Onko outoa, että saa migreenikohtauksen muromyslistä?
Minulla on aika pitkä lista ruokia, joista voi tulla migreenikohtaus. Yksi niistä on muromysli. Onko kellään muulla samaa? Mistähän sekin johtuu? Välillä tuntuu, ettei uskalla laittaa mitään suuhunsa, kun melkein mikä tahansa voi aiheuttaa kohtauksen :(
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:54"]
Makkaroita ja nakkeja olen joutunut välttelemään aina, mutta en tiedä, mikä niissä laukaisee migreenin. 14, luulen ymmärtäväni nuo kokkareet. Ne saattavat olla syyllinen. Miten muuten kaura sinällään vaikuttaa?
ap
[/quote]
Ei mulla kaura pelkällään aiheuta, mutta sokeriin ja rasvaan sekoitettuna ja etenkin lämpimänä (kaikki rasvaiset, lämpimät viljatuotteet) ihan täysi nounou. Ja kylmät viljapatukat, jossa on karamellisointia + mahdollisesti rasvaa on tosi pahoja myös päänsäryn kannalta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:08"]
Makkaroita ja nakkeja olen joutunut välttelemään aina, mutta en tiedä, mikä niissä laukaisee migreenin. 14, luulen ymmärtäväni nuo kokkareet. Ne saattavat olla syyllinen. Miten muuten kaura sinällään vaikuttaa?
ap
[/quote]
Ei mulla kaura pelkällään aiheuta, mutta sokeriin ja rasvaan sekoitettuna ja etenkin lämpimänä (kaikki rasvaiset, lämpimät viljatuotteet) ihan täysi nounou. Ja kylmät viljapatukat, jossa on karamellisointia + mahdollisesti rasvaa on tosi pahoja myös päänsäryn kannalta.
[/quote]
Entä kaurapuuro? Lopetin sen syömisen vuosia sitten, mutta en muista enää muuta kuin että siitä tuli aina kuvottava olo.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:08"]
ap
[/quote]
[/quote]
Entä kaurapuuro? Lopetin sen syömisen vuosia sitten, mutta en muista enää muuta kuin että siitä tuli aina kuvottava olo.
ap
[/quote]
Mä en oo kärsinyt migreenistä (paitsi silloin, kun oli hormonikierukka), mut kaurapuurosta on tullut kuvottava olo, jos se on tehty maitoon. Kaura kai aiheuttaa närästystä tosi helposti muuten.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:13"]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Kaurapuurosta tulee kuvottava olo mullekin tai jotenkin epäsopiva. Mutta kauraleipä vaikuttaisi menevän ihan ok sekä myös kaurasta tehty tuorepuuro (hiutaleita ei kypsennetä).
t. se, jolle noista viljapalleroista tulee migreeni
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:23"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:13"]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Kaurapuurosta tulee kuvottava olo mullekin tai jotenkin epäsopiva. Mutta kauraleipä vaikuttaisi menevän ihan ok sekä myös kaurasta tehty tuorepuuro (hiutaleita ei kypsennetä).
t. se, jolle noista viljapalleroista tulee migreeni
[/quote]
Pitäisikin ehkä kokeilla tuorepuuroa. Kauraleipä sopii minullekin. Oikein höttöisästä vehnäleivästä voi yllätys yllätys tulla joskus päänsärky. Mistä sekin sitten johtuu?
ap
Mulla maissi aiheuttaa migreenin. Maissimaltodekstiiriä tuntuu olevan vaikka missä.
Onks noi sulfaatit erityisen pahoja jos on sulfalle allerginen..? Mulle aiheuttaa käsien punoitusta rasvat joissa on sodium laurith sulfatea. Migreeniäkin on aika usein joten olisiko sulfaatit syypää??
Keitetty maissi, sama juttu. Mutta muuten en ole osannut tarkkailla maissia.
ap
Mistä ei voi tulla migreenisärkyä?
Mulle paperitehtaan haju aiheuttaa takuuvarman migreenin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 23:08"]
ap
[/quote]
[/quote]
ap
[/quote]
Mä en oo kärsinyt migreenistä (paitsi silloin, kun oli hormonikierukka), mut kaurapuurosta on tullut kuvottava olo, jos se on tehty maitoon. Kaura kai aiheuttaa närästystä tosi helposti muuten.
[/quote]
Kaurapuuroa suositellaan närästyksen hoitoon.
Googlettamalla törmäsin tähän vanhaan ketjuun.
Minulla on migreeni tosi harvoin, tyyliin kaksi kertaa vuodessa. Nyt pari viikkoa sitten tuli ihan ihmeellinen migreeniviikko. Joka päivä särki päätä ja oli tosi voipunut olo. Päänsärky kyllä lähti aina särkylääkkeillä pois, mutta seuraavana päivänä jo aamulla tiesi, että taas on tulossa.
Sitten oli monta päivää taukoa ja olin ihan, että ihanaa se loppui. Mutta eilen taas illalla alkoi hirveä päänsärky, eikä nukkumisesta meinannut tulla mitään. Aloin miettiä, olenko syönyt jotain poikkeuksellista, vai mikä tämä juttu nyt on.
En syö yleensä lakua tai salmiakkia, mutta vähän aikaa sitten puoliso toi kotiin lakupaketin. Sitähän tuli sitten naposteltua pitkin päivää. Jossain vaiheessa paketti unohtui hyllylle, mutta eilen söin taas yhden lakun. Hetkinen... onkohan päänsärky ollut aina niinä päivinä, jolloin olen lakua syönyt?!
Tämä ketju vahvisti päätelmääni, että laku voi aiheuttaa migreeniä. Nyt kokeilen olla syömättä lakua, niin katsotaan miten vaikuttaa :)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 22:05"]Tutkailin pakkausta ja siinä mainittiin sulfiitit, joita on kuivatuissa omenissa. Voisikohan se olla syyllinen? ap [/quote] Joo ja niitä on todella monessa ruoassa. Googleta "sulfaatit ja migreeni", niin löydät enemmän tietoa aiheesta. Sulfaattien välttelyn kaa elämä menee vaikeaksi, mut toisaalta migreenikohtaukset vähenee :)
[/quote]
OK, tutkailen. Sulfiitit ja sulfaatit ovat sitten varmaan "sukulaisia" :)
ap
[/quote]
Juu, sulfaatti-ionin kemiallinen kaava on SO(alaindeksi 4)- ja sulfiitin SO(alaindeksi 3)-