Kiva yllätys, teini oli käyttänyt lomamatkalla
puhelimen data-ominaisuutta, tiedonsiirto ulkomailla 57€ ja tekstareita ja puheluita aika monta, voi saatana.
Sanoin sille lentokentällä että ottaa sen pois päältä ja muistutin vielä perillä, ei näköjään totellut.
Saa maksaa kuukausirahastaan sen.
Kommentit (26)
Summaa olennaisempaa on se, että teini ei tehnyt, niin kuin oli sovittu. Vanhemman on ihan hyvä tuolloin näyttää, että seurauksia on, ja musta on hyvä ratkaisu, että teini maksaa kulut omasta pussistaan.
Teinien pitäisi jo kaikki osata ja ymmärtää ja tulla ajatelleeksi. Meillä Suomessa pitää yhtäkkiä tuosta noin vaan kasvaa aikuiseksi. Ja rahasta aina riita raikaa :/
Teinille oli sanottu, että data pois päältä! Silloin ei voi sanoa, että ei aina ymärrä ja mussunmussun!
Ihan periaatteesta, teini maksaa itse laskun!
koska siihen luuriin saa dataroamingeston ihan etukäteen, miksei sellaista ole liittymällä?
Teinien pitäisi jo kaikki osata ja ymmärtää ja tulla ajatelleeksi. Meillä Suomessa pitää yhtäkkiä tuosta noin vaan kasvaa aikuiseksi. Ja rahasta aina riita raikaa :/
helvetissä pitää ymmärtää koska siitä on erikseen sanottu.
Ihan oikein kärsiä hölmöydestään!
Eikö sinulla ole minkäänlaista lukutaitoa? Ap:han sanoi tuossa, että oli kahteen kertaan sanonut asiasta lapselleen.
Aikuisuuteen kuuluu sekin, että itse näkee vaivaa pelkän sanomisen lisäksi. Eli kännykkä ap:n käteen ja tarkistus, sillä tuosta olisi selvitty. Mutta kun nykyvanhemmat ei itse tee mitään, vain sanovat.
Vastaisuuden varalle laita liittymään roaming dataesto. Näin ei tule odottamattomia ulkomaan roaming laskuja. Ne datamaksut ulkomailla on aika hävyttömän hintasia ja ei taida olla teinillä mitään tarvetta moisia käyttää.
Vastaisuuden varalle laita liittymään roaming dataesto. Näin ei tule odottamattomia ulkomaan roaming laskuja. Ne datamaksut ulkomailla on aika hävyttömän hintasia ja ei taida olla teinillä mitään tarvetta moisia käyttää.
sitten voi käyttää ravintoloiden ja hotellin verkkoa. Ne tunnukset annetaan aina kun pyytää
datakäytön ulkomaan esto. Tosin nythän Eu oli kerrankin oikealla asialla ja rajasi datakäytön hinnat kohtuulliselle tasolle
datakäytöllä saa herkästi aikaan 570€ laskun...
ap sanoo ihan selvästi, että HÄN oli kahdesti siitä sanonut teinille. Ei siis "tarvitse teinin osata ja ymmärtää ja tulla ajatelleeksi".
Kunhan kumminkin tottelisi selvää käskyä, jolle on hyvät perustelutkin vielä.
sitten voi käyttää ravintoloiden ja hotellin verkkoa. Ne tunnukset annetaan aina kun pyytää
Nyt sotket kaksi asiaa. Sitä estoa ei tarvitse (eikä voi itse, maksullista) poistaa vaan noi mainitsemasi on wlaneja ja ne toimii dataroamingestosta huolimatta.
ei ole enää mikään lapsi, jolta ei voi odottaa ymmärtämistä. Kyllä teini tajuaa ja tietää, ajatteli melko varmasti tässä "mä ihan vähän vaan, ei ne porukat siitä suutu". Ihan hyvä jos tulee rangaistus (vaikka olisikin pieni lasku).
Oppia ikä kaikki.
Symbian-puhelimista täydellistä datasiirron estoa on vaikea ellei mahdoton panna päälle. Laskun pienuudesta päätellen teinisi on kyllä ottanut datasiirron pois päältä, mutta hän on käyttänyt esim. GPS:ää, ja hänen tietämättään kännykkä on hakenut paikkatietoja netistä. Minullekin on käynyt näin. Lasku viikon reissulta oli alle viisikymppiä.
Mikäli tämän jatkossa haluaa välttää, saattaa auttaa, jos ottaa GPS-asetuksista A-GPS:n pois päältä. Takeita tämänkään toimimisesta ei kuitenkaan ole.
Tuskin ne siellä itsekseen pyörii paitsi wt-pennut joilla on lupaa jakaa persettä yökaudet. ihan turhaa ottaa puhelimia sinne hukattavaksi, varastettavaksi ja tekemään laskua.
Tuskin ne siellä itsekseen pyörii paitsi wt-pennut joilla on lupaa jakaa persettä yökaudet. ihan turhaa ottaa puhelimia sinne hukattavaksi, varastettavaksi ja tekemään laskua.
Kyllä minä ainakin haluan pitää yhteyttä lapseeni, vaikka hän olisi ulkomailla. Ilman kännykkäää se olisi vähän vaikeaa.
Teinin lasku on kaikkiaan 89€, olin niin vihainen tuosta datapuolesta, 57€ että laitoin sen vain ap viestiin.
Lasku on yleensä alle 30€ ja eihän tuo nyt mikään valtava ole, mutta olen periaatteesta vihainen koska teini ei totellut, meillä ei toisten puhelimia tutkita, luotin poikaan.
tollasella vahingolla voi kepeesti tulla monen satasen lasku tosi vähäisellä kännykän käytöllä!
En laittais itse teiniä maksamaan ainakaan koko summaa (riippuen tietysti kuukausirahan suuruudesta).
pultit 57 egestä?! Onpa pientä...