Minkä ikäinen teillä on ollut ensimmäistä kertaa yön yksin kotona?
Lapsi alkaa olla siinä iässä, että hänet pitää raahata väkipakolla mökille. Ei millään haluaisi lähteä, olisi mieluumin yksin kotona... Viikonloppuna ollaan lähdössä mökille, mökki on vain 30min ajomatkan päässä ettei kauhean kaukana kuitenkaan. Eilen jo alkoi marina ettei kyllä varmasti lähde ja hän pärjää kyllä kotonakin. On kuitenkin vasta 13v.
Kommentit (29)
Minulla on 13 ja 14 vuotiaat pojat. Ne ovat keskenään kotona, kun olen töissä aina vuorokauden kerrallaan. Hyvin lähtevät kouluun, syövät ja pitävät kodin järjestyksessä. Tosin helpottaa oloa, kun niiden äiti asuu parin sadan metrin päässä ja voivat olla sinne yhteydessä, jos tulee ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2012 klo 14:34"]
Omani 15v ei ole vielä ollut yksin, eikä varmasti ihan vähään aikaan vielä olekaan. Minusta on lapsen heitteillejättöä, jos ei kukaan ole valvomassa, että tulee esim. kotiin järkevään aikaan, vaan saa riekkua vaikka kaupungilla koko yön. Sitä monet vanhemmat on niin sinisilmäisiä ja ajattelee, ettei minun lapseni ainakaan tee mitään hölmöä kun jää yksin. Totuus on usein toinen, juuri näillä ne ongelmat alkavat kun saa liian nuorena liian paljon vapauksia.
t. Erityisope, joka esim. sairaalakoulussa nähnyt miten paljon ongelmia on lapsilla joiden vanhemmat ei välitä ja laiminlyö velvollisuuksiaan
erityisope pe ei ole kylläkään mikään asiantuntija tässäkään asiassa. Lastensuojelun työntekijät ehkä sekä psykologit.
Mä olin jo 13 vuotiaana vastuussa naapurin vauvasta yön kun vanhemmat oli baareissa. Yksin olin kotona vuonna 1995 7-vuotiaana koko yön, kun vanhemmat juhli jääkiekon MM-mestaruutta.
Olin 12 kun olin tavallaan eka kertaa illat yksin kun vanhemmat lähti tanssilavalle ja tulivat klo. 12 jälkeen takaisin. 14v olin viikonloppuja yksin kun vanhukset ajoi pohjoiseen mummolaan. Ihan kivaa oli. Mulle jätettiin rahaa pöydälle ja valmista ruokaa kaappiin. Mulla oli joka lauantaina bileet :D, ja sunnuntaina suursiivosin talon kun vanhukset tulee kotiin. Vain 10v vanhempi isosisko tiesi/arvasi kuvion.
En kyllä muista, olisinko ikinä ollut lapsuudenkodissa yksin kotona. Mulla on eri-ikäisiä sisaruksia, jos vanhemmat oli matkoilla, pienimmille piti olla joku vahtimaan (isovanhemmat) tai jos pienimmät oli mukana, sitten oltiin päiksemme vanhemman veljen kanssa. Lisäksi äiti oli kotona töissä ja isälläkin oli harvoin työmatkoja. Eivät myöskään käyneet kaksistaan kovin usein missään yön yli.
Oisinkoha 7-8v ollu vapaaehtoisesti yön yksin
Itse olin jo varmaan 4-vuotiaana yksin öitä kun öitä lähti baarireissuilla. Itse olen nyt miettinyt, että uskallanko jättää 15v pojan yksin yhdeksi yöksi, kun teen 3km kotoa sairaalassa päivystyksen. Mitä mieltä olette, onko liian nuori?
Vierailija kirjoitti:
Itse olin jo varmaan 4-vuotiaana yksin öitä kun öitä lähti baarireissuilla. Itse olen nyt miettinyt, että uskallanko jättää 15v pojan yksin yhdeksi yöksi, kun teen 3km kotoa sairaalassa päivystyksen. Mitä mieltä olette, onko liian nuori?
Riippuu tapauksesta, meillä tyttö alkoi olemaan satunnaisia öitä yksin ysiluokalla.
Itse olin 15 kun muutin yläasteen jälkeen opiskelupaikkakunnalle. Ihan mainiosti pärjäsin yksin, en resunnut kaupungilla jne.
Erityisopena sun pitäis ymmärtää, että nuoret on erilaisia, jotkut pärjää yksikseen ja jotkut ei.
-ope itsekin