Perheenäiti päätti laukoa näkövammaiselle omia typeriä aivopieruja. Hävytöntä!
Oltiin menossa Suomenlinnaan ja siellä oli sokea nuori ihminen opaskoiransa kanssa. Vieressä oleva perheenäiti tokaisi ääneen, että " miksi noita koiria pitää laahata joka paikkaan, kun täällä voi olla allergisia ihmisiäkin ja ovat vaan tiellä". Mun hermot ei kestäny noin törkeää käytöstä ja tokaisin tälle äidille, että " minkätakia sinulla on oikeus sitten liikkua täällä?,menipä äiti hiljaiseksi. Kamala, miten huonos ja suvaitsematonta käytöstä opettaa lapsillensa. Vammaisilla avustajakoirat ja näkövammaisilla opaskoirat on sallittuja jokapaikkaan, koska he eivät vammansa vuoksi selviäisi itsenäisesti ihmistenilmoilla ja pitäiskö heidät sulkea kotiinsa idiootti itsekkäiden arvostelijaihmisten toimesta.
Suomessa on hyvin paljon koiraharrastajia, onneksi suurinosa ihmisistä ihailee eläimiä, sillä ne on maailman terapeuttisimpia olentoja ja opas/avustajakoirat ovat fiksuja, jotka palvelevat apua tarvitsevia ihmisiä. Hienoa, että tällainen on mahdollista, eikä kaikki vammaiset ole toisista ihmisistä riippuvaisia.
Olin oikeesti niin ymmällään vaan, miten jollain ihmisellä on moraalia ja pokkaa sanoa noin, edes ajatella noin ja sanoa se vielä ääneen. Onneksi mulla oli pokkaa puolustaa heikompaa, vaikka hän varmaan on sata kertaa tunne-elämältään rikkaampi, kuin tämä kamalasuinen aivopieruja laukova perheenäiti, jota muuten muut ihmiset käänty aika pahasti kattomaan. Ei varmaan kaikki ollu ihan kunnossa ja vielä pari lastakin saanu. Sääli.
Kommentit (62)
Näkövammainen ei sitäkään voi tehdä. Siksi mielestäni näitä ei voi laittaa samalle viivalle.
Allergiset voi hyvin ottaa huomioon hajusteettomuudella ja ruokapaikat tarjontaa lisäämällä ymv. keinoilla.
Opaskoirat menkööt tässä allergisten edelle, jos valitsemaan täytyy ruveta.
Ja rääkyvät kakarat on rasittavampia, kuin ykskään räksyttävä koira.
Silti pidän mölyni mahassa ja ajattelen sen olevan vain elämää ja kukapa meistä ei lapsena olisi huutanu.
Koiravihaajat voi jäädä kotiin, jos ei koiria kestä. Koiraihmisiä ei kiinnosta rakittelu tai teidän vihaajien räksyttäminen täällä palstalla, sillä vihaa ja inhoa räksyttävä ihminen se vasta lapsellinen ja typerä onkin.
Mulkoile koiraihmisiä vain, kyllä me mulkoillaan ydessä takaisin ja jätetään tollaset piskit omaan arvoonsa. Koiraihmiset on ihania ja aitoja, myös perheet, joissa harrastetaan koiria, ovat ihania ja mukavia kaikille. Niiden lapsetkin rakastaa eläimiä aidosti ja se on ihanaa katseltavaa :)
Jos tulee mulle sanoo koirastani ja sen rasittavuudesta, sanon kyllä samalla mitalla takaisin! Sanoo vaan, että " elämä on, jää kotiin!" ja naurat päälle.
Ei siinä enää voi valittava osapuoli mitään suoltaa..
Lemmikkejä omaavat ihmiset ja perheet on jotenki paljon suvaitsevaisempia, auttavaisia, avoimempia ihmisiä, joihin tutustuu. Onneksi niitä on paljon.
Koiratapahtumat on perheitä ja muitakin harrastajia pullollaan ja enempää ei tarvitsekkaan.
Niuhottajia ei eläinrakkaat ihmiset kaipaa rinnalleen.
Pentuna räkyttävä koira on usein räkyttävä aikuinen ja koirahan elää ainakin 10-vuotiaaksi. Lisäksi kyseessä on ELÄIN, fakta joka on useimmalta koiranomistajalta unohtunut.
Eikö teitä mietitytä että mikä ajaa ex-koiraystävällisen inhoamaan räkyttäviä rakkeja? Ettei vaan syy löytyisi teistä yli-ihmisistä, jotka kasvatatte koiristanne sietämättömiä? Metsään ei enää viitsi mennä kun koiranpaskaa on kaikkialla ja viimeksi tuli vastaan koira ilman hihnaa. Bussiin tuodaan eläimiä ruuhka-aikaankin, tällä viikolla bussissa oli jo koira ja vaunutilaan rattaiden + koiran kanssa tullut äiti meinasi kaatua kun iso koira räksytti ja kiskoi toista räkyttäjää päin. Lopulta toinen pari jäi pois jotta saatiin bussi liikkeelle.
Koiraperheistä on kyllä kokemusta, jokainen on jotenkin outo ja vähän alempaa sosiaaliluokkaa. Eletään usein paskassa, koiriin uppoaa kamalat summat rahaa ja sitten itketään kun ei itselle riitä ruoka.
Ai kumman pitää väistää? Haloo, pistäisit itse näkövammaisen koiransa kanssa koittaa onnea ihmispaljoudessa, etkä tervesilmäisenä pysty etsimään paikkaa, jossa tämä näkövammainen ei olisi sinun vieressä. Kuinka paljon opaskoiria näet päivän aikana, aika vähän, josko ollenkaan. Ei kukaan mene ketään edelle. Senpä vuoksi allergioihin on keksitty lääkkeet yms ja on tää maailma tiloja täynnä, missä ei lemmikejä ole.
Voit siis itse valita paikan, missä olla. Ei sinun tahallaan siihen opaskoiran viereen allergisena tarvitse mennä, ellet sitten välttämättä halua ja sitten kaiken kukkuraksi rueta valittamaan siinä vieressä.Allergiaan löytyy lääkkeet, sokeuteen ei, sokeat ovat avustajakoirillaan omat palvelunsa hakeneet elämisen helpottamiseksi.
lääkärit eivät vielä ole sitä löytäneet. Ja jskus on pakko liikkua julkisilla ja sillon pyydän elimet pois ja niiden kuuluukin lähteä
Missä vaiheessa kävi niin, että huonokäytöksinen tai muita häiritsevä porukka saa jäädä ja syyttömien pitää väistää? Miksi koira on oikeutettu tulemaan bussiin ja allergikon pitää ostaa auto? Aivan sairasta touhua!
"mutta tottahan äiti puhui"
Niin mielenterveyshäiriöisetkin puhuu totta, aivan. Samaa mieltä.
Ei mielenterveyshäiriöisistä ja persoonallisuushäiriöisistä pidä välittää, ne nyt laukoo mitä vain. Ennemmin olen huolissaan, kun ne matkaa vielä lasten kans. Saavat elämästään ihan väärän kuvan.
Tässä kirjoituksessa totuus on se, että opas/avustajakoirat saa mennä jokapaikkaan, suomenlinna, ravintolat ja museot yms..
Normaalikoirat saa myöskin matkustaa missä haluavat, ellei ole kieltomerkkiä.
Yhden nirppanokkaisen jäkättävän tädin lause ei ole yleinen kieltomerkki, paitsi kieltomerkki vois tarkoittaa näitä, jotka muiden elämästä yrittää tehdä ongelmaa :D
Missä vaiheessa kävi niin, että huonokäytöksinen tai muita häiritsevä porukka saa jäädä ja syyttömien pitää väistää? Miksi koira on oikeutettu tulemaan bussiin ja allergikon pitää ostaa auto? Aivan sairasta touhua!
opaskoiria tahi niiden omistajia....
lähtee koira oitis pois, jos yksikin allerginen sitä vaatii. Poikkeuksena opaskoirat.
Kiva kun jotkut puuttuu epäkohtiin heti eivätkä tule vaan tänne valttamaan niistä.
itseä, että kuinka mahtava ihminen olin kun uskalsin mennä sanomaan. Ja tarina tietenkin kerrotaan hiukan väritettynä, että oma rooli saadaan näytettyä hienona ja mahtavana.
Wau, ap, ihan aaltoja sinulle. Hieno työ ja mahtava ihminen, wauwauwau
ja siinä ärsytti se, että ap tuli selvästi tänne hakemaan kehuja väritetyllä tarinallaan. Ap moralisoi kukkahattu heiluen toisten käytöstä ja sitten tuli itse haukkumaan tänne ihmistä, jota ei edes syvemmin tunne ja vetämään tämän henkisestä tilasta ja äidiksi kelpaamisesta ties miten pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Enpä tiedä onko sekään varsinainen fiksuuden osoitus.
En usko, että tilanne oli tuollainen. Nainen saattoi erehdyksessä luulla koiraa tavalliseksi koiraksi eikä hänellä todennäköisesti ole mitään näkövammaisia vastaan. Minäkin olen joskus luullut opaskoiraa tavalliseksi koiraksi, tosin en koskaan valita mistään koirista kun itselläkin on ollut koiria.
Sinun tai jonkun muun rääkyvä lapsi ei tuskin ihmisiä kiinnosta niin paljoa, että viitsisi sinulle mitään siitä sanoa. Ja tyhmäähän se olisi. Mutta vannon, että muut ei sinun kiekuvasta lapsesta hirveesti tykkääkkään. Ei tarvi olla lapsellinen ja näyttää sitä. Ketä kiinnostaa.
Sinua muiden koirien kommunikointi kiinnostaa, kun lietsot vihaa täällä. Puolustelet oman lapsen ikäkautta, mutta olet täysin kykenemätön ymmärtämään koirien elämää, joten jätä ihmiset rauhaan ja älä oleta, että muut ihailisi sinun lasta tai pitäisi sitä tärkeysjärjestyksessä ykkösenä, haha.
Jos et koiran haukkumista kestä, jää kotiin. Muiden ei tarvi sinun ehdoilla elellä, oletko tyhmä?
Kuules ihmiset koiran kanssa liikkuvat maksaa bussista, toisin kuin seitsemänleivän uuneilla liikkuvat kakaroiden äidit. Jos joku ilmaismatkustaja rupee valittamaan esim. Eläinlääkäriin koiraansa vieville ihmisille tai aivan mihin vain, kenenkään ilmaismatkustajien äidille sitä pidä selitellä.
Älä luule olevasi etuasemassa busseissa, busseilla saa liikkua kaikki, myös sinä pummilla, joten sinuna olisin kiitollinen suomen järjestelmästä, että jopa koiraihmisetkin maksaa työllä verot sinun bussimatkastasi.
Kenenkään ei tarvi selitellä tai kuunnella jonkun piipittävän omaa etuaan ajavan äidin valituksille!
MItä tapahtuu, jos kadulla tulee vastaan koira? MItä tapahtuu, jos koiranomistaja istuu viereesi bussissa? Mitä jos puiston penkille istuu viereesi koiranomistaja koirineen?
Miten siis allergiasi ilmenee? Vai vaaditko ihan vain siksi, kun haluat?
Tiedän aika vaarallisesti allergisia ihmisiä, ja nämä eivät koskaan pidä meteliä allergiastaan, vaikka syytä olisi, kun hengenlähtö on lähellä. Sen sijaan ne suureen ääneen toitottajat ja määräilijät ovat niitä, jotka ovat saavinaan oireita jo siitä luulosta, että paikalla on koira, niiskuttavat ja pitävät meteliä kovasti, mutta eivät tosiasiassa saa kovin kummoisia oireita.
Minun hyvä ystäväni saa oireita koirastamme heti, kun on ollut koiran kanssa 15 minuuttia samassa tilassa. Silmät vuotavat ja alkavat punoittaa, nenä alkaa vuotaa ja lopulta ehkä tunnin jälkeen alkaa hengitysvaikeudet. Silti haluaa aina yrittää sen 15 minuuttia, usein 30 minuuttiakin, kun uskoo siedätykseen. Ikinä ei pidä asiasta meteliä.
Ja se kahva siinä valjaassa, eli äiti kyllä huomasi sen. Tämä tarina ei ole väritetty, vaan kerroin asian juuri niinkuin se meni. Ilmeisesti monen mielestä tämä äiti teki oikein, mutta sehän on tullut selväksi, että äidit ja lapset ensin, muitten ei tarvi näkyä eikä kuulua, varsinkaan koirat. Näin sitä maailmassa eletään hyvänä ihmisenä ja hyvän kautta. Tsemppiä!
Minä en hyväksy kenenkään ihmisen sortamista tai älyvapaata käytöstä toisia ihmisiä kohtaan. En ole ihminen suuri, halusin vain puolustaa heikompaa, viatonta sellaista.
Ap
Hauskoja nämä huomiosi huonoista ihmisistä, joita paimentamaan sinut on luotu.
koko bussista tai lautalta tai mikä nyt onkaan. Ainoa poikkeus on opaskoira työssään. Voit siis joutua koirinesi ulos bussista vaikka kesken matkan, jos yksi allerginen ihminen niin sanoo.
kyvytön elämään tässä yhteiskunnassa ilman sinun kaltaistesi puuttumista heidän elämäänsä. Kutsut häntä heikommaksi. Ketä heikommaksi? Jotain muijaa, joka laukoo mielipiteitään? Sinua heikommaksi? Näkövammaiset eivät ole sinun pätemisalustasi. He ovat täysivaltaisia ihmisiä, ihan niin kuin sinäkin ja osaavat puolustaa itseään. Nyt hän vain tapasi kaksi toisilleen räkyttävää muijaa - sinä olet niistä toinen.
Olen äiti ja saan ilmaisella matkustaa julkisissa. Olen kiitollinen, enkä ikinä edes miettisi, että valittaisin koirasta tms. He vielä maksavat matkasta, ja muita ihmisiä on julkisissa kymmenkertainen määrä.
Sitäpaitsi liikkuuhan äiditkin koirien kanssa vaunuilla, koiraihmisilläkin on katos ihmislapsia :)
Minäkin olen harkinnut perheeni kanssa koiran ottoa, ne ovat ihania ja täydentää elämää. Olisi ihana lenkkeillä iltaisin koiran kanssa.
mutta olen lapseni kaksi kertaa vienyt sairaalaan koira-allergian takia juuri sinunlaisten ihmisten takia. Kun eihän se nyt voi olla vakavaa ja turhaan sitä nyt meteliä pidätte kun tää sessekin on niin kiva ja mukava.
En pidä meteliä, mutta yritän kauniisti pyytää, että voisitteko pitää koiraa kauempana, koska lapseni on allerginen. Koiranomistajilta saa yleensä hyvin inhoittavaa käytöstä vastineeksi. Oikein tahallaan tullaan lapsen viereen ja huudetaan, että miks ette ottaneet lääkkeitä ja mikä maksaa kun turhaan valitat ämmä yms.
Minulla on koiranomistajista tullut viime vuosina erittäin huono kuva. Onneksi muutama helmi on joukossa, mutta suurin osa on moukkia ja tyhmiä käytökseltään.
On todella olemassa ihmisiä, joiden hengietystiet muurautuvat umpeen allergialääkkeestä huolimatta jos koiranomistaja päästää esim koiran nuolemaan.
MItä tapahtuu, jos kadulla tulee vastaan koira? MItä tapahtuu, jos koiranomistaja istuu viereesi bussissa? Mitä jos puiston penkille istuu viereesi koiranomistaja koirineen?
Miten siis allergiasi ilmenee? Vai vaaditko ihan vain siksi, kun haluat?
Tiedän aika vaarallisesti allergisia ihmisiä, ja nämä eivät koskaan pidä meteliä allergiastaan, vaikka syytä olisi, kun hengenlähtö on lähellä. Sen sijaan ne suureen ääneen toitottajat ja määräilijät ovat niitä, jotka ovat saavinaan oireita jo siitä luulosta, että paikalla on koira, niiskuttavat ja pitävät meteliä kovasti, mutta eivät tosiasiassa saa kovin kummoisia oireita.
Minun hyvä ystäväni saa oireita koirastamme heti, kun on ollut koiran kanssa 15 minuuttia samassa tilassa. Silmät vuotavat ja alkavat punoittaa, nenä alkaa vuotaa ja lopulta ehkä tunnin jälkeen alkaa hengitysvaikeudet. Silti haluaa aina yrittää sen 15 minuuttia, usein 30 minuuttiakin, kun uskoo siedätykseen. Ikinä ei pidä asiasta meteliä.
Valittavia ja nyrpeitä ihmisiä riittää jokapaikassa, kun toimitte sääntöjen mukaan, voitte myöskin vedota sääntöihin.
Ei täällä ihmiset voi rueta elämään tietyn kategorian ihmisten pillin mukaan. Kaikilla olisi sitten jotain estettä/valittamista asioille, kuin asioille.
On naurettavaa edes rueta valittamaan ihmisille asioista, jotka ovat näille ihmisille merkittäviä ja jos se on sallittua niin silloin se on sallittua. On ihmisiä, jotka rakastaa eläimiä (suurinosa, jolla on hyvä sydän) jotka tykkää positiivisista ihmisistä, lapsista, listaa voi jatkaa loputtomiin..jos jotain risoo, niin se jolle ne asiat on ongelma kohdata, jääköön kotiin. Jos ei elämää kestä eri muodoissa, niin pois ihmistenilmoilta.