Kuinka 5 -henkinen perhe selviää ruoista 150 eurolla viikon???
Kommentit (199)
yhdelläkään ei ole teinipoikia samassa taloudessa. Ei ainakaan heillä jotka syövät kerran päivässä ja sitten ehkä vähän leipää lisäksi JOS nälkä yllättää...
minä kaipaisin edelleen niitä ihan konkreettisia esimerkkejä, esimerkiksi muutaman päivän ateriakokonaisuudet.
Olen siis se, jonka perheessä menee pari kymppiä päivässä ruokiin (ja tuohon EN edes ole laskenut mukaan kesällä ostettavia herneitä ja mansikoita, jotka maksavat paljon!). Ja meilläkin muuten on marjoja pakastimessa ja niitä syödään melkein joka päivä esim. maustamattoman jugurtin tai puuron kanssa. Kotitekoista mehuakin on. Näistä ei silti tule yhtään säästöä.
Myönnetään, että kaikkia lähiseudun kauppoja ei kierretä läpi niin, että tarkistaisimme kaikista hinnat, ottaisimme ne ylös ja sitten tekisimme toisen kierroksen ja ostaisimme joka tuotteen eri kaupasta halvimman hinnan mukaan. Tämä siksi, että meillä on työt ja myös haluamme tehdä elämässä muutakin kuin kierrellä kauppoja. Lomalla myös. Mutta ne tuotteet, joista tiedämme sen olevan kallista jossain, ostamme toki muualta.
Minä luin ensin väärin, että kuukauden.
Viikon pärjää ihan kuka vaan, ja siihen voi jo ostaa jotain muutakin ruokakaupan tavaraa, kuten hygieniatuotteita ym.
Kun ei osteta kalliita herkkuja, kuten limsaa, sipsejä, jäätelöitä, makeisia ym. niin pärjää oikein hyvin.
Herkkuja voi valmistaa itse tavallisesta maidosta, esim. suklaakiisseliä kermavaahdolla korvaa vanukkaat kummasti.
Tarjouksia kannattaa hyödyntää ja suunnitella ruokalistan lähikaupan tarjousten perusteella. Samana tai seuraavana päivänä valmistettavaksi kannattaa ostaa alennettua päiväystuotetta.
Jos katsot omaa kauppakuittiasi, voit helposti pyyhkiä siitä yli monta sellaista tuotetta, jotka ovat joko kalliita tai turhia ja jättää ne seuraavalla kerralla ostamatta.
Meidän kahdeksanhenkinen perhekään ei kuluta ruokaan noin paljoa viikossa! Ja ei, en leivo leipiä itse enkä revi pettua puista. Välillä jopa syödään valmisruokia.
MIHIN te oikein käytätte ne rahanne?
Jos siis tarkoitit minua - 3 henkilöä ja pari kymppiä päivässä ruokaan. Syömme ihan tavallista (kasvis)ruokaa: linssikeittoa, linssipataa, kaalipataa, kaalilaatikkoa, soijarouhekastiketta, soijarouhe-kasvisrisottoa, makaronilaatikkoa, kaalikeittoa, munakasta, papukastiketta... Lisäksi lesepuuroa, maustamatonta jugurttia, hedelmiä, vihanneksia esim. salaattina (tavallisista vihanneksista: kurkkua, tomaattia, jäävuorisalaattia, paprikaa - paitsi jos paprika on liian kallista) tai vaikka porkkanaraasteena, leipää hyvin kohtuullisesti (kilohinnaltaan yleensä niitä edullisimpia ruisleipiä, vaalean leivän sijaan ruispaahtoleipää, joskus saatamme leipoa itse sämpylöitä)... Lisäksi jotain sellaista naposteltavaa, kuten maapähkinöitä, itse marinoitua oliiveja ja valkosipulia, yms. Teetä juomme muutaman kerran päivässä.
Ostamme kyllä joskus herkkujakin, esim. tummaa suklaata, jäätelöä, tms. mutta niin harvoin, että ne eivät ratkaisevasti lisää kauppalaskua. Jos ostamme kaupasta mehua, ostamme sitä halvinta appelsiini- tai omenamehua. Valmisruokia ostamme harvoin, ja silloinkin ne ovat jotain erikoista, kuten soijamakkaroita tms, tai sitten halpoja, kuten pakastettu pinaattikeitto (Rainbow). Juustohyllystä valitsemme kilohinnaltaan edullista. Kauramaitoa käytämme jonkin verran ja soijajugurttia.
Toki joskus syömme jotain hintavampia ruokia, mutta pääosin ruokamme ovat kyllä aika halpoja.
Kun ei osteta kalliita herkkuja, kuten limsaa, sipsejä, jäätelöitä, makeisia ym. niin pärjää oikein hyvin.
Herkkuja voi valmistaa itse tavallisesta maidosta, esim. suklaakiisseliä kermavaahdolla korvaa vanukkaat kummasti.
entä, jos ei osta noita muutenkaan, paitsi satunnaisesti? Ja jos ei halua sen enempää vanukkaita kuin suklaakiisseliä?
Juuri tätä tarkoitin - aina oletetaan, että kaikki ostelevat hirveät määrät eineksiä, herkkuja, limsoja ja kaikenlaisia heräteostoksia. Mutta entä, jos se kauppalasku koostuu ihan tavallisesta ruuasta ja normaaleista elintarvikkeista?
Aamu aloitetaan kahvilla, jonka lisänä leipää ja ehkä viiliä, jugurttia tms. Hinta ehkä euron - kahvi on kallista, jugurtit halpaa tarjousjurttia jne.
Lounaaksi lämmitetään eilistä, jos on sattunut jäämään, tai keitetään puuroa, ehkä munakasta tai muuta nopeaa ja helppoa. lisänä leipää ja leikkeitä. Hinta ruuasta riippuen 1-3 euroa.
Päivälliseksi tehdään yleensä joka päivä ruoka, jonkan hinta vaihtelee eurosta noin kymppiin, jos on paljon porukkaa syömässä ja tarpeet ostettu kaupasta.
Oman kellarin perunoista on iso apu, samoin pakastimessa olevista lihoista ja marjoista.
Tavallisia ruokia ovat esim. laatikot, kiusaukset, liha- tai kalakeitto, perunat tai pasta+ kastike, ym.
Kalleimpiin vaihtoehtoihin ostetaan kaupasta kaikki tarpeet, esim. perunasipulisekoitus ja kirjolohi tekevät kirjolohikiusauksesta kalliin.
Kun ei osteta kalliita herkkuja, kuten limsaa, sipsejä, jäätelöitä, makeisia ym. niin pärjää oikein hyvin. Herkkuja voi valmistaa itse tavallisesta maidosta, esim. suklaakiisseliä kermavaahdolla korvaa vanukkaat kummasti.
entä, jos ei osta noita muutenkaan, paitsi satunnaisesti? Ja jos ei halua sen enempää vanukkaita kuin suklaakiisseliä? Juuri tätä tarkoitin - aina oletetaan, että kaikki ostelevat hirveät määrät eineksiä, herkkuja, limsoja ja kaikenlaisia heräteostoksia. Mutta entä, jos se kauppalasku koostuu ihan tavallisesta ruuasta ja normaaleista elintarvikkeista?
siirryttävä halvempiin lihoihin eli et maksa enää laadusta vaan ostat halvinta laadusta välittämättä. Sama koskee tietysti muitakin tuoteryhmiä. Monipuoliset salaatitkin vaihdat porkkanaraasteeseen ja sekavihanneksiin mutta tärkeintä että halvalla saa. Tarkka emäntä saa tietenkin esimerkiksi hk:n sinisestä vähintään kaksi ateriaa. Toisen vaikkapa kastikkeen ja toisen keiton. Tai tarkka emäntä ostaisi tietysti jotakin vielä halvempaa makkaraa kuten Hiillosta tai vastaavaa.
tuohan on löysä budjetti. Käytiin viime la ostamassa viikon ruuat ku lähdettiin mökille. Lasku oli 140e ja siinä oli jo hyttysmyrkyt ja monta pussia karkkiakin. Kasvikset on nyt halpoja. Ollaan ihan herkuteltu grilliruokaa joka pv ja mm juustotäytteisiä herkkusieniä ja halloumia.
Aamu aloitetaan kahvilla, jonka lisänä leipää ja ehkä viiliä, jugurttia tms. Hinta ehkä euron - kahvi on kallista, jugurtit halpaa tarjousjurttia jne.
Halvassa tarjousjugurtissa on sokeria. Viili on ihan jees, samoin maustamaton jugurtti. Laitatko mitään leivän päälle vai syötkö sellaisenaan? Itse tykkäisin kyllä laittaa juustoa ja kurkkua tai tomaattia.
Lounaaksi lämmitetään eilistä, jos on sattunut jäämään, tai keitetään puuroa, ehkä munakasta tai muuta nopeaa ja helppoa. lisänä leipää ja leikkeitä. Hinta ruuasta riippuen 1-3 euroa.
No periaatteessa ok, paitsi itse en syö leikkeitä (olen kasvissyöjä). No, ne voi ehkä korvata juustolla ja kurkulla/tomaatilla. Mutta ettekö juo ruuan kanssa mitään? Meillä lapsi juo maitoa je aikuiset piimää. Ja ettekö te kaipaa yhtään mitään salaattia tai muuta tuoretta?
Päivälliseksi tehdään yleensä joka päivä ruoka, jonkan hinta vaihtelee eurosta noin kymppiin, jos on paljon porukkaa syömässä ja tarpeet ostettu kaupasta.
Oman kellarin perunoista on iso apu, samoin pakastimessa olevista lihoista ja marjoista.
Tavallisia ruokia ovat esim. laatikot, kiusaukset, liha- tai kalakeitto, perunat tai pasta+ kastike, ym.
Kalleimpiin vaihtoehtoihin ostetaan kaupasta kaikki tarpeet, esim. perunasipulisekoitus ja kirjolohi tekevät kirjolohikiusauksesta kalliin.No jos nyt oletetaan, ettei ole sitä kellaria ja pakstimessa vain kolme hyllyä, eli mitään varastoja ei varsinaisesti ole. Periaatteessa nämä perusruoka-ideat ovat ihan hyviä, mutta ihan oikeasti: eihän noilla vielä pärjää koko päivää. Sinä et maininnut mitään kasviksia - ettekö syö salaatteja ja hedelmiä ollenkaan?
Ja ettekö syö iltapalaa, siis pärjääkö lapsiperhe todella kolmella aterialla, joista yksi on melko pieni aamupala ja toinen joku puuro?
Ei meilläkään varsinaiset lämpimät ateriat mitään maltaita maksa, varmaan muutamalla eurolla kokkaa jo hyvinkin. Mutta kaikki se muu maksaa, jos haluaa että ruokavalio on myös monipuolinen.
"Aamu aloitetaan kahvilla, jonka lisänä leipää ja ehkä viiliä, jugurttia tms. Hinta ehkä euron - kahvi on kallista, jugurtit halpaa tarjousjurttia jne."
Halvassa tarjousjugurtissa on sokeria. Viili on ihan jees, samoin maustamaton jugurtti. Laitatko mitään leivän päälle vai syötkö sellaisenaan? Itse tykkäisin kyllä laittaa juustoa ja kurkkua tai tomaattia.
"Lounaaksi lämmitetään eilistä, jos on sattunut jäämään, tai keitetään puuroa, ehkä munakasta tai muuta nopeaa ja helppoa. lisänä leipää ja leikkeitä. Hinta ruuasta riippuen 1-3 euroa."
No periaatteessa ok, paitsi itse en syö leikkeitä (olen kasvissyöjä). No, ne voi ehkä korvata juustolla ja kurkulla/tomaatilla. Mutta ettekö juo ruuan kanssa mitään? Meillä lapsi juo maitoa je aikuiset piimää. Ja ettekö te kaipaa yhtään mitään salaattia tai muuta tuoretta?
"Päivälliseksi tehdään yleensä joka päivä ruoka, jonkan hinta vaihtelee eurosta noin kymppiin, jos on paljon porukkaa syömässä ja tarpeet ostettu kaupasta.
Kalleimpiin vaihtoehtoihin ostetaan kaupasta kaikki tarpeet, esim. perunasipulisekoitus ja kirjolohi tekevät kirjolohikiusauksesta kalliin."
No jos nyt oletetaan, ettei ole sitä kellaria ja pakstimessa vain kolme hyllyä, eli mitään varastoja ei varsinaisesti ole. Periaatteessa nämä perusruoka-ideat ovat ihan hyviä, mutta ihan oikeasti: eihän noilla vielä pärjää koko päivää. Sinä et maininnut mitään kasviksia - ettekö syö salaatteja ja hedelmiä ollenkaan?
Ja ettekö syö iltapalaa, siis pärjääkö lapsiperhe todella kolmella aterialla, joista yksi on melko pieni aamupala ja toinen joku puuro?
Ei meilläkään varsinaiset lämpimät ateriat mitään maltaita maksa, varmaan muutamalla eurolla kokkaa jo hyvinkin. Mutta kaikki se muu maksaa, jos haluaa että ruokavalio on myös monipuolinen.
[/quote]
siirryttävä halvempiin lihoihin eli et maksa enää laadusta vaan ostat halvinta laadusta välittämättä. Sama koskee tietysti muitakin tuoteryhmiä. Monipuoliset salaatitkin vaihdat porkkanaraasteeseen ja sekavihanneksiin mutta tärkeintä että halvalla saa. Tarkka emäntä saa tietenkin esimerkiksi hk:n sinisestä vähintään kaksi ateriaa. Toisen vaikkapa kastikkeen ja toisen keiton. Tai tarkka emäntä ostaisi tietysti jotakin vielä halvempaa makkaraa kuten Hiillosta tai vastaavaa.
No emme syö lihaa, vaan esim. soijarouhetta, papuja, kikherneitä, linssejä... väittäisin, että eivät ainakaan kalliimpia ole kuin halvimmat lihat!
Porkkanaraastetta syödään meilläkin, mutta ei tietenkään joka päivä. Onko oikeasti fiksua suositella, ettei kasviksia käyttäisi monipuolisesti? Väliaikaisesti voi toki niin tehdä, mutta pidemmällä aikavälillä ei taitaisi olla hyvä päätös.
Ja okei, nyt ymmärrän nämä olemattomat ruokalaskut - jos syödään paljon makkaraa, vältellään kasviksia ja muutenkin tuijotetaan vain hintaa (ei esim. yhtään välitetä monipuolisuudesta tai terveellisyydestä), niin kai se silloin onnistuu. Mutta onko se järkevää?
(Kuten sanoin, poikkeustilanteessa lienee pakko, mutta siis normaalina käytäntönä...?)
...käyttää markettiin just noin 600 euroa kuussa eli noin 150 e / viikko.
Kolmihenkisen perheen pitää ymmärtää, että kun ruokaa kerran tekee aina yhden uuden ruokailijan lisääminen ei tule niin kalliiksi. Pienellä perheellä menee ruokaa enemmän hukkaan.
Tärkeä tekijä on se, ettei syö sitä "annosruokaa" niinkuin täällä joku sanoikin. Eli ei mitään pihvejä, vaan laatikoita, patoja, wokkeja, kastikkeita. Kyllä me syödään makkaraa tai leikkeitäkin(kasvissyöjäperheessä se on se kallein mahdollinen ruoka) joskus mutta ehkä noin kerran kuussa.
Kasvikset tulevat aika paljon kaupan pakasteista, vain sesonkiaikaan ostetaan tuoretta paprikaa, parsakaalia, kesäkurpitsaa, bataattia, kukkakaalia, ruusukaalia, kevätsipulia. Tomaattia ja kurkkua kyllä ostetaan ympäri vuoden hinnasta piittaamatta, mutta talvella espanjalaista.
Leipänä on enimmäkseen Vaasan ruispalat ja jotkut vaaleat kaurapalat.
Meillä osa säästöstä tulee varmasti siitä että emme osta juustoa emmekä leikkeleitä leivälle kuin harvoin, ehkä pari kertaa kuukaudessa joku tuorejuusto (soija-). Sekasyöjäperheessä nämä nostavat nopeasti kauppalaskua.
Muroja, jukurttia menee kohtalaisen paljon, jukurtit olisivat se mistä olisi helpoin nopeasti säästää muutama kymppi kuukaudessa. Maitoa käytetään vain murojen ja puurojen kanssa, ruokajuomana on vesi, ehkä kerran viikossa tuoremehu.
Me emme syö lihaa tai kalaa joten ruokavaliomme on vähän erilainen kuin normiperheellä, mutta samankaltaisia ruokia kuin mitä me syömme saisi varmaan tehtyä jauhelihasta - se kai ei ole kovin kallista?
Mä en pysty ymmärtämään, miten joillakin (yllättävän monilla, kun tätä palstaa seuraa) on elämä kiinni muutamasta kymmenestä/sadasta eurosta, ja niiden riittävyydestä x päivän ajan. Elättekö todellakin koko ajan niin kädestä suuhun? Mä en ikinä pystyisi tuohon, kyllä jonkin verran on oltava säästössä. Mitä sitten teette, kun tulee jokin yllättävä isompi menoerä?
Kolme pientä lasta, neljäs tulossa. Onnelisia, mutta köyhiä ollaan joten kyllä muutaman kympin menoeräkin tekee reiän kukkaroon.
joku halusi esimerkkejä:
Ostin nytkin jauhoa tarjouksesta oli 4kg/eurolla
Teen joka päivä yhden leipäkoneleivän itse. Siihen menee jauhoja 500gr eli 12 senttiä.
Kuivahiiva menee 1 pussi, joka maksaa 20 senttiä pussi? Veden lasken olevan ilmaista ja 1tl suolaa on mielestäni ilmaista (lähes ainakin)
Eli päivän leipään menee 32 senttiä ja siitä syö 5-henkinen perhe koko päivän leipä-annokset
Aamupalana kahvia/teetä, sitä leipää, rasvaa ja juustoa, kurkkua ja tomaattia saa tosi edullisesti.
Päiväruokana:
Perunoita olen ostanut suoraan tilalta 10 senttiä/kg
Niistä vaikka muussia.
Tänään ostin kokonaisen lohen, se oli 3,99/kg
Tuohon lohen päälle Valion Ruokakerma, maksoi 0,56, lisäksi tilliä ja sitruunamehua.
Salaattina tomaattia, kurkkua (ovat molemmat nyt 0,99/kg) ja raejuustoa, sen hintaa en tarkalleen muista.
Välipalana sitten hedelmiä kauden mukaan, mikä on edullista. nyt on esim. banaanit 0.99/kg tai vesimelonit 0,79/kg
Lapsille teen omista marjoista tehdystä mehusta mehujäätä, jota he syövät kuumana päivänä jäätelöksi mielellään.
Iltaruoaksi lämmitän hyvin usein päivällistä ruokaa.
Iltapalana syömme usein jugurttia, maksaa n.1,50/litra tai leipää ymv.
Jos ajattelen vaikka tälläistä yhtä päivää, niin hinnaksi ei tule kuin jotain 12 euroa päivä?
Ja kuitenkin ihan hyvä ruoka, ei mitään puurolinjaa kuitenkaan tarvitse jatkuvasti olla.
Marjoaj meillä paljon kerätään ja uskallan niitä pyytä muiltakin, jos tiedän, että joltain tutulta niitä joka vuosi jää.
Mehut teen itse.
Eineksiä emme osta koskaan.
kahvileivät teen kaikki itse.
Säästää voi tosi paljon itse tekemällä. Ja sillä, että EI KÄY KAHVILOISSA. Niissä on nykyään tosi kallista!
Kolmihenkisen perheen pitää ymmärtää, että kun ruokaa kerran tekee aina yhden uuden ruokailijan lisääminen ei tule niin kalliiksi. Pienellä perheellä menee ruokaa enemmän hukkaan.
No meillä ei kyllä mene ruokaa hukkaan. Paitsi ainoastaan se, jos lapsi jättää lautaselle. Mutta esim. ylijääneet perunat paistamme myöhemmin, jne.
Me emme syö lihaa tai kalaa joten ruokavaliomme on vähän erilainen kuin normiperheellä, mutta samankaltaisia ruokia kuin mitä me syömme saisi varmaan tehtyä jauhelihasta - se kai ei ole kovin kallista?
Emme mekään syö lihaa, kalaa tai kanaa :)
joku halusi esimerkkejä:
Ostin nytkin jauhoa tarjouksesta oli 4kg/eurolla
Teen joka päivä yhden leipäkoneleivän itse. Siihen menee jauhoja 500gr eli 12 senttiä.
Kuivahiiva menee 1 pussi, joka maksaa 20 senttiä pussi? Veden lasken olevan ilmaista ja 1tl suolaa on mielestäni ilmaista (lähes ainakin)
Eli päivän leipään menee 32 senttiä ja siitä syö 5-henkinen perhe koko päivän leipä-annokset
Minähän niitä esimerkkejä kaipasin. Joo, varmaan leipäkoneleipä tuleekin halvemmaksi. Meillä ei kuitenkaan ole leipäkonetta, ja omasta lapsuudestani muistan, että sillä sai lähinnä onnistumaan vaalean leivän. Vanhemmat yrittivät joskus tehdä ruisleipää, mutta se taisi epäonnistua surkeasti.
Meillä siis ostetaan leipä kaupasta, ja se on ruisleipää ilman vehnä(pulla)jauhoja. Mutta ei se leipä kuitenkaan NIIN kallista ole, kun emme kuitenkaan syö sitä mitenkään kauhean paljon.
Perunoita olen ostanut suoraan tilalta 10 senttiä/kg
Niistä vaikka muussia.
Tänään ostin kokonaisen lohen, se oli 3,99/kg
Tuohon lohen päälle Valion Ruokakerma, maksoi 0,56, lisäksi tilliä ja sitruunamehua.
Salaattina tomaattia, kurkkua (ovat molemmat nyt 0,99/kg) ja raejuustoa, sen hintaa en tarkalleen muista.Välipalana sitten hedelmiä kauden mukaan, mikä on edullista. nyt on esim. banaanit 0.99/kg tai vesimelonit 0,79/kg
No tottakai ruokalasku pienenee, jos ostaa suoraan tilalta halvemmalla kuin kaupassa! Suurimmalla osalla kuitenkin se ostopaikka on ihan tavallinen ruokakauppa. Toisaalta perunat ovat silti niitä halvimpia ruoka-aineita ihan normaalihintaisinakin.
Ja noilla hinnoilla, mitä luettelit vihanneksia ja hedelmiä, ei kyllä ainakaan näistä meitä lähellä olevista kaupoista saa kyseisiä tuotteita! Hinnat ovat ainakin kaksinkertaiset. Joskus voi olla joku kampanja, että TIETYT tuotteet ovat euron /kilo, mutta normaalisti kyllä kilohinnat ovat tuota suurempia. Teillä on sitten käynyt hyvä tuuri lähikaupan suhteen!
Iltapalana syömme usein jugurttia, maksaa n.1,50/litra tai leipää ymv.
Jugurttikin on meillä kalliimpaa, vaikka ostan halvinta. Tai no, niitä sokeroituja jugurtteja kyllä taitaisi saada vielä tuota halvemmallakin, mutta me ostamme sokeroimatonta, maustamatonta jugurttia.
Jos ajattelen vaikka tälläistä yhtä päivää, niin hinnaksi ei tule kuin jotain 12 euroa päivä?
Ja kuitenkin ihan hyvä ruoka, ei mitään puurolinjaa kuitenkaan tarvitse jatkuvasti olla.
No, näyttäisi siltä, että teilläpäin on hinnat suunnilleen puolet siitä, mitä meillä - tai ainakin melkein. Eli eipä taidakaan perheemme suurempi ruokalasku olla mitään "huonoa suunnittelua", kuten joku tuolla aiemmin epäili.
Säästää voi tosi paljon itse tekemällä. Ja sillä, että EI KÄY KAHVILOISSA. Niissä on nykyään tosi kallista!
Itse en laske kahvilakäyntejä ruokakauppalaskuun ollenkaan. Kyllä minä käyn joskus kahvilassa, mutta en sisällyttänyt näitä käyntejä tuohon mainitsemaani kauppalaskun summaan. Onhan siinä vähän eri asiasta kyse. Tykkään tavata ystäviä jossain muuallakin kuin kotona, ja toisaalta opettaa myös lapselle ulkona käymistä, kahvilakäyttäytymistä ja -kulttuuria. Tosin eipä noita silti kovin usein tule harrastettua, kun en jaksa koko ajan syödä jotain pullaa ja kakkua.
ihan oikeati, siellä saa halvemmalla samat tavarat. Älä osta mitään ylimääräistä. Meillä ei ole aina edes noinkaan paljon rahaa ruokaan, ja ihan hengissä ollaan vielä.
Käy Lidlissä mutta kaikilla ei kyseistä kauppaa lähistöllä. Tulee kohtuu kalliiksi sekin jos yli 100 kilometriä suuntaansa ajaa vain ruokaostoksia hakemaan.
ihan oikeati, siellä saa halvemmalla samat tavarat. Älä osta mitään ylimääräistä. Meillä ei ole aina edes noinkaan paljon rahaa ruokaan, ja ihan hengissä ollaan vielä.
Ei meillä ole Lidliä lähelläkään... Ja toisaalta sieltä ei kuitenkaan saa kaikkia tarvitsemiamme ruokia, joten joka tapauksessa pitäisi käydä muissakin kaupoissa. Mutta jos Lidl olisi lähellä, voisi sitä toki hyödyntääkin ja varmaan ostaisimme sieltä ainakin jotain!
Joskus kyllä eräällä toisella paikkakunnalla asuessani totesin, että Lidlissäkin saattoi joskus hinnat olla kalliimmatkin kuin jossain muussa kaupassa - eli osan tuotteista sai halvemmalla, osan taas kalliimmalla. Mutta on totta, että jos tietää ne kiinteähintaiset, edulliset tuotteet sekä hyvät tarjoukset, niin sieltä voisi saada edullisemmin.
Meidän kahdeksanhenkinen perhekään ei kuluta ruokaan noin paljoa viikossa! Ja ei, en leivo leipiä itse enkä revi pettua puista. Välillä jopa syödään valmisruokia.
MIHIN te oikein käytätte ne rahanne?