkuveli on tasan 5v ja 104cm pitkä. Ei tule siis olemaan hongankolistaja hänkään koulua aloittaessaan.
noilla ap:n mitoilla. Pieni poika on, mutta ei mikään poikkeuksellisen pieni, tutustumassa keväällä ei ollut lyhin. Pieni huoli tietysti on, vanhemmat lapset meillä ovat olleet isompia. Mutta poika on luonteeltaan niin mukava ja sopuisa ja seurallinen, että luulen, että pärjää joka tapauksessa.
Mitat kesäkuulta jolloin tyttö oli 7v3kk. On tuo varmaan pienimmästä päästä, mutta ei huomiotaherättävän pieni. Tosin taitaa luokan muut tytöt olla pidempiä, sekä rotevampia. Pojista sitten löytyy niitä muitakin pieniä ja siroja lapsia.
Muutama tuttava on sanonut tyttöämme tosi pieneksi, mutta he ovat näitä yli 170cm naisia, joilla 2m mittaisia miehiä. Juu heidän lapsiinsa verrattuna meidän lapset ovatkin pieniä.
Pituutta enemmän tyttömme ulkonäössä huomaa sen sirouden. Kun suhteissaan pitkäkaulainen ja -raajainen tyttö, niin tietyissä asuissa ja kampauksissa näyttää keijukaiselta tai sitten mieleen tulee balettitanssija. Tyttö tosiaan erottuu joukosta, jos on isompi lapsilauma.
Mutta oma silmäni on tottunut näihin ei niin isoihin lapsiin. Isommat sisarukset harrastavat urheilua ja siellä kyllä on paljon juuri näitä pienempikokoisempia ja normaalikokoisia, sekä juuri laihoja/hoikkia lapsia. Pikemminkin ne hitusen pehmeät ja/tai pitkät lapset erottuvat vähemmän edukseen (paitsi se joukkueen ainoa pitkä on hyvä maalivahtina).
Juu ja koulumaailmasta isompien sisarusten kohdalla olen törmännyt siihen pojat kutsuvat vähemmän kauniisti luokkansa pisintä tyttöä "kirahviksi" (mittasuhteet ja ryhti eivät yli 180cm 6-luokkalaisella olekaan ehkä kauneimmat mahdolliset poikien mielestä). Ja koulun urheilustipendin pojista sai koko ikäluokkansa lyhin 6-luokkalainen ketterä ja nopea poika, joka harrastaa joukkuelajeja. Eli on näitä esimerkkejä näinkin päin että pituus ei ole tuonut vain positiivisia asioita tullessaan.
mun poika oli kouluun mennessään apn lapsen pituinen ja on keskimittainen luokallaan.
1, http://www.pcplusjob.com/2011/11/windows-7-pcs-for-2012.html zyvox, http://www.formedplate.com/company-info.htm click for source, http://www.formedplate.com/services/ formedplate .com, http://www.formedplate.com/ imitrex injection cost,
Esikoiseni on 10 v., 131 cm ja ollut aina keskimittainen. Ekalle mennessään oli siis ehkä 120-senttinen.
Keskimmäinen on 8-vuotias ja lyhyt ja pieni, 120 cm ja 22 kiloa. Onneksi on todella urheilullinen, joten saa siitä kunnioitusta.
Jos yhtään lohduttaa, olin aina ysille saakka tosi lyhyt, sitten kasvoin yhtäkkiä 12 senttiä. Kasvuennusteeni oli 154 senttiä, olen 170 :D Jos teillä on suvussa ns. myöhäisen kasvun perimää, kaikki on mahdollista.
Minusta olisi kuitenkin oleellisempaa hyväksyä erilaisuus ja arvostaa sitä!
kuulostaa pieneltä. Etkö muka ole huomannut eroa aiemmin?
Tyypillisesti taitaa 5-vuotiaat olla tuon kokoisia.
Meidän juuri 5 v täyttänyt poika on 117 cm ja 21 kg.
Minulla on kaksi hyvin pientä tyttöä ja he ovat olleet tuonkokoisia ekalla.
Ja toinen on luokallaan lyhin ja toinen toiseksi lyhin, edelleen.
Meillä esikoululainen on tuon mittainen ja luokkansa pikkuisimpia.
Oma lapseni oli 6v neuvolassa pari viikkoa sitten eli kuukauden yli 6-vuotiaana ja mitat olivat 120 cm ja 21 kg. Siellä arvioitiin poika keskikokoiseksi, hiukan ikäisiään pidemmäksi ja hiukan ikäisiään hoikemmaksi.
Huvikseni kokeilin ap:n pojan lukemia kasvukäyriin, ja kyllä siellä pituuden suhteen ollaan -1- käyrällä, joka siis tarkoittaa sitä, että on selvästi keskiarvoa pienempi. Normaalia kasvuahan on tietysti kaikki käyrillä olemiset, mutta siis selvästi ikäisiään lyhyempi. Ei siis neuvola ole voinut sanoa, että on keskiarvon mukainen pituus vaan ap on käsittänyt väärin.
Painokin muuten on ap:n lapsella huomattavasti ikäisiään alempi eli hyvin hoikka poika kyseessä.
niin miksi pitkät ovat sinusta LUONNOTTOMIA hongankolistajia?
Ai niin, tää tasa-arvolässytys toimii vaan yhteen suuntaan: lyhyitä ja läskejä pitää ymmärtää, mutta pitkille ja laihoille pitää v*ttuilla niin paljon kun kerkee. KUN NE ON LUONNOTTOMIA.
Terveiset sulle, että haista pitkä paska.
t yksi luonnoton friikki